Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Sanja Popovac Consultant/Coordinator October 2017

Сличне презентације


Презентација на тему: "Sanja Popovac Consultant/Coordinator October 2017"— Транскрипт презентације:

1 Sanja Popovac Consultant/Coordinator October 2017
Projekat “Stabilizacija emisije gasova sa efektom staklene bašte (GHG) u drumskom saobraćaju kroz ekonomičniju potrošnju auto goriva: Regionalna implementacija Globalne inicijative za smanjenje potrošnje goriva (GFEI)” Baza podataka o vozilima Sanja Popovac Consultant/Coordinator October 2017

2 Kreiranje nacionalne baze podataka o vozilima
Baza podatka o registrovanim vozilima za 2008, 2010, 2012 i 2014 godinu dobijena je od Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP). Izvještaj se fokusira na vozila koja su prvi put registrovana u navedenim godinama. Baza podataka sadrži sljedeće informacije: porijeklo vozila, marku, model i varijantu, godinu proizvodnje, godinu prve registracije, vrstu goriva, jačinu motora, snagu i težinu vozila. Glavni izazovi koje je potrebno riješiti: Podaci se unose ručno prilikom tehničkih pregleda za registraciju vozila i dostavljaju MUP-u što predstavlja stalan izvor pogrešnih unosa Ne bilježe se podaci o emisijama CO2 i potrošnji goriva Ne postoji centralizovana baza podataka o vozilima koja se nalaze u Crnoj Gori – centralizovana baza podataka predstavljala bi funkcionalno rješenje i pružila bi osnov za efikasno funkcionisanje cjelokupnog sistema. Stanice za tehničke preglede bi koristile podatke iz centralizovane baze podataka u elektronskoj formi čime bi se izbjegao nemjerljiv broj grešaka i pogrešnih ručnih pojedinačnih unosa.

3 Stvarno stanje voznog parka
Udio novoregistrovanih vozila, odnosno udio novih i polovnih putničkih vozila prvi put registrovnih u 2008, 2010, 2012 i 2014 godini koja su predmet ovga izvještaja, iznosi oko 6% od ukupnog broja registrovanih putničkih vozila u Crnoj Gori UKUPAN BROJ SVIH REGISTROVANIH VOZILA U CRNOJ GORI 2008 2010 2012 2014 Putnička vozila 184158 159880 165191 164384 Ostala vozila 22169 20863 21450 20725 Ukupno 206327 180743 186641 185109

4 Stvarno stanje voznog parka
UKUPAN BROJ PRVI PUT REGISTROVANIH PUTNIČKIH VOZILA 2008 2010 2012 2014 Nova vozila 5901 3067 2481 1185 Polovna vozila 8139 5550 8628 6164 Ukupno 14040 8617 11109 7349 UDIO NOVIH I POLOVNIH VOZILA U UKUPNOM BROJU PRVI PUT REGISTROVANIH PUTNIČKIH VOZILA 2008 2010 2012 2014 Nova vozila 42.03% 35.59% 22.33% 16.12% Polovna vozila 57.97% 64.41% 77.67% 83.88% Ukupno 100%

5 UDIO VRSTA GORIVA U PROMATRANIM GODINAMA
Dominacija benzina i dizela sa statistički neznačajnim učešćem automobila koja se pokreću na TNG, električna i kombinovana vozila. Međutim, udio vozila na dizel i benzinski pogon se značajno promijenio. Naime, dominacija dizel vozila povećana je sa skoro 2/3 u god. na preko 80% u god. 2008 2010 2012 2014

6 STRUKTURA VOZNOG PARKA PREMA STANJU VOZILA (NOVA/POLOVNA)
Opšti trend koji je moguće uočiti predstavlja smanjenje broja putničkih vozila od do god. Odgovarajuća stopa sniženja iznosi 10,2%. Trend smanjenja karakterističan je i za broj novih i polovnih vozila. Ipak, stopa smanjenja naročito je evidentna kada su u pitanju novi automobili i iznosi 23,5%. Stopa smanjenja broja polovnih automobila je niža, tj. 4,5 %.

7 STRUKTURA PUTNIČKIH VOZILA PREMA GODINI PROIZVODNJE
Kada je u pitanju starost voznog parka novoregistrovanih putničkih vozila u promatranim godinama, evidentan je trend povećanja broja vozila starijih od 10 godina. Kada je riječ od novijim vozilima, primjetan je suprotan trend tj. smanjenje njihovog broja koje je najevidentnije kada su u pitanju nova vozila.

8 STRUKTURA VOZNOG PARKA PREMA CRNOGORSKIM KATEGORIJAMA ZAPREMINE MOTORA
Može se primijetiti trend povećanja udjela putničkih automobila srednje klase. Ostale klase karakteriše trend smanjenja. Ipak, stopa smanjenja 4 najveće klase dominira nad ostalima.

9 Podaci vezani za stanje ekonomičnosti potrošnje goriva i emisije CO2
Kako se ovi podaci u Crnoj Gori ne evidentiraju, u sklopu projekta su pribavljeni i unijeti podaci za svako pojedinačno novo i polovno prvi put registrovano vozilo obuhvaćeno periodom od navedene četri godine. Kada je riječ o ekonomičnosti potrošnje goriva, primjetan je trend smanjenja. Prosječna godišnja stopa smanjenja iznosi 1,8 %, tj. indikator ekonomičnosti potrošnje goriva smanjen je sa 6,7 lge/100 km u na 6,0 lge/100 km u godini. Odgovarajuće emisije CO2 prate isti trend, tj. smanjenje sa 162,4 CO2 g/km u na 147,7 CO2 g/km u god., ali sa godišnjom stopom smanjenja od 1,6%. UKUPAN BROJ PRVI PUT REGISTROVANIH PUTNIČKIH VOZILA 2008 2010 2012 2014 Prosječna ekonomičnost potrošnje goriva [ lge/100 km ] 6.7 6.2 6.0 Prosječna emisija [ CO2 g/km ] 162.4 150.6 150.7 147.7

10 Struktura ekonomičnosti potrošnje goriva prema usvojenim klasama potrošnje
Najveće promjene imale su uticaj na udio 2 klase u ukupnom broju putničkih vozila registrovanih po prvi put, ali sa suprotnim trendom: ICE < 5 lge/100 km - prosječna godišnja stopa rasta od 14,1% ICE > 8 lge/100 km - prosječna godišnja stopa smanjenja od 12,1%.

