Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Примена новог Закона о финансирању политичких активности

Сличне презентације


Презентација на тему: "Примена новог Закона о финансирању политичких активности"— Транскрипт презентације:

1 Примена новог Закона о финансирању политичких активности
Транспарентност - Србија Београд, 17. новембар 2011.

2 “Финансирање политичких странака – прва година примене новог закона”
Транспарентност – Србија спроводи, до краја марта мониторинг прве године примене Закона о финансирању политичких активности Пројекат се спроводи захваљујући донацији Министарства спољних послова Уједињеног краљевства Сва мишљења и ставови припадају ТС и не морају одражавати ставове донатора

3 Основне активности на пројекту
Активности у вези са променом правног оквира (нпр. сугестије у вези са израдом подзаконских аката за Закон о финансирању политичких активности, изменом и допуном буџета у вези са финансирањем политичких странака, изменом прописа који се тичу оглашавања и праћења рада емитера, Закона о прекршајима и Кривичног законика)

4 Основне активности на пројекту
Прикупљање и анализа података о финансирању редовног рада финансирања политичких странака – званични извештаји поднети Агенцији за борбу против корупције; поступање Агенције и ДРИ поводом тих извештаја, поступање прекршајних судова и јавних тужилаштава у вези са уоченим неправилностима; додела буџетских дотација на свим нивоима власти

5 Основне активности на пројекту
Праћење трошкова политичких странака – оглашавање током године, трошкови у вези са радом страначких централа и подружница, прикупљање притужби од стране грађана и привредника у вези са неправилностима у финансирању Подношење иницијатива за санкционисање уочених неправилности

6 Основне активности на пројекту
Израда методологије за праћење финансирања изборне кампање Независно праћење финансирања изборне кампање на првим наредним изборима Обука јавних службеника и судија за прекршаје у вези са случајевима незаконитог финансирања политичких странака и кампања Месечне конференције за штампу и саопштења за јавност

7 Мишљења о примени Закона (одговори Агенције)
Како поступити у случају погрешне уплате чланарина и прилога? Да ли се чланарина чији износ не прелази 1000 динара на годишњем нивоу може уплаћивати путем уплатнице? Да ли политичка странка може да се бави хуманитарним радом и да стипендира заинтересована лица? Да ли су политичке странке ослобођене плаћања пореза на примљене донације? Отварање посебног рачуна и његово одржавање Да ли се средства која се налазе на рачуну за редован рад политичке странке могу пребацити на рачун за финансирање изборне кампање? Које овлашћено лице политичке странке потписује признаницу о плаћеној чланарини? Како се одређује који услови одступају од тржишних? Да ли у изборној години једно физичко или правно лице може дати укупно 20, односно 200 просечних зарада где ће се део тог износа користити за редован рад, а део за изборну кампању, или посебно 20, тј 200 просечних зарада за редован рад и посебно 20, тј 200 просечних зарада за изборну кампању? Да ли се у случају расписивања општих локалних избора отвара по један рачун за изборе за сваку општину или један посебан рачун за изборе за све општине у Србији? Коме политички субјекат даје изјаву да ће користити средства из јавних извора? Ко потписује извештаје за кампању за локалне изборе које у складу са Законом странка доставља Агенцији? Које су то делатности од општег интереса?

8 Прекршајне пријаве које је поднела Агенција
7 Коришћeње државних ресурса без накнаде 17/06/11 - Српска напредна странка - Поднет захтев. 8 Неподношење сертификата овлашћеног ревизора 14/10/11 - Г 17 плус - Поднет захтев.

9 Друге делатности Агенције и других државних органа
Доношење подзаконског акта – нови обрасци за вођење евиденције и извештавање Конкурс за посматраче изборне кампање Обуке за политичке странке о примени Закона Државна ревизорска институција „није добијала представке у вези са кршењем норми о финансирању странака“

10 Буџетска средства за странке
Предвиђен стари начин расподеле до половине следеће године Нова, вишеструко већа издвајања треба да буду испланирана новим Законом о буџету – процес још није почео, а крај године се ближи За првих девет месеци из Републичког буџета исплаћено 433 милиона динара

11 Услуге и добра из јавних извора
Члан 6 Услуге и добра из јавних извора су услуге и добра одређене посебним прописима, које политичким субјектима дају органи Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, као и друге организације чији су они оснивачи. Услуге и добра из става 1. овог члана обавезно се дају под једнаким условима свим политичким субјектима. Органи Републике Србије, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе, као и друге организације чији су они оснивачи ближе уређују давање услуга и добара из става 1. овог члана. Ова одредба је значајна по томе што уређује питање давања нефинансијских средстава политичким субјектима. У случају евентуалног кршења експлицитне обавезе давања под једнаким условима, отвара се могућност за санкционисање руководилаца јавних институција који прекрше закон.

