Оцењивање засновано на стандардима

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Konto, kontni okvir, kontni plan
Advertisements

Шта је наука?.
Olivera Hrnjaković, Marko Tot, Aleksandar Kupusinac, Rade Doroslovački
ВИСОКА ШКОЛА МОДЕРНОГ БИЗНИСА БЕОГРАД
Од права на партиципацију до праве партиципације
Наставни планови за информатичко образовање у основним и средњим школама Републике Србије Даниела Минић Алексић 24. јануар, 2015.
План и програми наставе и учења
Исходи, стандарди и компетенције
TREND, februar 2019 Sofija Pekić Quarrie
UPIS U I. RAZRED SREDNJE ŠKOLE
ОСНОВНЕ СТУДИЈЕ IV ГОДИНА VII СЕМЕСТАР VIII СЕМЕСТАР
Катарина Алексић, саветник министра за еПросвету
ЧАС ПО МЕРИ ДЕТЕТА 218 К3 П2
О ВРЕДНОВАЊУ КВАЛИТЕТА РАДА УСТАНОВЕ
Унапређивање компетенција запослених у школи у области васпитног рада
Израда ИНДИВИДУАЛНОГ ОБРАЗОВНОГ ПЛАНА
Doprinos instrumenata marketing miksa satisfakciji studenata
Сарадња кадра у ПУ и школи
Проф.др Емина Копас-Вукашиновић
Meтодика наставе физике
-веза наставе и оцењивања двосмерна
ПРАВИЛНО УЧЕЊЕ аутор: Нела Крањчевић, педагог.
Упутство о друштвеној одговорности
Физика околине.
Različiti programi i njihovi nedostaci u podsticanju dečje kreativnosti Metodika vaspitnog rada Ana Miljković-Pavlović.
Правилник о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању
Васпитно-образовни циљеви у теорији и пракси курикулума
Priredila: Aleksandra Vladisavljević
СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ НАСТАВНИКА КАО ПРЕДМЕТ НАУЧНИХ ИСТРАЖИВАЊА
КАРИЈЕРНО ВОЂЕЊЕ У ОБЛАСТИ СТРУКОВНОГ ТУРИЗМА
I. ОСНОВНИ ПОЈМОВИ О ПРЕДУЗЕЋУ, УПРАВЉАЊУ И ИНФОРМАЦИОНИМ ПОТРЕБАМА
инклузивно образовање -примјери добре праксе-
Program za cjeloživotno učenje-Leonardo da Vinci
Vidljivost i komuniciranje reforme javne uprave
План и програм индивидуалног третмана
ОПЛЕМЕЊИВАЊЕ УКРАСНИХ БИЉАКА
Дарко Петровић Драгослав Кукић Јовица Васиљевић
ОЦЕЊИВАЊЕ НА ОСНОВУ ПОРТФОЛИЈА Ш.Д. Изли, К. Мичел
Сазнавање у настави Видови сазнања:
СТАНДАРДИ КОМПЕТЕНЦИЈА ЗА ПРОФЕСИЈУ НАСТАВНИКА И ЊИХОВОГ ПРОФЕСИОНАЛНОГ РАЗВОЈА Нови Сад, јун СИНДИКАТ.
ОСНОВНА ШКОЛА „ИВАН ГУНДУЛИЋ“
ПРИМЈЕР ДОБРЕ ПРАКСЕ ЈУ Техничка школа “Михајло Пупин” Бијељина
Шта је портфолио професионалног развоја?
Наставник: Др Драгана Бјекић, ванредни професор
Специјализована ИТ одељења
САОБРАЋАЈНЕ СЕКЦИЈЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ
Стручно усавршавање у установи
RAVNATELJ I SIGURNOST ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE Suzana Hitrec, prof.
Милија Марјановић инспектор-просвјетни савјетник за историју
Наставница: проф. др Драгана Бјекић Асистенткиња: Милица Вучетић
Osnovne informacije o projektu
Provedba stručno-pedagoškoga nadzora
Иницијативу су покренули
Тема 2. Принципи конструктивизма у сврху примене технологије у настави - настава некад и сад проф. др Даница Лечић-Цветковић, ФОН.
PREDVIĐANJE POTREBA ZA LJUDSKIM RESURSIMA Prof. Nikola Jančev.
С о ц и о л о г и ј а С о ц и о л о г и ј а
КЉУЧНА ОБЛАСТ 3: ПОСТИГНУЋА УЧЕНИКА
ПЛАНИРАЊЕ У ИНТЕРНОЈ РЕВИЗИЈИ
ПРИМЕНА ОБРАЗОВНИХ СТАНДАРДА У ФИЗИЧКОМ ВАСПИТАЊУ
КЉУЧНА ОБЛАСТ 1: ШКОЛСКИ ПРОГРАМ И ГОДИШЊИ ПЛАН РАДА ШКОЛЕ
Унапређење локалних финансија
Проширена делатност и верификација установа
RAZVOJ INDIKATORA DISKRIMINACIJE
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПИСМЕНОСТИ
Сваки студент унутар групе током јавне презентације приказује следеће резултате:
РЕПУБЛИЧКИ ПЕДАГОШКИ ЗАВОД
Osnovne informacije o projektu
Тема 10: Евалуација Филип Марић, Данијела Шћепановић 1.
Транскрипт презентације:

Оцењивање засновано на стандардима Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу Темпус пројекат “Хармонизација и модернизација студија за образовање учитеља”

Појам и суштина оцењивања заснованог на стандардима Оцењивање ученика засновано на стандардима подразумева процењивањеиндивидуалног напредовања – праћење рада и напредовања сваког појединачног ученика на путу ка дефинисаном стандарду (укључујући и поређење са почетним или претходним стањем овладаности или развијености одређених знања, вештина, ставова и вредности). На основу резултата праћења рада и напредовања сцаког појединачног ученика и на основу провере остварености дефинисаних стандарда могуће је стећи увид и у ниво квалитета образовања у систему у целини – колико ученика је остварило дефинисане стандарде. У процесу оцењивања ученика и евалуације наставе главно питање којим се руководимо је да ли су ученици постигли оно што је планирано, предвиђено и дефинисано образовним стандардима и како даље треба радити да им се то омогући.

Предности оцењивања заснованог на стандардима Стандарди као полазна основа за издвајање критеријума у оцењивању Стандарди као пут ка индивидуализацији наставног рада и оцењивања ученика Стандарди као основа праћења ученика и разумевање идеје о развојним потребама ученика

Стандарди као полазна основа за издвајање критеријума у оцењивању У основи критеријумског оцењивања налазе се критеријуми или стандарди за сваку оцену. Критеријуми (стандарди) оцена описују релативно коректно и прецизно шта ученик треба да зна и какво треба да буде његово знање или које вештине треба да поседује да би добио неку оцену. Критеријумско оцењивање представља оцењивање које се заснива на утврђивању да ли је и у којој мери ученик достигао предвиђене стандарде, нез обзира на то да ли су остали ученици у одељењу успешнији или мање успешни од њега. Када се различити наставници који раде у различитим школама придржавају истих критеријума приликом оцењивања, оцене ученика добијају стабилно значење.

Критеријуми оцењивања у основној школи Оцена Опис критеријума Одличан (5) Ученик који остварује веома значајан напредак у савладавању школског програма и у достизању захтева који су утврђени на основном и средњем нивоу посебних стандарда постигнућа, као и већину захтева са напредног нивоа посебних стандарда постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз веома висок степен ангажовања. Врло добар (4) Ученик који остварује значајан напредак у савладавању школског програма и у достизању захтева који су утврђени на основном и средњем нивоу посебних стандарда постигнућа, као и део захтева са напредног нивоа посебних стандарда постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз висок степен ангажовања.

Критеријуми оцењивања у основној школи Оцена Опис критеријума Добар (3) Ученик који остварује напредак у савладавању школског програма и у достизању захтева који су утврђени на основном и већи део на средњем нивоу посебних стандарда постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз ангажовање ученика и помоћ наставника. Довољан (2) Ученик који остварује минималан напредак у савладавању школског програма и у достизању захтева који су утврђени у већем делу основног нивоа постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз значајну помоћ наставника и ангажовање ученика. Недовољан (1) ученик који, ни уз помоћ наставника, не остварује минималан напредак у савладавању школског програма и у достизању захтева који су утврђени на основном нивоу постигнућа.

