VII – ОРГАНИЗАЦИЈА ЗАШТИТЕ ОД ПОЖАРА

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
PODZAKONSKA AKTA NA OSNOVU ZAKONA O PLANIRANJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA dio 1.
Advertisements

СТАБИЛИЗАЦИЈА РАДНЕ ТАЧКЕ
УРЕЂАЈИ ЗА НАПАЈАЊЕ БИЗНИС ЦЕНТРАЛА
Konto, kontni okvir, kontni plan
АГЕНЦИЈА ЗА БОРБУ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ
БЕЗБЕДНОСТ И ЗДРАВЉЕ НА РАДУ
VISOKA TEHNIČKA ŠKOLA STRUKOVNIH STUDIJA ZVEČAN
Elektronički logički sklopovi i registri
ПОРЕСКЕ ОБАВЕЗЕ ОМЛАДИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ ДИРЕКТНИХ ПОРЕЗА
IZVOZ VINA U EU DRAGICA SAMARDŽIĆ PRIVREDNA KOMORA VOJVODINE
TREND, februar 2019 Sofija Pekić Quarrie
SMANJENJE GUBITAKA U MREŽI BARA KAO REZULTAT IZMJEŠTANJA I UGRADNJE NOVIH BROJILA I UVOĐENJA AMM-a Sve studije gubitaka električne energije,koje su do.
РАДОЈКА ПОПОВИЋ, дипл.инж.техн.
ОРГАНИЗАЦИЈА ПАРКИРАЛИШТА И ИЗРАЧУНАВАЊЕ ПРИХОДА ОД ПАРКИРАЊА
PRODAJA Prof. dr Igor Todorović.
Doprinos instrumenata marketing miksa satisfakciji studenata
DIGITALNI NOVČANICI Uobičajeni novčanik možemo nazvati «analogni novčanik». Digitalni novčanik teži da po funkcionalnosti liči na neki analogni novčanik.
ГАШЕЊЕ ПОЖАРА У ХОТЕЛИМА
TELEFONIRANJE I ELEKTRONSKA KOMUNIKACIJA
Plan upravljanja otpadom EPCG AD
MENADŽMENT KVALITETA Sistem kvaliteta Prof. dr Igor Todorović.
Од активности домског васпитача (начина подучавања)
Primer dobre prakse Realizacije aktivnosti 5
Priredila: Aleksandra Vladisavljević
КАРИЈЕРНО ВОЂЕЊЕ У ОБЛАСТИ СТРУКОВНОГ ТУРИЗМА
NEŽELJENI KONTAKT.
Katedra za elektroniku
Pravo na prijevremenu otplatu kredita i pravo na odustanak od ugovora
БЕЗБЕДНОСТИ МАШИНА АЛАТКИ ЗА ОБРАДУ СКИДАЊЕМ СТРУГОТИНЕ
Делија Балош, ВТШСС Нови Сад
Људски рад је посебно и веома важно обележје људи.
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
ZAŠTITA OD GUBITKA POBUDE I KOORDINACIJA SA LIMITEROM MINIMALNE POBUDE
Излагач: Марко Маслаћ Април, 2014.
Novosti u regulativi vezano za protupožarna vrata / Rad odbora TO 92
ЗАКОН О ЗАШТИТИ ПОТРОШАЧА
INOVATIVNI TIM DUNĐER NIŠ
RAVNATELJ I SIGURNOST ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE Suzana Hitrec, prof.
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
НОВИ ПОЛОЖАЈ ЈАВНИХ ИЗВРШИТЕЉА У ПОСТУПКУ ИЗВРШЕЊА
FINANSIJSKO POSLOVANJE -MENADŽMENT U BANKARSTVU-
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
Општина пријепоље Генерални пројекат повећања енергетске ефикасности санацијом јавне рАсвете у Општини пријепоље.
Sistem plata zaposlenih u javnim službama u Srbiji
UGOVOR O PREVOZU, UGOVOR O LICENCI...
Удружење «Интерни ревизор» Ужице,
Zakoni i standardi o zaštiti informacija
CRNOGORSKI KOMITET MEĐUNARODNOG VIJEĆA ZA VELIKE ELEKTRIČNE MREŽE - CIGRE RAZVOJ I REALIZACIJA SISTEMA RADIO DALJINSKOG UPRAVLJNJA NA ELEKTRIČNIM MOSTNIM.
EKONOMIKA PREDUZEĆA Nastavnik: dr. sc. Jasmin Halebić
Relacione baze –primer modelovanja baze
ОСИГУРАЊЕ ЗА ТУЂ РАЧУН КУМУЛИРАЊЕ ПРАВА
Системи менаџмента безбедношћу хране
LEADER приступ у Републици Србији Тренутно стање
Procena vrednosti kapitala troškovnim pristupom
Структура програма у Паскалу
ИНТЕРНА ЗАШТИТНА МРЕЖА.
ЧИТАЊЕ РЕВИЗОРСКИХ ИЗВЕШТАЈА
TEHNOLOGIJA MAŠINOGRADNJE
Анализа структуре.
ИЗВРШЕЊЕ БУЏЕТА, МЕСТО И УЛОГА ЛОКАЛНЕ СКУПШТИНЕ
Саобраћај.
Бесплатна правна помоћ Обука за одлучивање о захтеву за бесплатну правну помоћ .
Управљање ризицима и улога интерне ревизије
Analiza i prikaz mjerenja ugrađenog monitoringa vibracija, vazdušnog zazora i magnetnog fluksa na HE „Perućica“ VI SAVJETOVANJE CG KO CIGRE Bečići, 14.
ПОДРШКА НА ПОКРАЈИНСКОМ И ЛОКАЛНОМ НИВОУ
Sistem sertifikacije i mentorstva za interne revizore u Estoniji
Peković Dejan Jasna Suljević
Sadržaj predavanja Uvod u postupak procjene Metodologija procjene
НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ
ЗНАЧАЈ ОСПОСОБЉАВАЊА, ИНФОРМИСАЊА И ИЗГРАДЊЕ СВЕСТИ О БЗР др Биљана Гемовић др Аница Милошевић мр Тања Крунић мр Наташа Субић.
Транскрипт презентације:

VII – ОРГАНИЗАЦИЈА ЗАШТИТЕ ОД ПОЖАРА АКТИВНОСТИ ПРИВРЕДНИХДРУШТАВА CПЕЦИЈАЛИЗОВАНИХ ЗА БЕЗБЕДНОСНЕ ПОСЛОВЕ

Значајну новину у Закону о заштити од пожара представаља од­редба по којој се за обављање послова организовања заштите од пожара може уговором анга­жовати привредно друштво односно друго правно лице које испуњава прописане усло­ве и има овлаш­ћење Министарства за обављање ових послова. Сама по себи, превенција у области заштите од пожара захтева познавање широког круга теоријских и практичних знања из области технологије, грађевине, електрике, електронике, машинства итд. Oво подразумева неопходност постојања стручног и образованог кадра разних профила, како за рад на конкретним пословима у организа­цији заштите од пожара тако и за саветодавне послове и превентивне активности.

УЛОГА И ЗАДАЦИ РАДНИКА ОБЕЗБЕЂЕЊА У ЗАШТИТИ ОБЈЕКТА ОД ПОЖАРА Инсталације и уређаји техничке заштите објеката у циљу превенције и надгледања настанка пожара, експлозија, контроле приступа итд., уз лица ангажована на пословима обезбеђења, чине основу принципа савремене безбедности. Радници на овим пословима врше контролу пристиглих информација и према указаној потреби интервенишу на прописан начин. Послови заштите од пожара карактеришу одређене специфичности у односу на послове физичког обезбеђења које и дефинишу поступке у њеном спровођењу. Послови радника обезбеђења: уобичајени превентивни обиласци; поступак у случају откривања пожара; поступак у случају постојања стабилног система за дојаву пожара; процедура евакуације.  

Уобичајени превентивни обиласци Такозвани „први преглед“ објекта важи као најважнији. Пожељно је кренути са овим прегледом што пре, а најкасније до 30 минута након завршетка уобичајених актив­ности на об­јек­ту. Неопходно је прегледати све објекти на локацији и сви про­стори у објекту, при чему се врше следећи видови контроле: спољашња врата и прозори на објекту треба да буду затворени (врата за­кљу­чана); треба преконтролисати и затворити врата отпорна на пожар у самом објекту, уколико постоје; сви апарати за гашење пожара треба да буду на свом месту и не смеју бити закло­њени; пролази и комуникацијски путеви у објекту као и путеви за евакуацију треба да буду “чисти“ због могуће потребе за брзом интервенцијом у случају поја­ве пожара; уређаји и машине који не морају да раде континуално треба да буду угашени; треба проверити све канцеларије и површине за пушење због могућег при­суства тињајућег пожара;

