INSTRUMENTI I MEHANIZMI KULTURNE POLITIKE

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
DRŽAVNA ORGANIZACIJA.
Advertisements

НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЈА ЗА МЛАДЕ
Мале хидроелектране у Републици Српској
ВИСОКИХ СТРУКОВНИХ ШКОЛА
Дани Милована Видаковића
Од права на партиципацију до праве партиципације
Новинско-издавачка установа „Руске слово“ чува и негује русински језик и културу, националну свест и идентитет Русина.
TREND 2019 XXV GODINA SKUPOVA TREND Prof. dr VLADIMIR KATIĆ
TREND, februar 2019 Sofija Pekić Quarrie
Катарина Алексић, саветник министра за еПросвету
Poglavlje 1 EVROPSKI PRIORITETI I NACIONALNI SISTEM ZA RAZVOJ ŠKOLA
PROJEKAT JAČANJE ULOGE MJESNIH ZAJEDNICA U BOSNI I HERCEGOVINI
Унапређивање компетенција запослених у школи у области васпитног рада
ХОРИЗОНТАЛНО И ВЕРТИКАЛНО СТРУКТУИРАЊЕ ЈАВНОСТИ
Упутство о друштвеној одговорности
FINANCE & TRADE Svetlana Magdelinić, specijalni savetnik.
UKLJUČIVANJE RODNE DIMENZIJE U JAVNE POLITIKE
Socijalna uključenost i ljudski razvoj u Srbiji najava nacionalnog izveštaja o ljudskom razvoju za 2010 god. Stručni tim: dr Slobodan Cvejić dr.
Priredila: Aleksandra Vladisavljević
КАРИЈЕРНО ВОЂЕЊЕ У ОБЛАСТИ СТРУКОВНОГ ТУРИЗМА
I. ОСНОВНИ ПОЈМОВИ О ПРЕДУЗЕЋУ, УПРАВЉАЊУ И ИНФОРМАЦИОНИМ ПОТРЕБАМА
РЕАЛИЗАЦИЈА ПРОГРАМСКИХ АКТИВНОСТИ У ОКВИРУ ИНИЦИЈАТИВЕ ЗА ПОДРШКУ РАЗВОЈУ И УЧЕЊУ РОМСКЕ ДЕЦЕ РАНОГ УЗРАСТА У СРБИЈИ 2-3.октобар Београд.
Покрајински секретар за образовање
INOVACIJE KAO PREDMET IZUČAVANJA NA SAVREMENIM UNIVERZITETIMA
“Projektna dostignuća”
LOKALNO POLITIČKO-PRAVNO OKRUŽENJE
РОДНО ОДГОВОРНО БУЏЕТИРАЊЕ
Republička agencija za prostorno planiranje
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
INTERNA REVIZIJA U BUGARSKOJ –
ANALIZA REZULTATA KONKURSA MINISTARSTVA KULTURE I INFORMISANJA U OBLASTI SAVREMENOG STVARALAŠTVA (2019)
ОДРЖИВИ РАЗВОЈ ЕНЕРГЕТИКЕ
PREDSTAVLJANJE UNIJE POSLODAVACA SRBIJE, PARTNERA NA PROJEKTU
Богдан Трифуновић Центар за дигитализацију
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
Povećanje i iskazivanje vrijednosti unutarnje revizije
Општина пријепоље Генерални пројекат повећања енергетске ефикасности санацијом јавне рАсвете у Општини пријепоље.
Конференција Укљученост родитеља у рад школа и предшколских установа
Ivana Jakir-Bajo, Ministarstvo financija
Prof. dr Nevena Petrušić Gorica Čolić, MA za prava deteta
Centar za pružanje pravne pomoći u borbi protiv korupcije -program-
Stalna konferencija grdova i opština
Високоризични кредити у банкарском сектору Републике Србијe
Град Сремска Митровица
Znanstveno-stručni skup Instituta za javnu upravu
Dr Biljana Lazović Biotehnički fakultet Podgorica
Пројекат реформе локалних финансија
О ИЗБОРНИМ ПРОГРАМИМА У ТРЕЋОЈ БЕОГРАДСКОЈ ГИМНАЗИЈИ
ТРАНСПОРТНА ПОЛИТИКА У СВЕТЛУ ЕВРОПСКИХ ИНТЕГРАЦИЈА У СРБИЈИ
Sociologija sa sociologijom prava
PRIVREDA SRBIJE PRED IZAZOVOM ČETVRTE INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
ЧИТАЊЕ РЕВИЗОРСКИХ ИЗВЕШТАЈА
Сиромаштво и друштвена изопштеност
Иницијативу су покренули
Mreža za društveno odgovorno poslovanje (DOP)
PRIMER: Uduženje TERRA’S i Regionalni Arhus centar Subotica
Унапређење локалних финансија
Izrada plana kapitalnih investicija
Ministarstvo zaštite životne sredine
Проширена делатност и верификација установа
ПРИВРЕДНА КОМОРА БЕОГРАДА
RAZVOJ INDIKATORA DISKRIMINACIJE
PROMICANJE REFORMI RAČUNOVODSTVA U JAVNOM SEKTORU Uloga Svjetske banke
ПОДРШКА НА ПОКРАЈИНСКОМ И ЛОКАЛНОМ НИВОУ
Bezbednost u sportu, upravljanje rizicima i Menadžment u sportu
1.2 PREDSTAVLJANJE PROJEKTNE JEDINICE U MINISTARSTVU ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE Nebojša Pokimica, National Workshop:Developing.
Medijska pismenost i mladi
НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ
Unapređenje sistema upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom u Republici Srbiji Udruženje operatera za upravljanje ambalažom I ambalažnim otpadom Srbije.
Студијски програм Економија и менаџмент енергетике
Транскрипт презентације:

INSTRUMENTI I MEHANIZMI KULTURNE POLITIKE Dr Branimir Stojković, Fakultet političkih nauka INSTRUMENTI I MEHANIZMI KULTURNE POLITIKE

NIVOI I SEKTORI KULTURNE POLITIKE Nivoi kulturne politike Sektori kulturne politike

NIVOI I SEKTORI KULTURNE POLITIKE Nivoi kulturne politike Međunarodni Nacionalni Regionalni Lokalni 5. Institucionalni/ korporativni Sektori kulturne politike Kulturna baština (pokretna, nepokretna, duhovna) Knjiga (izdavaštvo, biblioteke, knjižarstvo...) Kinematografija (produkcija, distribucija, prikazivanje Pozorište Muzika...

Kulturna politika – mogući prioriteti PRIORITET je nivo/sektor u koji se nalazi u središtu delovanja aktera kulturne politike u određenom periodu. Na primer: Zaštita i prezentacija nacionalne kulturne baštine (identitet) Film (kao osnova razvoja kreativnih industrija) Biblioteka (kao razvojni resurs društva znanja - e-society i u-society)

Odnos ciljeva i sredstava Cilj,finalni /goal) (npr. očuvanje kulturnog identiteta i razvoj umetničkog stvaralaštva)  Ciljevi, intramedijarni/ targets ili postulati (npr. zaštita spomenika kulture, razvoj mreže lokalnih kulturnih institucija, vizuelne umetnosti Instrumenti Mehanizmi Mere

INSTRUMENTI KULTURNE POLITIKE SMER DELOVANJA SADRŽAJ DELOVANJA PODSTICAJNI SUZBIJAJUĆI EKONOMSKI Otkup, dotacije, stipendije, krediti... Oporezivanje, carinjenje... PRAVNO-POLITIČKI Pozitivno zakonsko regulisanje (uređenje i zaštita) Negativno zakonsko regulisanje (suzbijanje) VREDNOSNO-IDEJNI ORGANIZACIONI Pluralizam koncepata i ideja Planiranje, evaluacija Ideološko-verski monizam Voluntarizam

