Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

PROCENA POTREBA ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U SRBIJI Jun 2019

Сличне презентације


Презентација на тему: "PROCENA POTREBA ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U SRBIJI Jun 2019"— Транскрипт презентације:

1 PROCENA POTREBA ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U SRBIJI Jun 2019
RESURS CENTAR PROCENA POTREBA ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U SRBIJI Jun 2019

2 IZVORI Smernice EU za podršku civilnom društvu u zemljama proširenja
Monitoring Matrix-Nacionalni izveštaj za Srbiju 2018 Udruženja građana: Sužavanje prostora za delovanje Fokus grupe sa građanima i OCD u Bečeju, Leskovcu i Požezi Istraživanje potreba OCD (Ipsos Stratedžik Marketing za potrebe programa ACT-SDC)

3 Oblasti procene Institucionalni okvir Praksa-primena propisa na različitim nivoima vlasti Kapaciteti organizacija

4 OSNOVNE SLOBODE-Slobode udruživanja, okupljanja i izražavanja
Institucionalni okvir - Sloboda udruživanja Ustav RS, Zakon o udruženjima, Zakon o fondacijama i zadužbinama Zakon o centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika

5 OSNOVNE SLOBODE-Slobode udruživanja, okupljanja i izražavanja
Institucionalni okvir – Potencijalno sužavanje prostora za delovanje OCD Nacrt Građanskog zakonika (u proceduri) sadrži odredbe u koliziji sa uspostavljenim okvirom Nacrt Zakona o socijalnom preduzetništvu Institucionalni okvir u oblasti borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma

6 OSNOVNE SLOBODE-Slobode udruživanja, okupljanja i izražavanja
Praksa- Sloboda udruživanja Pretnje i fizički napadi na aktiviste za ljudska prava Kampanje i pritisci na aktiviste civilnog društva Kampanje protiv građanskih pokreta Kampanje protiv humanitarnih fondacija

7 OSNOVNE SLOBODE-Slobode udruživanja, okupljanja i izražavanja
Praksa- Sloboda udruživanja Slučaj Cepris Opstrukcija i zabrana kulturnih manifestacija Odsustvo reakcije države na kršenje zakona Slučajevi „Podrži život“ i „Nurdor“ Slučajevi „Mame su zakon“ i „Odbranimo reke Stare planine“ Zloupotreba BIA u sužavanju prostora za delovanje civilnog društva

8 OSNOVNE SLOBODE-Slobode udruživanja, okupljanja i izražavanja
Institucionalni okvir - Slobode okupljanja i informisanja Zakon o javnom okupljanju (2016) nije u potpunosti ispoštovao međunarodne standarde u ovoj oblasti Sloboda izražavanja je eksplicitno garantovana Ustavom RS i medijskim zakonima

9 OSNOVNE SLOBODE-Slobode udruživanja, okupljanja i izražavanja
Praksa- Slobode okupljanja i informisanja Neselektivna primena propisa u oblasti slobode okupljanja Sloboda izražavanja je jedno najugroženijih ljudskih prava u Srbiji o čemu svedoče brojni domaći i međunarodni izveštaji

10 OKVIR FINANSIJSKE VITALNOSTI I ODRŽIVOSTI
Poreske olakšice Institucionalni okvir: Nema značajnijih izmena u dužem periodu, identifikovane slabosti prema standardima iz EU Smernica. U osnovan Savet za filantropiju. Praksa: Kultura davanja postoji, ali OCD je i dalje neefikasno koriste (Catalyst Srbija), davanja pre idu pojedincima, porodicama i institucijama

11 OKVIR FINANSIJSKE VITALNOSTI I ODRŽIVOSTI
Podrška države Institucionalni okvir: Sveobuhvatna regulativa o finansiranju samo delimično postoji i to na veoma opštem i podzakonskom nivou. Od marta primenjuje se nova Uredba o sredstvima za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koja realizuju udruženja Praksa: Zloupotreba sredstava iz budžeta RS ili lokalnih samouprava, porast broja tzv GONGO i PONGO udruženja osnovanih u svrhe dodele budžetskih sredstava, neefikasna žalbeni postupak, nepostojanje evidencije o efektima raspodeljenog novca na oblasti javnog interesa

12 OKVIR FINANSIJSKE VITALNOSTI I ODRŽIVOSTI
Ljudski resursi Institucionalni okvir: U oblastima radnog zakonodavstva, OCD imaju isti tretman kao druga pravna lica. Zakon o volontiranju, iako predmet kritika većeg broja organizacija nije menjan od usvajanja Praksa: Ne postoje adekvatne evidencije o broju zaposlenih i volontera, kao i vrstama volonterskih aktivnosti.

13 ODNOS VLADA-OCD Okvir za saradnju Institucionalni okvir: Kancelarija Vlade Republike Srbije za saradnju sa civilnim društvom, SEKO mehanizam, kontakt tačke za saradnju u JLS i ministarstvima, NKEU Praksa: nedostatak kapaciteta, ograničen uticaj na donosioce odluka, tehnička facilitacija dijaloga za potrebe drugih organa

14 ODNOS VLADA-OCD Učešće u procesima donošenja odluka Institucionalni okvir: Nema jedinstvenog okvira. Reguliše se različitim propisima i pravnim režimima, čak i okviru istog nivoa vlasti. Nema mehanizama koji bi osigurali suštinski dijalog, nema mehanizma za povratnu reakciju, kao ni adekvatnih sankcija za kršenje postojećih odredbi. Kvalitativne odredbe se nalaze i u Poslovniku o radu Vlade.

