Studiju izradio Luka Mišović

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
СТАРОСНА СТРУКТУРА СТАНОВНИШТВА И ПЕНЗИЈСКИ СИСТЕМ СРБИЈЕ
Advertisements

БЕЗБЕДНОСТ И ЗДРАВЉЕ НА РАДУ
ТРЖИШНИ РИЗИЦИ Тржишни ризици представљају могућност настанка негативних ефеката на финансијски резултат и капитал институције (банке), које настају услед.
Доц. др Тајана Сердар Раковић
Planiranje i analiza poslovanja
Финансијска анализа.
Parametri atmosferskih pražnjenja
Statistika cena.
Starost vozila i njihov utjecaj na sigurnost prometa Goran Košir, dipl
Šta pokreće promene na tržištu goriva
Град Ужице Инвестициони програм централне припреме и соларног грејања санитарне топле воде на Градском базену.
Сунцокрет.
Menadžment kvaliteta – vježbe broj 2: Obrasci za prikupljanje podataka
Ekonomska statistika (Makroekonomski računi i modeli) -uvodno predavanje Prof.dr Maja Baćović
КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА НОВИНАРЕ
MEĐUNARODNO FINANSIJSKO PRAVO
Управљање инвестицијама
Razvoj filozofije kvaliteta
Пројектовање нето новчаног тока
EKONOMIKA PREDUZEĆA Nastavnik: dr. sc. Jasmin Halebić
Priredila: Aleksandra Vladisavljević
Дисконтна стопа.
Doc. dr Mirjana Orašanin
PRIMARNA EMISIJA.
ПРИЗНАВАЊЕ РАСХОДА.
Ronnie Downes Odjel za planiranje proračuna i javne rashode
Prezentacija za NBS Makroekonomska kretanja
Кукуруз.
КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА МЕДИЈЕ
Doc. dr Mirjana Orašanin
EKONOMIKA PREDUZEĆA osmo predavanje Rezultati reprodukcije
Др Наташа Папић-Благојевић
КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА НОВИНАРЕ
V Savjetovanje CG KO CIGRE
ОДРЖИВИ РАЗВОЈ ЕНЕРГЕТИКЕ
Olivera Kujundžić Ministarstvo održivog razvoja i turizma Oktobar 2017
Autori: dipl. el. ing. Branko Glomazić dipl. el. ing. Milica Glomazić
Развој тржишта основних сточарских производа у Србији у контексту Европских интеграција Раде Поповић, Марија Кнежевић Биљана Штављанин Универзитет у.
KGH sistemi u školama u Srbiji
LED IZVORI SVETLOSTI KAO ALTERNATIVA
EFEKTI INSTRUMENATA MONETARNO-KREDITNE POLITIKE BRZINA OPTICAJA NOVCA
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
Praksa iz finansija i bankarstva
Ass. Alma Zildžić MAKROEKONOMIJA Poglavlje 5 „TRŽIŠTE DOBARA I FINANSIJSKA TRŽIŠTA: MODEL IS-LM” Ass. Alma Zildžić.
Општина пријепоље Генерални пројекат повећања енергетске ефикасности санацијом јавне рАсвете у Општини пријепоље.
GLAVA XXI: INVESTICIJE
Цена капитала корпоративног предузећа
Sanja Popovac Consultant/Coordinator October 2017
Milica Glomazić, COTEE prof.dr Jadranka Radović, ETF
Minimizacija gubitaka u prenosnoj mreži Srbije uticajem na tokove reaktivne snage V.Bečejac, M.Mosurović, B.Šumonja, D.Aničić.
ODRŽIVI RAZVOJ ENERGETIKE U JUGOISTOČNOJ EVROPI
Kamatni portfolio i upravljanje rizikom kamatnog portfolia banke
VEŽBA 3: EKONOMIČNOST POTROŠNJE GORIVA
Vladimir Kostić Dragomir Svrkota
STRATEGIJSKI MENADŽMENT
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
ČETVRTA NEDELJA ANALIZA POSLOVANJA NA OSNOVU FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA
PRIVREDA SRBIJE PRED IZAZOVOM ČETVRTE INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Rashodi.
2.РАЧУНОВОДСТВО, УПРАВЉАЧКО РАЧУНОВОДСТВО И ЊЕГОВА ИНФОРМАЦИОНА УЛОГА
ПЛАНИРАЊЕ У ИНТЕРНОЈ РЕВИЗИЈИ
BIOSIRE radionica u Malom Lošinju
Izrada plana kapitalnih investicija
Управљање инвестицијама
STRUČNA OBUKA ZA PROCENITELJE VREDNOSTI NEPOKRETNOSTI 09. februar– 30
Sadržaj predavanja Uvod u postupak procjene Metodologija procjene
ПОДБИЛАНСИ ПЛАТНОГ БИЛАНСА И ПЛАТНОБИЛАНСНА РАВНОТЕЖА
Tржишна вредност и цена акција
Транскрипт презентације:

