Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Транспарентност – Србија Јул 2011.

Сличне презентације


Презентација на тему: "Транспарентност – Србија Јул 2011."— Транскрипт презентације:

1 Транспарентност – Србија Јул 2011.
Финансирање политичких странака – нови законски оквир и праћење његове примене Транспарентност – Србија Јул 2011.

2 “Финансирање политичких странака – прва година примене новог закона”
Транспарентност – Србија спроводи, до краја марта мониторинг прве године примене Закона о финансирању политичких активности Пројекат се спроводи захваљујући донацији Министарства спољних послова Уједињеног краљевства Сва мишљења и ставови припадају ТС и не морају одражавати ставове донатора

3 Основне активности на пројекту
Активности у вези са променом правног оквира (нпр. сугестије у вези са израдом подзаконских аката за Закон о финансирању политичких активности, изменом и допуном буџета у вези са финансирањем политичких странака, изменом прописа који се тичу оглашавања и праћења рада емитера, Закона о прекршајима и Кривичног законика)

4 Основне активности на пројекту
Прикупљање и анализа података о финансирању редовног рада финансирања политичких странака – званични извештаји поднети Агенцији за борбу против корупције; поступање Агенције и ДРИ поводом тих извештаја, поступање прекршајних судова и јавних тужилаштава у вези са уоченим неправилностима; додела буџетских дотација на свим нивоима власти

5 Основне активности на пројекту
Праћење трошкова политичких странака – оглашавање током године, трошкови у вези са радом страначких централа и подружница, прикупљање притужби од стране грађана и привредника у вези са неправилностима у финансирању Подношење иницијатива за санкционисање уочених неправилности

6 Основне активности на пројекту
Израда методологије за праћење финансирања изборне кампање Независно праћење финансирања изборне кампање на првим наредним изборима Обука јавних службеника и судија за прекршаје у вези са случајевима незаконитог финансирања политичких странака и кампања Месечне конференције за штампу и саопштења за јавност

7 Закон о финансирању политичких активности – поједине одредбе
("Сл. гласник РС", бр. 43/2011) Почетак примене од 22. јуна осим одредаба које се односе на финансирање редовног рада политичких странака, које се примењују од 1. јула 2012. Рок за израду подзаконских аката 22. децембар – нови подзаконски акти су неопходни што пре, ради правилног евидентирања трошкова за финансирање редовног рада политичких субјеката а у сваком случају пре расписивања првих наредних избора на било којем нивоу власти

8 Извори финансирања политичких субјеката
Члан 3 Политички субјекти финансирају се из јавних и приватних извора. Средства из извора из става 1. овог члана политички субјекти користе за финансирање трошкова редовног рада и трошкове изборне кампање. Политички субјекти се могу задуживати код банака и других финансијских организација у Републици Србији, у складу са законом. У вези са овом одредбом главни проблем проблем се може јавити у вези са околношћу да задуживање није ограничено у неким битним сегментима – на пример, у вези са могућношћу да се зајам узима ради финансирања кампање а да се, након подношења извештаја о финансирању кампање враћа из других извора, непознатих у моменту предаје извештаја.

9 Услуге и добра из јавних извора
Члан 6 Услуге и добра из јавних извора су услуге и добра одређене посебним прописима, које политичким субјектима дају органи Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, као и друге организације чији су они оснивачи. Услуге и добра из става 1. овог члана обавезно се дају под једнаким условима свим политичким субјектима. Органи Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, као и друге организације чији су они оснивачи ближе уређују давање услуга и добара из става 1. овог члана. Ова одредба је значајна по томе што уређује питање давања нефинансијских средстава политичким субјектима. У случају евентуалног кршења експлицитне обавезе давања под једнаким условима, отвара се могућност за санкционисање руководилаца јавних институција који прекрше закон.

10 Максимална вредност давања
Члан 10 Максимална вредност давања на годишњем нивоу, које једно физичко лице може дати политичким субјектима за редован рад, износи највише 20 просечних месечних зарада. Максимална вредност давања на годишњем нивоу, које једно правно лице може дати политичким субјектима за редован рад, износи највише 200 просечних месечних зарада. Давање чија је вредност на годишњем нивоу већа од једне просечне месечне зараде јавно се објављује. Политички субјекат је дужан да давање из става 3. овог члана објави на свом веб-сајту у року од осам дана од дана када је вредност давања премашила износ једне просечне месечне зараде. Значајну новину овај члан доноси у последњем ставу, где је предвиђена јавност података о финансирању партија и кампања и док траје фискална година, односно кампања. То би требало да олакша контролу примене закона.