15 ODNOS VLADA-OCD Učešće u procesima donošenja odluka Praksa: Iako formalno broj održanih sastanaka, konsultacija ili javnih rasprava raste, suštinski uticaj na donošenje odluka je i dalje limitiran. To dovodi do daljeg pada poverenja u mehanizme za učešće. U poslednje 2 godine prisutan je trend učešća GONGO i PONGO organizacija u ovim procesima čija jedina svrha je legitimizacija predloga Vlade

16 Učešće u procesima donošenja odluka
ODNOS VLADA-OCD Učešće u procesima donošenja odluka Studije slučaja Izmene Ustava Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći Zakon o socijalnom preduzetništvu Izmene Krivičnog zakonika Zakoni koji se usvajaju u hitnom postupku

17 KAPACITETI Organizacije i dalje ne prepoznaju u dovoljnoj meri značaj strateškog usmerenja i delovanja (prema Ipsos/ACT, smanjen je broj onih koji imaju strateški plan) Takođe, ne prepoznaju ni potrebu za postojanjem pisanih pravila i procedura kojim se uređuju struktura i način delovanja, kao i njihovom javnom dostupnošću Sa druge strane, prepoznaju nivo svojih kapaciteta kada je u pitanju pisanje i podnošenje projekata za donatore Resurs centar pruža HD usluge svakog radnog dana od 10 do 14h preko telefona na brojeve:Sva pitanja možete poslati i putem jednostavnog online formulara na sajtu rc.gradjanske.org.

18 KAPACITETI Prema istraživanju Ipsos/ACT, 42% OCD tvrdi da uključuje građane u svoje aktivnosti, dok 6% građana kaže da je uključeno u aktivnosti OCD. Građani tvrde da najviše učestvuju u humanitarnim aktivnostima, a OCD da građane najviše uključuju u javne događaje. 68% OCD smatra da građani imaju generalno ili ekstremno pozitivan stav o njihovom radu, dok to kaže 32% građana. 26% OCD misli da građani nemaju ni negativno ni pozitivno mišljenje o OCD, a 46% građana ima ovaj stav. Postoji i razlika u stavovima građana i OCD i u vezi sa kanalima komunikacije koje OCD koriste (OCD-direktan kontakt, građani-mediji)

19 KAPACITETI U odnosu na saradnju sa državom, prisutna je polarizacija stavova (Ipsos/ACT: 51% OCD je označava kao dobru ili odličnu) Problem finansijske održivosti se i dalje ističe kao značajan, uz oslanjanje na donatore i državnu podršku Značajan broj organizacija ne učestvuje u programima za izgradnju i jačanje kapaciteta, najčešće iz razloga nedostatka pristupa informacijama o održavanju istih

20 ZAKLJUČCI Prostor za delovanje OCD se sužava, a nezavisni uticaj slabi
U tom smislu, Srbija prati generalno loše globalne trendove Postoji rastući trend ugrožavanja osnovnih pretpostavki za delovanje OCD u javnom interesu (3 osnovne slobode) Prisutni su obesmišljavanje pa čak i zloupotreba mehanizama za saradnju i uticaj OCD na donosioce odluke Vlada se poziva na saradnju sa OCD isključivo za potrebe sopstvenog imidža, uglavnom u procesu EI

21 ZAKLJUČCI Prisutna je snažna polarizacija sektora
Slabi uticaj tzv liberalnih ili proEU organizacija na nacionalnom i lokalnom nivou Jačaju neformalni građanski pokreti koji mobilišu ljude po osnovu konkretnih problema ili pojava na koje ne reaguju OCD Prepoznaju se i neki trendovi u grupisanju ostalih organizacija GONGO i PONGO organizacije Neliberalne organizacije koje promovišu tzv „tradicionalne društvene vrednosti“ Ekstremne grupe i organizacije neformalno povezane sa formalnim centrima moćima Tzv. „Tradicionalne organizacije civilnog društva“ sa višedecenijskim postojanjem i jakom bazom koje se finansiraju budžetskim sredstvima, uglavnom od strane JLS Think-tank organizacije po osnovu ekspertize Formalno registrovana udruženja koja suštinski obavljaju poslovnu delatnost Humanitarna udruženja Fondacije i zadužbine

22 ZAKLJUČCI Na lokalnom nivou je je prisutno slabljenje i/ili gašenje OCD, usled nedostatka finansijskih i ljudskih resursa Bez obzira na podgrupu kojoj pripadaju, većina OCD nema jasno definisanu „bazu“ čije stavove zastupa. Posebno su slabe veze sa neformalnim građanskim pokretima Saradnja i vrednosno umrežavanje i dalje su na slabom nivou, nedostaje solidarnosti i sinergije Značajan broj OCD saradnju sa državom percipira isključivo kroz finansiranje Potreba za finansijskom diverzifikacijom je snažna Poverenje u sektor generalno je i dalje slabo, bez vidljivih naznaka da su organizacije spremne da menjaju svoje komunikacijske pristupe i sinergije Nedostaje sistemskog pristupa organizacionom razvoju-strukturi, kapacitetima, ljudskim resursima

23 OBLASTI INTERVENCIJE RESURS CENTRA U 1. godini
Konstantna podrška u redovnim i vanrednim okolnostima na bazi Help-desk servisa Širenje informacija, povezivanje, umrežavanje Dugoročno jačanje kapaciteta kroz treninge, mentorstvo i follow-up u oblastima: Organizacionog razvoja Prikupljanja sredstava Komunikacija Novih tehnika javnog zastupanja

24 HVALA NA PAŽNJI!


Скинути ppt "PROCENA POTREBA ORGANIZACIJA CIVILNOG DRUŠTVA U SRBIJI Jun 2019"

Сличне презентације


Реклама од Google