ИОП (ИНДИВИДУАЛНИ ОБРАЗОВНИ ПЛАН).

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
SISTEMI PODRŠKE.
Advertisements

Од права на партиципацију до праве партиципације
Наставни планови за информатичко образовање у основним и средњим школама Републике Србије Даниела Минић Алексић 24. јануар, 2015.
План и програми наставе и учења
UPIS U I. RAZRED SREDNJE ŠKOLE
UPISI U I. RAZRED SREDNJE ŠKOLE
UPISI U I. RAZRED SREDNJE ŠKOLE
KPR u osnovnoj školi Doc. dr Mirjana Đorđević
KPR u osnovnoj školi Doc. dr Mirjana Đorđević
ЧАС ПО МЕРИ ДЕТЕТА 218 К3 П2
О ВРЕДНОВАЊУ КВАЛИТЕТА РАДА УСТАНОВЕ
Унапређивање компетенција запослених у школи у области васпитног рада
Партнерски односи и насиље у везама младих
Израда ИНДИВИДУАЛНОГ ОБРАЗОВНОГ ПЛАНА
Готовост деце за школу Континуитет у сарадњи
Сарадња кадра у ПУ и школи
Meтодика наставе физике
-веза наставе и оцењивања двосмерна
ПРАВИЛНО УЧЕЊЕ аутор: Нела Крањчевић, педагог.
ЈУ ОШ „ЂОРЂО ПАНЗАЛОВИЋ“ ОСИЊА, ДЕРВЕНТА
Različiti programi i njihovi nedostaci u podsticanju dečje kreativnosti Metodika vaspitnog rada Ana Miljković-Pavlović.
Завод за унапређивање образовања и васпитања
INKLUZIVNO OBRAZOVANJE
Правилник о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању
Дијабетес у пракси Аутори: Биљана Зекановић, сестра на превентиви
Priredila: Aleksandra Vladisavljević
СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ НАСТАВНИКА КАО ПРЕДМЕТ НАУЧНИХ ИСТРАЖИВАЊА
НИВО РИЗИКА.
инклузивно образовање -примјери добре праксе-
Program za cjeloživotno učenje-Leonardo da Vinci
Покрајински секретар за образовање
План и програм индивидуалног третмана
ОЦЕЊИВАЊЕ НА ОСНОВУ ПОРТФОЛИЈА Ш.Д. Изли, К. Мичел
KONFLIKTI doc. dr Slavko Alčaković
Сазнавање у настави Видови сазнања:
Ефикасно преношење искустава у превенцији школског насиља
Предиспитне обавезе студената
СТАНДАРДИ КОМПЕТЕНЦИЈА ЗА ПРОФЕСИЈУ НАСТАВНИКА И ЊИХОВОГ ПРОФЕСИОНАЛНОГ РАЗВОЈА Нови Сад, јун СИНДИКАТ.
ОСНОВНА ШКОЛА „ИВАН ГУНДУЛИЋ“
ПРИМЈЕР ДОБРЕ ПРАКСЕ ЈУ Техничка школа “Михајло Пупин” Бијељина
Шта је портфолио професионалног развоја?
Наставник: Др Драгана Бјекић, ванредни професор
(Potencijalno) Daroviti učenici
Специјализована ИТ одељења
САОБРАЋАЈНЕ СЕКЦИЈЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ
Стручно усавршавање у установи
RAVNATELJ I SIGURNOST ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE Suzana Hitrec, prof.
Prof. dr Nevena Petrušić Gorica Čolić, MA za prava deteta
Милија Марјановић инспектор-просвјетни савјетник за историју
Наставница: проф. др Драгана Бјекић Асистенткиња: Милица Вучетић
Osnovne informacije o projektu
О ИЗБОРНИМ ПРОГРАМИМА У ТРЕЋОЈ БЕОГРАДСКОЈ ГИМНАЗИЈИ
Provedba stručno-pedagoškoga nadzora
ИНТЕРНА ЗАШТИТНА МРЕЖА.
Okidač /triger/ seksualno agresivnog ponašanja kod osoba sa IO
ПРОДУЖЕНИ БОРАВАК ОШ “19. април” Дервента.
Иницијативу су покренули
PREDVIĐANJE POTREBA ZA LJUDSKIM RESURSIMA Prof. Nikola Jančev.
КЉУЧНА ОБЛАСТ 3: ПОСТИГНУЋА УЧЕНИКА
ПРИМЕНА ОБРАЗОВНИХ СТАНДАРДА У ФИЗИЧКОМ ВАСПИТАЊУ
КЉУЧНА ОБЛАСТ 1: ШКОЛСКИ ПРОГРАМ И ГОДИШЊИ ПЛАН РАДА ШКОЛЕ
Унапређење локалних финансија
Проширена делатност и верификација установа
КВАЛИТЕТ УЏБЕНИКА ЗА ОСНОВНЕ И СРЕДЊЕ ШКОЛЕ
RAZVOJ INDIKATORA DISKRIMINACIJE
Povezanost digitalnih i tiskanih materijala
Сваки студент унутар групе током јавне презентације приказује следеће резултате:
НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ
Osnovne informacije o projektu
Транскрипт презентације:

ИОП (ИНДИВИДУАЛНИ ОБРАЗОВНИ ПЛАН)

Деца са посебним потребама ☺Сва деца која имају исте потребе као и њихови вршњаци, али те потребе не могу самостално да задовоље, потребна им је додатна помоћ и подршка. ☺У оквиру образовног система то су деца која не могу да похађају школу и усвоје наставне садржаје без додатних интервенција и подршке

☺децу са оштећењем сензорних функција Када се говори о деци са “посебним потребама”, мисли се на већи број различитих група деце: ☺децу са оштећењем сензорних функција ☺децу са оштећењем когнитивних функција: ☺децу са поремећајима локомоторних функција ☺децу са хроничним обољењима ☺ децу са емоционалним поремећајима ☺ децу са поремећајима социјализације ☺ децу са комбиноваим сметњама ☺ децу која су на дужем лечењу ☺ децу из сиромашних, заосталих или културолошки специфичних средина ☺ децу без родитељског старања ☺ злостављану децу ☺ избеглу и расељену децу ☺ ромску децу

Циљ образовања деце са тешкоћама у развоју ☺ Овладавање вештинама које ће им омогућити самостални живот и прилагођавање променама у околини и друштву ☺ Постепено стицање контроле над сопственим животом ☺ Стицање економске независности ☺ Циљ сваке подршке је да развије одређену вештину до те мере да подршка више није потребна

“Школа по мери детета” ♣ Демократизација образовања = креирање образовно, социјално, радно и животно окружење “по мери сваког детета” ♣ Омогућавање свој деци максимално искоришћавање потенцијала ♣ Обезбеђивање “једнаких могућности за све” ♣ Креирање толерантног, демократског друштва базираног на поштовању људских права и различитости

Шта све треба прилагодити Шта све треба прилагодити ♥ Физичку средину ♥ Наставни план и програм ♥ Уџбенике, материјале ♥ Методе рада ♥ Oцењивање

Карактеристике ИОП-а су: ♥ То је писани документ ♥ Покрива област академских и ванакадемских знања и вештина ♥ Заснива се на динамичкој процени односа актуелног и планског нивоа знања и вештина ♥ Одређује ниво подршке који је потребан детету у учењу и школском животу/често и ван школе ♥ Афирмише тимски рад и у њему компетенције и одговорности сваког члана тима за подршку ♥ Садржи подршку равноправном учешћу родитеља у тиму за подршку детету ♥ Садржи сугестије о начину оцењивања детета са развојним ометеностима и начину образлагања дате оцене.

Шта је индивидуални образовни план? ♪ ИОП помаже да се уваже потребе детета и његове индивидуалне особине. За свако дете је корисна атмосфера подршке, разумевања и сарадње. ♪ ИОП помаже и учитељима, не само у остварењу образовних циљева, већ и у напору да дају свој допринос емоционалном и социјалном развоју детета.

