VREDNOSTI, PRAVILA I POSLEDICE

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Kultura javnoga govora
Advertisements

Направити добру Power Point презeнтацију ...
ВЕРБАЛНА И НЕВЕРБАЛНА КОМУНИКАЦИЈА
Описивање Описивање.
SISTEMI PODRŠKE.
Kako (pre)živeti na društvenoj mreži
Olivera Hrnjaković, Marko Tot, Aleksandar Kupusinac, Rade Doroslovački
BAJKA O JEDNOM MIŠU.
БРАК, ПОРОДИЦА, ДЈЕЦА Основе Православне културе ЧАС 2
(NE)DISCIPLINA U NASTAVI Učiteljica: Tamara Šumrada
PROJEKT EKO EKO U GRUŽU.
Test tri sita.
SIGURNIJI INTERNET ZA DJECU I MLADE
Ispletimo našu mrežu prijateljstva
Projekt OŠ Popovac Školski grb i himna.
Međunarodni dan prevencije vršnjačkog nasilja
ЧАС ПО МЕРИ ДЕТЕТА 218 К3 П2
Партнерски односи и насиље у везама младих
PRIJATELJSTVO.
БЕЛЕШКЕ ЈЕДНЕ УЧИТЕЉИЦЕ
OPASNOSTI I ZLOUPOTREBAA LIČNIH PODATAKA
Kako koristimo Internet!?
ЈУ ОШ „ЂОРЂО ПАНЗАЛОВИЋ“ ОСИЊА, ДЕРВЕНТА
TELEFONIRANJE I ELEKTRONSKA KOMUNIKACIJA
СТРАХ ОД ОДГОВАРАЊА → Упознавање компоненти емоционалних реакција страха у испитној ситуацији у функцији редуковања страха. → Задаци: - Освестити све компоненте.
ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС МАРКО РАДАКОВИЋ, СОМБОР, 2016.
Библија за дјецу представља Старјешина храма посјећује Исуса.
Од активности домског васпитача (начина подучавања)
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ НЕ УЗ ГЛАГОЛЕ, ПРИДЕВЕ И ИМЕНИЦЕ
Завод за унапређивање образовања и васпитања
Vježbe 3: Izgradnja tima
„ШТО ГОД ТКАШ, ВЕЗУЈ КОНЦЕ ЗА НЕБО“
ЛИЧНЕ ЗАМЕНИЦЕ УПОТРЕБА ЗАМЕНИЦЕ ВИ.
Rješavanje jednadžbi 2.
NEŽELJENI KONTAKT.
Да ли су нам потребне школске униформе?
ЧОВЕК КАО ЛИЧНОСТ И ДРУШТВЕНЕ МРЕЖЕ
Библија у васпитно-образовном процесу
ЋИРИЛИЦА НАШЕ КУЛТУРЕ или РАЂАЊЕ ИДЕЈЕ
Припремио вјероучитељ Драган Ђурић
općenito i na internetu
Funkcije.
Сабирање и одузимње преко 1000
Pozitivna klima i (ne)nasilje u odeljenju
К В И З.
VEZE IZMEĐU SLAJDOVA 8. razred.
Ефикасно преношење искустава у превенцији школског насиља
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ ЛИ И НЕ.
ЛАВ И МИШ ЕЗОП.
ОСНОВНА ШКОЛА „ИВАН ГУНДУЛИЋ“
(методе и чиниоци учења) Сузана Вељковић, проф.разр.наставе
Златна правила лепог понашања
ZAR NIJE SMIJEŠNO?  .
SALJEM TI OVU IGRU, NEMOJ MISLITI DA JE JEDNA OD TIPICNIH IGARA U LANCU KOJE SE SALJU TEK TAKO. SUPER JE ZABAVNA I NE ZNAM  STO JE TO, ALI POSTOJI MOGUCNOST.
RAVNATELJ I SIGURNOST ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE Suzana Hitrec, prof.
СТРАХ ОД ОДГОВАРАЊА → Упознавање компоненти емоционалних реакција страха у испитној ситуацији у функцији редуковања страха. → Задаци: - Освестити све компоненте.
Решавањем асоцијације открићете о чему ће бити речи на овом часу!
I što bi smo trebali naučiti?
Brojevi, zamjenice, glagoli
PRIJATELJSTVO.
STVORIMO BOLJI INTERNET ZAJEDNO!
ИНТЕРНА ЗАШТИТНА МРЕЖА.
ПРОДУЖЕНИ БОРАВАК ОШ “19. април” Дервента.
PRVI RODITELJSKI SASTANAK šk.god /2020.
Права и обавезе ученика
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПИСМЕНОСТИ
DIJETE I PROSTOR U NASTAVI PRIRODE I DRUŠTVA
OGRADA.
Sigurniji Internet za djecu i mlade
Транскрипт презентације:

VREDNOSTI, PRAVILA I POSLEDICE

Odeljenske vrednosti, pravila i posledice Evaluacija pokazala da je to najprepoznatljivija komponenta programa za stvaranje bolje atmosfere u razredu i školi Značajno može da doprinosi sprečavanju nasilnog i zlostavljačkog ponašanja među učenicima

Uopšteno o VPP Donose se na početku svake šk. god. (svako odeljenje po uobičajenoj proceduri – radionica o donošenju odeljenskih vrednosti i pravila) Svi učenici učestvuju u njihovom donošenju (zajednička odluka - neće imati osjećaj da su im nametnuta) Tokom godine moguće ih je menjati

Prikaz i upotreba vrednosti i pravila Dogovorene vrednosti I pravila učenici prikazuju na plakatu kombinacijom reči i slika ili crteža (sve na jednom plakatu ili 3 zasebna plakata) Plakat treba da stoji na vidnom mjestu u učionici kako bi se nastavnici mogli na njega pozvati (da ne bude “mrtvo slovo na papiru”)

Odeljenske vrednosti Vrednosti su uopštenije i šire od pravila pa se možemo pozvati na njih u slučaju nasilnih ponašanja koja nisu obuhvaćena pravilima Vrednosti su osnova za odrađivanje restitucije

Odeljenske vrednosti Vrednosti daju mogućnost detetu da napravi samopocenu: Kakav sam ja kao osoba ako npr. širim laži o drugima? Je li to u skladu s našim vrednostima? Želim li da budem takav? Kakva bih osoba želeo da budem? Šta mogu da učinim da budem takav kakav bih želeo?

Analiza vrednosti S vrednostima ima najmanje nejasnoća Primer: U odeljenju nam je važno: Razumevanje Saosećanje Prihvatanje

U odeljenju nam je važno: uvažavanje zajedništvo iskrenost kulturno ponašanje povjerenje sigurnost poštovanje

U odeljenju nam je važno: druženje ravnopravnost dobrota znati slušati druge da znamo da razgovaramo

Pravila ponašanja Pravilima se u programu regulišu odnosi među učenicima Pravilima se određuju ponašanja koja učenici nikako NE prihvataju i NE žele u odeljenju, kao i ponašanja koja ŽELE i koja su prihvatljiva za sve

Odeljenska pravila ponašanja Treba li koristiti negaciju u pravilima ponašanja? – pitanje koje se često postavlja. ODGOVOR: - Deci treba vrlo jasno dati do znanja koja ponašanja nisu prihvatljiva što se postiže odričnim oblikom pravila.

Odeljenska pravila treba da budu: Jednostavna – tačno određena ponašanja koja ne prihvatamo, koristiti dečji rečnik Jasna – da svi razumeju na šta se odnose (proveriti!) Broj pravila primeren uzrastu učenika (5 – 7 pravila) – lakše se pamti, ne zbunjuje djecu

Ili –pravila “Škola bez nasilja” Analiza pravila Još uvijek postoji dosta nerazumijevanja među nastavnicima Možda treba jasnije definisati naslov -Odeljenska pravila koja regulišu odnose među učenicima Ili –pravila “Škola bez nasilja” Umesto - Pravila Možda je jednostavnije “Razredna pravila o odnosima među učenicima” ili još kraće “Pravila o odnosima u razredu”

Što smo pronašli u odeljenskim pravilima? Pravila koja regulišu: odnose među učenicima odnos učenik-nastavnik razredni bon-ton odnos prema obavezama odnos prema školskoj imovini i okolini ostalo