Стандарди као пут ка индивидуализацији наставног рада и оцењивања ученика Пратити рад и развој ученика у односу на дефинисане стандарде значи узимати у обзир претходно знање и искуство ученика, уважавати индивидуалне разлике у темпу учења и рада. Уколико желимо да сви ученици развију знања, вештине, ставове и вредности одређене кроз дефинисане стандарде, читав наставни процес треба засновати на принципу индивидуализације, а у процесу оцењивања пратити како се ученик креће ка оставривању утврђеног стандарда.

Стандарди као основа праћења ученика и разумевање идеје о развојним потребама ученика Разумевање и уважавање развојних потреба ученика као једне од претпоставки оцењивања заснованог на стандардима има два значења: Свим ученицима је потребно обезбедити услове да остваре дефинисане стандарде. Посебно је значајно да се у процесу праћења рада и развоја ученика обрати пажња на проблеме и тешкоће у учењу, идентификује на чему треба да ради и како наставник може да му помогне. Стандарди морају бити остварљиви за све ученике, али и довољно изазовни како би ученици били мотивисани да уложе труд и напор у раду и учењу.

Формативно и сумативно оцењивање Формативно оцењивање Сумативно оцењивање Усмерење Вредновање исхода процеса учења. Период Континуирано у току процеса учења, у свим фазама наставног процеса. На карају одређене програмске фазе која је јасно програмски и временски одређена. Циљ Вредновање исхода претходног учења је средство за обликовање, усмеравање и вођење даљег процеса учења. Одговара на питања: “Шта је ученик постигао?” и “”Шта и како ученик треба да учи даље?” Вредновање исхода остварених у одређеном периоду учења. Одговара на питања: “Колико је ученик научио у одређеном наставном периоду?” и “У којој мери је овладао садржајима и исходима који су утврђени школским програмом?”

Формативно оцењивање Према улози коју има у настави, формативно оцењивање се означава и као усмеравајуће или подстицајно, односно као процесно или развојно оцењивање. Оно је формативно управо зато што се одвија у процесу учења, што у току учења усмерава ученика на одређене циљеве, садржаје и исходе, што га подстиче да планира наредне кораке у учењу, а тиме да постепено преузима све активнију и конструктивнију улогу у сопственом развоју. Формативно оцењивање је усредсређено на обликовање, усмеравање и вођење процеса учења. Формативно оцењивање региструје податке о успеху учења и о тешкоћама на које ученик наилази у активностима које су предмет оцењивања. У формативној оцени ти подаци постају информације о постигнутом успеху и о следећим корацима који су неопходни за даље напредовање у учењу.

Сумативно оцењивање Сумативно оцењивање представља прављење биланса у завршној фази учења или школовања. Најзаступљенији модели сумативног оцењивања су: Периодично оцењивање исхода учења и укупног развоја које се заснива на анализи и интегрисању формативних оцена. Извођење опште завршне оцене на крају полугодишта или школске године. Полагање завршног испита, сумативно оцењивање у циљу издавања сертификата, сведочанства или дипломе.

Функције сумативних оцена Сведочење о врсти и нивоу школске спреме Селекција кандидата када је школски успех један од критеријума за даље школовање и сл.

Повезаност формативних и сумативних оцена Сумативне оцене су делом исход формативних оцена Уз сумативну оцену могу се дати образложења као код формативних оцена

На основу дефинисаних образовних исхода/резултата учења разрађују се задаци којима се испитује остваривање образовних резултата. Одговара се на питања: Шта ученик треба да зна, разуме и уме да уради? Шта је стварно важно знати? Шта је кључно за предмет, шта су базичне идеје предмета, дисциплине? Шта је из програма предмета важно дубоко разумети да би било добра подлога за даље целоживотно учење? Која специфична знања и вештине треба поставити као резултате учења јер су важна за даље учење и ефикасно деловање у животу? Како ћемо знати да ли су ученици постигли пожељне резултате и развили нужне компетенције? Како проверавати научено? Како поставити испитивања и проверити остварење циљева?

