UPOZNAJMO PROIZVODNA ZANIMANJA KAKO BISMO POSTALI ZAPOSLENI I NEZAVISNI GETTING ACQUAINTED WITH PRODUCTION OCCUPATIONS IN ORDER TO BECOME EMPLOYED AND.

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Metodološki pristupi i metode u izučavanju SP
Advertisements

РАЧУНОВОДСТВО ОДЛУЧИВАЊА (диференцијалних вредности)
SISTEMI PODRŠKE.
Olivera Hrnjaković, Marko Tot, Aleksandar Kupusinac, Rade Doroslovački
ВИСОКА ШКОЛА МОДЕРНОГ БИЗНИСА БЕОГРАД
Од права на партиципацију до праве партиципације
Значај стручног усавршавања за квалитетан рад школе
TREND 2019 XXV GODINA SKUPOVA TREND Prof. dr VLADIMIR KATIĆ
UPIS U I. RAZRED SREDNJE ŠKOLE
Излагач: Марко Маслаћ Април, 2014.
Студијски програм Пословно управљање Модул: Маркетинг менаџмент
Poglavlje 1 EVROPSKI PRIORITETI I NACIONALNI SISTEM ZA RAZVOJ ŠKOLA
PROJEKAT JAČANJE ULOGE MJESNIH ZAJEDNICA U BOSNI I HERCEGOVINI
Унапређивање компетенција запослених у школи у области васпитног рада
Партнерски односи и насиље у везама младих
Израда ИНДИВИДУАЛНОГ ОБРАЗОВНОГ ПЛАНА
Doprinos instrumenata marketing miksa satisfakciji studenata
  4 Ovaj projekat je finansijski podržan od strane Evropske Komisije. Ova publikacija (sredstvo komunikacije) odražava isključivo stavove autora, i Komisija.
Проф.др Емина Копас-Вукашиновић
Упутство о друштвеној одговорности
РАЧУНОВОДСТВО ОДЛУЧИВАЊА (диференцијалних вредности)
Kako poticati profesionalni razvoj učenika u osnovnoj školi
Завод за унапређивање образовања и васпитања
NISPUSŠ - Nacionalni informacijski sustav prijava i upisa u srednje škole Zvonimir Stanić.
Priredila: Aleksandra Vladisavljević
СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ НАСТАВНИКА КАО ПРЕДМЕТ НАУЧНИХ ИСТРАЖИВАЊА
КАРИЈЕРНО ВОЂЕЊЕ У ОБЛАСТИ СТРУКОВНОГ ТУРИЗМА
инклузивно образовање -примјери добре праксе-
Program za cjeloživotno učenje-Leonardo da Vinci
CLIL metodologija – Primjena u različitim predmetima
Покрајински секретар за образовање
Agencija za mobilnost i programe EU
INOVACIJE KAO PREDMET IZUČAVANJA NA SAVREMENIM UNIVERZITETIMA
Vidljivost i komuniciranje reforme javne uprave
Делија Балош, ВТШСС Нови Сад
općenito i na internetu
Предузетништво и мала и средња предузећа у шумарству
ОЦЕЊИВАЊЕ НА ОСНОВУ ПОРТФОЛИЈА Ш.Д. Изли, К. Мичел
Људски рад је посебно и веома важно обележје људи.
Сазнавање у настави Видови сазнања:
Ефикасно преношење искустава у превенцији школског насиља
ДАН ДЕВОЈЧИЦА.
ОСНОВНА ШКОЛА „ИВАН ГУНДУЛИЋ“
ПРИМЈЕР ДОБРЕ ПРАКСЕ ЈУ Техничка школа “Михајло Пупин” Бијељина
Шта је портфолио професионалног развоја?
Специјализована ИТ одељења
PREDSTAVLJANJE UNIJE POSLODAVACA SRBIJE, PARTNERA NA PROJEKTU
САОБРАЋАЈНЕ СЕКЦИЈЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ
Стручно усавршавање у установи
РАЧУНОВОДСТВО, УПРАВЉАЧКО РАЧУНОВОДСТВО И ЊЕГОВА ИНФОРМАЦИОНА УЛОГА
Sistem plata zaposlenih u javnim službama u Srbiji
Međunarodna federacija računovođa
Osnovne informacije o projektu
О ИЗБОРНИМ ПРОГРАМИМА У ТРЕЋОЈ БЕОГРАДСКОЈ ГИМНАЗИЈИ
Procena vrednosti kapitala troškovnim pristupom
PRIVREDA SRBIJE PRED IZAZOVOM ČETVRTE INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Иницијативу су покренули
PREDVIĐANJE POTREBA ZA LJUDSKIM RESURSIMA Prof. Nikola Jančev.
КЉУЧНА ОБЛАСТ 3: ПОСТИГНУЋА УЧЕНИКА
2.РАЧУНОВОДСТВО, УПРАВЉАЧКО РАЧУНОВОДСТВО И ЊЕГОВА ИНФОРМАЦИОНА УЛОГА
Izrada plana kapitalnih investicija
Проширена делатност и верификација установа
ПРИВРЕДНА КОМОРА БЕОГРАДА
RAZVOJ INDIKATORA DISKRIMINACIJE
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПИСМЕНОСТИ
1.2 PREDSTAVLJANJE PROJEKTNE JEDINICE U MINISTARSTVU ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE Nebojša Pokimica, National Workshop:Developing.
ИЗБОРНИ ПРОГРАМ У ПРВОМ РАЗРЕДУ ГИМНАЗИЈЕ
Sadržaj predavanja Uvod u postupak procjene Metodologija procjene
НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ
Студијски програм Економија и менаџмент енергетике
Транскрипт презентације:

UPOZNAJMO PROIZVODNA ZANIMANJA KAKO BISMO POSTALI ZAPOSLENI I NEZAVISNI GETTING ACQUAINTED WITH PRODUCTION OCCUPATIONS IN ORDER TO BECOME EMPLOYED AND INDEPENDENT Gorana Tanasković, OJ Čačak Regionalna privredna komora Kraljevo Vrnjačka Banja 26.05.2015

Profesionalizam,znanje, kompentencije I iskustvo privrednika prepoznali su neophodnost povezivanja sa obrazovnim sistemom Polazna ideja za projekat proistekla je iz aktuelnih zahteva tržišta i stanja u privredi regiona. Iskustvo privrednika sa jedne strane i osnove „Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine“ se u velikoj meri poklapaju. Prepoznate obrazovne potrebe Srbije u Strategiji proističu iz pretpostavljenih opredeljenja da se „dalji razvoj proizvodnog sistema Srbije mora ubrzano zasnivati na znanju, preduzetništvu obrazovane populacije, sopstvenim i transferisanim tehnološkim inovacijama, tržišnoj ekonomiji i međunarodnoj poslovnoj, tehničkoj i drugoj kooperaciji“ Problemski okvir projekta zasnovan je na širokom spektru uslova sredine koji bitno utiču na odluku mladih o izboru zanimanja među kojima su i profesionalni uslovi (stanje na tržištu rada). Osnovni cilj projekta zasnovan je na neophodnosti informisanja učenika sa osnovama preduzetništva zasnovanom na znanju, kreativnosti, samostalnosti, odlučnosti i upoznavanju učenika sa realnom slikom tržišta rada u opštini i regionu.

Realizatori projekta Regionalna privrednakomora Kraljevo, Predstavnice Udruženja poslovnih žena „Nadežda Petrović“ TV Galaksija Studio Maruška Elsat, Vodoinžinjering Elestra, Interfood, Dezert , Aleks, Škola stranih jezika Lingo, Damek, Sirela Tehnička škola Mašinsko saobraćajna škola iz Čačka.

METODOLOŠKI OKVIR privlačnost posla Osnovni faktori koji deluju na donošenje profesionalne odluke i izbor zanimanja: privlačnost posla očekivanja od vlastitih sposobnosti verovatnoća uspeha Profesionalni razvoj je kontinuiran proces sazrevanja profesionalne odluke. Profesionalna zrelost se ne postiže u fazi izbora zanimanja. Tada samo prividno dostiže vrhunac. Osnovni faktori koji deluju na donošenje profesionalne odluke i izbor zanimanja: privlačnost posla određuju mediji, efekti određenog rada, nivo zarade, socijalna moć itd; očekivanja od vlastitih sposobnosti formiraju se u odnosu na porodicu, vršnjačku grupu i školu kao socijalno ogledalo koje odražava učenikove mogućnosti i realnim ili nerealnim procenama mu pomaže da oblikuje sliku o sebi; verovatnoća uspeha se procenjuje na osnovu socijalnih mogućnosti, zahteva u okruženju, ali i realnog sagledavanja sopstvenih mogućnosti; stavovi socijalnih grupa od najšire društvene zajednice, do nuklearne porodice, formiraju vrednosti, stavove, sliku o profesiji i sliku o sebi. Profesionalni razvoj je kontinuiran proces sazrevanja profesionalne odluke. Profesionalna zrelost se ne postiže u fazi izbora zanimanja. Tada samo prividno dostiže vrhunac.

