VII – ОРГАНИЗАЦИЈА ЗАШТИТЕ ОД ПОЖАРА АКТИВНОСТИ ПРИВРЕДНИХДРУШТАВА CПЕЦИЈАЛИЗОВАНИХ ЗА БЕЗБЕДНОСНЕ ПОСЛОВЕ
Значајну новину у Закону о заштити од пожара представаља одредба по којој се за обављање послова организовања заштите од пожара може уговором ангажовати привредно друштво односно друго правно лице које испуњава прописане услове и има овлашћење Министарства за обављање ових послова. Сама по себи, превенција у области заштите од пожара захтева познавање широког круга теоријских и практичних знања из области технологије, грађевине, електрике, електронике, машинства итд. Oво подразумева неопходност постојања стручног и образованог кадра разних профила, како за рад на конкретним пословима у организацији заштите од пожара тако и за саветодавне послове и превентивне активности.
УЛОГА И ЗАДАЦИ РАДНИКА ОБЕЗБЕЂЕЊА У ЗАШТИТИ ОБЈЕКТА ОД ПОЖАРА Инсталације и уређаји техничке заштите објеката у циљу превенције и надгледања настанка пожара, експлозија, контроле приступа итд., уз лица ангажована на пословима обезбеђења, чине основу принципа савремене безбедности. Радници на овим пословима врше контролу пристиглих информација и према указаној потреби интервенишу на прописан начин. Послови заштите од пожара карактеришу одређене специфичности у односу на послове физичког обезбеђења које и дефинишу поступке у њеном спровођењу. Послови радника обезбеђења: уобичајени превентивни обиласци; поступак у случају откривања пожара; поступак у случају постојања стабилног система за дојаву пожара; процедура евакуације.
Уобичајени превентивни обиласци Такозвани „први преглед“ објекта важи као најважнији. Пожељно је кренути са овим прегледом што пре, а најкасније до 30 минута након завршетка уобичајених активности на објекту. Неопходно је прегледати све објекти на локацији и сви простори у објекту, при чему се врше следећи видови контроле: спољашња врата и прозори на објекту треба да буду затворени (врата закључана); треба преконтролисати и затворити врата отпорна на пожар у самом објекту, уколико постоје; сви апарати за гашење пожара треба да буду на свом месту и не смеју бити заклоњени; пролази и комуникацијски путеви у објекту као и путеви за евакуацију треба да буду “чисти“ због могуће потребе за брзом интервенцијом у случају појаве пожара; уређаји и машине који не морају да раде континуално треба да буду угашени; треба проверити све канцеларије и површине за пушење због могућег присуства тињајућег пожара;
треба проверити сва грејна тела и ел. уређаје; у току прегледа треба преконтролисати делове објекта у којима постоје лако испарљиве и запаљиве течне и гасовите хемикалије и треба проверити да ли се чувају на одговарајући начин, тj. никако на радним местима; унутрашња врата на просторијама треба по могућству затворити како би се у извесној мери успорило кретање потенцијалне ватре и дима, у случају појаве пожара и тако смањило уништење; радници на обезбеђењу морају бити добро упознати са објектом, са процесима који се у њему врше, са опасним хемикалијама и местима где се оне налазе у објекту, прекидачима за искључење енергије на објекту и сл. те стога нису препоручљиве измене радника који обезбеђују неки објекат; треба имати написане важне телефоне на видном месту поред места са сталном телефонском везом као и назив и адресу објекта (дешава се да код пожара у паници чувар заборави адресу на којој је објекат или неки други важан податак нарочито код агенцијског обезбеђења објекта); радници на пословима обезбеђења објекта морају бити упознати са процедуром извођења заваривачких радова на објекту.
Поступак код откривања пожара Након откривања пожар у објекту од стране радника обезбеђења, неопходно је повести рачуна да ли је у објекту радно време или не и да ли се надзор објекта врши из даљинског алармног центра или из самог објекта. Приликом сазнања о насталом почетном пожару поступци би требало да буду следећи: дати аларм о пожару пре него што се приступи гашењу; ватру гасити расположивом опремом, тако да се лице које гаси увек налази између пламена и излаза (леђима окренут излазу да му пламен не би пресекао пут); ако се пожар не може брзо-безбедно угасити приступити евакуацији; треба обезбеди да се у зону пожара спречи улаз људи; искључи климатизацију и вентилацију општег типа; искључити струју али оставити упаљена светла; пружити обавештења ватрогасцима о месту пожара и материјалима који се тамо налазе и који могу бити опасни у пожару.
Поступак уколико постоји стабилан систем за дојаву пожара у објекту Поред централног уређаја за дојаву пожара треба да постоји алармни план са чијом садржином радници на пословима обезбеђења требају бити добро упознати. Такође и овде треба водити рачуна да ли се надзор врши из самог објекта или из даљинског алармног центра.