11 Приходи од имовине Стицање и приход од имовине политичке странке
Члан 11 Имовину политичке странке чине непокретности и покретне ствари. Имовина из става 1. овог члана служи само за политичку активност и друге дозвољене активности политичке странке, у складу са законом. Политичка странка стиче имовину купопродајом, наслеђивањем и легатом. Политичка странка непокретну имовину може купити искључиво средствима прикупљеним из приватних извора. Приход од имовине чине приходи које политичка странка остварује од продаје покретне и непокретне имовине, давања у закуп непокретне имовине у власништву политичке странке и камате на улоге датих код банака и других финансијских организација у Републици Србији. Овај члан је значајан зато што прецизира шта ће се сматрати приходом од имовине у виду новца, будући да је у примени ранијег закона често било погрешног приказивања извора прихода управо у овавквим ситуацијама (приказивање буџетских дотација као “прихода од имовине”). Међутим, овај члан има и неких одредаба чија је оправданост и утемељеност сумњива (нпр. различит третман странака и осталих субјеката; изузимање права интелектуалне својине као дела имовине: искључење могућности да странка имовину стекне поклоном; непостојање посебног рачуна за приходе из јавних извора како би се пратило поштовање одредбе о куповини некретнина искључиво из приватних извора...

12 Забрањени облици финансирања
Недозвољено прикупљање средстава Члан 13 Забрањено је вршење било ког облика притиска на правна и физичка лица приликом прикупљања средстава за политичког субјекта. Забрањено је давање обећања или стављање у изглед било какве привилегије или личне користи даваоцу прилога политичком субјекту. Забрањено је давање прилога политичком субјекту преко трећег лица. Забрањено је прикривање идентитета даваоца прилога или износа прилога. Забрана стицања прихода од комерцијалне делатности Члан 14 Политички субјекат не може стицати приход од промотивне, односно комерцијалне делатности. У овим члановима је нарочито значајна новина забрана давања прилога преко трећег лица, која би требало да помогне у спречавању извора финансирања или да макар изложи могућности санкционисања оне који то чине.

13 Буџетско финансирање политичких странака
Средства из јавних извора Члан 16 Средства из јавних извора која се обезбеђују за финансирање редовног рада политичких субјеката чији су кандидати изабрани за народне посланике, посланике, односно одборнике одређује се на нивоу од 0,15% расхода буџета Републике Србије, расхода буџета аутономне покрајине, односно расхода буџета јединице локалне самоуправе. Члан 20 Средства из јавних извора за покриће трошкова изборне кампање обезбеђују се у години у којој се одржавају редовни избори, у износу од 0,1% расхода буџета Републике Србије, расхода буџета аутономне покрајине, односно расхода буџета јединице локалне самоуправе, за годину за коју се буџет доноси. У случају одржавања ванредних избора, надлежни органи су дужни да обезбеде средства предвиђена у ставу 1. овог члана. Иако је у препорукама Венецијанске комисије и ОЕБС-а (ОДИХР) на радну верзију закона постојало запажање да је обим финансирања из буџета већ сразмерно велики и да га не треба повећавати, управо то је учињено новим законом. Наиме, буџетске дотације су повећане по три основа – први је тај што се издвајања не врше из буџета умањеног за транфере, већ из целокупног буџета, други то што се као основица за обрачун узимају расходи а не приходи буџета (као што је било у 2011) и најзад то што су повећане стопе издвајања из буџета Војводине и локалних самоуправа. Све то доводи до више него дуплог увећања буџетских дотација.

14 Трошкови изборне кампање и посебан рачун
Члан 23 Трошкови изборне кампање су трошкови политичке активности у току изборне кампање. Средства прикупљена из јавних и приватних извора за финансирање трошкова изборне кампање могу се користити само за активности из става 1. овог члана. На свако изнајмљивање термина у медијима примењују се прописи и правила којима се уређује поступање медија у изборној кампањи. Посебан рачун за финансирање изборне кампање Члан 24 У сврху прикупљања средстава за финансирање изборне кампање, политички субјекат отвара посебан рачун, који се не може користити у друге сврхе. Политички субјекат, који не поседује рачун из става 1. овог члана, дужан је да га отвори након расписивања избора, а пре проглашења изборне листе. Сва средства намењена за финансирање изборне кампање уплаћују се на рачун из става 1. овог члана и сва плаћања трошкова изборне кампање врше се са тог рачуна. Средства прикупљена из приватних извора за редован рад, политички субјекат може користити за трошкове изборне кампање, под условом да их уплати на рачун из става 1. овог члана. Отварање рачуна из ст. 1. и 2. овог члана за коалицију, односно групу грађана уређује се уговором о образовању тих политичких субјеката. У вези са овим члановима посебно скрећемо пажњу на то да одредба о изнајмљивању термина у медијима не може да реши проблеме који у тој сфври постоје већ годинама а поготово не нејасну ситуацију са изнајмљеним терминима на ТВ станицама чији је правни статус нејасан.