predstavljanje proizvodnih zanimanja od strane privrednika; U skladu sa opštim ciljem, formulisani pretočeni su u aktivnosti profesionalnog prosvećivanja i informisanja mladih: predstavljanje proizvodnih zanimanja od strane privrednika; podsticanje i osposobljavanje učenika za aktivnu participaciju u budućem svetu rada (u pokretanju sopstvenog posla i izbegavanja dugogodišnjeg „čekanja“ na posao) organizovanje poseta radnim organizacijama; sprovođenje istraživanja, prezentovanje rezultata školama učesnicama u projektu, Aktivu direktora osnovnih i srednjih škola .... U načelu, očekivani ishodi projekta tiču se uticaja i efekata projektnih aktivnosti na profesionalni razvoj i promene u ponašanju učenika neposredno posle njegove realizacije, ali i kasnije: usvajanje novih znanja o svetu rada; povećavanje motivacije učenika za proizvodna zanimanja; osnaživanje motivacije učenika za usvajanje novih znanja i veština (dalje obrazovanje); povećavanje svesnosti učenika o složenosti procesa izbora zanimanja i budućeg profesionalnog delovanja; podsticanje samopouzdanja i sigurnosti učenika.

Izvod iz REZULTATA ISTRAŽIVANJA Osnovni cilj projekta, u suštini, je rad na profesionalnoj orijentaciji i pružanju podrške učenicima u odabiru zanimanja. Da bi se adekvatno pripremili za svet rada, osim formalnog obrazovanja neophodno je da učenici formiraju odgovarajući stav prema radu, razviju profesionalni duh i budu zadovoljni u budućem zanimanju. Upoznavanjem učenika sa realnom slikom tržišta rada omogućeno je formativno delovanje na stavove učenika prema radu i pravilnom izboru zanimanja – buduće smernice nezavisnosti i rada.

Predmet istraživanja Utvrđivanje: profesionalnih namera učenika završnih razreda osnovne škole i učenika II i III razreda Ekonomske škole poznavanje preduzetništva i sveta rada. Učenici završnih razreda osnovne škole su nakon predavanja i razgovora sa privrednicima imali mogućnost da popune anketu koja je sastavljena od 20 pitanja/tvrdnji koja su se odnosila na njihove stavove, predubeđenja, znanje, preferencije, usvojena znanja o osnovama preduzetništva i njihova razmišljanja o odabiru budućeg zanimanja. Upotrebljena je skala procene u kojoj su pojedini opisi formulisani u vidu tvrdnje za koju je učenik trebao da izrazi stepen slaganja od (1) „slažem se“, (2) „ne slažem se“, (3) „neodlučan/a sam“ ili da na pitanja zatvorenog oblika odgovore sa „da“, „ne“ i „ne znam“. Za obradu podataka korišćeni su postupci deskriptivne statistike.

Poseta proizvodnom preduzeću Veoma značajan faktor u procesu donošenja profesionalne odluke su profesionalni uslovi odnosno stanje na tržištu rada, obrazovni nivo i vrsta obrazovanja potrebna za određene poslove. Sa stanjem na tršištu rada i deficitarnim zanimanjima upoznato je 42% ispitanih osnovaca. Ostali, ili nisu u dovoljnoj meri upoznati sa deficitarnim zanimanjima (37%), ili o njima ne znaju baš ništa (18%). Upoznatost sa svetom rada kroz posetu nekom proizvodnom preduzeću imalo je 42% ispitanih učenika. Čak 81% učenika je odgovorio da želi da poseti neka od proizvodnih preduzeća, 11% da ne želi a 8% je bilo neodlučno (grafik 1).