треба проверити сва грејна тела и ел. уређаје; у току прегледа треба преконтролисати делове објекта у којима постоје лако испар­љиве и запаљиве течне и гасовите хемикалије и треба проверити да ли се чувају на од­го­ва­рајући начин, тj. никако на радним местима; унутрашња врата на просторијама треба по могућству затворити како би се у из­весној мери успорило кретање потенцијалне ватре и дима, у случају појаве пожара и тако смањило уништење; радници на обезбеђењу морају бити добро упознати са објектом, са проце­си­ма који се у њему врше, са опасним хемикалијама и местима где се оне нала­зе у објекту, пре­кидачима за искључење енергије на објекту и сл. те стога нису препоручљиве из­мене радника који обезбеђују неки објекат; треба имати написане важне телефоне на видном месту поред места са стал­ном те­лефонском везом као и назив и адресу објекта (дешава се да код пожа­ра у паници чу­вар заборави адресу на којој је објекат или неки други важан податак нарочито код агенцијског обезбеђења објекта); радници на пословима обезбеђења објекта морају бити упознати са проце­дуром извођења заваривачких радова на објекту.

Поступак код откривања пожара  Након откривања пожар у објекту од стране радника обезбеђења, неопходно је повести рачуна да ли је у об­јекту радно време или не и да ли се надзор објекта врши из даљинског алар­мног центра или из самог објекта. Приликом сазнања о насталом почетном пожару поступци би требало да буду следећи: дати аларм о пожару пре него што се приступи гашењу; ватру гасити расположивом опремом, тако да се лице које гаси увек налази између пламена и излаза (леђима окренут излазу да му пламен не би пре­се­као пут); ако се пожар не може брзо-безбедно угасити приступити евакуацији; треба обезбеди да се у зону пожара спречи улаз људи; искључи климатизацију и вентилацију општег типа; искључити струју али оставити упаљена светла; пружити обавештења ватрогасцима о месту пожара и материјалима који се тамо налазе и који могу бити опасни у пожару.  

Поступак уколико постоји стабилан систем за дојаву пожара у објекту Поред централног уређаја за дојаву пожара треба да постоји алармни план са чијом садржином радници на пословима обезбеђења требају бити добро упознати. Такође и овде треба во­дити рачуна да ли се надзор врши из самог објекта или из даљинског алармног центра.

Први степен аларма При појави звучног и светлосног сигнала аларма од аутоматског јављача пожара, на централном уређају за дојаву пожара, дежурни поступа на следећи начин: врши потврду пријема сигнала; идентификује алармну зону (место аларма) тј. одређује њен положај у објекту (на ос­нову распореда зона дојаве пожара) или прочита адресу јављача завис­но од типа аутоматске дојаве (адресибилни); упућује свог сарадника (ако су двојица) да изврши проверу аларма, а он ос­таје по­ред централе или иде лично ако је сам. Код аутоматске дојаве пожара мно­го боља је варијанта извиђања места ако постоје две особе. Ако је по­слу­жиоц сам онда он мо­ра да оде и провери аларм, што је неповољнија окол­ност него када су двојица (за­то се програмира на централи време извиђања аларма које подразумева да ће насту­пити генерални аларм када то време ис­текне);

ако се констатује да је аларм лажан треба утврдити услед чега је настао. Обавезно ово треба констатовати у књигу догађаја поред централе јер аларм је настао тако што је сензор дeтектовао неки параметар за који је конструисан али тај продукт није по­текао од пожара; ако дежурни који је отишао у проверу утврди да се ради о стварном пожару одмах при­ступа гашењу, ако утврди да је пламен мали и да се може брзо угасити; по завршеном гашењу извештава послужиоца централе (најбоље радио ве­зом), врши про­ветравање објекта а централни уређај дојаве пожара се враћа у првобитно стање; уколико је пламен већи па дежурни процени да сам не може да га угаси, ак­ти­вира најближи ручни јављач пожара у том пожарном сектору и тако даје ге­не­рални аларм-аларм другог степена са извршним функцијама а од де­жур­ног на централи тражи по­моћ па онда приступа гашењу при чему треба водити рачуна и трећем степену алар­ма.

