Законодавна политика ЕЗ/ЕУ

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Demokratija.
Advertisements

DRŽAVNA ORGANIZACIJA.
POSLOVNIK O RADU REDOVNE SKUPŠTINE UDRUGE OSOBA S CEREBRALNOM I DJEČJOM PARALIZOM RIJEKA U Rijeci, 24. travnja 2019.
Мале хидроелектране у Републици Српској
Сарадња у области правосуђа и унутрашњих послова
Од права на партиципацију до праве партиципације
ПОРЕСКЕ ОБАВЕЗЕ ОМЛАДИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ ДИРЕКТНИХ ПОРЕЗА
UTICAJ MEĐUNARODNIH I DOMAĆIH FAKTORA NA KVALITET VISOKOG OBRAZOVANJA
РАДОЈКА ПОПОВИЋ, дипл.инж.техн.
ДРАГОШ РИСТИЋ, дипл. економиста
Ustavno pravo II Parlamentarna skupština BiH, Parlament Federacije BiH, Narodna skupština RS – struktura i način izbora doc.dr.Lejla Balić.
Poglavlje 1 EVROPSKI PRIORITETI I NACIONALNI SISTEM ZA RAZVOJ ŠKOLA
Rješavanje sporova u međunarodnim organizacijama
Израда ИНДИВИДУАЛНОГ ОБРАЗОВНОГ ПЛАНА
Претпоставке финансијског извештавања и базични принципи
Marijan Mihelčić HRVATSKI URED ZA OSIGURANJE
Ustavno pravo I – Razvoj ustavnosti u BiH
”СИНЕРГИЈА” Презентације: Привредно право Банкарски послови, банке и друге финансијеске организације Недеља 8.1.
Упутство о друштвеној одговорности
FINANCE & TRADE Svetlana Magdelinić, specijalni savetnik.
Parlamentarna skupština BiH doc.dr.Lejla Balić
Транспарентност – Србија Београд, 1. септембар 2010.
Јавно мњење у Европској унији
Европске интеграције и јавне набавке
Еконономска и монетарна унија
Vidljivost i komuniciranje reforme javne uprave
Делија Балош, ВТШСС Нови Сад
EUROPSKO VIJEĆE.
Предлог новог устава Србије и борба против корупције
Krunoslava Grgić Bolješić Lana Andreis Nikolić
Osnivanje, razvoj i ciljevi
PREDSTAVLJANJE UNIJE POSLODAVACA SRBIJE, PARTNERA NA PROJEKTU
ГРУПНИ СУПЕРВИЗИЈСКИ САСТАНАК - СТРУКТУИРАЊЕ
FINANSIJSKO UPRAVLjANjE I KONTROLA (FUK) I INTERNA REVIZIJA (IR) – usaglašavanje sa poglavljem 32 – FINANSIJSKA KONTROLA Plenarni sastanak Napredak u reformi.
Транспарентност – Србија Београд, 1. септембар 2010.
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
НОВИ ПОЛОЖАЈ ЈАВНИХ ИЗВРШИТЕЉА У ПОСТУПКУ ИЗВРШЕЊА
Sud EU – organizacija i nadležnosti
Uvod u pravo Evropske unije
ОЦЈЕЊИВАЊЕ ДРЖАВНИХ СЛУЖБЕНИКА
Centar za pružanje pravne pomoći u borbi protiv korupcije -program-
Основне надлежности по Уговору о ЕЗ
Značaj objavljivanja finansijskih izvještaja za tržište kapitala
Stalna konferencija grdova i opština
Uvod u nauku o državi i pravu
Zakoni i standardi o zaštiti informacija
PROCENA POTREBA ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U SRBIJI Jun 2019
Ustavno pravo I Doc.dr. Lejla Balić.
EKONOMIKA PREDUZEĆA Nastavnik: dr. sc. Jasmin Halebić
Uvod u nauku o državi i pravu
Теорије међународних односа и ЕУ
ТРАНСПОРТНА ПОЛИТИКА У СВЕТЛУ ЕВРОПСКИХ ИНТЕГРАЦИЈА У СРБИЈИ
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
Савез синдиката Републике Српске
ЧИТАЊЕ РЕВИЗОРСКИХ ИЗВЕШТАЈА
Uvod u nauku o državi i pravu
Иницијативу су покренули
PRIMER: Uduženje TERRA’S i Regionalni Arhus centar Subotica
Testiranje novog proizvoda
Унапређење локалних финансија
OPŠTINA TIVAT SLOBODNA STOLICA.
Проширена делатност и верификација установа
ПРИВРЕДНА КОМОРА БЕОГРАДА
ЕУ – извршна политика Растући значај, и моћ, извршне власти у савременим политичким системима Извршна власт делује свакодневно, располаже највећим ресурсима.
POJAM UPRAVNOG PRAVA Prof. dr iur
ПОДРШКА НА ПОКРАЈИНСКОМ И ЛОКАЛНОМ НИВОУ
1.2 PREDSTAVLJANJE PROJEKTNE JEDINICE U MINISTARSTVU ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE Nebojša Pokimica, National Workshop:Developing.
Maksimalno dozvoljena ukupna težina
Uvod u pravo Evropske unije
Učešće zemalja zapadnog Balkana u programu ERASMUS +
Транскрипт презентације:

Законодавна политика ЕЗ/ЕУ Институционални троугао: - Савет министара - Комисија - Европски парламент Остали учесници: Комисија: њен апарат (генералне дирекције, дирекције, оделења), радне групе Савет: председавајући, секторски савети, Комитет сталних представника (КОРЕПЕР), генерални секретаријат - Е. парламент: страначке групације, одбори, пленум

Развој законодавног система ЕУ Процедура консултације као редовна процедура (до 1987) - Предоминација Савета - Луксембуршки компромис (1966) - Борба ЕП за бољу позицију (случај Исоглукоза и пресуда Суда правде, 1980) Увођење нових процедура – сарадња и сагласност (1987), саодлучивање (1993, 1999) и јачање позиције ЕП Промене по Уговору из Лисабона: процес саодлучивања као “редовна законска процедура”- саодлучивање II; обухвата 73 области

Законска иницијатива Комисија као искључиви иницијатор законских одлука Деловање: комесара, радних тела (директората) и међувладиних радних група Међувладине радне групе – претходно испитивање Комисије расположења држава чланица (заступљених у Савету) поводом законске иницијативе Припремљени законски предлог Комисија прослеђује Савету и Европском парламенту

Законодавна политика Савета Улога председавајућег Савета (шест месеци) Секторски савети – функционални еквиваленти парламентарним одборима Деловање КОРЕПЕРА: 70% одлука договорено у радним групама; 10-15% договорено на нивоу КОРЕПЕРА II; 10-15% усаглашава сам Савет Одлучивање у Савету: једногласност и КВ Коалициони блокови у Савету: Париз-Бон, БЕНЕЛУКС-коалиција, кохезиони блок, нордијски блок, источна алијанса Култура консензуса у Савету

Законодавна политика ЕП Страначке групације и парламентарни одбори; понашање посланика Вођство странака одређује најважније политичке теме, избор вођства ЕП, распоред позиција у одборима, дневни ред пленарних седница, политичке ставове страначких група Не постоје трајне коалиције; не постоји владина већина и опозиција (мањина); коалиције се формирају за свако појединачно питање-гласање; неформална “велика коалиција” ЕНС и ПЕС уз АЛДЕ (проевропски блок)

Основни поступак - консултовање Комисија даје предлог одлуке Савету и Парламенту Парламент даје мишљење о предлогу Комисији која га прослеђује Савету уз свој коментар Савет може да прихвати, али и да не прихвати мишљење ЕП Савет доноси одлуку КВ већином (када усвоји измењени предлог Комисије) или једногласно (када одбија измењени предлог Комисије) До ЈЕА – ово је једини поступак доношења одлука Од 1987 (ЈЕА) када је уведен у поступак сарадње – ово је само основни поступак

Поступак сарадње (1987) - увођење другог читања Наставља се на основни поступак; Савет уместо одлуке доноси заједнички став ЕП може да уложи амандман на заједнички став и упућује га Комисији Комисија даје Савету мишљење на амандман ЕП Ако је мишљење Комисије позитивно или негативно, Савет може да одбаци амандман ЕП само једногласно Савет прихвата амандман квалификованом већином

