Примена новог Закона о финансирању политичких активности

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
ОПШТИНА ВЕЛИКО ГРАДИШТЕ
Advertisements

СТАРОСНА СТРУКТУРА СТАНОВНИШТВА И ПЕНЗИЈСКИ СИСТЕМ СРБИЈЕ
Doc. dr. sci. Almedina Šabić Učanbarlić
АГЕНЦИЈА ЗА БОРБУ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ
Predmet: Finansijsko pravo
Formalnost ugovora o prijevozu cestom
ГРАЂАНСКИ ВОДИЧ КРОЗ НАЦРТ ОДЛУКЕ О БУЏЕТУ за годину
SPECIFIČNOSTI RAČUNOVODSTVA KOMUNALNE DJELATNOSTI
ПОРЕСКЕ ОБАВЕЗЕ ОМЛАДИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ ДИРЕКТНИХ ПОРЕЗА
Polaganje ispita za steč. Upravitelja Reljić Nada mag oec
РАДОЈКА ПОПОВИЋ, дипл.инж.техн.
ЗА ПЕРИОД ЈАНУАР - ЈУН ГОДИНЕ
ДРАГОШ РИСТИЋ, дипл. економиста
ZAKON O POREZU NA DODATU VREDNOST
Kontrola finansiranja političkih subjekata i izbornih kampanja u Srbiji april, Budva, Crna Gora.
PROJEKAT JAČANJE ULOGE MJESNIH ZAJEDNICA U BOSNI I HERCEGOVINI
Rješavanje sporova u međunarodnim organizacijama
Porez na dohodak građana u Srbiji
ГРАЂАНСКИ ВОДИЧ КРОЗ ОДЛУКУ О БУЏЕТУ за годину
”СИНЕРГИЈА” Презентације: Привредно право Банкарски послови, банке и друге финансијеске организације Недеља 8.1.
Prelomna tačka rentabiliteta
Упутство о друштвеној одговорности
Oblici organizovanja i nadzor delatnosti osiguranja
Транспарентност – Србија Београд, 1. септембар 2010.
Priredila: Aleksandra Vladisavljević
Европске интеграције и јавне набавке
Транспарентност Србија
Рачуноводство буџетских организација
Pravo na prijevremenu otplatu kredita i pravo na odustanak od ugovora
Примена новог Закона о финансирању политичких активности
Делија Балош, ВТШСС Нови Сад
PROGRAM RURALNOG RAZVOJA REPUBLIKE HRVATSKE ZA RAZDOBLJE – 2020.
ПРИЗНАВАЊЕ РАСХОДА.
Транспарентност – Србија Јул 2011.
ЗАКОН О ОЗАКОЊЕЊУ ОБЈЕКАТА
Др Ката Шкарић Јовановић
Предлог новог устава Србије и борба против корупције
EKONOMIKA PREDUZEĆA osmo predavanje Rezultati reprodukcije
Podržan od: NOVIB LGI/OSI
€ € Skoro četiri puta više novca za zapošljavanje
FINANSIJSKO UPRAVLjANjE I KONTROLA (FUK) I INTERNA REVIZIJA (IR) – usaglašavanje sa poglavljem 32 – FINANSIJSKA KONTROLA Plenarni sastanak Napredak u reformi.
ЗАКОН О ЗАШТИТИ ПОТРОШАЧА
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
НОВИ ПОЛОЖАЈ ЈАВНИХ ИЗВРШИТЕЉА У ПОСТУПКУ ИЗВРШЕЊА
PUTNIČKI PROMET.
ОЦЈЕЊИВАЊЕ ДРЖАВНИХ СЛУЖБЕНИКА
Prof. dr Nevena Petrušić Gorica Čolić, MA za prava deteta
Sistem plata zaposlenih u javnim službama u Srbiji
UGOVOR O PREVOZU, UGOVOR O LICENCI...
Značaj objavljivanja finansijskih izvještaja za tržište kapitala
PRIKUPLJANJE PODATAKA O NASILJU NAD ŽENAMA GDE STOJIMO
Ustavno pravo I Doc.dr. Lejla Balić.
BILANS STANJA.
ОСИГУРАЊЕ ЗА ТУЂ РАЧУН КУМУЛИРАЊЕ ПРАВА
LEADER приступ у Републици Србији Тренутно стање
ЧИТАЊЕ РЕВИЗОРСКИХ ИЗВЕШТАЈА
ИЗВРШЕЊЕ БУЏЕТА, МЕСТО И УЛОГА ЛОКАЛНЕ СКУПШТИНЕ
Иницијативу су покренули
PRIMER: Uduženje TERRA’S i Regionalni Arhus centar Subotica
Dažbine (fiskaliteti)-pojam i obilježja
Унапређење локалних финансија
Бесплатна правна помоћ Обука за одлучивање о захтеву за бесплатну правну помоћ .
Antikorupcijsko pravno savetovalište – ALAC (Advocacy and Legal Advice Center) godine, Beograd Konferencija se organizuje u okviru projekata:
Проширена делатност и верификација установа
RAZVOJ INDIKATORA DISKRIMINACIJE
POJAM UPRAVNOG PRAVA Prof. dr iur
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
ПОДРШКА НА ПОКРАЈИНСКОМ И ЛОКАЛНОМ НИВОУ
Sistem sertifikacije i mentorstva za interne revizore u Estoniji
НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ
Транскрипт презентације:

Примена новог Закона о финансирању политичких активности Транспарентност - Србија Београд, 1. децембар 2011.

“Финансирање политичких странака – прва година примене новог закона” Транспарентност – Србија спроводи, до краја марта 2012. мониторинг прве године примене Закона о финансирању политичких активности Пројекат се спроводи захваљујући донацији Министарства спољних послова Уједињеног краљевства Сва мишљења и ставови припадају ТС и не морају одражавати ставове донатора

Основне активности на пројекту Активности у вези са променом правног оквира Прикупљање и анализа података о финансирању редовног рада финансирања политичких странака Праћење трошкова политичких странака Подношење иницијатива Независно праћење финансирања изборне кампање на првим наредним изборима Обука јавних службеника и судија за прекршаје у вези са случајевима незаконитог финансирања политичких странака и кампања

Мишљења о примени Закона (одговори Агенције) Како поступити у случају погрешне уплате чланарина и прилога? Да ли се чланарина чији износ не прелази 1000 динара на годишњем нивоу може уплаћивати путем уплатнице? Да ли политичка странка може да се бави хуманитарним радом и да стипендира заинтересована лица? Да ли су политичке странке ослобођене плаћања пореза на примљене донације? Отварање посебног рачуна и његово одржавање Да ли се средства која се налазе на рачуну за редован рад политичке странке могу пребацити на рачун за финансирање изборне кампање? Које овлашћено лице политичке странке потписује признаницу о плаћеној чланарини? Како се одређује који услови одступају од тржишних? Да ли у изборној години једно физичко или правно лице може дати укупно 20, односно 200 просечних зарада где ће се део тог износа користити за редован рад, а део за изборну кампању, или посебно 20, тј 200 просечних зарада за редован рад и посебно 20, тј 200 просечних зарада за изборну кампању? Да ли се у случају расписивања општих локалних избора отвара по један рачун за изборе за сваку општину или један посебан рачун за изборе за све општине у Србији? Коме политички субјекат даје изјаву да ће користити средства из јавних извора? Ко потписује извештаје за кампању за локалне изборе које у складу са Законом странка доставља Агенцији? Које су то делатности од општег интереса?

Примери одговора Агенције КАКО СЕ ОДРЕЂУЈЕ КОЈИ УСЛОВИ ОДСТУПАЈУ ОД ТРЖИШНИХ?   Услуга пружена и добро дато под условима који одступају од тржишних подразумева да цена којом се исказује вредност пружене и дате услуге односно добра одступа од просечне цене која се на тржишту формира посредством закона понуде и тражње на одређеном подручју, у одређеном временском интервалу и важи за одређену врсту услуге и добра. Образована цена појединачног пружаоца услуге и даваоца добра мора бити јавно истакнута, а услуге и добра под једнаким условима доступни свим заинтересованим корисницима. Ако је услуга пружена и добро дато политичком субјекту под условима различитим од услова који важе за све потенцијалне кориснике или ако је одређени политички субјекат стављен у повољнији положај од других заинтересованих политичких субјеката, сматраће се да је политички субјекат корисник услуге и добра који су пружени односно дати под условима који одступају од тржишних.