Studiju izradio Luka Mišović Projekcije prihoda od uvođenja naknade za emisiju CO2 za novoregistrovana vozila Studiju izradio Luka Mišović

Uvodne napomene Studija je bazirana na projekciji prihoda i pronalaženju adekvatne formule za proračun naknade Analize BDP-a i BDP-a per capita u Crnoj Gori od 2009-2016 godine sa projekcijama razvoja ispitivanih vremenskih serija Target: Smanjenje emisije CO2 iz prevoznih vozila Smanjenje uvoza nafte i naftnih dervata na godišnjem nivou Povećanje priliva novca u državni bužet kroz uvođenje naknade Projekcije su urađene na period od 5 godina iz razloga pouzdanosti prezentovanja ključnih i prelomnih parametara studije

Formula za proračun Posebna naknada se obračuna po formuli Pn=No*Kk Pn – posebna naknada No - lična naknada Kk - korektivni koeficijent Lična naknada kao mjerilo ekonomskog blagostanja u Crnoj Gori Analiza BDP-a i BDP-a per capita, kao i stope inflacije kao vida korektivnog faktora Primjena autoregresivnih integrisanih modela pokretnih prosjeka za prezentovanje projekcija kretanja BDP-a i BDP per capita u Crnoj Gori za period od 5 godina. Visok stepen pouzdanosti datih projekcija. Primjena istih modela za projekciju stope inflacije. Visok uticaj faktora koji se je teško anticipirati – visok stepen oscilacije.

Projekcija BDP i inflacija – Crna Gora Prikaz stope rizika projekcija BDP-a Crne Gore Prikaz stope rizika projekcije inflacije za Crnu Goru

Prikaz projekcija razvoja BDP-a i stope inflacije Crne Gore Numerički prikaz projekcija BDP i BDP per capita za Crnu Goru do 2021. godine Godina 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 Iznos BDP-a 2,981,000,000 3,104,000,000 3,234,000,000 3,149,000,000 3,327,000,000 3,458,000,000 3,625,000,000 3,733,750,000 3,910,230,000 3,962,360,000 4,142,540,000 4,190,980,000 4,314,366,703 % promjena - 0.04 -0.03 0.06 0.05 0.03 4.73% 1.33% 4.55% 1.17% 2.94% Iznos BDP-a per capita 4,720.00 5,006.00 5,011.00 5,211.00 5,356.00 5,561.00 5,826.00 6,000.78 6,272.38 6,356.00 6,645.03 6,722.73 6,920.66 0.00 0.000160% % bdp per capita 0.0001583% 0.0001613% 0.0001549% 0.0001655% 0.0001610% 0.0001608% 0.0001607% 0.0001604% stopa inflacije 3.60% 0.70% 2.80% 5.10% 0.30% -0.30% 1.60% 2.05% 1.30% 2.10% 1.34% 2.16301