Други степен аларма Настаје у два случаја: активирањем било ког ручног јављача пожара; по истеку времена извиђања, ако дежурни који је отишао у извиђање није по­слао по­ру­ку о стању на лицу места. Код овог степена аларма треба учинити следеће: извршити узбуњивање радног особља у угроженом простору (сирена, глас и сл.); извршити евакуацију из угроженог дела објекта (простора); покушати гашење; у случају процене да се пожар неконтролисано шири врши се алармирање трећег степена при чему ову одлуку треба донети правовремено.

Трећи степен аларма послужилац централе директно зове ватрогасце; врши алармирање целог објекта; налаже евакуацију целог објекта по плану; врши искључење свих система климатизације, вентилације, ел. енергије за оп­шту потрош­њу изузев расвете и нужних потрошача или ће ове функције обавити централни уређај за дојаву пожара ако је предвиђено; лифтови улазе у режим „пожар“ (спуштају се у приземље и отварају врата) ако је то предвиђено планом и процедуром за избијање пожара; дежурни на објекту (ако га има) помаже да се евакуација што брже одвија, помаже љу­дима који физички нису у могућности да се брзо евакуишу; брзо проверава спратну површину да неко није остао водећи рачуна и о соп­ственој безбедности.

Процедура евакуације Узимајући у обзир специфичности сваког објекта, неопходно је дефинисати процедуру евакуације за сваки објекат посебно, коју запо­слени треба да упознају кроз обуку из области заш­тите од пожара. Такође, у случају потребе, неопходно је и да радник обезбеђења познаје про­це­дуру евакуације објекта и треба да активно помаже приликом њеног спро­вођења. Давањем одговора на питања у наставку, можемо проценити да ли је извршена процена степена пожарне безбедности у неком објекту: (примери) Колико запосленима треба за евакуацију (времена)? Да ли је време прихватљиво или предугачко? Да ли има довољно излаза и да ли су на правом месту? Да ли је тип и величина излаза усаглашен са бројем људи који кроз њих тре­ба да прођу? Да ли су сви излази лако уочљиви и обележени?

ДАЉИНСКИ АЛАРМНИ ЦЕНТРИ Пракса коришћења услуга надзора преко даљинског алармног центра је широко заступљена у сфери обезбеђења објекта и пожарних аларма а подразумева комбинацију техничких система инсталираних у објек­ту који су у вези са даљинским алармним центром из кога по пријему сигнала дежурне патроле бивају послате у објекат ради утврђивања узрока аларма. Наравно, функционисање даљинског алармног центра подразумева посто­јање техничких услова у које спадају опремљеност објекта системима тех­ничког надзора пожара и провале, системима везе као и самог алармног надзорног центра.

Уре­ђе­ње функциони­са­ња техничког система за надзор пожара и провале у нашој техничкој регулативи није дефинисано што често доводи до несугласица око могућности функционисања оваквог система у нашој земљи. Пракса у свету показује да давалац услуга преузима на себе ризик што је и дефинисано нацртом услуга обезбеђења који чини саставни део уговора о пружању услуга обезбеђења уз примање аларма о пожа­ру и провали за објекат који је предмет уговора. Исправно функционисање даљинског алармног центара подразумева његову организацију према прописима којих код нас нема, док их је у свету врло мало. Ипак, према нашим сазнањима можемо се ослонити на Британски стандард BS 5979.

Рад алармног центра 1. Сви запослени у центру морају бити обучени и испитани у складу са нивоом посла кога обављају. Ово мора бити регулисано одговарајућим правилником. У случају да алармни центар прима сигнале 24 са­та на дан, неопходна је константна присутност два запослена и једног телефонис­те који је у обавези да не напушта своје радно место а у циљу реализације предвиђених процедура. Особље у резерви, у случају посто­јања потребе, мора стићи на посао у року мањем од 30 минута

У циљу бољег упознавања са послом, неопходна је организација курсева за обуку за запослене како би се што боље упоз­на­ли са пос­лом. Време обуке варира од 30 до 90 дана у зависности од могућности ко­је дозвоља­ва посао. Особље након успешне обуке лакше извршавају обавезе и преузимају од­го­ворност посла. Наравно, неопходно је организовати нове курсеве и додатну обуку нарочито након увођења у употребу нове опреме. За све запослене мора постојати могућност приступа писаним пример­цима јасно дефинисаних акција а који докуме­нти се не смеју износити из центра.

