UTICAJ MEĐUNARODNIH I DOMAĆIH FAKTORA NA KVALITET VISOKOG OBRAZOVANJA

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
prof. drMirko Simikić1, prof. dr Milan Tomić1
Advertisements

Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka
ВИСОКИХ СТРУКОВНИХ ШКОЛА
Olivera Hrnjaković, Marko Tot, Aleksandar Kupusinac, Rade Doroslovački
ВИСОКА ШКОЛА МОДЕРНОГ БИЗНИСА БЕОГРАД
Од права на партиципацију до праве партиципације
CILJANOM AKREDITACIJOM KA INTERNACIONALIZACIJI UNIVERZITETA
ПОРЕСКЕ ОБАВЕЗЕ ОМЛАДИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ ДИРЕКТНИХ ПОРЕЗА
Tatjana Pivac, Milica Pavkov Hrvojević, Lana Zorić
IZVOZ VINA U EU DRAGICA SAMARDŽIĆ PRIVREDNA KOMORA VOJVODINE
Kancelarija za poslovnu podršku
Polaganje ispita za steč. Upravitelja Reljić Nada mag oec
MOBILNOST STUDENATA I NASTAVNOG OSOBLJA U OBLASTI ARHITEKTURE IZMEĐU FAKULTETA TEHNIČKIH NAUKA U NOVOM SADU (SRBIJA) I UNIVERZITETA U ALCALI (ŠPANIJA)
TREND, februar 2019 Sofija Pekić Quarrie
РАДОЈКА ПОПОВИЋ, дипл.инж.техн.
Ustavno pravo II Parlamentarna skupština BiH, Parlament Federacije BiH, Narodna skupština RS – struktura i način izbora doc.dr.Lejla Balić.
Kontrola finansiranja političkih subjekata i izbornih kampanja u Srbiji april, Budva, Crna Gora.
Edin Delić Univerzitet u Tuzli
Rješavanje sporova u međunarodnim organizacijama
ЧАС ПО МЕРИ ДЕТЕТА 218 К3 П2
О ВРЕДНОВАЊУ КВАЛИТЕТА РАДА УСТАНОВЕ
Унапређивање компетенција запослених у школи у области васпитног рада
Regionalna konferencija Almir Beridan
Израда ИНДИВИДУАЛНОГ ОБРАЗОВНОГ ПЛАНА
Doprinos instrumenata marketing miksa satisfakciji studenata
  4 Ovaj projekat je finansijski podržan od strane Evropske Komisije. Ova publikacija (sredstvo komunikacije) odražava isključivo stavove autora, i Komisija.
”СИНЕРГИЈА” Презентације: Привредно право Банкарски послови, банке и друге финансијеске организације Недеља 8.1.
ВИСОКА ГРАЂЕВИНСКО – ГЕОДЕТСКА ШКОЛА СТРУКОВНИХ СТУДИЈА
Упутство о друштвеној одговорности
Parlamentarna skupština BiH doc.dr.Lejla Balić
Oblici organizovanja i nadzor delatnosti osiguranja
Program stručnog usavršavanja na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u
СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ НАСТАВНИКА КАО ПРЕДМЕТ НАУЧНИХ ИСТРАЖИВАЊА
Еконономска и монетарна унија
Agencija za mobilnost i programe EU
Физика као наставни предмет
INOVACIJE KAO PREDMET IZUČAVANJA NA SAVREMENIM UNIVERZITETIMA
SARADNJA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA - AKADEMSKE I STRUKOVNE STUDIJE
Vidljivost i komuniciranje reforme javne uprave
Делија Балош, ВТШСС Нови Сад
ЗАКОН О ОЗАКОЊЕЊУ ОБЈЕКАТА
Шта је портфолио професионалног развоја?
INTERNA REVIZIJA U BUGARSKOJ –
TEMPUS projekat EQUI-ED
Избор у звање научни сарадник кандидат: Никола Веселиновић
Специјализована ИТ одељења
PREDSTAVLJANJE UNIJE POSLODAVACA SRBIJE, PARTNERA NA PROJEKTU
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
Реизбор у звање научни сарадник кандидат: Новица Пауновић
Povećanje i iskazivanje vrijednosti unutarnje revizije
Uvod u pravo Evropske unije
РАЧУНОВОДСТВО, УПРАВЉАЧКО РАЧУНОВОДСТВО И ЊЕГОВА ИНФОРМАЦИОНА УЛОГА
Prof. dr Nevena Petrušić Gorica Čolić, MA za prava deteta
Sistem plata zaposlenih u javnim službama u Srbiji
Značaj objavljivanja finansijskih izvještaja za tržište kapitala
Ustavno pravo I Doc.dr. Lejla Balić.
ТРАНСПОРТНА ПОЛИТИКА У СВЕТЛУ ЕВРОПСКИХ ИНТЕГРАЦИЈА У СРБИЈИ
LEADER приступ у Републици Србији Тренутно стање
ЧИТАЊЕ РЕВИЗОРСКИХ ИЗВЕШТАЈА
Иницијативу су покренули
PRIMER: Uduženje TERRA’S i Regionalni Arhus centar Subotica
Проширена делатност и верификација установа
GRUPA 1.
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
Сваки студент унутар групе током јавне презентације приказује следеће резултате:
Bezbednost u sportu, upravljanje rizicima i Menadžment u sportu
Uvod u pravo Evropske unije
Zajednički master programi
Učešće zemalja zapadnog Balkana u programu ERASMUS +
Транскрипт презентације:

UTICAJ MEĐUNARODNIH I DOMAĆIH FAKTORA NA KVALITET VISOKOG OBRAZOVANJA UNIVERZITET U NOVOM SADU FAKULTET TEHNIČKIH NAUKA UTICAJ MEĐUNARODNIH I DOMAĆIH FAKTORA NA KVALITET VISOKOG OBRAZOVANJA Ilija Kovačević, Rade Doroslovački, Vladimir Katić, Darko Stefanović, Dragiša Vilotić, Srđan Kolaković, Aleksandar Kupusinac, Vesna Zivlak 2019

MOTIVACIJA Vest u hrvatskim medijima pod naslovom: Hrvatska više neće priznavati diplome iz BiH i Srbije?, zbog čega se u javnosti počelo govoriti o izveštaju Evropske asocijacije za osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju (ENQA) i statusu Komisije za akreditaciju i proveru kvaliteta (KAPK) Vest u našim medijima od 10. maja 2018. godine, pod naslovom: Komisija za akreditaciju „pod lupom“ stručnjaka iz Evrope

MOTIVACIJA Odmah ispod naslova je napisano kratko objašnjenje: Komisija za akreditaciju i proveru kvaliteta i dalje je punopravni član ENQA, ali je njeno članstvo u toj organizaciji pod praćenjem u naredne dve godine, što je rok u kojem Nacionalno akreditaciono telo, kao pravni naslednik dosadašnje Komisije treba da otkloni uočene nedostatke

PROBLEM 1 Saopštenje Ministarstva ESG 2.2 Designing methodologies fit for purpose – kod ovog standarda, Odbor je izrazio zabrinutost jer članovi KAPK-a istovremeno obavljaju posao recenzenata (koji obavljaju spoljašnju proveru kvaliteta uz ograničeno učešće recenzenata koji nisu članovi KAPK-a) i posao donošenja odluka u postupcima provere kvaliteta u kojima su učestvovali kao recenzenti.

PROBLEM 2 ESG 2.4 Peer-review experts – kod ovog standarda Odbor je ukazao na limitiranu ulogu spoljašnjih recenzenata jer je njihova uloga svedena na minimum. Odbor je zaključio da ovaj standard nije usaglašen i postavljeno je pitanje ispravnosti tumačenja ovog standarda od strane KAPK-a, s obzirom da Odbor ENQA vidi spoljašnje recenzente kao ključne u postupku akreditacije, a ne članove komisije kao što je to u praksi KAPK-a.

PROBLEM 3 ESG 2.6 Izveštavanje – kod ovog standarda Odbor smatra da se fokus treba da bude na zaključcima eksternih recenzenata kako bi se podržala filozofija tzv. peer-review-a. Stoga, Odbor naglašava preporuku KAPK treba da pronađe način da, čak i u okviru postojećih zakonskih ograničenja, u svojim izveštajima obezbedi značajan doprinos eksternih recenzenata, uključujući akademske recenzente, studente i predstavnike tržišta rada, a ne samo članova KAPK-a.