Lična naknada – formiranje iznos u prvoj godini Modeli iz okruženja – Hrvatska i Slovenija Traženje ponderisanog prosjeka na osnovu BDP-a per capita zemalja iz okruženja Korigovanje iznosa lične naknade za stopu inflacije Godina 2017 2018 2019 2020 2021 BDP 3,910,230,000.00 3,962,360,000.00 4,142,540,000.00 4,190,980,000.00 4,314,366,703.85 BDP per capita 6,272.38 6,356.00 6,645.03 6,722.73 6,920.66 Iznos naknade 2.75 2.78 2.91 2.95 3.03 Inflacija, % Srednja vrijednost dobijena po modelu 1,77 Fiksne naknada po vozilu, € Usvojena srednja vrijednost 3,00

Projekcije broja novoregistrovanih vozila u Crnoj Gori Prikaz broja novoregistrovanih vozila za godine 2008, 2010, 2012 i 2014 Prikaz projekcija novoregistrovanih vozila za pet godina Osnova za razradu kategorija emisija CO2 i obračuna korektivnog koeficijena Godina 2017 2018 2019 2020 2021 Broj vozila 11.029 7.608 11.068 7.636 11.110

Prikaz kategorija vozila po emisiji CO2 za 2008, 2010, 2012 i 2014 godinu   0-75 76-90 91-120 121-140 141-170 171-200 201-250 251 i više Broj dizel vozila 0,00 2,00 980,00 2038,00 2692,00 1091,00 507,00 443,00 Prosječna potrošnja 3,35 4,41 5,01 5,71 6,89 8,41 10,08 Emisija CO2 89,00 116,71 133,92 152,35 184,22 223,58 267,77 Broj benzinskih vozila 142,00 798,00 1871,00 508,00 357,00 303,00 4,67 5,67 6,43 7,74 9,18 13,02 110,91 134,75 152,89 184,18 218,77 310,57   0-75 76-90 91-120 121-140 141-170 171-200 201-250 251 i više Broj dizel vozila 0,00 11,00 1249,00 1395,00 1744,00 602,00 236,00 123,00 Prosječna potrošnja 3,35 4,36 5,05 5,71 6,93 8,44 10,09 Emisija CO2 88,55 115,27 134,86 152,12 185,26 224,78 268,71 Broj benzinskih vozila 7,00 154,00 723,00 993,00 254,00 139,00 64,00 3,89 4,81 5,62 6,50 7,77 9,04 307,78 88,86 113,22 132,58 154,26 184,88 215,81 12,96   0-75 76-90 91-120 121-140 141-170 171-200 201-250 251 i više Broj dizel vozila 0,00 7,00 1.551,00 2.295,00 3.019,00 1.105,00 372,00 127,00 Prosječna potrošnja 3,31 4,35 5,03 5,72 6,89 8,29 10,08 Emisija CO2 88,14 115,24 134,25 152,36 184,35 220,40 268,95 Broj benzinskih vozila 244,00 576,00 970,00 299,00 149,00 52,00 4,91 5,66 6,42 7,73 9,22 12,99 114,11 133,05 152,06 183,89 218,79 308,44   0-75 76-90 91-120 121-140 141-170 171-200 201-250 251 i više Broj dizel vozila 11,00 1333,00 1605,00 2020,00 775,00 249,00 95,00 Prosječna potrošnja 3,31 4,32 4,97 5,71 6,92 8,26 10,09 Emisija CO2 87,83 114,57 132,62 152,13 184,88 219,86 269,03 Broj benzinskih vozila 17 1,00 178,00 330,00 477,00 146,00 60,00 17,00 2,1 3,50 4,84 5,66 6,45 7,77 9,25 12,45 49 82,00 112,78 133,03 153,00 185,16 220,27 296,35

