Предлог новог устава Србије и борба против корупције

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
DRŽAVNA ORGANIZACIJA.
Advertisements

РАЧУНОВОДСТВО ОДЛУЧИВАЊА (диференцијалних вредности)
POSLOVNIK O RADU REDOVNE SKUPŠTINE UDRUGE OSOBA S CEREBRALNOM I DJEČJOM PARALIZOM RIJEKA U Rijeci, 24. travnja 2019.
Doc. dr. sci. Almedina Šabić Učanbarlić
ФРАНЦУСКА РЕВОЛУЦИЈА.
Сарадња у области правосуђа и унутрашњих послова
Законодавна политика ЕЗ/ЕУ
ПОРЕСКЕ ОБАВЕЗЕ ОМЛАДИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ ДИРЕКТНИХ ПОРЕЗА
Izrada i sprovođenje planova integriteta u institucijama Crne Gore
Profesionalno ocjenjivanje rada sudija
Polaganje ispita za steč. Upravitelja Reljić Nada mag oec
РАДОЈКА ПОПОВИЋ, дипл.инж.техн.
КАПИТАЛ БАНАКА ЧЕТВРТО ПРЕДАВАЊЕ.
Ustavno pravo II Parlamentarna skupština BiH, Parlament Federacije BiH, Narodna skupština RS – struktura i način izbora doc.dr.Lejla Balić.
Kontrola finansiranja političkih subjekata i izbornih kampanja u Srbiji april, Budva, Crna Gora.
PROJEKAT JAČANJE ULOGE MJESNIH ZAJEDNICA U BOSNI I HERCEGOVINI
Rješavanje sporova u međunarodnim organizacijama
Израда ИНДИВИДУАЛНОГ ОБРАЗОВНОГ ПЛАНА
Ustavno pravo I – Razvoj ustavnosti u BiH
”СИНЕРГИЈА” Презентације: Привредно право Банкарски послови, банке и друге финансијеске организације Недеља 8.1.
Упутство о друштвеној одговорности
РАЧУНОВОДСТВО ОДЛУЧИВАЊА (диференцијалних вредности)
Parlamentarna skupština BiH doc.dr.Lejla Balić
Транспарентност – Србија Београд, 1. септембар 2010.
Европске интеграције и јавне набавке
Транспарентност Србија
Транспарентност – Србија Београд, 9. децембар 2010.
Еконономска и монетарна унија
Izbori za predsjednika razreda
Паскалова опклада ‘Паскалова опклада’ је назив аргумента да треба веровати у бога.
SARADNJA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA - AKADEMSKE I STRUKOVNE STUDIJE
Делија Балош, ВТШСС Нови Сад
Транспарентност – Србија Јул 2011.
Упитник ЕУ за Србију и борба против корупције
EUROPSKO VIJEĆE.
INTERNA REVIZIJA U BUGARSKOJ –
Бранислав БОШКОВИЋ, ЖЕЛКОН 2014
PREDSTAVLJANJE UNIJE POSLODAVACA SRBIJE, PARTNERA NA PROJEKTU
FINANSIJSKO UPRAVLjANjE I KONTROLA (FUK) I INTERNA REVIZIJA (IR) – usaglašavanje sa poglavljem 32 – FINANSIJSKA KONTROLA Plenarni sastanak Napredak u reformi.
Транспарентност – Србија Београд, 1. септембар 2010.
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
НОВИ ПОЛОЖАЈ ЈАВНИХ ИЗВРШИТЕЉА У ПОСТУПКУ ИЗВРШЕЊА
Disciplinska i materijalna odgovornost
Uvod u pravo Evropske unije
Zakon o sudovima za ispit za steč. Upravitelja
Sistem plata zaposlenih u javnim službama u Srbiji
Značaj objavljivanja finansijskih izvještaja za tržište kapitala
Uvod u nauku o državi i pravu
Ustavno pravo I Doc.dr. Lejla Balić.
PRAVO NA PRIVATNOST I ZAŠTITA OSOBNIH PODATAKA
Uvod u nauku o državi i pravu
ОСИГУРАЊЕ ЗА ТУЂ РАЧУН КУМУЛИРАЊЕ ПРАВА
ПРАВО ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ
ЧИТАЊЕ РЕВИЗОРСКИХ ИЗВЕШТАЈА
Uvod u nauku o državi i pravu
PRIMER: Uduženje TERRA’S i Regionalni Arhus centar Subotica
Бесплатна правна помоћ Обука за одлучивање о захтеву за бесплатну правну помоћ .
OPŠTINA TIVAT SLOBODNA STOLICA.
Antikorupcijsko pravno savetovalište – ALAC (Advocacy and Legal Advice Center) godine, Beograd Konferencija se organizuje u okviru projekata:
Проширена делатност и верификација установа
GRUPA 1.
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
ЕУ – извршна политика Растући значај, и моћ, извршне власти у савременим политичким системима Извршна власт делује свакодневно, располаже највећим ресурсима.
POJAM UPRAVNOG PRAVA Prof. dr iur
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
ПОДРШКА НА ПОКРАЈИНСКОМ И ЛОКАЛНОМ НИВОУ
1.2 PREDSTAVLJANJE PROJEKTNE JEDINICE U MINISTARSTVU ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE Nebojša Pokimica, National Workshop:Developing.
Uvod u pravo Evropske unije
REPUBLIKA HRVATSKA MINISTARSTVO FINANCIJA CARINSKA UPRAVA USTROJ, POSLOVI I OVLASTI Zagreb, veljača 2015.
Транскрипт презентације:

Предлог новог устава Србије и борба против корупције Транспарентност – Србија Октобар 2006

Начин усаглашавања коначног предлога Постојање неколико нацрта устава током више година и неизвесности у погледу начина доношења новог устава Усаглашавање коначне верзије у кратком року и без могућности да јавност утиче на коначан садржај појединих одредаба У којој мери су творци устава имали у виду већ усвојене реформске законе и стратешке документе?