Ekonomski instrumenti kulturne politike PODSTICAJNI SUZBIJAJUĆI Otkup, dotacije, stipendije, krediti... Oporezivanje, carinjenje... protekcionizam

Pravno-politički instrumenti kulturne politike PODSTICAJNI SUZBIJAJUĆI Pozitivno zakonsko regulisanje (podsticanje,zaštita...) Negativno zakonsko regulisanje (suzbijanje, progon...) Garantovanje slobode izražavanja/ Ograničenje prikaza scena nasilja, pornografije, govora mržnje.... Kulturni izuzetak

Vrednosno idejni instrumenti kulturne politike PODSTICAJNI SUZBIJAJUĆI Pluralizam koncepata i ideja Ideološko-verski monizam Stabilan kulturno-vrednosni sistem

Organizacioni instrumenti kulturne politike PODSTICAJNI SUZBIJAJUĆI Planiranje, evaluacija... Shematizam, voluntarizam Sistematična inventivnost

Постулати: Слобода културног и уметничког стваралаштва и поштовање права на културу Равноправност свих култура на територији Србије; очување културних идентитета и културне разноликости Одговорност јавних власти за развој културе и уметности Подршка развоју уметничког квалитета и иновацијама у култури. Усклађеност културног и медијског система са стандардима ЕУ и Савета Европе Успостављање модерног, ефикасног, рационалног и креативног система управљања у култури Јавност деловања у култури Поштовање ауторских права

Циљеви: Успостављање стандарда у културној политици и развој културног система Унапређење и модернизација рада установа културе Очување културног наслеђа и његово укључивање у савремене светске културне токове Стварање услова за развој стваралаштва у свим гранама уметности Подизање нивоа учешћа грађана у културним активностима и равномеран културни развој на целој територији републике - децентрализација културе Активно учешће уметника и савременог уметничког стваралаштва у међународним културним токовима Подизање квалитета медијске продукције, подстицање развоја саморегулације и прилагођавање законске медијске регулативе европским стандардима

Стратешки приоритети: Успостављање стандарда у културној политици и развој културног система 1.1. Стварање правног оквира доношењем општег Закона о култури и других закона о појединачним културним делатностима 1.2. Подршка развоју организационих форми у домену културних индустрија, односно националних центара за поједине културне делатности (Национални центар за књигу и др.) 1.3. Увођење стратешког планирања и евалуације као предуслова културног развоја и обавезе свих актера у култури – доношење Програма развоја културе 1.4. Подршка истраживањима културе – на чињеницама заснованој културној политици и менаџменту. 1.5. Доношење сета пореских и других закона од значаја за домен културе

Унапређење и модернизација рада установа културе 2.1. Развој перманентног професионалног образовања и подршка најстручнијим кадровима 2.2. Подстицај интерсекторском деловању (култура/наука; култура/образовање; култура/туризам; култура/економија....) 2.3. Развој стратешког менаџмента и маркетинга 2.4. Развој и диверсификација публике (мањинске групе, деца, особе са инвалидитетом, посебним потребама итд.) 2.5 Развој инфраструктуре уз прецизирање професионалних стандар-да

Очување културног наслеђа и његово укључивање у савремене светске културне токове. 3.1. Снимање, ревизија и докатегоризација материјалног и нематери- јалног наслеђа 3.2 Подршка очувању и развоју српског језика и говорне културе; очување језика националних мањина 3.3. Подршка пројектима укључивања културног наслеђа у савремене културне и уметничке токове као и укључивање културног наслеђа у шире економске развојне програме. Стварање услова за развој комплексних, економски одрживих културних пројеката кроз развој културног туризма. 3.4. Дигитализација материјалног и нематеријалног културног на-слеђа 3.5. Институт за рестаурацију и конзервацију, унапређење струке заштите