Prikaz projekcija kategorizacije vozila po emisiji CO2 za dizel i benzinska vozila   2008 2010 2012 2014 2017 2018 2019 2020 <75 g/km 17 26 18 od 76-90 g/km 2 7 12 13 11 14 Broj dizel vozila 9 % od kategorije 100,00% 61,11% 91,67% 88,19% 85,24% 91,28% 89,10% Broj benzinskih vozila 1 0,00% 38,89% 8,33% 11,81% 14,76% 8,72% 10,90% od 91-120 g/km 1.122 1.403 1.795 1.511 1.796 1.367 1.981 1.390 980 1.249 1.551 1.333 1.576 1.201 1.734 1.221 87,34% 89,02% 86,41% 88,22% 87,75% 87,85% 87,56% 87,84% 142 154 244 178 220 166 246 169 13% 11% 14% 12% od 121 do 140 g/km 2.836 2.118 2.871 1.935 2.890 2.033 2.934 2.022 2.038 1.395 2.295 1.605 2.172 1.544 2.304 1.580 71,86% 65,86% 79,94% 82,95% 75,15% 75,97% 78,50% 78,14% 798 723 576 330 718 488 631 442 28,14% 34,14% 20,06% 17,05% 24,85% 24,03% 21,50% 21,86% od 141 do 170 g/km 4.563 2.737 3.989 2.497 3.997 2.711 3.952 2.706 2.692 1.744 3.019 2.020 2.935 1.991 2.998 2.054 59,00% 63,72% 75,68% 80,90% 73,43% 75,86% 75,91% 1.871 993 970 477 1.062 720 954 652 41,00% 36,28% 24,32% 19,10% 26,57% 24,14% 24,09% od 171 do 200 g/km 1.599 856 1.404 921 1.389 939 1.399 958 1.091 602 1.105 775 1.080 753 1.129 762 68,23% 70% 79% 84% 77,73% 80,19% 80,69% 79,54% 508 254 299 146 309 186 270 196 31,77% 30% 21% 16% 22,27% 19,81% 19,31% 20,46% od 201 do 250 g/km 864 375 521 587 366 531 507 236 372 249 421 273 402 271 58,68% 62,93% 71,40% 80,58% 71,64% 74,54% 75,59% 73,92% 357 139 149 60 167 93 130 95 41,32% 37,07% 28,60% 19,42% 28,36% 25,46% 24,41% 26,08% preko 251 g/km 746 187 179 112 164 231 443,00 123,00 127,00 95,00 125 181 128 59,38% 65,78% 70,95% 84,82% 73,85% 76,54% 78,40% 76,26% 303,00 64,00 52,00 17,00 86 38 50 40 40,62% 34,22% 29,05% 15,18% 26,15% 23,46% 21,60% 23,74% Ukupno 11.732 7.694 10.766 7.314 11.029 7.608 11.069 7.636

Izrada korektivnog koeficijenta Prosječna potrošnja nafte i naftnih derivata novoregistrovanih automobila u prethodne 4 godine Prosječna emisija CO2 novoregistrovanih automobila u prethodne 4 godine po izabranim sekvencama Dijeljenjem prosječne emisije CO2 prema izabranih sekvencama sa prosječnom potrošnjom na nivou godine dobijamo korektivni koeficijent za emisiju CO2 Benefiti od postavljene formule Pritisak na konstantno smanjenje potrošnje nafte i naftnih derivata, kao i emisije CO2

Projekcije potrošnje nafte i naftnih derivata, kao i emisije CO2 po izabranih sekvencama Visok model pouzdanosti analizirane vremenske serije za projekcije za obije isptivane pojave