2. Морају постојати писани документи за одобрени излазак из центра који пот­писује приз­ната особа. Морају постајати и писани документи за посетиоце и када је до­з­вољен пријем посе­тилаца. Особе одговорне за контролу имају приступ пода­ци­ма и фотографијама запосле­них а обављање ових послова захтева прецизност и дисциплинованост. За алармне центре II категорије одговорне особе траже имена и фотографије по­сетилаца. Све посете се морају унапред најавити и посетиоце мора пратити одговорна особа. Такође, сви уласци и изласци морају бити уредно евидентирани.

3. Посебни поступци деловања морају бити обрађени правил-ницима или одлу­кама. основна функција алармног центра је да контролише алармне сигнале за­јед­но са дру­гим сигналима, који се налазе на стању статуса алармног систе­ма. То су укљу­че­ња и искључења алармне централе, сигнали статуса центра­ле или веза, превентивна де­ловања или поправке од стране сервисних служ­би. Сви поступци морају бити унапред де­финисани. Мора постојати писани доку­мент за сваког клијента који описује делова­ње код примљеног алармног сиг­на­ла, статуса или било ког другог сигнала. Морају бити дефинисани и писа­ним документом подржани протоколи о деловањима и ко их спро­во­ди, служ­ба обезбеђења, полиција или неко други;

документовано време деловања: за аларме повезане са угрожавањем живота и за остале аларме; када се укључује надгледање, за искључење и укључење алармних система треба да постоје писани документи за сваки дан. Све измене тих времена телефоном се изводе путем посебних шифри. Подаци се бележе; да не би било коришћења запослених од стране њихових познаника лозинке у центру се мењају сваких сат времена. Када се успостави говорна веза мора се разменити кодна беседа као звучни сигнал у сатним интервалима, који ако није препознат у интервалу једног минута аутоматски производи аларм.

4. Контрола аларма морају бити прописане процедуре обезбеђења прикупљених информација између цен­­тра и клијента; клијенти морају бити сагласни са приступним кодовима, кодним беседама, који се употребљавају приликом размене доступних информација које се налазе у алармном систему; ако клијент није укључио алармне системе у прописано време, по истеку тога вре­ме­на центар мора успоставити контакт и утврдити зашто до тога није дошло. Од одго­во­ра зависи да ли ће доћи до реаговања службе обезбеђења; ако се алармни систем искључи 30 минута пре договореног времена мора би­ти оба­вештена мобилна интервентна служба безбедности. Ако се аларм ис­кљу­ч­и унутар 30 минута у односу на договорено време мора бити обавештен центар.

5. Алармни сигнали За велике системе и приватне куће морају постојати правилници о деловању код пожара и провале.   6. Провера система Сваких 24 сата се проверава следећа опрема: директна комуникација са службом за интервенцију; пријемне везе; временски записи; укључивање опреме; визуелни и звучни прикази опреме; улазне и излазне телефонске линије, радио опрема. Сваких 7 дана се проверава следећа опрема: резервно напајање – укључивање у трајању од 15 минута; светлосни алармни уређаји.

7. Евиденција кварова на опреми кварови морају бити отклоњени за 12 сати за алармне центре који имају по­правке заједно са обезбеђењем; за 1 сат за остале алармне центре.   8. Евиденције које се воде евиденција свих прикључених алармних система на алармни центар; евиденције се поуздано чувају у писаном облику или на електронским меди­јима који омогућавају штампање; Евиденције морају имати следеће информације: име, наслов, телефонски број; име, телефонски број обезбеђења; интервентне теренске службе; договорно време укључење и искључења алармног система; све догађаје који се чувају најмање 3 године; све телефонске комуникације центра (улазно излазне) се чувају у писаном облику 3 месеца.

Блок дијаграм система техничког обезбеђења и разграничење појединих чинилаца овог система

9. План непредвиђених трошкова план мора садржати листу клијената с повећаним ризиком - клијенти код којих је сло­жена интервенција; угроженост центра при комплетном испаду система, кваровима, поплавама, и дру­гих утицаја на пример поплаве водоводне инсталације, удари струје, криминални напа­ди и друго. 10. Документација корисници услуга морају добити уговор у којем су описани сви детаљи из­међу клије­нта и центра; морају бити дефинисани поступци у случају притужби. 11. Надзор Одговорна особа алармног центра задужена је да се стара да се све активности одвијају у складу са документованим поступцима. Сваких 6 месеци се прави ревизија која се чува 3 године. Када се ради о великим системима, правило је да поштовање обавезне уградње централног си­­с­тема за надзор и управљење у функцији безбедности који прати догађаје. У циљу адекватног решавања ових проблема, битан елемент је израда главног про­јеката од стране лица са лиценцом.