Стварање услова за развој стваралаштва у свим гранама уметности 4.1. Успостављање транспарентног и објективног система расподеле средстава по основу годишњег конкурса уз унапред дефинисане критеријуме. 4.2. Јасна политика финансирања уметника и уметничких пројеката у виду откупа, наруџбина, међуресорних фондова, законских олакшица за финансирање културног стваралаштва, подстицај спонзорству и донаторству итд. 4.3. Стварање продукционих услова за развој савременог уметничког стваралаштва (радионице, атељеи, студији, резиденцијални програми и професионално усавршавање уметника, итд.) 4.4. Развој новог система вредности кроз политику награђивања путем националних награда за уметничко стваралаштво, награда за развој односа привреде и културе, награда за допринос медија култури, награда за допринос развоју уметности у образовању итд.

Подизање нивоа учешћа грађана у културним активностима и равномеран културни развој на целој територији републике – децентрализација 5.1. Развој програма и пројеката намењених деци. 5.2. Развој програма и пројеката у срединама без културне инфраструктуре уз омогућавање вертикалног и хоризантолног повезивања локалних актера. 5.3. Развој програма и пројеката намењених учешћу мањинских група у културном животу. 5.4. Подршка очувању културне разноликости и интеркултурном дијалогу. 5.5. Доношење акционог плана за Декаду Рома.

Активно учешће уметника и савременог уметничког стваралаштва у међународним културним токовима. 6.1. Подршка учешћу актера у програмима међународних организација (UNESCO, Савета Европе, итд), културних мрежа (ICOM, IFLA, IETM, ELIA, итд.) и међународних културних манифестација (бијенала, фестивали, програми културних престоница Европе, итд). 6.3. Подршка укључивању у међународне пројекте који конкуришу код ЕУ и СЕ; подршка Тачки културног контакта; обезбеђивање финансијске партиципације у пројектима ЕУ итд. 6.4. Подршка међународној димензији пројеката и манифестација који се одржавају у Србији са посебним нагласком на сарадњи у региону ЈИЕ и Европи. 6.5. Рад на успостављању интерминистарске сарадње у домену културне сарадње са другим надлежним министарствима.

Подизање квалитета медијске продукције, подстицање развоја саморегулације и прилагођавање законске медијске регулативе европским стандардима 7.1. Припрема за прелазак на дигиталну технологију у области електронских медија и прилагођавање законске регулативе новим технологијама и европским стандардима. 7.2. Подстицање пројеката који воде ка унапређењу професионалних и етичких стандарда у медијима, унапређењу медијских слобода и демократије. 7.3. Подршка перманентном образовању медијских стручњака. 7.4. Подстицање рада на формирању Медијског савета који би својим ауторитетом утицао на подизање професионалних стандарда и културе медија. 7.5. Подржавати функцију медија као продуцента уметности (продукције играних садржаја, наруџбине композиција и сл.)

Методи спровођења Повећање буџета МК и других издвајања за културу и унутрашња расподела буџета у складу са наведеним стратешким приоритетима. Сарадња са скупштинским Одбором за културу и информисање око доношења закона, као основних инструмената културне политике и скупштинског усвајања програма културног развоја. Повезано деловање културних актера из јавног, цивилног и приватног сектора и јавни дијалог међу овим секторима. Сарадња у реализацији пројеката и програма различитих нивоа власти и позивање општина и градова на активније учешће у културном развоју. Доношење акционог плана са прецизним инструментима и роковима. Стратешки („Flagship“) пројекти као окоснице деловања. Развијање идејних концепата кроз стратешке радне групе Министарства културе (домени: децентрализација, дигитализација, интеркултурни дијалог, култура сећања, дечја култура, научна истраживања културе, међународна сарадња, франкофонија, перманентна едукација, законодавство у култури... ).