Prosječna potrošnja goriva % od prosječne godišnje emisije Projektovani efekti smanjenja emisije CO2 i potrošnje nafte i naftnih derivata Izdvojenim projekcijama možemo vidjeti da dolazi do pada: Korišćenja nafte i naftnih derivata u prosjeku za 13% u narednih pet godina, Emisije CO2 u prosjeku za gotovo 10% u narednih 5 godina, Pada emisije CO2 prema selektovanim kategorijama u svakoj od analiziranih godina. Ovakvi rezultati su realni s obzirom na najavljena oporezivanje proizvođača automobila za svaki gram emisije CO2 preko dozvoljenog limita od 145 g/km.   2008 2010 2012 2014 Prosjek 2017 2018 2019 2020 2021 Prosječna potrošnja goriva 6,35 5,88 5,81 5,66 5,93 5,58 5,29 5,20 4,91 4,82 5,16 Prosječna emisija CO2 162,44 150,73 150,74 147,74 152,91 147,68 140,54 140,30 133,33 132,91 138,95 0-75 g/km 0,00 49,00 12,25 48,98 46,61 46,53 44,22 44,08 46,09 % od prosječne godišnje emisije 0,33 0,08 od 76-90 g/km 89,00 88,67 88,14 87,38 88,30 85,37 82,28 81,78 77,75 77,22 80,88 0,55 0,59 0,58 od 91-120 g/km 115,98 115,04 115,08 114,36 115,12 111,30 107,28 106,77 101,46 100,71 105,51 0,71 0,76 0,77 0,75 od 121 do 140 g/km 134,16 134,08 134,01 132,69 133,73 129,31 124,77 124,07 117,87 117,04 122,61 0,83 0,89 0,90 0,87 0,88 od 141 do 170 g/km 152,57 152,89 152,29 152,30 152,51 147,48 142,39 141,60 134,67 133,53 139,93 0,94 1,01 1,03 1,00 od 171 do 200 g/km 184,21 185,15 184,26 184,93 184,63 178,55 172,50 171,53 163,19 161,71 169,50 1,13 1,23 1,22 1,25 1,21 od 201 do 250 g/km 221,60 221,46 219,94 220,73 213,38 205,33 204,76 194,60 193,22 202,26 1,36 1,47 1,46 1,49 1,44 1,45 preko 251 g/km 285,18 282,08 280,42 273,18 280,22 270,85 260,46 258,71 245,63 244,69 256,07 1,76 1,87 1,86 1,85 1,83 1,84

Korektivni koreficijent Na osnovu odrađenih projekcija dat je primjer obračuna korektivnog koeficijenta do 2021. godine 2018 2019 Kategorija Prosječna emisija Prosječna potrošnja Korektivni koreficijent 0-75 g/km 5,74 5,59 od 76-90 g/km 87,39 15,23788929 85,79 15,35611776 od 91-120 g/km 113,95 19,86830211 112,01 20,04793662 od 121 do 140 g/km 132,52 23,10715306 130,19 23,30308196 od 141 do 170 g/km 151,24 26,37103877 148,62 26,60031189 od 171 do 200 g/km 183,22 31,94715127 180,06 32,22834304 od 201 do 250 g/km 218,68 38,1300028 214,65 38,41959288 preko 251 g/km 276,63 48,23520614 271,23 48,54659204 2020 2021 5,43 5,25 84,20 15,49560185 81,80 15,59305101 109,93 20,22938416 106,70 20,34150377 127,71 23,50145482 124,00 23,63953954 145,94 26,85701714 141,54 26,98172642 176,88 32,54974097 171,44 32,68309226 210,85 38,80209358 204,52 38,98850709 265,80 48,91328612 258,91 49,35765322

Projekcije cash flow-a od uvođenja posebne naknade Prikaz cash flow-a po godinama za period prezentovane projekcije Prikaz NSV projekta Diskontna stopa – risk free stopa kao iznos zaduživanja države Crne Gore kroz niskorizični HoV Kako u studiji nije dat iznos CAPEX-a ili OPEX-a već se radi projekcija novčanih tokova IRR (interna stopa rentabilnosti) nije računata jer ne postoje osnovni inputi na osnovu kojih bi se ovaj pokazatelj mogao izračunati.