Поступак саодлучивања (1993) - увођење трећег читања ЕП може да одбаци заједнички став – одлука се не доноси ЕП може да уложи амандман на заједнички став Савета Савет не може да одбаци амандман ЕП ни једногласно Образује се Одбор за усаглашавање: две делегације – Савета и ЕП; ако дође до сагласности, делегација Савета гласа квалификованом већини, а делегација ЕП простом већином; у раду Одбора учествује и члан Комисије у консултативној улози Комисија не може да утиче на усаглашени став Одбора Коначну одлуку доносе Савет – квалификованом већином и ЕП простом већином

- Наставак - Саодлучивање I: после неуспеха у Одбору за усаглашавање Савет може да донесе одлуку у складу са заједничким ставом ЕП може, а не мора, да поништи ову одлуку, гласајући апсолутном већином Правило 78 Пословника ЕП: у случају једностраног деловања Савета, ЕП аутоматски одлучује о одбацивању одлуке Саодлучивање II: одбацује се могућност једностраног деловања Савета после неуспеха у Одбору са усаглашавање

Комисија - Основни поступак: - Даје предлог - Може да га промени у сваком моменту Сарадња: - Заједнички став мора бити у складу са предлогом Комисије; у супротном, Савет га мора усвојити једногласно - Предлаже Савету прихватање или одбацивање амандмана ЕП Саодлучивање: - Даје мишљење о изменама заједничког става - Савет може да је заобиђе у случају сазива Одбора за усаглашавање

Савет - Основни поступак: - Доноси одлуку на основу предлога Комисије и уз консултовање ЕП - Предлог Комисије може изменити само једногласно - Сарадња: - Ако ЕП стави амандман, а Комисија га одбаци, Амандман прихвата само једногласно - Промене предлога Комисије може да одбаци само једногласно - Саодлучивање: - Не може да одлучи о закону ако га ЕП одбаци - Могућност компромиса са ЕП у случају амандмана ЕП (Одбор за усаглашавање); избегавање једногласности у случају одбацивања Комисије

- Основни поступак: Европски парламент - Даје мишљење о предлогу прописа - Сарадња: - Може да предложи измену; од Комисије зависи да ли ће је Савет прихватити КВ (сагласност Комисије) или једногласно (противљење Комисије) - Саодлучивање: - Ако одбаци предлог, Савет не може да га прихвати - Ако предложи амандман, избегава се утицај Комисије; ЕП и Савет одлучују о прихватању амандмана

Правила о потребним већинама Савет - квалификована већина увек када је у сагласности са Комисијом (било основни предлог, било измене) или са ЕП (у оквиру Одбора за усаглашавање) - једногласност увек када одбацује или једнострано мења предлог Комисије, или када одбацује амандман ЕП (сарадња) Европски парламент - проста већина увек када прихвата предлоге Комисије и Савета - апсолутна већина чланова увек када одбацује предлоге Комисије и Савета или када предлаже амандмане

Новине у Уговору из Лисабона Процес саодлучивања као “редовна законска процедура”- саодлучивање II; обухвата 73 области Остале процедуре важе као изузеци: - Комисија сама доноси одлуке: конкуренција - Савет доноси одлуке на предлог Комисије без учешћа ЕП: царинске тарифе, ограничавање протока капитала, утврђивање буџетског дефицита... - Процедура консултације: правила о државној помоћи, усклађивање индиректног опорезивања, измена статута ЕЦБ - Процедура сагласности: међународни уговори - Процедура сарадње: укинута

Улога националних парламената у законодавном поступку Протокол бр. 1 Уговора о ЕУ Нац. парламенти морају бити обавештени о свим предлозима аката који имају законску снагу, о годишњем законодавном плану Комисије и о консултативним документима Комисијe (беле и зелене књиге) Ако је 1/3 нац. парламената против предлога (1/4 у области слободе, правде и безбедности), Комисија може да га повуче или задржи (одлука на ЕСП) Ако је ½ нац. парламената против предлога, Савет и ЕП морају да се изјасне о наставку поступка Интерпарламентрни дијалог између ЕП и нац. парламената