Примери одговора Агенције ДА ЛИ ПОЛИТИЧКА СТРАНКА МОЖЕ ДА СЕ БАВИ ХУМАНИТАРНИМ РАДОМ И ДА СТИПЕНДИРА ЗАИНТЕРЕСОВАНА ЛИЦА ? Хуманитарно помагање угрожених група као и давање стипендије заинтересованим лицима од стране политичког субјекта није у складу са Законом о финансирању политичких активности. Ово стога што се, у смислу одредбе члана 19. став 1. наведеног закона, средства за финансирање редовног рада користе искључиво за функционисање и пропагирање идеје политичког субјекта. Истим ставом одређене су активности које политички субјекат реализује кроз редован рад. Из њихове природе јасно се види да не обухватају ни један вид хуманитарне помоћи или стипендирање. Изузетак од наведеног је, ставом 2. истог члана, прописана обавеза политичког субјекта да средства добијена из јавних извора у износу од најмање 5% укупних средстава добијених за редован рад на годишњем нивоу користи за стручно усавршавање и оспособљавање, мађународну сарадњу и рад са чланством, те тако, у смислу овог става, политички субјект може стипендирати свог члана ради стручног усавршавања.

Примери одговора Агенције ДА ЛИ СУ ПОЛИТИЧКЕ СТРАНКЕ ОСЛОБОЂЕНЕ ПЛАЋАЊА ПОРЕЗА НА ПРИМЉЕНЕ ДОНАЦИЈЕ ? Законом о финансирању политичких активности (“Сл. гласник РС”, број 43/11) није предвиђено пореско ослобађање на прилоге које прими политичка странка.

Прекршајне пријаве које је поднела Агенција 7 Коришћeње државних ресурса без накнаде 17/06/11 - Српска напредна странка - Поднет захтев. 8 Неподношење сертификата овлашћеног ревизора 14/10/11 - Г 17 плус - Поднет захтев.

Друге делатности Агенције и других државних органа Доношење подзаконског акта – нови обрасци за вођење евиденције и извештавање Конкурс за посматраче изборне кампање Обуке за политичке странке о примени Закона Државна ревизорска институција „није добијала представке у вези са кршењем норми о финансирању странака“

Буџетска средства за странке Предвиђен стари начин расподеле до половине следеће године Нова, вишеструко већа издвајања треба да буду испланирана новим Законом о буџету – процес још није почео, а крај године се ближи За првих девет месеци из Републичког буџета исплаћено 433 милиона динара Почетком октобра није било исплата за финансирање редовног рада странака

Финансирање из буџета за 2011.   Ребаланс буџета септембар 2011. Основни буџет за 2011. Укупни приходи и примања буџета 707,345,000,000 804,947,313,000 Трансфери осталим нивоима власти 65,733,183,945 67,055,997,000 Трансфери организацијама обавезног социјалног осигурања 280,074,899,000 274,271,282,000 Основица за обрачун 361,536,917,055 463,620,034,000 износ за финансирање странака 542,305,376 695,430,051 Стварно издвојено за финансирање странака 542,401,000 577,609,000 Разлика 95,624 -117,821,051

Финансирање из буџета 2012. Прва половина 2012. - 271 милион динара Прва половина 2012. - 271 милион динара Друга половина 2012. – 471 милион динара Изборна кампања за парламентарне изборе – 628 милиона динара Изборна кампања за председничке изборе – 628 милиона динара Агенцији за контролу избора – најмање 1 % од буџетског издвајања

Услуге и добра из јавних извора Члан 6 Услуге и добра из јавних извора су услуге и добра одређене посебним прописима, које политичким субјектима дају органи Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, као и друге организације чији су они оснивачи. Услуге и добра из става 1. овог члана обавезно се дају под једнаким условима свим политичким субјектима. Органи Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, као и друге организације чији су они оснивачи ближе уређују давање услуга и добара из става 1. овог члана. Ова одредба је значајна по томе што уређује питање давања нефинансијских средстава политичким субјектима. У случају евентуалног кршења експлицитне обавезе давања под једнаким условима, отвара се могућност за санкционисање руководилаца јавних институција који прекрше закон.