Slobodni novčani tokovi Diskontovani cash flow - kumulativno (NSV) Prikaz finansijskih iznosa najavljenih kategorija   <75 g/km od 76-90 g/km od 91-120 g/km od 121 do 140 g/km od 141 do 170 g/km od 171 do 200 g/km od 201 do 250 g/km > 251 g/km UKUPNO 2017 Broj vozila 26 13 1.796 2.890 3.997 1.389 587 330 11.029 Dizel vozila 12 1.576 2.172 2.935 1.080 421 244 8.439 Benzinska vozila 2 220 718 1.062 309 167 86 2.564 Hibrid vozila Ukupno 0,00 577,65 102.125,38 188.736,84 297.179,17 125.554,58 67.600,38 45.153,41 826.927 2018 18 11 1.367 2.033 2.711 939 366 164 7.608 1.201 1.544 1.991 753 273 125 5.900 1 166 488 720 186 93 38 1.694 625,91 81.190,00 138.900,19 210.952,27 89.047,63 41.264,57 23.402,41 585.383 2019 14 1.981 2.934 3.952 1.399 531 231 11.069 1.734 2.304 2.998 1.129 402 181 8.761 246 631 954 270 130 50 2.282 654,07 123.086,12 210.201,29 322.389,73 138.912,60 62.595,31 34.456,38 892.295 2020 1.390 2.022 2.706 958 7.636 9 1.221 1.580 2.054 762 271 128 6.024 169 442 652 196 95 40 1.595 518,31 88.881,45 148.853,12 227.195,88 97.808,41 44.313,87 25.609,65 633.181 2021 15 1.954 2.941 3.972 1.392 548 262 11.110 1.714 2.263 2.965 1.116 409 202 8.683 239 678 1.007 276 139 60 2.401 738,26 128.240,34 222.156,92 341.678,76 145.794,61 68.134,87 41.303,44 948.047   2017 2018 2019 2020 2021 Slobodni novčani tokovi 826.927,40 585.382,98 892.295,50 633.180,71 948.047,20 Diskontna stopa 4% 1 2 3 4 Diskontni faktor 0,961538462 0,924556213 0,888996359 0,854804191 Diskontovani cash flow 562.868,25 824.977,35 562.895,34 810.394,72 Diskontovani cash flow - kumulativno (NSV) 1.389.795,65 2.214.773,00 2.777.668,34 3.588.063,06

Worst case scenario kao prikaz donjih granica isplativosti Godina 2017 2018 2019 2020 2021 BDP pesmistička projekcija 3.723.090.000 3.701.910.000 3.818.400.000 3.822.640.000 3.826.884.708 BDP per capita pesimistička projekcija 5.972,19 5.938,22 6.125,08 6.131,88 6.138,69 Iznos naknade 2,61664 2,60175 2,68362 2,68660 2,68959 Inflacija pesimistička projekcija 7,32% 4,62% 7,43% 4,69% 7,54% Neto iznos naknade pesimistčka projekcija 2,43 2,48 2,56 2,49 Neto iznos naknade 2.69 2.75 2.85 2.91 2.97 % razlike 90,09% 90,28% 87,16% 88,11% 83,83%   2008 2010 2012 2014 2017 2018 2019 2020 2021 <75 g/km 17 8 7 14 12 od 76-90 g/km 2 18 15 9 10 Broj dizel vozila 11 % od kategorije 100,00% 61,11% 91,67% 88,19% 85,24% 91,28% 89,10% 88,45% Broj benzinskih vozila 1 0,00% 38,89% 8,33% 11,81% 14,76% 8,72% 10,90% 11,55% od 91-120 g/km 1.122 1.403 1.795 1.511 1.855 1.286 1.934 1.302 1.902 980 1.249 1.551 1.333 1.628 1.129 1.694 1.143 1.669 87,34% 89,02% 86,41% 88,22% 87,75% 87,85% 87,56% 87,84% 142 154 244 178 227 156 241 158 233 12,66% 10,98% 13,59% 11,78% 12,25% 12,15% 12,44% 12,16% od 121 do 140 g/km 2.836 2.118 2.871 1.935 2.624 1.845 2.662 1.833 2.665 2.038 1.395 2.295 1.605 1.972 1.401 2.090 1.432 2.051 71,86% 65,86% 79,94% 82,95% 75,15% 75,97% 78,50% 78,14% 76,94% 798 723 576 330 652 443 572 401 615 28,14% 34,14% 20,06% 17,05% 24,85% 24,03% 21,50% 21,86% 23,06% od 141 do 170 g/km 4.563 2.737 3.989 2.497 3.597 2.475 3.526 2.466 3.583 2.692 1.744 3.019 2.020 2.642 1.817 2.675 1.872 59,00% 63,72% 75,68% 80,90% 73,43% 75,86% 75,91% 74,66% 1.871 993 970 477 956 657 851 594 908 41,00% 36,28% 24,32% 19,10% 26,57% 24,14% 24,09% 25,34% od 171 do 200 g/km 1.599 856 1.404 921 1.261 852 1.269 868 1.091 602 1.105 775 683 1.024 691 1.011 68,23% 70,33% 78,70% 84,15% 77,73% 80,19% 80,69% 79,54% 80,14% 508 254 299 146 281 169 245 251 31,77% 29,67% 21,30% 15,85% 22,27% 19,81% 19,31% 20,46% 19,86% od 201 do 250 g/km 864 375 521 309 465 316 450 457 507 236 372 249 333 235 340 234 341 58,68% 62,93% 71,40% 80,58% 71,64% 74,54% 75,59% 73,92% 74,68% 357 139 149 60 132 80 110 82 116 41,32% 37,07% 28,60% 19,42% 28,36% 25,46% 24,41% 26,08% 25,32% preko 251 g/km 746 187 179 112 188 117 171 121 173 123 127 95 89 134 93 133 59,38% 65,78% 70,95% 84,82% 73,85% 76,54% 78,40% 76,26% 77,07% 303 64 52 49 27 37 29 40 40,62% 34,22% 29,05% 15,18% 26,15% 23,46% 21,60% 23,74% 22,93% Ukupno 11.732 7.694 10.766 7.314 10.014 6.905 10.040 6.923 10.067