Први степен аларма При појави звучног и светлосног сигнала аларма од аутоматског јављача пожара, на централном уређају за дојаву пожара, дежурни поступа на следећи начин: врши потврду пријема сигнала; идентификује алармну зону (место аларма) тј. одређује њен положај у објекту (на основу распореда зона дојаве пожара) или прочита адресу јављача зависно од типа аутоматске дојаве (адресибилни); упућује свог сарадника (ако су двојица) да изврши проверу аларма, а он остаје поред централе или иде лично ако је сам. Код аутоматске дојаве пожара много боља је варијанта извиђања места ако постоје две особе. Ако је послужиоц сам онда он мора да оде и провери аларм, што је неповољнија околност него када су двојица (зато се програмира на централи време извиђања аларма које подразумева да ће наступити генерални аларм када то време истекне);
ако се констатује да је аларм лажан треба утврдити услед чега је настао. Обавезно ово треба констатовати у књигу догађаја поред централе јер аларм је настао тако што је сензор дeтектовао неки параметар за који је конструисан али тај продукт није потекао од пожара; ако дежурни који је отишао у проверу утврди да се ради о стварном пожару одмах приступа гашењу, ако утврди да је пламен мали и да се може брзо угасити; по завршеном гашењу извештава послужиоца централе (најбоље радио везом), врши проветравање објекта а централни уређај дојаве пожара се враћа у првобитно стање; уколико је пламен већи па дежурни процени да сам не може да га угаси, активира најближи ручни јављач пожара у том пожарном сектору и тако даје генерални аларм-аларм другог степена са извршним функцијама а од дежурног на централи тражи помоћ па онда приступа гашењу при чему треба водити рачуна и трећем степену аларма.
Други степен аларма Настаје у два случаја: активирањем било ког ручног јављача пожара; по истеку времена извиђања, ако дежурни који је отишао у извиђање није послао поруку о стању на лицу места. Код овог степена аларма треба учинити следеће: извршити узбуњивање радног особља у угроженом простору (сирена, глас и сл.); извршити евакуацију из угроженог дела објекта (простора); покушати гашење; у случају процене да се пожар неконтролисано шири врши се алармирање трећег степена при чему ову одлуку треба донети правовремено.
Трећи степен аларма послужилац централе директно зове ватрогасце; врши алармирање целог објекта; налаже евакуацију целог објекта по плану; врши искључење свих система климатизације, вентилације, ел. енергије за општу потрошњу изузев расвете и нужних потрошача или ће ове функције обавити централни уређај за дојаву пожара ако је предвиђено; лифтови улазе у режим „пожар“ (спуштају се у приземље и отварају врата) ако је то предвиђено планом и процедуром за избијање пожара; дежурни на објекту (ако га има) помаже да се евакуација што брже одвија, помаже људима који физички нису у могућности да се брзо евакуишу; брзо проверава спратну површину да неко није остао водећи рачуна и о сопственој безбедности.
Процедура евакуације Узимајући у обзир специфичности сваког објекта, неопходно је дефинисати процедуру евакуације за сваки објекат посебно, коју запослени треба да упознају кроз обуку из области заштите од пожара. Такође, у случају потребе, неопходно је и да радник обезбеђења познаје процедуру евакуације објекта и треба да активно помаже приликом њеног спровођења. Давањем одговора на питања у наставку, можемо проценити да ли је извршена процена степена пожарне безбедности у неком објекту: (примери) Колико запосленима треба за евакуацију (времена)? Да ли је време прихватљиво или предугачко? Да ли има довољно излаза и да ли су на правом месту? Да ли је тип и величина излаза усаглашен са бројем људи који кроз њих треба да прођу? Да ли су сви излази лако уочљиви и обележени?
ДАЉИНСКИ АЛАРМНИ ЦЕНТРИ Пракса коришћења услуга надзора преко даљинског алармног центра је широко заступљена у сфери обезбеђења објекта и пожарних аларма а подразумева комбинацију техничких система инсталираних у објекту који су у вези са даљинским алармним центром из кога по пријему сигнала дежурне патроле бивају послате у објекат ради утврђивања узрока аларма. Наравно, функционисање даљинског алармног центра подразумева постојање техничких услова у које спадају опремљеност објекта системима техничког надзора пожара и провале, системима везе као и самог алармног надзорног центра.
Уређење функционисања техничког система за надзор пожара и провале у нашој техничкој регулативи није дефинисано што често доводи до несугласица око могућности функционисања оваквог система у нашој земљи. Пракса у свету показује да давалац услуга преузима на себе ризик што је и дефинисано нацртом услуга обезбеђења који чини саставни део уговора о пружању услуга обезбеђења уз примање аларма о пожару и провали за објекат који је предмет уговора. Исправно функционисање даљинског алармног центара подразумева његову организацију према прописима којих код нас нема, док их је у свету врло мало. Ипак, према нашим сазнањима можемо се ослонити на Британски стандард BS 5979.