Šta ne bi trebalo da se nalazi u odeljenskim pravilima? Odnos učenik – nastavnik Slušam pažljivo nastavnika Lepo zamolim ako mi nešto treba Treba slušati učiteljicu Poštujemo nastavnike i slušamo na času Učiteljicu čekamo na svom mestu

Šta ne bi trebalo da se nalazi u odeljenskim pravilima? Odnos učenik – nastavnik Poštuj starije Učenici ne smeju osporavati nastavnikov autoritet Slagaćemo se s našim nastavnicima

Šta ne bi trebalo da se nalazi u odeljenskim pravilima? Odeljenski bon –ton: Ako upadaš drugima u reč i tebe niko neće slušati Pristojno smo obučen Ustanem i pozdravim svakog gosta Ne ponašaš se pristojno? Ponovi pravilo 10 puta

Šta ne bi trebalo da se nalazi u odeljenskim pravilima? Odeljenski bon – ton: Svakog dana svima poželim dobro jutro, dobar dan 4 zlatne rieči otvaraju sva vrata: molim, hvala, izvoli izvini Pažljivo slušaj i ispunjavaj zadatke Pazi pri izboru odeće

Šta ne bi trebalo da se nalazi u odeljenskim pravilima? Odnos prema obavezama: Ko ne radi svoj posao u školi, kod kuće mora duplo Radno mesto pospremam sam Ne izostajemo s nastave

Šta ne bi trebalo da se nalazi u odeljenskim pravilima? Odnos prema obavezama: Piši domaći Ne smemo prepisivati Ne pričaj za vreme časa Pažljivo prati nastavu i sarađuj Održavaj radni prostor urednim U školu dolazimo na vreme

Šta ne bi trebalo da se nalazi u odeljenskim pravilima? Odnos prema školskoj imovini i okolini: Ne prihvatamo uništavanje školske imovine i okoline Pokazaću da i te kako volim zelenilo Nemoj uništavati školsku imovinu Ne smemo gaziti po travi Budimo odgovorni prema prirodi i okolini

Formulacija odeljenskih pravila PRAVILA SA UZVIČNIKOM Ne tuci se! (Prihvatljivija su pravila u 1. licu množine, npr. Nećemo da se tučemo !) Budi dobar! (Uopšteno! ) Ne kradi! (U skladu s našom temom bilo bi primerenije “Ne oduzimaj/otimaj drugima”.) Ne psujemo! Ne vređamo druge! Ne rugamo se! Ne moristimo mobilni na času! (Regulisano kućnim redom)

Pravila s uzvičnikom Deluju kao da su ih nametnuli odrasli. Deluju naredbodavno. Deca bi verovatno koristila 1.lice množine. Ako deca žele da na kraju pravila stoji uzvičnik, to je prihvatljivo.

Izbegavati i formulacije MORAMO Primer: Moramo voleti svakoga Moramo pomoći drugima Moramo biti pristojni Moramo sa svima biti prijatelji…

Poruka Ne moramo voleti svakoga, ne moramo sa svima biti prijatelji, ali treba poštovati i uvažavati i one koji nam se ne sviđaju Koliko god nam se neko ne sviđao, nemamo pravo da ga vređamo, ponižavamo, podcenjujemo, da mu se rugamo…

ANALIZA ODELJENSKIH PRAVILA KOJA REGULIŠU ODNOSE MEĐU UČENICIMA

Analiza odeljenskih pravila Nemoj biti tužibaba, ne želim tužakati. Ne želimo da izdajemo jedni druge. (Neprihvatljivo ! Stalno poručujemo deci da prijavljivanje nasilja nije tužakanje, da time pomažemo i osobi koja trpi nasilje i osobi koja se nasilno ponaša.)

Analiza odeljenskih pravila Radim na tome da meni i svima nama bude dobro. (Nejasno, neprecizno) Svi smo dobrodošli u bezbrižnoj igri i druženju. Družimo se i igramo sa svakim učenikom iz razreda. (Pravila treba da budu kratka i jasna, a ne u dugim rečenicama. Ipak, dopustiti deci da ih formuliču svojim rečima i sintaksom. Ovo je, kao,formulacija učenika 1. razreda OŠ?)