Diskontovani cash flow - kumulativno (NSV) Prikaz cash flow-a i NSV vrijednosti za worst case scenario   2017 2018 2019 2020 2021 Slobodni novčani tokovi 540.343,50 392.768,36 596.024,01 417.779,09 595.450,35 Diskontna stopa 4% 1 2 3 4 Diskontni faktor 0,961538462 0,924556213 0,888996359 0,854804191 Diskontovani cash flow 377.661,88 551.057,70 371.404,09 508.993,46 Diskontovani cash flow - kumulativno (NSV) 918.005,39 1.469.063,09 1.840.467,18 2.349.460,64

Breaking points Kako je emisija CO2 bila ključna i kritična komponenta u izradi ove studije bitno je naglasiti: Da je lična nankada urađena prema održivom modelu ekonomskog blagostanja građana Crne Gore (BDP-a per capita), Dizel vozila će biti oporezovana 10% više od benzinskih Da je korektivni koeficijent urađen na bazi mjernog indeksa emisije CO2 svakog pojedinačnog vozila i prosječne potrošnje nafte i naftnih derivata, Da je ovako projektovanim modelom: Potrošač koji troši manje i emituje manje CO2 dodatno subvencionisan, Potrošač koji troši više i emituje više CO2 dodatno oporezovan, Da je model podložan godišnjim promjenama na osnovu realizovanih rezultata iz prethodne godine, Da model uzima trend promjena te da su za prosječne potrošnju goriva uzeti podaci prethodne četiri godine, Da je model logički i održivo povezan.

Zaključna razmatranja Uvođenje posebne naknade za emisiju CO2 za novoregistrovana vozila na području Crne Gore ima nekoliko efekata: Smanjenje potrošnje nafte i naftnih derivata. Kako je i pokazano studijom očekivani pad prosječne potrošnje novoregistrovanih vozila u narednih pet godina do 13%. Smanjenje emisije CO2 iz novoregistrovanih vozila (što će obnovom starih vozila pratiti trend pada emisije već registrovanih vozila) koje se, prema analiziranom modelu, očekuje za 10% u narednih pet godina, Povećanje prihoda kroz slobodne novčane tokove na iznosu od 3,5 miliona eura (neto sadašnja vrijednost) za narednih pet godina. Pad emisije CO2 iz svih vozila na teritoriji Crne Gore se može očekivati kroz 7 do 10 godina, tačnije kada sva vozila iz stare proizvodnje budu zamijenjena novima. Kako je model projektovano u prosjeku 10.000 novoregistrovanih vozila, cjelokupna zamjena se može očekivati kroz 10-ak godina. Pad emisije CO2 će u tom slučaju poprimiti model eksponencijalne funkcije višeg stepena. Na osnovu izvedene analize možemo zaključiti da uvođenje ove naknade nema negativnih posljedica kako ekoloških, tako i finansijskih.

Hvala za pažnju!