Testiranje novog proizvoda Ana Čohadžić dip11/17 i Imola Đember dip8/17
Ideja i cilj Testiranje proizvoda je proces ispitivanja osobina ili performansi proizvoda. Testiranje proizvoda ima za cilj da obezbedi da potrošači mogu da razumeju sta će proizvodi učiniti za njih i koji proizvodi predstavljaju najbolju vrednost. Ispitivanje proizvoda može izvršiti proizvođač, nezavisna laboratorija, državna agencija itd. Često se kao osnova za testiranje koristi postojeći formalni metod ispitivanja . Upoređivači testiraju nekoliko ponovljenih uzoraka sličnih proizvoda u identičnim uslovima testiranja.
Testiranje proizvoda je svaki proces pomoću kojeg istraživač meri performanse proizvoda, sigurnost, kvalitet i usaglašenost sa utvrđenim standardima. Primarni element koji predstavlja objektivni uporedni testni program je stepen do kojeg istraživači mogu obavljati testove sa nezavisnošću od proizvođača, dobavljača i prodavača proizvoda.
Svrha testiranja proizvoda Utvrditi da li su uslovi specifikacije, propisa ili ugovora ispunjeni ili potvrđeni Obezbediti standardne podatke za druge naučne, inženjering i funkcije osiguranja kvaliteta Potvrditi odrzivost za krajnju upotrebu Obezbediti osnovu za tehničku komunikaciju Obezbediti tehničko sredstvo za upoređivanje nekoliko opcija Obezbediti dokaze u zakonskim postupcima: odgovornost za proizvode, patente, zahteve proizvoda, itd. Pomoć u rešavanju problema sa trenutnim proizvodom Pomoć u identifikovanju potencijalnih ušteda troškova u proizvodima Podvrgavanje proizvoda naprezanju i dinamici koja se očekuje u upotrebi Reprodukovanje vrsta oštećenja na proizvodima pronađenih korišćenjem potrošača Kontrola jedinstvenosti proizvodnje proizvoda ili komponenti
Postupak testiranja novog proizvoda Testiranje proizvoda (Product Testing) predstavlja postupak ispitivanja određenog proizvoda radi njegovog isprobavanja, kontrole određenih osobina, i dobijanja određenih informacija o mogućoj reakciji ciljane grupacije.
Definisanje elemenata za testiranje, Testiranje dizajna proizvoda, Prema tome, postupak testiranja proizvoda obuhvata sledeće faze: Definisanje elemenata za testiranje, Testiranje dizajna proizvoda, Utvrđivanje stavova i sklonosti potrošača, Testiranje abmalaže, Testiranje cene, Testiranje stavova posrednika, Testiranje efikasnosti promocije, metoda prodaje i posle prodajnih usluga.
Definisanje elemenata za testiranje Testiranje započinje definiranjem elemenata za testiranje, a to mogu biti sva, ili samo neka obeležja proizvoda, odnosno drugi elementi značajni za uspešnu prodaju proizvoda.
Testiranje dizajna proizvoda Prvenstveno se ispituje dizajn proizvoda, a to znači funkcionalnost, prikladnost, oblikovanost i kompaktnost proizvoda. Ukoliko proizvod udovolji kriterijumima ispitivanja, nastavlja se postupkom detaljnijih ispitivanja.
Utvrđivanje stavova i sklonosti potrošača Utvrđenje stavova i sklonosti potrošača treba dati odgovor na pitanje je su li potrošači spremni prihvatiti (kupovati) novi proizvod ili nisu. Rezultati tog ispitivanja mogu biti: • potrošači prihvataju proizvod sa svim obeležjima, ili • potrošači prihvataju proizvod samo po nekim obeležjima.
Testiranje abmalaže Testiranje ambalaže obuhvata ispitivanja svojstava budućeg pakovanja obzirom na zahteve i potrebe: proizvodnje, skladištenja, transporta, manipulacije, zaštite proizvoda i dr. Zatim se ispituje pakovanje s aspekta komuniciranja s tržištem (promotivna komponenta pakovanja). Sva ova ispitivanja obuhvataju materijal, veličinu pakovanja, dizajn, boje, grafičku obradu i prezentaciju (poruka, uputstvo, sadržaj), zatvaranje, otvaranje, odbacivanje (odvoz,uništenje ambalaže i slično).
Testiranje cene Testiranje cene posebno je važno ukoliko se radi o potpuno novom proizvodu, s obzirom da u tom slučaju ne postoje podaci o cenovnoj elastičnosti. Suviše visoka cena, naročito u fazi uvođenja proizvoda na tržište, može dovesti do neuspeha prodaje. Niska cena može dovesti do nepotrebnih gubitaka, a naročito u početnoj fazi, kada su troškovi proizvodnje i marketinga visoki zbog početnih ulaganja.
Testiranje stavova posrednika Stavovi tih posrednika o proizvodu uopšte, pojedinim njegovim obeležjima i potencijalnoj potražnji, bitan su element za odlučivanje o tome šta još preduzeti s novim proizvodom. Ako posrednici imaju negativan stav prema novom proizvodu, nerealno je očekivati tržišni uspeh.
Testiranje efikasnosti promocije Testiranje efikasnosti promocije, metoda prodaje i posle prodajnih usluga je završna faza testiranja proizvoda, a rezultati značajno utiču na uspešnost konačne prodaje proizvoda. Zato je odabir primerenog promotivnog materijala, efikasnih metoda prodaje i razvijene mreže kvalitetnih posle prodajnih servisa garancija uspešnoj prodaji.
Šta može da se testira: Kompjuterske igre Kozmetika Hrana Elektronika Lekovi Odeća i obuća Sredstva Vozil Itd.
Hvala na pažnji!