Predmet i zadaci razvojne psihologije Koji
Predmet razvojne psihologije Filogenetske, evolucione promene (grč. phylon-pleme, rod, genesis-postanak) Razvoj tokom društvene istorije Ontogenetske (grč. ontos–biće, genesis-postanak) promene
Genetička psihologija Nastanak i promene psihičkog života tokom evolucije Na kom stepenu evolucionog razvoja nastaje psihički život Simbolička funkcija razlikuje čoveka od životinja na nižim stepenima evolucije Koji stepen organizacije i strukturalne kompleksnosti treba da bude dostignut da bi postala moguća psihička aktivnost Doprinos mentalnog života ponašanju živoh bića je u tome što im omogućava da prevaziđu ograničavajuće uslove neposrednog trenutka
Istorijska razvojna psihologija Lav S. Vigotski (1896-1934)
Istorijska razvojna psihologija Promene psihičkih funkcija tokom kulturne istorije čoveka Niže psihičke funkcije određene biološkim razvojem Više psihičke funkcije su posredovane znacima i socijalnog su porekla -
Ljudska socijabilnost Socijalna interakcija Znak i oruđe Kultura Istorija Više mentalne funkcije “ Socio – istorijsko – kulturna teorija razvoja viših mentalnih funkcija” Ivić, 1994
Vigotski: “Dečija aktivnost se odvija posredstvom odrasle osobe Vigotski: “Dečija aktivnost se odvija posredstvom odrasle osobe. Celokupno ponašanje deteta je utkano u socijalne odnose i ima korene u tim odnosima. Dakle, dečji odnos sa stvarnošču je od početka socijalan odnos.”
Formativna uloga socijalne interakcije u dečjem razvoju: Asimetrična relacija odrasli-dete Znakovi i različiti semiotički sistemi imaju najpre komunikativnu funkciju, a zatim postaju oruđa organizacije i kontrole individualnog ponašanja
Više psihičke funkcije: namerna pažnja, logičko pamćenje, verbalno i pojmovno mišljenje, složene emocije... Ne mogu se razviti bez konstruktivne uloge socijalne interakcije
Opšti genetski zakon kulturnog razvoja U razvoju deteta svaka viša psihička funkcija stupa dva puta na scenu. Prvo na socijalnom planu, a onda na psihološkom planu. Najpre se javlja u kao interpsihička funkcija, a zatim kao intrapsihička funkcija. Primer: Jezik je najpre sredstvo socijalne interakcije, a zatim postaje instrument unutrašnje psihičke organizacije putem privatnog govora, unutrašnjeg govora i verbalnog mišljenja.
Razvoj ne predstavlja nezavisan razvoj pojedinačnih psihičkih funkcija, već se razvoj odlikuje promenom odnosa između između pojedinih funkcija.
Socijalni odnosi, ili odnosi među ljudima, stoje u osnovi razvoja svih viših funkcija i njihovih odnosa.
Psihologija celoživotnog razvojnog toka (biodromalna, uzrasna psihologija) Proučavanje razvoja od koncepcije do smrti organizma Razvoj tokom celokupnog života obuhvata aspekte rasta, napredovanja i razgradnje, opadanja Psihologija zrelog doba (životni događaji i krize kao pokretači razvoja) Psihologija starenja – neurofiziološko opadanje, ekspertko znanje i životna mudrost se razvijaju
PREDMET I ZADACI RAZVOJNE PSIHOLOGIJE 1. Opis ponašanja i psihičkih funkcija u pojedinim periodima 2. Proces razvoja (nastajanje, nestajanje, preobražaji) 3. Faktori razvoja (determinante, činioci) 4. Mehanizmi razvoja putem kojih dolazi do do transformacije psihičkog sistema 5. Opšte zakonitosti razvoja