Poznavanje ideja preduzetnišva i preduzetnika – učenici osnovne škole 53% smatra da se dobri preduzetnici ne rađaju i da je potrebno mnogo učenja i edukacije da bi se to postalo (67%). za pokretanje biznisa potrebno je puno novca (51%) “Dečija ekonomija” : DA -53% , NE- 21%, NEODLUČNO 25% 50% zna koju će srednju školu da upiše 67% samostalno odlučuje o izboru srednje škole - kod ostalih učenika presudan uticaj imaju roditelji (84%). 81% ima želju da nastave školovanje i posle srednje škole 56% učenika koji ne nameravaju da nastave školovanje posle sr. škole razmišlja o ideji preduzetništva i pokretanju sopstvenog posla 80% smatra da su iskustvo i praksa neophodni za pokretanje sopstvenog posla (koje bi rado stekli u nekom proizvodnom preduzeću). I ovog puta se potvrdilo da mladi nisu samo pasivni konzumenti i primaoci informacija iz okruženja u kome odrastaju već svojevrsno ogledalo u kome reflektuju stanje u društvu i odnos prema svetu rada. Mišljenje 53% osnovaca je da se dobri preduzetnici ne rađaju i da je potrebno mnogo učenja i edukacije da bi se to postalo (67%). Da je za pokretanje biznisa potrebno puno novca misli 51% ispitanih osnovaca. U upitniku je postavljeno pitanje i ponuđena mogućnost uvođenju u obrazovni sistem izbornog predmeta „Dečija ekonomija“ za koji su na predavanjima sa preduzetnicima učenici dobili objašnjenje šta se pod njim podrazumeva i o čemu bi učili. Za hipotetičko uvođenje izbornog predmeta “Dečija ekonomija” je 53% ispitanih osnovaca, 21% nije, a 25% je neodlučno. Očekivanja od eventualnog uvođenja ovog izbornog predmeta: 61% ispitanih osnovaca smatra da bi im taj predmet pomogao da se upoznaju sa idejama „preduzetništva“ i lakše donose odluku pri izboru budućeg zanimanja, 11% se sa tim ne slaže, 27% je bilo neodlučno.   Na osnovu dobijenih rezultata zaključuje se da bez obzira što su anketirani završni razredi osnovnih škola (VII i VIII razred) samo 50% učenika je znalo koju će srednju školu da upiše, mada su istraživali željene škole i zanimanja (80%). Utvrđeno je da većina učenika (67%) samostalno odlučuju o izboru srednje škole, a da kod ostalih učenika presudan uticaj imaju roditelji (84%). Takođe, učenici su iskazali ogromnu želju da nastave školovanje i posle srednje škole (81%). Učenici koji ne nameravaju da nastave školovanje posle srednje škole razmišljaju o ideji preduzetništva i pokretanju sopstvenog posla (56%). Bez obzira što se radi o učenicima VII i VIII razreda, iskazano je veliko poznavanje ideje preduzetnišva i kompetencija preduzetnika. Čak 80% anketiraih osnovaca smatra da je iskustvo i praksa neophodna za pokretanje sopstvenog posla i da bi to prvo iskustvo rado stekli u nekom proizvodnom preduzeću. Osnovci smatraju da se dobri preduzetnici ne rađaju nego stvaraju (53%) i da je potrebno mnogo učenja i edukacije da bi se postao dobar preduzetnik (67%). Mađutim, bez obzira na dobre ideje i činjenicu da je preduzetništvo budućnost njihove samostalnosti i rada, učenici su najneodlučniji (30%) bili po pitanju povezanosti pokretanja sopstvenog posla i izbora srednje škole i eventualnog uvođenja izbornog predmeta pod radnim nazivom „Dečija ekonomija” (25%). I pored velikog procenta neodlučnih odgovora, 61% anketiranih učenika osnovnih škola smatra da bi predmet „Dečija ekonomija” pomogao da se upoznaju sa preduzetništvom, a samim tim i olakšaju izbor buduće srednje škole i zanimanja.

ZAKLJUČCI Svi ispitani učenici smatraju da se dobri preduzetnici stvaraju i da to postaju radom, a da se kao takvi ne rađaju; Za pokretanje sopstvenog posla potrebno je veliko iskustvo i dosta novca. Ono što zabrinjava i što treba povezati sa prezentacijom u osnovnim školama su odgovori učenika srednje ekonomske škole: 61% njih ne vidi sebe na radnom mestu za koje se školuju, već na nekom drugom radnom mestu. To potvrđuje opravdanost pokretanja ovakvog jednog projekta u koji smo uključili upravo učenike iz osnovnih škola kako bi im dali neke smernice pri odabiru i upisu srednje škole kako ne bi napravili grešku kao njihove starije kolege. Utvrđeno je da su osnovci (42%) u većoj meri informisani i upoznati sa deficitarnim zanimanjima nego učenici srednje škole (30%). Na pitanje o uvođenju predmeta „Preduzetništvo“ u svim srednjim školama 50% učenika se složilo dok se čak njih 35% delimično složilo što se u velikoj meri podudara sa odgovorima osnovaca o uvođenju izbornog predmeta „Dečija ekonomija“.

Hvala za pažnju