Doc. dr. sci. Almedina Šabić Učanbarlić

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
DRŽAVNA ORGANIZACIJA.
Advertisements

Radionica: Pravilnik o uvjetima i načinu pružanja aerodromskih letnih informacija Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo Zagreb,
PODZAKONSKA AKTA NA OSNOVU ZAKONA O PLANIRANJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA dio 1.
Sociologija sa sociologijom prava
Konto, kontni okvir, kontni plan
POSLOVNIK O RADU REDOVNE SKUPŠTINE UDRUGE OSOBA S CEREBRALNOM I DJEČJOM PARALIZOM RIJEKA U Rijeci, 24. travnja 2019.
ПРАВНА ЗАШТИА ЗАПОСЛЕНИХ ОД ЗЛОСТАВЉАЊА НА РАДУ
Сарадња у области правосуђа и унутрашњих послова
Formalnost ugovora o prijevozu cestom
SPECIFIČNOSTI RAČUNOVODSTVA KOMUNALNE DJELATNOSTI
ПОРЕСКЕ ОБАВЕЗЕ ОМЛАДИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ ДИРЕКТНИХ ПОРЕЗА
Profesionalno ocjenjivanje rada sudija
Polaganje ispita za steč. Upravitelja Reljić Nada mag oec
Katedra za međunarodno privatno pravo DR. SC. Tena Hoško Seminar 2018.
doc. dr. sc. Jadranko Jug Vitomir Boić
РАДОЈКА ПОПОВИЋ, дипл.инж.техн.
КАПИТАЛ БАНАКА ЧЕТВРТО ПРЕДАВАЊЕ.
Rješavanje sporova u međunarodnim organizacijama
Marijan Mihelčić HRVATSKI URED ZA OSIGURANJE
ХОРИЗОНТАЛНО И ВЕРТИКАЛНО СТРУКТУИРАЊЕ ЈАВНОСТИ
Oblici organizovanja i nadzor delatnosti osiguranja
Uvod u građansko i ustavno pravo
Ppravni fakultet u sarajevu Katedra građanskog prava
Европске интеграције и јавне набавке
КАРИЈЕРНО ВОЂЕЊЕ У ОБЛАСТИ СТРУКОВНОГ ТУРИЗМА
Međunarodno privatno pravo Napomena: Ova prezentacija služi samo radi lakšeg praćenja predavanja i kao podsetnik kod spremanja ispita iz udžbenika Element.
Pravo na prijevremenu otplatu kredita i pravo na odustanak od ugovora
SARADNJA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA - AKADEMSKE I STRUKOVNE STUDIJE
Vidljivost i komuniciranje reforme javne uprave
Делија Балош, ВТШСС Нови Сад
Др Ката Шкарић Јовановић
INSTITUT ZA PREVENTIVU
Pravila konkurencije Državna pomoć Zaštita potrošača
PROBLEM NELEGALNOG PROMETA DIJETETSKIH SUPLEMENATA U REPUBLICI SRBIJI
GRADSKI URED ZA GOSPODARSTVO, ENERGETIKU I ZAŠTITU OKOLIŠA
ЗАКОН О ЗАШТИТИ ПОТРОШАЧА
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
НОВИ ПОЛОЖАЈ ЈАВНИХ ИЗВРШИТЕЉА У ПОСТУПКУ ИЗВРШЕЊА
Disciplinska i materijalna odgovornost
Sud EU – organizacija i nadležnosti
Uvod u pravo Evropske unije
STANDARDI SISTEMA UPRAVLJANJA KVALITETOM ISO 9000
Prof. dr Katarina Ivančević 20 mart 2013.
Основне надлежности по Уговору о ЕЗ
Zaštita potrošača u RH.
Sistem plata zaposlenih u javnim službama u Srbiji
UGOVOR O PREVOZU, UGOVOR O LICENCI...
Pregled deviznog tržišta
Ustavno pravo I Doc.dr. Lejla Balić.
Дистрибуција и права коришћења програмских производа
Субјекти привредног права и индувидуализација
BILANS STANJA.
EKONOMIKA PREDUZEĆA Nastavnik: dr. sc. Jasmin Halebić
Теорије међународних односа и ЕУ
ОСИГУРАЊЕ ЗА ТУЂ РАЧУН КУМУЛИРАЊЕ ПРАВА
Sociologija sa sociologijom prava
ПРОДУЖЕНИ БОРАВАК ОШ “19. април” Дервента.
Pravila konkurencije Državna pomoć Zaštita potrošača
Унапређење локалних финансија
Бесплатна правна помоћ Обука за одлучивање о захтеву за бесплатну правну помоћ .
POJAM UPRAVNOG PRAVA Prof. dr iur
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
Bezbednost u sportu, upravljanje rizicima i Menadžment u sportu
Računovodstvo malih i srednjih subjekata Reparis Radionica
Sadržaj predavanja Uvod u postupak procjene Metodologija procjene
NOVI ZAKON O JAVNOJ NABAVI PRAVNA ZAŠTITA I NADZOR
Uvod u pravo Evropske unije
НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ
REPUBLIKA HRVATSKA MINISTARSTVO FINANCIJA CARINSKA UPRAVA USTROJ, POSLOVI I OVLASTI Zagreb, veljača 2015.
Транскрипт презентације:

Doc. dr. sci. Almedina Šabić Učanbarlić Zaštita potrošača od nepoštenih ugovornih klauzula u formularnim ugovorima Doc. dr. sci. Almedina Šabić Učanbarlić