12 Финансирање странака из јавних извора осим буџетских дотација
Послато 167 захтева за приступ информацијама градовима и општинама у Србији 59 градова и општина није одговорило – уложене жалбе Једна четвртина тог броја тврди да не омогућава странкама добијање роба и услуга под посебним, нетржишним условима Остали доставили одлуке и/или уговоре закључене са странкама (углавном закуп пословног простора)

13 Контрола извештаја странака
Питања која се постављају на основу података из прошлогодишњих извештаја странака: Мали број запослених у странкама и одсуство података о прилозима у виду бесплатног рада Нелогичне разлике у истим трошковима партија сличне величине Још увек нема података о резултатима контроле/неизвесност у погледу могућности санкционисања

14 Кривична одговорност Кривично дело Члан 38
Ко даје, односно у име и за рачун политичког субјекта прибави средства за финансирање политичког субјекта противно одредбама овог закона у намери да прикрије извор финансирања или износ прикупљених средстава политичког субјекта, казниће се затвором од три месеца до три године. Ако су извршењем дела из става 1. овог члана дата или примљена средства у износу који прелази милион и петсто хиљада динара, учинилац ће се казнити затвором од шест месеци до пет година. Ко изврши насиље или прети насиљем, доводи у неравноправан положај или ускрати неко право или на закону засновани интерес физичком или правном лицу због чињенице да је дало прилог политичком субјекту, казниће се затвором од три месеца до три године. Средства из ст. 1. и 2. овог члана одузеће се. Нови закон доноси и кривично дело. Као и у другим сличним случајевима, и овде ваља констатовати да би сва кривична дела требало да се нађу у једном правном акту (кривичном законику). Поједине формулације су незграпне и зато тешко примењиве (нпр. намера даваоца неке сумњиве донације би много пре могла бити утицај на политику странке, а не “прикривање износа прикупљених средстава”). Изузетно је значајан последњи став, усвојен током скупштинске дебате.

15 Прекршаји - застарелост
Застарелост покретања прекршајног поступка Члан 41 Прекршајни поступак за прекршаје из чл. 39. и 40. овог закона не може се покренути ако протекне пет година од дана када је прекршај учињен. Ова одредба је у супротности са Законом о прекршајима, који не прописује могућност да се посебним законом пропише рок застарелости дужи од једне године за прекршаје из области финансирања партија. Требало би изменити Закон о прекршајима тако да обухвати и овај и остале антикорупцијске законе дужим роком застарелости.

16 Статус удружења грађана
Закон о удружењима не брани политичким странкама да стварају НВО Када НВО имају политичке промотивне активности не постоје ограничења која важе за странке у погледу финансирања Учестале активности удружења са политичком амбицијом пре расписивања избора (УРС, Двери)

17 Дилеме из раног почетка кампање
Да ли су активности попут постављања огласа и одржавања скупова допуштене (законске препреке нема, осим за оглашавање у електронским медијима)? На који начин се смеју приказати трошкови који се догоде пре расписивања изборне кампање?

18 Злоупотреба јавних ресурса?
Правила из Закона о Агенцији за борбу против корупције и из Закона о финансирању политичких активности – велики простор који је подложан тумачењима. Коришћење службених возила – конкретни примери Питање занимљивих промотивних активности у доба кампање (отварање градилишта, потписивање уговора, нешто ново...?)

19 Потреба за изменом и доношењем других прописа
Буџетски систем Кривични законик Јавност медијског власништва и финансирања медија од стране странака и органа власти Прописи који се тичу јавних предузећа


Скинути ppt "Примена новог Закона о финансирању политичких активности"

Сличне презентације


Реклама од Google