ОСНОВНЕ ОДЛИКЕ УСМЕНЕ БАЈКЕ

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Lekcija 1: Istorija osiguranja
Advertisements

Врсте речи Српски језик 4
OШ “Краљ Петар I” СРПСКИ ЈЕЗИК Наташа Гавриловић.
Бајка о рибару и рибици А. С. Пушкин
SISTEMI PODRŠKE.
Konto, kontni okvir, kontni plan
Шта је наука?.
БЕЗБЕДНОСТ И ЗДРАВЉЕ НА РАДУ
Да поновимо:. Здравствено васпитни рад у превенцији менталних и емоционалних поремећаја.
ГЛОБАЛНЕ И ПАРЦИЈАЛНЕ ДРУШТВЕНЕ ГРУПЕ
Показивачи у програмском језику C Дамјан Илић; Е32 Габриела Миленковић
СТРУКТУРА ЕПСКЕ ПЕСМЕ.
Bajka u radu s djecom i odraslima
Живот и прикљученија Љубезни Харалампије
(NE)DISCIPLINA U NASTAVI Učiteljica: Tamara Šumrada
Петрарка - канцонијер.
Појам птице (Шта су птице?)
КВИЗ ПОКРЕНИ КВИЗ.
Projekt OŠ Popovac Školski grb i himna.
Свет око нас Дани у недељи Први разред.
ДРУШТВЕНЕ ГРУПЕ.
Партнерски односи и насиље у везама младих
1.4 Elastične deformacije i kompresibilnost fluida
СТРУКТУРА ДРУШТВА.
РОД ИМЕНИЦА - обрада Данијела Бујагић.
КАКО ДА ПОМОГНЕМ ДЕТЕТУ У УЧЕЊУ.
Барокне тенденције у српској књижевности
OPASNOSTI I ZLOUPOTREBAA LIČNIH PODATAKA
Jakov je Izrael Post Izbor iz Petoknjižja amdg.eu/tfmvi
О ПОСТУПЦИМА ОСАМОСТАЉИВАЊА У АНДРИЋЕВИМ ЗНАКОВИМА ПОРЕД ПУТА
ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС МАРКО РАДАКОВИЋ, СОМБОР, 2016.
Библија за дјецу представља Старјешина храма посјећује Исуса.
„ШТО ГОД ТКАШ, ВЕЗУЈ КОНЦЕ ЗА НЕБО“
NEŽELJENI KONTAKT.
инклузивно образовање -примјери добре праксе-
Kraljević i prosjak Mark Twain Dino Zrilić 6.b.
Valentinovo Radio: Renato Stanić 2.E.
Библија у васпитно-образовном процесу
Припремио вјероучитељ Драган Ђурић
Онтолошки аргументи Анселм: Бог је оно од чега се ништа веће не може замислити. Пошто постојање и у мислима и у стварности јесте веће но постојање само.
План и програм индивидуалног третмана
Мала школа етнологије Народна традиција.
МОРАЛНО ВАСПИТАЊЕ.
Људски рад је посебно и веома важно обележје људи.
Женски ликови у роману На Дрини ћуприја
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ ЛИ И НЕ.
ЕРНЕСТ ХЕМИНГВЕЈ Амерички писац , новинар, романсијер и приповедач
(методе и чиниоци учења) Сузана Вељковић, проф.разр.наставе
НЕ МОГУ ДА ЗАМИСЛИМ ЖИВОТ БЕЗ...
РЕЧИ КОЈЕ ОЗНАЧАВАЈУ РАДЊУ- ГЛАГОЛИ
Књига је вреднија од свих споменика украшених сликама,рељефом и дуборезом,јер она сама гради споменике у срцу онога који је чита.                      
ДА ЛИ СТЕ ПОХЛЕПНИ? -поучна прича Припремио: вјероучитељ Драган Ђурић.
TRI PRAŠČIĆA.
Марко Краљевић укида свадбарину
Решавањем асоцијације открићете о чему ће бити речи на овом часу!
Valentinovo.
Припремиле: Теодора Кљаић Александра Барбарић
Uvod u nauku o državi i pravu
НАРОДНЕ УМОТВОРИНЕ Аутор ГОРИНКА БАЈИЋ Професор разредне наставе.
Programski jezici.
Sociologija sa sociologijom prava
Структура програма у Паскалу
...šta po njoj se razlila lipa žućkasta boja. Zavičajni govor Promotri pjesnikove riječi. ...šta po njoj se razlila lipa žućkasta boja. ...šta.
СТИЛОВИ УЧЕЊА.
Бајке и приче десанке максимовић за децу
МАЛИ КВИЗ Бошкова презентација.
Individualno i društveno ponašanje Približavanje Bogu
Ćopićeva poetika fantastike
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПИСМЕНОСТИ
Именице. именице Именице Именице су речи које означавају имена бића, предмета и појава.
Транскрипт презентације:

ОСНОВНЕ ОДЛИКЕ УСМЕНЕ БАЈКЕ Сиже Ликови Поростор и време Значења бајке

Шта је усмена бајка Најједноставнија и најраспрострањенија дефиниција: Народна прича фантастичне садржине Вук је бајке називао “гаткама” или “женским приповеткама” “у којима се приповједају којекаква чудеса што не може бити”.

Тип фантастике у бајкама “Чудеса што не могу бити” у бајкама бива прихваћено (и од ликова и од читалаца) као нешто нормално. Ту врсту фантастике, по типологији Цветана Тодорова, називамо чудесно. Бајка се не прича као истинита прича.

Чудесно није једина битна одлика усмене бајке Чудесно није једина битна одлика усмене бајке Специфичност усмене бајке је и начин на који се гради сиже. Збивања су у првом плану у усменој бајци. У њој доминира радња. Владимир Проп, на основу онога што покреће радњу, усмену бајку “расклапа” на функције.

О Проповом опису морфологије бајке (1) Проп сматра да су све усмене бајке могу свести на 31 функцију. Оне не морају све бити заступљене у једној бајци. Mорају ићи одређеним редом. Пример: наношење штете (VIII или VIIIа функција). отмицом или бекством неког од чланова породице, одуземањем неког драгоценог предмета или жељом главног јунака да га поседује.

О Проповом опису морфологије бајке (2) Пример наношења штете (VIII функције): у Биберчету прва је штета што је главни јунак мали “као биберово зрно” У бајкама најчешће главни јунак да би надокнадио штету одлази од куће. И Биберче то чини. Друга штета бива нанета принцези – украдене “златне јабуке”. Трећа штета - аждаја отима девојке.

Ликови бајке У бајци доминира радња. Праве психоло-гије ликова нема. Ликови се могу развр-стати по томе како учествују у развитку радње – по свом делокругу, ономе што чине. Другим речима: за сваког од њих се везују извесне функције.

Ликови бајке 2 Главни јунак надокнађује штету. Он, углавном, нема чудесне моћи. Обичан је човек. Противник је онај ко наноси штету главном јунаку. Најчешће је чудесно биће. Помагачи су они ликови који помажу главном јунаку да надокнади штету. Они су најчешће чудесна бића и пружају чудесну помоћ. Дародавци поклањају главном јунаку неки чудесан предмет који му помаже да надокнади штету. Тражено лице је оно које је отето и за којим главни јунак трага да би надокнадио штету. Лажни јунак је лик који се лажно представља и покушава да заузме место главног јунака.

Закључак о ликовима Јасно је да у овој типологији сваки од ликова има неку своју улогу у развитку радње. Јасно је и да чудесне особине не припадају свим ликовима подједнако. Оне су, пре свега, у делокругу противника и помагача, а могу, али не морају, бити везане и за дародавце.

Простор и време бајке Простор је агеографичан. Време је аисторично. Од простора разликујемо отворене и затворене просторе. Чудесна збивања и опасности за главног јунака најчешће се одигравају на отвореном простору. Постоје и забрањени затворени простори који су, такође, опасни. У бајкама, пре свега, разликује се време дана и ноћи.

Значења бајке Бајка бива тумачена на различите начине: Као израз социјалног незадовољства сиромашних и потлачених Као причу о древном обреду инцијације (Проп) Као прича која сређује “унутрашњу кућу” детета и човека уопште.