Procena vrednosti kapitala troškovnim pristupom
Troškovni pristup Metodi Vrednost neto imovine Likvidaciona vrednost
Metod neto imovine Koristi se pod pretpostavkom nastavka rada preduzeća (going concern): Kad vrednost preduzeća zavisi u najvećoj meri od fizičke imovine (kapitalno intenzivna preduzeća) Kad preduzeće nema jasnu “istoriju dobiti” (dobit raste i opada) Izuzetno je značajan izbor eksperta (procenjivača) opreme i objekata, koji primenjuju sopstvenu metodologiju za procenu.
POSTUPAK 1.Bilans stanja (revizija) 2. Identifikacija i procena nematerijalnih ulaganja 3. Procenjivanje vrednosti nekretnina i opreme 4.Procenjivanje vrednosti obrtne imovine 5.Svodjenje obaveza na tekuću vrednost(uključiti i obaveze koje možda nisu evidentirane) 6.Izračunavanje vrednosti kapitala
1.BILANS STANJA (REVIZIJA) U postupku primene metoda neto imovine prvi korak je obezbeđenje bilansa na dan procene, koji podrazumeva da je sastavljen: a) prema računovodstvenim propisima, b) da je usaglašeno stvarno sa knjigovodstvenim stanjem pojedinih pozicija i c) da je izvršena revizija Revizija koja se izvodi pre procene doprinosI kvalitetu rezultata procene. Revizijom se obezbeđuje znatno veći stepen pouzdanosti naročito kod finansijskih stavki, kao što su dugoročna finansijska ulaganja, potraživanja, plasmani, obaveze i vremenska razgraničenja. Procenjivač može da: zahteva da se izvrši revizija (ili pregled) od strane nezavisnog revizora – puna ili nepotpuna revizija (revizorski pregled finansijskih izveštaja). sam obavlja reviziju (najčešće pregled) – u slučaju kada nije moguće obezbediti reviziju koja pretodi proceni, korisno je da procenjivač sam izvrši delimičnu reviziju. Ukoliko nije izvršena revizija pre procene, procenjivačje obavezan da to konstatuje u izveštaju o proceni Pored revizije, procenjivač mora da zahteva i organizovanje inventarisanja materijalne imovine, potraživanja i obaveza
NEMATERIJALNA ULAGANJA
GOODWILL
Goodwill U bilansima se prikazuje samo kupovinom stečen goodwill – kupovinom drugog preduzeća po ceni većoj od knjigovodstvene vrednosti Racio tržišne prema knjigovodstvenoj vrednosti =
Primer Koka-Kole i Filip Morisa Početkom 1980-tih kompanija je ulagala u filmsku industriju, proizvodnju vina, kafe itd., odnosno u poslove u kojima nije imala komparativne prednosti. Tokom 1980-tih, ova kompanija je prodale sve poslovne jedinice koje nisu bile povezane sa osnovnim poslom i taj novac iskoristila za penetraciju tržišta širom sveta, kupovinom učešća u kapitalu fabrika koje su se bavile flaširanjem pića. Rezultati su bili izvanredni, što pokazuje racio tržišne prema knjigovodstvenoj vrednosti, koji je 1984. godine iznosio 2,94, a 1997. godine 22,01. Uprava Coca-Cole na vreme je shvatila da se vrednost za akcionare može uvećati jedino bavljenjem poslom koji najbolje ume da radi - proizvodnjom i marketingom bezalkoholnih pića.
Grafikon 2.3-2: Stope prinosa na ukupna sredstva kompanije Philip Morris po pojedinim segmentima poslovanja (1980-1997)
3 .NEKRETNINE I OPREMA
...NEKRETNINE I OPREMA
2.Obrtna imovina Potraživanja i ostala kratkoročna ulaganja specifikacije, popisi, ugovori mogućnost naplate (otpisi, ispravke vrednosti) starosna struktura (u zemlji, inostranstvu) kurs – primena realnog kursa za devizna potraživanja Plasmani (dugoročna finansijska ulaganja) popisi, specifikacije kurs procena preduzeća u koje je uloženo(plasirano) Zalihe popis (inventar) proizvoda, robe, materijala, nedovršene proizvodnje zastarelost zaliha cene po kojima su bilansirane svođenje na neto tržišnu vrednost ukoliko je niža od knjigovodstvene nerealno obezbređivanje zaliha dovodi do stvaranja latentnih rezervi AVR Popis
5. OBAVEZE
6. KAPITAL
Likvidaciona vrednost
POSTUPAK
Procena vrednosti kapitala tržišnim pristupom
Tržišni pristup UPOREDIVE KOMPANIJE – metod zasnovan na cenama akcija uporedivih preduzeća (podaci sa tržišta kapitala) TRANSAKCIJE – metod je zasnovan na cenama kapitala koje su ostvarene prilikom prodaje uporedivih preduzeća PRETHODNE TRANSAKCIJE –metod zasnovan na prethodnim kupoprodajnim transakcijama vezanim za subjekt procene GRANSKI MULTIPLIKATORI –metod je zasnovan na posebnim formulama ili pravilima koja se koriste u određenim granama Svi ovi metodi najprimenljiviji su kada se procenjuje vrednost multinacionalnih kompanija ili preduzeća koja posluju na svetskom tržištu – primena tržišnih metoda je zbog toga od slabijeg značaja u Srbiji
Metod uporedivih kompanija
Metod uporedivih kompanija - postupak