Шта садржи ИОП? ☺Детаљан опис актуелног функционисања детета (развојни статус детета у целини, а затим по областима развоја-сазнајног, емоционалног, социјалног и физичког) ☺ Индивидуалне карактеристике детета од значаја за процену очуваних потенцијала(способности, потребе, интересовања..) ☺ Области заостајања у односу на вршњаке ☺ Циљеве чије се остварење очекује у одређеном временском периоду ☺ Облике, типове, нивое, садржаје и учесталост подршке ☺ Структуру тима и задатке појединих чланова тима у реализацији ИОП-а ☺ Начин праћења постављених циљева и задатака ☺ Начин вредновања постављених циљева и временске рокове

При креирању ИОП-а треба обратити пажњу на следеће елементе: ☺ Важан елемент ИОП-а су области у којима је дете најуспешније, јер омогућава изградњу позитивне слике о детету код учитеља и вршњака ☺ Састављање листе оног у чему је дете успешно представља добру основу за развијање стратегије подршке. ☺ Циљеве је потребно дефинисати у виду исхода, који се очекују на крају одређеног периода рада и подршке детету. (Циљеве дефинише тим у целини, а чине га, са једне стране, стручњаци из школе: учитељ/наставник, педагог, психолог, а са друге стране, родитељи.) ☺ Сви заједно одређују приоритете, а на основу процене целокупног функционисања детета, тј. одговора на школске захтеве/план и програм, понашања у школи и ван ње, радних навика, емоционалне и социјалне компоненте развоја личности.

Када и за коју децу се креира ИОП? ♥ ИОП се прави за свако дете, које из било ког разлога, не показује очекиван напредак у школи, на образовном, социјалном или било ком другом сегменту. ♥ Индивидуални васпитно-образовни програм је флексибилан и динамички документ који се стално мења, у зависности од напредовања детета.

♥ ИОП садржи краткорочне(седмичне и месечне) и дугорочне циљеве(за период до шест месеци). Индикатори за ревизију ИОП су развојне промене детета и промене у школским захтевима/наставни план и програм. На крају месеца, квалификационог периода, полугодишта или на крају школске године, процењују се ефекти рада и напредовања и утврђују нови захтеви и креирају нове стратегије.

Принципи рада тима за ИОП су: ☼ Свеобухватна(холистичка) и функционална процена детета, а на основу свих аспеката дететовог живота; ☼ Уважавање жеља и сугестија родитеља, када год за то постоје могућности и када то није на штету друге деце. ☼ Тимска атмосфера и партнерска комуникација. Тимски рад је незамислив без уважавања мишљења и предлога свих у тиму.

Тим је оријентисан и усмерен ка очуваним потенцијалима детета за развој и учење. Ово је суштински принцип у инклузивном приступу и подразумева дефинисање конкретних активности кроз које се и остварује; подразумева дефинисање задатака, како за дете, тако и за сваког члана тима појединачно. Неопходно је да план садржи мале кораке и ситне, а достижне успехе, којих су свесни и дете и родитељи

У раду са децом која имају тешкоће неопходно је да учитељ: ☼ похвалама и потстицајима мотивише дете за све што је добро урадило ♥ примети, препозна и позитивно кометарише сваки дететов напредак ☼ постави такве задатке које је дете способно да самостално реши ♥ награди ученика бољом оценом када је напредак видан, не упоређујући је са оценама остале деце ☼ увек пронађе времена за разговор и додатна објашњења ♥ да му да довољно времена да оно уради задатак

☼ да му стрпљиво преформулише питање које му није јасно и тако уклони језичке баријере ♥ задаје кратке задатке после којих следи повратна информација ☼ приближи и повеже непознате садржаје са оним што дете има у свом непосредном искуству ♥ даје што више примера за неку појаву или појам ☼ ставља до знања да је увек спреман да преузме одговорност за решавање конфликтних ситуација међу ученицима ♥ верује у дете и када је његово понашање или постигнуће незадовољавајуће, проналазећи начин како да реши проблем, а не да критикује ☼ креира ситуације у којима ће се дете осећати успешно у раду

☼ никада га не стави да седи сам, изолован од осталих ♥ показује детету и физичким контактом да му је стало до њега ☼ омогућује му да ради домаће задатке у школи ако код куће нема услова ♥ иницира рад у малим групама ☼ начини индивидуални васпитно - образовни план за дете, како би индивидуализовао свој приступ и омогућио оптимални напредак ♥ иницира сарадњу са породицом на бази поверења и узајамног уважавања, указујући на важност образовања за животну перспективу детета.

Никада се не ПРЕДАЈТЕ! ♥ Најбољи интерес детета је општи циљ око кога треба да постоји консензус међу члановима тима. ♥ Постављање афирмативних циљева. Одређивање шта ученик МОЖЕ, а не шта не може.