DOMAĆI FAKTORI Kvalitetna zakonska regulativa - Zakon o visokom obrazovanju član 4 (principi visokog obrazovanja) - obezbeđivanje kvaliteta i efikasnosti studiranja član 14 - Nacionalno akreditaciono telo (NAT) NAT ima status pravog lica član 20 - Komisija za akreditaciju je stručni organ NAT-a

KOMISIJA ZA AKREDITACIJU Stručni organ NAT-a Komisija za akreditaciju, koja sprovodi postupak akreditacije visokoškolskih ustanova i studijskih programa i postupak spoljašnje provere kvaliteta visokoškolskih ustanova, u skladu sa zakonom i propisanim postupkom i standardima za akreditaciju i za spoljašnju proveru kvaliteta što je bliže opisano u članovima 22, 23, 24 i 25

ZAKONSKA REGULATIVA Zakon o visokom obrazovanju Pravilnik o standardima i postupku za akreditaciju visokoškolskih ustanova Pravilnik o standardima i postupku za akreditaciju studijskih programa Zakonska regulativa predstavlja temelj na kojem se gradi kvalitetno visoko obrazovanje i daje globalnu sliku o odnosu države prema nastavi i nauci

DOMAĆI FAKTORI Uticaj svake visokoškolske ustanove ponaosob: Kvalitetno izvođenje nastave na studijskom programu Kvalitetno nastavno osoblje Rangiranje i selekcija kandidata prilikom upisa na visokoškolsku ustanovu Odnos student-nastavnik Kvalitetan rad nenastavnog osoblja (Studentska služba itd.)

MEĐUNARODNI FAKTORI SCI lista - indirektan uticaj na kvalitet nastave (izbori u zvanja, doktorati itd.) Međunarodni recenzenti - direktan uticaj na kvalitet nastave: Nacionalni savet za visoko obrazovanje (NSVO) utvrđuje listu recenzenata Komisija za akreditaciju predlaže recenzente sa utvrđene liste Direktor NAT-a imenuje recenzente

DOMAĆI RECENZENTI Na osnovu broja stanovnika i stalno prisutnog odliva mozgova, naša država nema velik izbor kvalitetnih domaćih recenzenata Plaćanje domaćih recenzenata u manjoj meri opterećuje budžet, a utrošeni novac većinom ostaje u Srbiji Kontrola domaćih recenzenata i njihova odgovornost su u nadležnosti države Domaći recenzenti mogu imati jak motiv da unapređuju kvalitet jer žive i rade u Srbiji, ali sa druge strane zbog poznanstava domaći recenzenti mogu biti manje pouzdani - sukob interesa, korupcija i sl.

MEĐUNARODNI RECENZENTI Izbor stranih recenzenata otvara veoma široke mogućnosti za angažovanje vrhunskih stručnjaka za datu oblast iz celog sveta Plaćanje stranih recenzenata u većoj meri opterećuje budžet (honorari, putni troškovi, smeštaj, prevođenje materijala na engleski itd.), a utrošeni novac većinom ne ostaje u Srbiji Kontrola stranih recenzenata i njihova odgovornost nisu u nadležnosti države Strani recenzenti ne žive u Srbiji i nemaju interes da unapređuju kvalitet, ali sa druge strane mogu biti pouzdaniji jer imaju manje poznanstava, a time i značajno smanjenu šansu za sukob interesa, korupciju i sl.

ZAKLJUČAK Stranog recenzenta ima smisla angažovati u svojstvu nadzornog organa i to pre svega u stručnom delu, koji bi dao svoje stručno mišljenje o studijskom programu, a sva komunikacija sa njim bi bila elektronski putem, te bi se na taj način značajno smanjili troškovi Najgora opcija bi bilo birati strane recenzente iz našeg okruženja, gde je takođe sužen izbor i gde bi verovatno izabrali još lošije stručnjake od onih koje ima naša zemlja, utrošeni novac većinom ne bi ostao u Srbiji, naša zemlja ne bi imala kontrolu nad izabranim recenzentima, a šanse da dođe do korupcije ili sukoba interesa ne bi bile značajno manje jer se radi o zemljama koje nas okružuju

HVALA NA PAŽNJI!