15 Извештавање Годишњи финансијски извештај Члан 28
Политички субјекти који имају представнике у представничким телима и регистроване политичке странке, дужни су да подносе Агенцији годишњи финансијски извештај, као и извештај о прилозима и имовини, уз претходно прибављено мишљење овлашћеног ревизора лиценцираног у складу са прописима о рачуноводству и ревизији, до 15. априла текуће године за претходну годину. Политички субјекти из става 1. овог члана дужни су да у року од осам дана од дана достављања годишњег финансијског извештаја Агенцији, објаве извештај на свом веб-сајту и доставе га ради објављивања "Службеном гласнику Републике Србије". Садржину годишњег финансијског извештаја ближе уређује директор Агенције. Извештај о трошковима изборне кампање Члан 29 Политички субјекат који учествује у изборној кампањи дужан је да Агенцији поднесе извештај о трошковима изборне кампање, у року од 30 дана од дана објављивања коначних резултата избора. Извештај о трошковима изборне кампање садржи податке о пореклу, висини и структури прикупљених и утрошених средстава из јавних и приватних извора. Извештај о трошковима изборне кампање односи се на период од дана расписивања избора до дана објављивања коначних резултата избора. Извештај о трошковима изборне кампање објављује се на веб-сајту Агенције. Садржину извештаја о трошковима изборне кампање ближе уређује директор Агенције. У вези са овим одредбама ваља истаћи да је продужен рок за извештавање о финансирању изборне кампање, што је лоше, али да је са друге стране обезбеђено објављивање извештаја на сајту Агенције и самих странака. Такође, ваља подсетити да је током парламентарне дебате оспорена уставност одредаба о доношењу подзаконских аката пре свега са становишта да њихов садржај није довољно прецизиран самим законом, да би могао бити “ближе уређен” подзаконским актом и да би евентуалне недоумице око уставности одредбе требало испитати што пре, како примена закона не би била ометена или како би се закон допунио.

16 Контрола Овлашћење Агенције Члан 32
У обављању послова прописаних овим законом, Агенција има право непосредног и неометаног приступа књиговодственој евиденцији и документацији и финансијским извештајима политичког субјекта, као и да ангажује одговарајуће стручњаке и институције. Агенција има и право на непосредан и неометан приступ књиговодственој евиденцији и документацији задужбине или фондације чији је оснивач политичка странка. Политички субјекат је дужан да на захтев Агенције, у року који одреди Агенција, који не може бити дужи од 15 дана, достави сва документа и информације које су Агенцији потребне за обављање послова прописаних овим законом. У току изборне кампање политички субјекат је дужан да на захтев и у року који одреди Агенција, који не може бити дужи од три дана, достави податке које су Агенцији потребне за обављање послова прописаних овим законом. Органи Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, банке, као и правна и физичка лица која финансирају политичке субјекте, односно која су у њихово име и за њихов рачун обавила одређену услугу, дужни су да, на захтев Агенције, доставе све податке који су Агенцији потребни за обављање послова прописаних овим законом. У погледу обавезе доставе података утврђене у ставу 4. овог члана не примењују се забране и ограничења утврђене другим прописима. Агенција је овим чланом добила значајна контролна овлашћења која јој омогућавају да утврди у којој мери су подаци које је добила од политичких субјеката тачни. Тиме је отклоњена највећа препрека која је стајала на путу ефикасне примене закона, али је Агенција постала у пуном смислу и одговорна да неселективним коришћењем ових овлашћења обезбеди остварење тог циља.