Димензије когнитивних процеса Матрица постигнућа Димензије знања Димензије когнитивних процеса Памћење Разумевање Примена Анализа Евалуација Креација Чињенично знање Концептуално знање Процедурално знање Метакогнитивно знање

Димензије когнитивних процеса (Anderson, Krathwohl, 2001) 6. Креација 5. Евалуација 4. Анализа 3. Примена 2. Разумевање 1. Памћење

Димензије когнитивних процеса (Anderson, Krathwohl, 2001) Димензија Пример исхода Памћење је способност препознавања учених садржаја, а да се оне нужно и не разумеју. Ученик је показао способност да: Користи терминологију науке о језику: слово, реч, реченица, итд; Опише промене које се дешавају на биљкама у појединим годишњим добима; Дефинише понашање које није пожељно. Разумевње се може дефинисати као способност тумачења научених информација (могућност објашњавања суштине концепта или процеса, тумачење, навођење примера, класификовање, сумирање, генерализовање, упоређивање и сл.) Разуме и направи разлику између врсте и службе речи у реченици; Објасни социјалне, економске и политичке ефекте Првог светског рата на послератни свет; Класификује хемијске реакције на егзотермичке и ендотермичке.

Димензије когнитивних процеса (Anderson, Krathwohl, 2001) Димензија Пример исхода Примена се може дефинисати као способност да се научено градиво користи у новим ситуацијама, нпр. идеја и концепата у решавању проблема (развијање решења неког проблема, примена, извршавање, спровођење, коришћење и сл.). Ученик је показао способност да: Представи временски ток значајних догађаја у историји Србије XIX века; Примени знање о предностима и недостацима појединих врста питања и задатака приликом конструисања теста знања; Доведе у везу промене енергије са раскидањем и стварањем веза у атомима. Анализа се може објаснити као способност рашчлањавања информација на саставне елементе, (детаљно испитивање концепата или процеса). Анализира зашто друштво криминализује одређена понашања; Упореди и разликује врсте књижевних дела; Дискутује о еколошким последицама процеса производње електричне енергије.

Димензије когнитивних процеса (Anderson, Krathwohl, 2001) Димензија Пример исхода Евалуација се може одредити као способност одређивања вредности неког материјала у односу на дату сврху (критичко процењивање вредности, квалитета, значаја или услова). Ученик је показао способност да: Оцени значај кључних учесника у спровођењу промена у историји Србије; Предвиди ефекте промене температуре на равнотежно стање; Процени области које имају највећи утицај на вештине које карактеришу искусне наставнике. Креирање је стварање нових продуката, генерисање, планирање, пројектовање, конструисање. Осмисли алтернативни начин за убрзавање проток асаобраћаја на најфреквентнијим саобраћајницама у граду; Осмисли поступак за економичније коришћење енергије ветра.

Димензије знања: главни типови и подтипови знања (Anderson, Krathwohl, 2001) Тип и суштина Подтипови Чињенично знање - основни елементи које ученици треба да знају да би били упознати са дисциплином и могли да решавају проблеме у области. Знање терминологије Знање специфичних чињеница и детаља Концептуално знање - повезаност основних елемената са ширим структурама које им омогућавају заједничко функционисање. Знање класификација и категорија Знање принципа и генерализација Знање теорија, модела и структура

Димензије знања: главни типови и подтипови знања (Anderson, Krathwohl, 2001) Тип и суштина Подтипови Процедурално знање - знање како нешто чинити, коришћење истраживања и критеријума, коришћење вештина, техника и метода Знање специфичних вештина и алгоритама у одређеном предмету Знање специфичних техника и метода у одређеном предмету Знање критеријума за одређивање примене одговарајућих процедура Метакогнитивно знање - знање о когнитивним процесима, као и свесност и разумевање властитих когнитивних процеса Стратегијско знање Знање о когнитивним задацима које укључује одговарајуће контекстуално и когнитивно знање Знање о себи

Литература Anderson, L, W, Kratwohl, D, R (Eds.) (2001): A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman Правилник о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању (2013), Београд: Министарство просвете Хавелка, Н, Хебиб, Е, Бауцал, А. (2003): Оцењивање за развој ученика, Београд