Analiza odeljenskih pravila Najlepše su zajedničke igre. (Ne zvuči kao pravilo) Prilagodi glas. (Nejasno) Lepša je igra nego tuča.

Analiza odeljenskih pravila Greši onaj koji se ruga drugima. (Ne zvuči kao pravilo) Pomozimo prijatelju da vrati osmeh na lice. (Mislim da je ovo deci nejasno) Borićemo se protiv nasilja (Suviše uopšteno, precizirati)

Analiza odeljenskih pravila Četiri velike riječi: MOLIM, HVALA, IZVOLI, OPROSTI . (Ne zvuči kao pravilo) Lepo je što smo različiti. Širi mrežu prijateljstva. (Ne zvuči kao pravilo. Ne treba forsirati prijateljstvo, već međusobno poštovanje i uvažavanje. Dete ne mora sa svakim biti prijatelj (i ne može), ali treba svakoga da uvažava)

Analiza odeljenskih pravila Budimo nenasilni (Suviše uopšteno, precizirati) Poštujmo kućni red škole (Nepotrebno u odeljenskim pravilima) Gledamo u oči onoga ko govori Sretni smo što smo zajedno

Analiza odeljenskih pravila Obrati pažnju na govornika (Nejasno, preopširno) Negujmo kulturu ponašanja Budi strpljiv (Šta to znači u odnosu na nasilje?)

Dobar primer pravila NE ŽELIMO/NEĆEMO ŽELIMO/HOĆEMO Da se rugamo se i tučemo Da ismevamo jedni druge Da govorimo ružne reči Da ucenjujemo jedni druge Da uništavamo tuđu imovinu Da uzimamo tuđe stvari bez pitanja ŽELIMO/HOĆEMO Da poštujemo jedni druge Da se prihvatamo bez obzira na različitosti Da pomažemo onima kojima je pomoć potrebna Da podržavamo jedni druge Da saosećamo s drugima

Dobar primer pravila NE ŽELIMO/NEĆEMO ŽELIMO/HOĆEMO Da isključujemo (izdvajamo) druge iz društva Da stvaramo neprijateljstva među grupicama Da zastrašujemo druge Da se svađamo se i ogovaramo ŽELIMO/HOĆEMO Da imamo razumevanja za druge Da koristimo reči koje nikoga ne vređaju Mir u odeljenju Prihvatanje u društvu

Školske vrednosti, pravila i posledice Tim za pravila /školski tim objedinjuje odeljenske vrednosti, pravila i posledice, te stvara skup školskih vrednosti, pravila i posledica Školske vrednosti i pravila potrebno je izraditi u obliku plakata i staviti na vidno mesto u školi

Dobar primer školskih pravila: ŽELIMO: Da uvažavamo jedni druge Da pozovemo u igru usamljene učenike Ukažemo osobi koja se nasilno ponaša da ne prihvatamo takvo ponašanje Da zaštitimo učenike koji su slabiji

Dobar primer školskih pravila: NE ŽELIMO: Nazivati druge pogrdnim imenima, da se rugamo i psujemo Da ismevamo i podcenjujemo druge učenike Da širimo laži i glasine o drugima Da se tučemo, guramo, štipamo, gađamo, pljujemo… Da otimamo i uništavamo tuđe stvari Da isključujemo iz igre učenike koji nam se ne sviđaju Da ćutanjem ili navijanjem podržavamo nasilna ponašanja

ŠKOLSKA PRAVILA koja nisu u duhu programa prevencije nasilja: Na vreme dolazimo u školu! Na znak zvona ulazimo u razred! Ulazimo po redu, ne gurajući se! Poštujemo mir i tišinu!

ŠKOLSKA PRAVILA koja nisu u duhu programa prevencije nasilja: Nastavu pratimo pažljivo i učionicu napuštamo samo uz dozvolu učitelja! Za vreme velikog odmora ne napuštamo školsko dvorište i igralište! Kad odlazimo iz učionice sredimo svoje radno mjesto! Poštujmo pravila!

