Скинути презентацију
Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате
1
I. ОСНОВНИ ПОЈМОВИ О ПРЕДУЗЕЋУ, УПРАВЉАЊУ И ИНФОРМАЦИОНИМ ПОТРЕБАМА
2
1. Основна обележја предузећа:
Суштина предузећа, Циљеви предузећа, Организациона структура предузећа и Управљање и управљачка структура предузећа
3
Суштина предузећа Скуп материјалних, нематеријалних и људских ресурса,
Ови ресурси формирају финансијску и пословну сферу предузећа, Предузеће је: организациона целина, пословна целина, финансијско-рачуноводствена целина, правна целина трајног карактера
4
Циљеви предузећа Разликују се општи и посебни циљеви предузећа,
Општи циљеви: економичност, максимизација добитка, рентабилитет, здрав финансијски положај (солвентност) и текућа ликвидност, раст предузећа, раст продаје, раст стандарда запослених и сл. Посебни циљеви су конкретизација општих циљева, и представљају везу између општих циљева и пословно-финансијских одлука
5
Круг управљања Формулисање општих циљева → Утврђивање посебних циљева → Доношење посебних одлука → Систематско периодично планирање → Контрола остварења → Остале управљачке активности → Преиспитивање циљева
8
Организациона структура предузећа
Функционална (подела активности на функционална подручја: опште управљање, техничко управљање, набавка, производња, маркетинг (у ужем смислу), истраживање и развој, финансијска функција, рачуноводство), Дивизионална (подела активности на добитне и инвестиционе центре)
9
Добитни и инвестициони центри
И једни и други су релативно аутономни организациони делови предузећа. Немају својство правног ентитета. Услови за добитне центре: - имају довољну критичну масу прихода и расхода да се може вршити контрола путем добитка (губитка) - имају аутономију одлучивања о приходима и расходима Услови за инвестиционе центре су то: - Услови за добитне центре - имају аутономију за одлучивање и о управљању средствима и изворима финансирања - контрола се може вршити помоћу стопе приноса на ангажовани капитал
10
Управљање и управљачка структура предузећа
Менаџмент као институција Разликују се нивои управљања: Стратешки ниво, Тактички ниво и Оперативни ниво - Управљачки процес Полагање рачуна о стању и успеху, Доношење појединачних пословних одлука и Систематска управљачка контрола.
11
2. Управљачке активности и информационе потребе
Полагање рачуна о стању и успеху предузећа, Доношење појединачних пословних одлука, Систематска управљачка контрола
12
Полагање рачуна о стању и успеху предузећа подразумева:
периодично, обавезно годишње и(или) полугодишње и тромесечно екстерно рачуноводствено извештавање о финансијком положају и успеху предузећа. Инструменти су БС, БУ, извештај о НТ, извештај о променама на капиталу, и напомене уз ФИ, што чин сет ФИ. Интересенти за финансијске извештаје екстерног и интерног карактера.
13
Доношење пословно-финансијских одлука обухвата:
Утврђивање циљева, Процес доношења одлука – одређивање проблема, могуће решење проблема, избор решења, примена одлука. Према просторном критеријуму одлуке могу бити: - међупредузетне (покрећу ресурсе између предузећа и окружења) - унутар-предузетне (покрећу ресурсе унутар предузећа) Према временском критеријуму одлуке могу бити : - дугорочне (стратешког карактера) - краткорочне (тактичког карактера)
14
Систематска управљачка контрола подразумева процес вођења пословно финансијских активности предузећа и то: Планирање, Организовање, Контролу извршења, Комуницирање и мотивисање
Сличне презентације
© 2024 SlidePlayer.rs Inc.
All rights reserved.