17 Контрола Обезбеђивање средстава потребних за обављање послова контроле
Члан 33 Средства за обављање послова контроле трошкова изборне кампање за изборе за председника Републике, изборе за народне посланике, посланике и одборнике, обезбеђују се Агенцији у буџету Републике Србије. За намену из става 1. овог члана, у буџету Републике Србије обезбеђују се средства у износу не мањем од 1% ако су у питању избори за председника Републике и народне посланике, 0,5% ако су у питању избори за посланике и одборнике у скупштини града, односно 0,25% ако су у питању избори за одборнике у скупштинама општина, од укупног износа средстава који се из буџета Републике Србије издваја за изборну кампању за изборе за народне посланике. Ако се у једној календарској години одржава више избора, проценат из става 2. овог члана примењује се за сваке изборе. Контрола од стране Државне ревизорске институције Члан 34 Агенција након обављене контроле финансијских извештаја политичког субјекта, може упутити Државној ревизорској институцији захтев за обављање ревизије тих извештаја, у складу са законом којим се уређује надлежност Државне ревизорске институције. У вези са овлашћењима за контролу стоје и одредбе овог члана које треба да обезбеде финансијска средства потребна за спровођење те контроле. Међутим, одредба не решава случајеве када кампања почиње у једној а избори се одржавају у наредној години. Другим речима, тада ће она бити обезбеђена тек када кампања већ започне или још касније, када онда буде окончана, након изгласавања буџета.

18 Поступак Поступак Члан 35
Поступак у коме се одлучује да ли постоји повреда овог закона и изричу мере у складу са овим законом, покреће и води Агенција по службеној дужности. Поступак из става 1. овог члана може се покренути и на основу пријаве физичког или правног лица. О покретању поступка из става 1. овог члана Агенција обавештава политичког субјекта. Агенција може да позове овлашћено лице, као и лице на основу чије пријаве је покренут поступак, ради прибављања информација, као и да тражи достављање потребних података у циљу одлучивања о постојању повреде овог закона. Сходна примена прописа Члан 36 У поступку из члана 35. овог закона, који није уређен овим законом, сходно се примењују одредбе закона који уређује општи управни поступак. Мера Члан 37 Агенција изриче меру упозорења политичком субјекту уколико у поступку контроле утврди недостатке који се могу отклонити. Уколико политички субјекат не поступи по мери упозорења, до истека рока који је у одлуци одређен, Агенција подноси захтев за покретање прекршајног поступка. У вези са овим одредбама остало је нејасно у којим ситуацијама би се могло доћи у ситуацију да Агенција изрекне меру упозорења када се “недостаци могу отклонити”. Готово сви облици кршења закона су санкционисани било као прекршаји, било као кривично дело, тако да би се “отклањање недостатка” могло тумачити и као амнестија за прекршајно гоњење.

19 Кривична одговорност Кривично дело Члан 38
Ко даје, односно у име и за рачун политичког субјекта прибави средства за финансирање политичког субјекта противно одредбама овог закона у намери да прикрије извор финансирања или износ прикупљених средстава политичког субјекта, казниће се затвором од три месеца до три године. Ако су извршењем дела из става 1. овог члана дата или примљена средства у износу који прелази милион и петсто хиљада динара, учинилац ће се казнити затвором од шест месеци до пет година. Ко изврши насиље или прети насиљем, доводи у неравноправан положај или ускрати неко право или на закону засновани интерес физичком или правном лицу због чињенице да је дало прилог политичком субјекту, казниће се затвором од три месеца до три године. Средства из ст. 1. и 2. овог члана одузеће се. Нови закон доноси и кривично дело. Као и у другим сличним случајевима, и овде ваља констатовати да би сва кривична дела требало да се нађу у једном правном акту (кривичном законику). Поједине формулације су незграпне и зато тешко примењиве (нпр. намера даваоца неке сумњиве донације би много пре могла бити утицај на политику странке, а не “прикривање износа прикупљених средстава”). Изузетно је значајан последњи став, усвојен током скупштинске дебате.

20 Прекршаји - застарелост
Застарелост покретања прекршајног поступка Члан 41 Прекршајни поступак за прекршаје из чл. 39. и 40. овог закона не може се покренути ако протекне пет година од дана када је прекршај учињен. Ова одредба је у супротности са Законом о прекршајима, који не прописује могућност да се посебним законом пропише рок застарелости дужи од једне године за прекршаје из области финансирања партија. Требало би изменити Закон о прекршајима тако да обухвати и овај и остале антикорупцијске законе дужим роком застарелости.

21 Прелазне и завршне одредбе
ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ Члан 44 Поступци контроле рада политичких странака започети до дана ступања на снагу овог закона окончаће се по одредбама Закона о финансирању политичких странака ("Службени гласник РС", бр. 72/03, 75/03 - исправка, 97/08 и 60/09 - одлука УС). На основу ове одредбе је остало нејасно који ће прекршаји из доба важења ранијег закона моћи да буду кажњени. Наиме, ранији закон није довољно детаљно уређивао питање обављања контроле нити је познавао појам “поступак контроле”.


Скинути ppt "Транспарентност – Србија Јул 2011."

Сличне презентације


Реклама од Google