Рад алармног центра 1. Сви запослени у центру морају бити обучени и испитани у складу са нивоом посла кога обављају. Ово мора бити регулисано одговарајућим правилником. У случају да алармни центар прима сигнале 24 сата на дан, неопходна је константна присутност два запослена и једног телефонисте који је у обавези да не напушта своје радно место а у циљу реализације предвиђених процедура. Особље у резерви, у случају постојања потребе, мора стићи на посао у року мањем од 30 минута
У циљу бољег упознавања са послом, неопходна је организација курсева за обуку за запослене како би се што боље упознали са послом. Време обуке варира од 30 до 90 дана у зависности од могућности које дозвољава посао. Особље након успешне обуке лакше извршавају обавезе и преузимају одговорност посла. Наравно, неопходно је организовати нове курсеве и додатну обуку нарочито након увођења у употребу нове опреме. За све запослене мора постојати могућност приступа писаним примерцима јасно дефинисаних акција а који документи се не смеју износити из центра.
2. Морају постојати писани документи за одобрени излазак из центра који потписује призната особа. Морају постајати и писани документи за посетиоце и када је дозвољен пријем посетилаца. Особе одговорне за контролу имају приступ подацима и фотографијама запослених а обављање ових послова захтева прецизност и дисциплинованост. За алармне центре II категорије одговорне особе траже имена и фотографије посетилаца. Све посете се морају унапред најавити и посетиоце мора пратити одговорна особа. Такође, сви уласци и изласци морају бити уредно евидентирани.
3. Посебни поступци деловања морају бити обрађени правил-ницима или одлукама. основна функција алармног центра је да контролише алармне сигнале заједно са другим сигналима, који се налазе на стању статуса алармног система. То су укључења и искључења алармне централе, сигнали статуса централе или веза, превентивна деловања или поправке од стране сервисних служби. Сви поступци морају бити унапред дефинисани. Мора постојати писани документ за сваког клијента који описује деловање код примљеног алармног сигнала, статуса или било ког другог сигнала. Морају бити дефинисани и писаним документом подржани протоколи о деловањима и ко их спроводи, служба обезбеђења, полиција или неко други;
документовано време деловања: за аларме повезане са угрожавањем живота и за остале аларме; када се укључује надгледање, за искључење и укључење алармних система треба да постоје писани документи за сваки дан. Све измене тих времена телефоном се изводе путем посебних шифри. Подаци се бележе; да не би било коришћења запослених од стране њихових познаника лозинке у центру се мењају сваких сат времена. Када се успостави говорна веза мора се разменити кодна беседа као звучни сигнал у сатним интервалима, који ако није препознат у интервалу једног минута аутоматски производи аларм.
4. Контрола аларма морају бити прописане процедуре обезбеђења прикупљених информација између центра и клијента; клијенти морају бити сагласни са приступним кодовима, кодним беседама, који се употребљавају приликом размене доступних информација које се налазе у алармном систему; ако клијент није укључио алармне системе у прописано време, по истеку тога времена центар мора успоставити контакт и утврдити зашто до тога није дошло. Од одговора зависи да ли ће доћи до реаговања службе обезбеђења; ако се алармни систем искључи 30 минута пре договореног времена мора бити обавештена мобилна интервентна служба безбедности. Ако се аларм искључи унутар 30 минута у односу на договорено време мора бити обавештен центар.
5. Алармни сигнали За велике системе и приватне куће морају постојати правилници о деловању код пожара и провале. 6. Провера система Сваких 24 сата се проверава следећа опрема: директна комуникација са службом за интервенцију; пријемне везе; временски записи; укључивање опреме; визуелни и звучни прикази опреме; улазне и излазне телефонске линије, радио опрема. Сваких 7 дана се проверава следећа опрема: резервно напајање – укључивање у трајању од 15 минута; светлосни алармни уређаји.
7. Евиденција кварова на опреми кварови морају бити отклоњени за 12 сати за алармне центре који имају поправке заједно са обезбеђењем; за 1 сат за остале алармне центре. 8. Евиденције које се воде евиденција свих прикључених алармних система на алармни центар; евиденције се поуздано чувају у писаном облику или на електронским медијима који омогућавају штампање; Евиденције морају имати следеће информације: име, наслов, телефонски број; име, телефонски број обезбеђења; интервентне теренске службе; договорно време укључење и искључења алармног система; све догађаје који се чувају најмање 3 године; све телефонске комуникације центра (улазно излазне) се чувају у писаном облику 3 месеца.
Блок дијаграм система техничког обезбеђења и разграничење појединих чинилаца овог система
9. План непредвиђених трошкова план мора садржати листу клијената с повећаним ризиком - клијенти код којих је сложена интервенција; угроженост центра при комплетном испаду система, кваровима, поплавама, и других утицаја на пример поплаве водоводне инсталације, удари струје, криминални напади и друго. 10. Документација корисници услуга морају добити уговор у којем су описани сви детаљи између клијента и центра; морају бити дефинисани поступци у случају притужби. 11. Надзор Одговорна особа алармног центра задужена је да се стара да се све активности одвијају у складу са документованим поступцима. Сваких 6 месеци се прави ревизија која се чува 3 године. Када се ради о великим системима, правило је да поштовање обавезне уградње централног система за надзор и управљење у функцији безбедности који прати догађаје. У циљу адекватног решавања ових проблема, битан елемент је израда главног пројеката од стране лица са лиценцом.