Direktiva 93/13/EEZ – rationae personae Oblast ličnog važenja Direktive definirana je jednom ličnom i jednom stvarnom odrednicom. Lična se odrednica vezuje za to da potrošač može biti samo fizička osoba; pravne osobe per definitionem ne mogu biti smatrane potrošačima. Stvarna odrednica se oslanja na cilj kojim se potrošač vodi pri zaključenju konkretnog ugovora, te se u tom smislu Direktivu primjenjuje samo na one pravne poslove koje potrošač u gornjem određenju poduzima s ciljem zadovoljavanja svojih ličnih odnosno potreba svog domaćinstva. Konkretni se posao ovdje mora nalaziti izvan oblasti potrošačeve poslovne odnosno profesionalne djelatnosti.

Direktiva 93/13/EEZ – rationae materiae Direktivu se kada je riječ o oblasti njenog stvarnog važenja primjenjuje na ugovorne odredbe u potrošačkim ugovorima O KOJIMA NIJE POJEDINAČNO PREGOVARANO. O ugovornim je odredbama pojedinačno pregovarano kad je potrošač imao stvarnu mogućnost uticaja na sadržinu konkretne odredbe. Takva mogućnost će postojati ondje gdje: 1) potrošač bi morao raspolagati stvarnom mogućnosti upoznavanja sa sadržinom ugovornih odredbi, kako bi uopće mogao inicirati njihovu eventualnu korekciju i 2)ugovorna strana potrošača jeste ozbiljno spremna izmijeniti pojedine odredbe odnosno od njih potpuno odustati.

Pregovaranje bi moralo podrazumijevati pregovaranje o pojedinim odredbama ugovora; činjenica da se pregovaralo o nekim odredbama ugovora ne znači da je pregovarano o sadržini ugovora u cjelini. Izvan sadržjane kontrole nalaze se odredbe ugovora koje se temelje na prinudnim pravnim propisima ili odredbama međunarodnih sporazuma, kao i odredbe koje reguliraju pitanja odnosa predmeta ugovora i cijene/naknade, dotle dok su te odredbe formulirane jasno i razumljivo.

Kumulativne ili alternativne pretpostavke? Generalna klauzula Čl. 3 st. 1 Direktive: ugovorna klauzula o kojoj nije pojedinačno pregovarano smatra se nepoštenom ondje gdje protivno načelu savjesnosti i poštenja uzrokuje značajan nesklad između prava i obaveza ugovornih strana i to na štetu potrošača. Pretpostavke za oglašavanje određene ugovorne odredbe nepoštenom: povreda načela savjesnosti i poštenja, te značajan nesklad između prava i obaveza ugovornih strana, na štetu potrošača... Kumulativne ili alternativne pretpostavke?

Zahtjev transparentnosti Ugovorne klauzule koje su prezentirane potrošaču u pismenom obliku trebale bi biti formulirane jasno i razumljivo. Jasne su ugovorne klauzule koje nemaju iznenađujući karakter, te nisu osnovom za nesporazum odnosno sumnju. Razumljive ugovorne klauzule su čitljive i jezično razmljive. Čitljivost = sačinjenost ugovora u formi štamparsko-tehnički pregledne isprave Jezična razumljivost = sačinjenost ugovora na jeziku razumljivom potrošaču, koji bi jezik trebao biti i takav da je lišen upotrebe nerazumljivih stručnih termina, te pravnih izraza i uputa na odgovarajuće propise bez navođenja njihovog sadržaja.

Pravne posljedice nepoštenosti Čl. 6 st. 1 Direktive: Države članice su obavezne predvidjeti da nepoštene ugovorne klauzule koje se koriste u ugovorima zaključenim s potrošačima od strane poduzetnika, kako je predviđeno njihovim domaćim pravom, neće obavezivati potrošača, a ugovor će nastaviti da važi na istoj osnovi, ukoliko može nastaviti postojati bez nepoštenih klauzula.

Sprječavanje buduće primjene nepoštenih ugovornih klauzula Čl. 7 st. 1 Direktive: Države članice se obavezuju da u interesu potrošača i konkurencije predvide primjerena i djelotvorna sredstva kojim će se onemogućiti primjena nepoštenih ugovornih klauzula u ugovorima koje poduzetnik zaključuje s potrošačem. Čl. 7 st. 2 Direktive: Sredstva o kojima je riječ u st. 1 ovog člana obuhvataju odredbe kojima lica ili organizacije, koji shodno domaćem pravu imaju legitimne interese u pogledu zaštite potrošača, mogu da, u skladu s domaćim pravom, podignu tužbu pred sudovima ili kod nadležnih organa uprave, a s ciljem donošenja odlukeo tome da li su ugovorne odredbe formulirane za opću upotrebu nepoštene. Čl. 7 st. 3 Direktive: Pravna sredstva iz st. 2 mogu biti usmjerena odvojeno ili zajednički protiv grupe poduzetnika iz iste privredne oblasti ili protiv njihovih udruženja koja koriste ili preporučuju korištenje isih općih ugovornih ili sličnih klauzula.

Aneks klauzula uz Direktivu Indikativna i otvorena lista klauzula koje mogu biti oglašene nepoštenim

Direktiva 2011/83/EZ o pravima potrošača Čl. 32: Države članice se obavezuje da ondje gdje odstupe od načela minimalne harmonizacije o tome obavijeste Komisiju.