Устав и борба против корупције Устав има углавном посредан значај за борбу против корупције у некој земљи – много више тога је условљено садржајем закона и подзаконских аката, а поготово њиховом применом у стварности Неке одредбе постојећег устава или одсуство појединих одредаба у уставу су препрека за доношење антикорупцијских прописа и тај проблем је требало решити

Слабости постојећих уставних решења Непостојање уставних гаранција права на приступ информацијама Одсуство одредаба о начину формирања и статусу независних тела Прешироко одређен имунитет Неуређено питање одговорности народних посланика Могућност да народни посланик буде и члан Владе Непостојање ограничења пасивног бирачког права

Шта доноси текст предлога устава Право на обавештеност Члан 51. Свако има право да истинито, потпуно и благовремено буде обавештаван о питањима од јавног значаја и средства јавног обавештавања су дужна да то право поштују. Чини се да је важније било рећи да су органи власти дужни да поштују право грађана на обавештеност. Свако има право на приступ подацима који су у поседу државних органа и организација којима су поверена јавна овлашћења, у складу са законом. Уставна гаранција ужа од оне коју пружа Закон о слободном приступу информацијама (изостављени органи АП, локалне самоуправе и организације које оснива или у претежном делу финансирају органи власти Ипак, и поред тога што није на уређено на најбољи начин, изузетно је значајно да је ово право поново уврштено међу уставом призната права грађана

Предлог устава – независни органи Предлог устава не ствара општи оквир за формирање нових независних органа, мада ни не забрањује њихово формирање Неки органи који су у међувремену формирани су добили посебно место у предлогу устава, што је додатна гаранција њихове сталности (Народна банка Србије, Уставни суд, Државна ревизорска институција, Омбудсман) Такву гаранцију нови устав не доноси за неке од постојећих независних органа (нпр. Повереник за информације од јавног значаја, Комисија за заштиту конкуренције...)

Сукоб интереса У новом уставу постоји посебна одредба: Забрана сукоба интереса Члан 6. Нико не може вршити државну или јавну функцију која је у сукобу са његовим другим функцијама, пословима или приватним интересима. Постојање сукоба интереса и одговорност при његовом решавању одређују се Уставом и законом. Битно је да је принцип ушао у устав Одредба ст. 1 пружа основ за знатно ширу примену принципа неспојивости функција него што је то било до сада Забрана из ст. 1, ако се дословно чита, може бити и апсурдна – због тога ће бити неопходно тумачење Уставног суда! Текст предлога Устава доноси и забране истовременог обављања више јавних функција које су шире од постојећих

Положај народних посланика У раније објављеним нацртима устава (Влада Србије, тим Председника Републике) концепт је био заснован на “слободном мандату” У предлогу устава се природа мандата не одређује, али се даје могућност стварања императивног мандата у пракси: Народни посланик је слободан да, под условима одређеним законом, неопозиво стави свој мандат на располагање политичкој странци на чији предлог је изабран за народног посланика. (члан 102, став 2) Опасности од овакве уставне одредбе могу и морају да буду умањене законом Утицај уставне одредбе на могућу врсту корупције, више него на њен обим: вероватније корумпирање врха политичких странака него појединачних посланика и посланичких група Поставља се и питање целисходности великог броја народних посланика (250)

Положај народних посланика и положај политичких странака Да ли нови устав отвара могућност да сам себи противречи (члан 102, ст. 2 и следеће одредбе): ... политичка организација, група или појединац не може присвојити сувереност од грађана, нити успоставити власт мимо слободно изражене воље грађана. (члан 2, ст. 2) Политичке странке не могу непосредно вршити власт, нити је потчинити себи. (члан 5, ст. 4)

Нека нерешена питања Остала немогућност опозива народних посланика Нема ограничења права кандидовања на функцију (нпр. правоснажно осуђених за кривична дела са елементом корупције)

Имунитет – садржински готово идентичне одредбе са постојећим Имунитет народног посланика Члан 103. Народни посланик ужива имунитет. Народни посланик не може бити позван на кривичну или другу одговорност за изражено мишљење или гласање у вршењу своје посланичке функције. Народни посланик који се позвао на имунитет не може бити притворен, нити се против њега може водити кривични или други поступак у коме се може изрећи казна затвора, без одобрења Народне скупштине. (У постојећем Уставу стоји “покренути”) Народни посланик који је затечен у извршењу кривичног дела за које је прописана казна затвора у трајању дужем од пет година може бити притворен без одобрења Народне скупштине. У кривичном или другом поступку у коме је успостављен имунитет, не теку рокови прописани за тај поступак. Непозивање народног посланика на имунитет не искључује право Народне скупштине да успостави имунитет.

Закључци Предлог устава доноси бољи оквир за борбу против корупције у односу на постојећи Устав такође отвара нека нова питања, а недоумице се можда могу разрешити адекватним тумачењима и законима Већ сада уочљива потреба за кориговањем појединих решења, што се могло избећи да је остављен макар минималан период за стручне примедбе на текст предлога