Posledice kršenja pravila Sve što učinimo ili ne učinimo, sve što kažemo ili ne kažemo ima neke posledice Posledice mogu biti prijatne ili dobre, ali mogu biti i neugodne ili loše

Posledice kršenja pravila Za poštovanje pravila dobro je da nastavnik koristi pohvale kao "potkrepljenje" poželjnog ponašanja. Pohvaliti se može celo odljenje, grupa učenika ili pojedinac. Dobro je da pohvala usledi neposredno nakon poželjnog ponašanja.

Posledice kršenja pravila U slučaju kršenja pravila potrebno je odrediti i posledice Učenici, uz pomoć OS, treba sami da smisle različite posledice za prekršena pravila.

Posledice kršenja pravila Lako primjenjljive; Primerene uzrastu, polu i ličnosti učenika Biti iz oblasti iz koje je i prekršeno pravilo – npr. ako je učenik nekoga uvredio, posledica može biti da se izvine i kaže nešto što mu se sviđa kod te osobe; Ne smeju ponižavati učenika koji je prekršio pravilo

Posledice kršenja pravila Posledice treba : Da uključuju potrebe žrtve – npr. ako je učenik širio laži o nekom drugom učeniku, potrebno je, ne samo izviniti se, nego i priznati pred osobama kojima je to pričao da je sve izmislio; Da budu usmerene na konkretno ponašanje, a ne na celu ličnost.

Posledice kršenja pravila Posledice se primenjuju ako je kršenje pravila manjeg opsega i sporadično ili ako učenik odbije da popravi grešku i ponovo uspostavi odeljenske vriednosti (ako ne odradi restituciju)

PRIHVATLJIVE POSLJEDICE izvinjenje učeniku biti uz dežurnog nastavnika za vreme odmora pomagati dežurnom nastavniku nadoknada štete (od džeparca) ako je šteta materijalna pospremiti učionicu

PRIHVATLJIVE POSLEDICE pročitati bon ton i reći na ČOS-u šta sam iz toga naučio/la vratiti žickani novac priznati da si lagao (pred onima pred kojima si lagao) biti redar umesto pravog redara napisati pismo izvinjenja

Neprihvatljive posledice učiniti ono što žrtva traži (mislim da je ovo neprimereno kao posledica jer postoji opasnost da se žrtva počne ponašati nasilno kad joj damo toliku moć. Ovo je lepo objašnjeno u restituciji) 50 puta napisati ''Biću bolji/a.'' (mislim da ne treba preterivati, zašto pisati 50 puta? Ovo je ponižavajuća posledica!) 20 minuta u ćošku

Neprihvatljive posledice jedinica zbog ponašanja napisati domaći posle nastave (ne treba mešati učenje i ponašanje) isključivanje iz igre (1 sat, 1 dan) ? (isključivanje je nešto protiv čega se borimo. Mislim da je prihvatljivije – biti uz dežurnog nastavnika za vreme velikog odmora)

Neprihvatljive posledice ne traži pomoć ako je nisi dao (nejasna formulacija, naročito ako govorimo o posledicama) ako si učinio nešto loše, priznaj i sve ti je oprošteno (mislim da ovo nije dobra poruka jer nakon priznanja treba pokušati popraviti stvar) tko započne tuču, nosi mu torbu cele nedelje (mislim da je ovo neprihvatljivo kao posledica, neefikasno, neizvodivo i ponižavajuće)

Neprihvatljive posledice Izviniti se i na papir 100 puta napisati „izvini“ (nedopustivo, dovoljno je jednom se izviniti) Tužakanje drugih –nedelju dana sedeti sam u klupi (ovo je kontra osnovne poruke koju želimo da uputimo učenicima, a to je da prijaviti nasilje nije tužakanje! Osim toga je izolacija protiv koje se zalažemo) dvostruki domaći (neprimereno, ne mešati učenje i ponašanje)

Neprihvatljive posledice pisanje u razredu za vreme fizičkog (nedopustivo, ni po zakonu, ni po duhu našeg programa) dobiti malo više domaćih od ostalih učenika maleni poklon kao znak izvinjena (ne podržavati poklone kao znak izvinjenja)