Финансирање странака из јавних извора осим буџетских дотација Послато 167 захтева за приступ информацијама градовима и општинама у Србији У 18 ЈЛС странке плаћају и закуп и режијске трошкове У 7 општина плаћа и закуп и режије У 9 само општинске сале бесплатно У 35 закуп бесплатан а политичке странке плаћају режијске трошкове 8 општина тврди да не пружа странкама бесплатне услуге

Контрола извештаја странака Питања која се постављају на основу података из прошлогодишњих извештаја странака: Мали број запослених у странкама и одсуство података о прилозима у виду бесплатног рада Нелогичне разлике у истим трошковима партија сличне величине и обима активности Још увек нема података о резултатима контроле/неизвесност у погледу могућности санкционисања

Кривична одговорност Кривично дело Члан 38 Ко даје, односно у име и за рачун политичког субјекта прибави средства за финансирање политичког субјекта противно одредбама овог закона у намери да прикрије извор финансирања или износ прикупљених средстава политичког субјекта, казниће се затвором од три месеца до три године. Ако су извршењем дела из става 1. овог члана дата или примљена средства у износу који прелази милион и петсто хиљада динара, учинилац ће се казнити затвором од шест месеци до пет година. Ко изврши насиље или прети насиљем, доводи у неравноправан положај или ускрати неко право или на закону засновани интерес физичком или правном лицу због чињенице да је дало прилог политичком субјекту, казниће се затвором од три месеца до три године. Средства из ст. 1. и 2. овог члана одузеће се. Нови закон доноси и кривично дело. Као и у другим сличним случајевима, и овде ваља констатовати да би сва кривична дела требало да се нађу у једном правном акту (кривичном законику). Поједине формулације су незграпне и зато тешко примењиве (нпр. намера даваоца неке сумњиве донације би много пре могла бити утицај на политику странке, а не “прикривање износа прикупљених средстава”). Изузетно је значајан последњи став, усвојен током скупштинске дебате.

Прекршаји - застарелост Застарелост покретања прекршајног поступка Члан 41 Прекршајни поступак за прекршаје из чл. 39. и 40. овог закона не може се покренути ако протекне пет година од дана када је прекршај учињен. Ова одредба је у супротности са Законом о прекршајима, који не прописује могућност да се посебним законом пропише рок застарелости дужи од једне године за прекршаје из области финансирања партија. Требало би изменити Закон о прекршајима тако да обухвати и овај и остале антикорупцијске законе дужим роком застарелости.

Статус удружења грађана Закон о удружењима не брани политичким странкама да стварају НВО Када НВО имају политичке промотивне активности не постоје ограничења која важе за странке у погледу финансирања Учестале активности удружења са политичком амбицијом пре расписивања избора (УРС, Двери)

Дилеме из раног почетка кампање Да ли су активности попут постављања огласа и одржавања скупова допуштене (законске препреке нема, осим за оглашавање у електронским медијима)? На који начин се смеју приказати трошкови који се догоде пре расписивања изборне кампање?

Злоупотреба јавних ресурса? Правила из Закона о Агенцији за борбу против корупције и из Закона о финансирању политичких активности – велики простор који је подложан тумачењима. Коришћење службених возила – конкретни примери Питање занимљивих промотивних активности у доба кампање (отварање градилишта, потписивање уговора, нешто ново...?)

Потреба за изменом и доношењем других прописа Буџетски систем Кривични законик Јавност медијског власништва и финансирања медија од стране странака и органа власти Оглашавање на интернету Прописи који се односе на рад јавних предузећа