Улога родитеља у тиму за ИОП ПАРТНЕРСКА позиција родитеља је суштински елеменат у инклузивном приступу. Задатак свих чланова тима је изградња код родитеља осећања да је равноправни члан и да без његовог активног учешћа нема ни правих резултата. ♥ Родитељи су, најчешће, високо мотивисани и најпозванији у остваривању сарадње и повезивања са другим институцијама у пружању подршке свом детету.

Овај приступ и издвојени приоритети почивају на два основна уверења: ♥ Сва деца могу да уче независно од врсте и степена изражености развојних проблема ☺ Деца најбоље уче у групи вршњака јер природно животно окружење омогућује оптимални развој деци са развојним сметњама и њиховим вршњацима

Индивидуални образовни план -члан 77. За дете и ученика коме је услед социјалне ускраћености, сметњи у развоју, инвалидитета и других разлога потребна додатна подршка у образовању и васпитању, установа обезбеђује отклањање физичких и комуникацијских препрека и доноси ИОП Циљ ИОП јесте постизање оптималног укључивања детета и ученика у редован образовно-васпитни рад и његово осамостаљивање у вршњачком колективу. Индивидуални образовни план -члан 77. Закона о основама система образовања и васпитања

ИОП утврђује се прилагођен и обогаћен начин образовања и васпитања детета и ученика, а посебно: Дневни распоред активности и часова у одељењу, дневни распоред рада са лицем које му пружа додатну подршку и распоред рада у посебној групи у којој му се пружа додатна подршка, као и учесталост подршке; Циљеви образовно-васпитног рада

3. посебне стандарде постигнућа и прилагођене стандарде за поједине или за све предмете са образложењем за одступање од посебних стандарда; 4. индивидуални програм по предметима, односно садржаје у предметима који се обрађују у одељењу и раду са додатном подршком 5. индивидуализован начин рада наставника, односно индивидуализован приступ прилагођен врсти сметње

За ученика са изузетним способностима установа доноси ИОП ИОП у установи доноси ПЕДАГОШКИ КОЛЕГИЈУМ на предлог стручног тима за инклузивно образовање Тим чине наставник разредне наставе, односно одељенски старешина, предметни наставници, стручни сарадник школе, родитељ, односно старатељ, а по потреби и стручњак ван установе, на предлог родитеља

Индивидуални васпитно-образовни план Име и презиме:__________________________ Разред:__________________ Координатор:___________________________ Чланови тима:____________________________________________________ "Јаке" стране детета (интересовања, капацитети, могућности...) __________________________________________________________________ Подручја у којима дете изразито заостаје: _________________________________________________________ Датум израде плана:______ Датум ревизије:__________ Области у којима је потребна подршка, циљеви, очекивани исходи, ко ће пружати подршку: ОБЛАСТ: ТРЕНУТНО ФУНКЦИОНИСАЊЕ УЧЕНИКА У ОВОЈ ОБЛАСТИ (СНИМАК СТАЊА) ЦИЉ - ШТА ЖЕЛИМО ДА ПОСТИГНЕМО У НАРЕДНОМ ПЕРИОДУ ИЗ ОВЕ ОБЛАСТИ ТИПОВИ И НОСИОЦИ ПОДРШКЕ

Родитељ даје сагласност за спровођење ИОП У првој години уписа у школу, ИОП доноси се и вреднује ТРОМЕСЕЧНО , а у свим наредним годинама на почетку сваког полугодишта. Наставник при планирању свог рада у одељењу, усклађује свој план са ИОП детета Спровођење ИОП прати просветни инспектор Ученик који је преведен у наредни разред, признаје се разред из кога је преведен као завршен и организује му се индивидуализован рад.

Припремила: Слободанка Златић, педагог ДОБИТИ ОД ИОП ♥ За децу са тешкоћама: успех, осећај сигурности и самопоштовања, комуникацијске и социјалне способности ♥ За осталу децу: прихватање различитости, осетљивост за потребе других, развијање вредносног система заснованог на позитивном искуству ♥ Родитеље: Упознавање са могућностима деце, развијање реалистичких ставова према могућностима и будућности детета ♥ За учитеље: Вештине у унапређивању индивидуализације наставе, способност за стварање подстицајне атмосфере Припремила: Слободанка Златић, педагог