11 Projekcije FEPIT alata
Rezulat simulacije Mjere 1 je da prosječna globalna stopa poboljšanja koju je potrebno implementirati kako bi se postigao globalni cilj ekonomičnosti potrošnje goriva iznosi 2,2%. U odnosu na baznu godinu, prosječna ekonomičnost potrošnje goriva treba da se poboljša za 30,4%. Takođe, potrebno je imati u vidu da je bazni trend takođe u skladu sa poboljšanjem ekonomičnosti potrošnje goriva, ali nije dovoljan kako bi se postigao globalni cilj ekonomičnosti potrošnje goriva. Scenario Prosječna ekonomičnost potrošnje goriva lge/100 km Var% bazna godina Bazna godina (2014) 6.03 Godina projekcije – Cilj ekonomičnosti potrošnje goriva (2030) 4.20 -30.4% Godina projekcije – Bazni trend (2030) 4.87 -19.3%

12 FEPIT - uticaj Najveći uticaj odgovara Mjeri 1 (GFEI cilj ekonomičnosti potrošnje goriva), tj. 30,4% poboljšanja ekonomičnosti potrošnje goriva u odnosu na baznu godinu. Kombinovani efekat Mjera 2, 3 i 4 je na približnom nivou i iznosi 28,9% poboljšanja. I Mjera 1 i ostale mjere kombinovane pojedinačno pružaju bolju ekonomičnost potrošnje goriva od one koja odgovara baznom trendu. Dakle, kombinovani efekat politika (sve 4 mjere) pruža poboljšanje prosječne ekonomičnosti potrošnje goriva od 52,1% u godini projekcije ili 2,89 lge/100 km. Ista situacija odgovara nivou emisije CO2 kojji je smanjen sa 148 gCO2/km u baznoj godini na 70,9 gCO2/km u godini projekcije. I FEPiT i Feebate alat pokazuju da, prema sadašnjem scenariju (business-as-usual scenario), Crna Gora neće dostići cilj ekonomičnosti potrošnje goriva EU (i GFEI globalni cilj) predviđen do god. (~4 lge/100km). U stvari, i osnovni trend i trend analiza pokazuju da će Crna Gora prema sadašnjem scenariju ostati na oko 4,87 lge/100km. Zbog toga su potrebne dodatne mjere.

13 REC Kancelarija u Crnoj Gori
Hvala na pažnji! REC Kancelarija u Crnoj Gori Bulevar Ivana Crnojevica 16/II Podgorica Website

14 CBA on introduction of the one-time CO2 registration tax
The special tax is charged according to formula Pn=No*Kk, wherein: - Pn – amount of the special tax for the first registration, - No – amount of individual tax which is calculated for each newly registered vehicle, - Kk – correction coefficient, wherein Kk=Kc * Kc – correction coefficient for certain grams of CO2 emissions.

15 CBA on introduction of the one-time CO2 registration tax
Amount of the tax within the given sections of CO2 emission One-time CO2 registration tax = Individual tax * Diesel or Petrol (with correction coefficient already calculated within the diesel/petrol amount) Section* Individual tax Diesel Petrol Average diesel* Average petrol* 0-75 g/km 2,69 € 0 € 76-90 g/km 46,78 € 42,53 € g/km 60,99 € 55,44 € g/km 70,85 € 64,41 € g/km 80,85 € 73,45 € g/km 97,82 € 88,93 € g/km 116,95 € 106,31 € over 251 g/km from 132 € from 121 € 148,46 € 134,96 €

16 CBA on introduction of the one-time CO2 registration tax
Diesel vehicles have 10% higher tax amount than petrol vehicles as previously explained in the study. It is very important to emphasize that the CO2 tax is calculated for each vehicle separately in accordance with the formula provided within the excel sheet, as presented: Example of a CO2 tax calculation for a certain vehicle CO2 tax amount = individual tax for 2017 * CO2 of a certain vehicle/average fuel consumption in the state for previous year (2016) * 1.1 (in this case since diesel vehicles pay 10% higher tax amount). CO2 tax = 2.69*150/ *1.1 = EUR

17 Developing of a Labeling programme package in Montenegro
Creation of the Rulebook on Labelling in Montenegro which will, in accordance with the Directive 1999/94/EC of 13 December 1999 relating to the availability of consumer information on fuel economy and CO2 emissions in respect of the marketing of new passenger cars and the Directive 2003/73/EC on the amendments to Annex III to Directive 1999/94/EC “Official Gazette of Montenegro", No. 040/17 from Creation of the Guide on Fuel Economy and CO2 emissions from the new passenger vehicles Creation of the label for the new passenger cars

18 Guide on Fuel Economy and CO2 emissions from the new passenger vehicles

19 Hvala na pažnji! REC MONTENEGRO Ssudar@rec.org


Скинути ppt "Sanja Popovac Consultant/Coordinator October 2017"

Сличне презентације


Реклама од Google