КОМПЈУТЕРСКА ГРАФИКА др Биљана Гемовић.

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Географски информациони систем (ГИС)
Advertisements

69. Основне сметње и њихово отклањање.
Konto, kontni okvir, kontni plan
Građevinski fakultet u Beogradu, školska 2018/19 godina
Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka
БЕЗБЕДНОСТ И ЗДРАВЉЕ НА РАДУ
Изборни предмети -докторске студије-
Nastavna jedinica: 8.1. Upoznavanje alata za izradu prezentacija
ANALITIČKA METODA ZA KINEMATIČKU ANALIZU – METODA KOMPLEKSNOG BROJA
3. 4. Дизајн статичких веб страна
ОСНОВНЕ СТУДИЈЕ IV ГОДИНА VII СЕМЕСТАР VIII СЕМЕСТАР
ОРГАНИЗАЦИЈА ПАРКИРАЛИШТА И ИЗРАЧУНАВАЊЕ ПРИХОДА ОД ПАРКИРАЊА
Novi standard za poslovanje – Zašto Cloud tehnologija?
Menadžment kvaliteta – vježbe broj 2: Obrasci za prikupljanje podataka
Metaio: platforma za proširenu stvarnost
Унапређивање компетенција запослених у школи у области васпитног рада
Periferije Periferije predstavljaju tip računarskog hardvera koji se dodaje glavnom delu računara radi unapređenja njegovih sposobnosti Termin periferije.
Nenad Grahovac, Miodrag Žigić
DIGITALNI NOVČANICI Uobičajeni novčanik možemo nazvati «analogni novčanik». Digitalni novčanik teži da po funkcionalnosti liči na neki analogni novčanik.
OPERA.
Предавач: Маја Димитријевић Асистент: Јована Сабљић
POSTULATI SPECIJALNE TEORIJE RELATIVNOSTI
Електронским учењем до креативне наставе
Primer dobre prakse Realizacije aktivnosti 5
Лекција 2 Теме предавања: Kласификација графичких апликација;
КАРИЈЕРНО ВОЂЕЊЕ У ОБЛАСТИ СТРУКОВНОГ ТУРИЗМА
Primena softvera u usvajanju strategija samoregulacije
Katedra za elektroniku
БЕЗБЕДНОСТИ МАШИНА АЛАТКИ ЗА ОБРАДУ СКИДАЊЕМ СТРУГОТИНЕ
Физика као наставни предмет
RAČUNAROM PODRŽANE TEHNOLOGIJE
PC Istorija računara.
METODE I TEHNIKE ZA ANALIZU I UNAPREĐENJE KVALITETA
Tehnička kultura 8, M.Cvijetinović i S. Ljubović
OSI referentni model Miljan G. Jeremić.
Seminarski rad: Referentni sistemi
Техничка школа Шабац Предмет: рачунарство и информатика
FAKULTET TEHNIČKIH NAUKA DEPARTMAN ZA PROIZVODNO MAŠINSTVO
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
Računarska grafika Vrste i podjela.
LED IZVORI SVETLOSTI KAO ALTERNATIVA
Теме предавања: Векторска и растерска графика
INOVATIVNI TIM DUNĐER NIŠ
Statičke i dinamičke web stranice
RAČUNARSKE MREŽE.
URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE
Multimedija.
Физика 1 ИТ.
POSLOVNE MREŽE U DIGITALNOJ EKONOMIJI
Наставник: Проф. др Небојша Митровић Асистенткиња: Мр Јелена Пуреновић
Računarska grafika Računarska grafika  je polje vizuelnog računarstva gdje se pomoću računara stvara slika. Ta slika može biti iz stvarnog svijeta koja.
NetLogo – novo okruženje za podučavanje informatike
Primena softvera u aktuarstvu na pragu IV industrijske revolucije
WORLD WIDE WEB “Globalna hipermedijalna inicijativa ciljno (namensko) pronalaženje informacija”. (skr. WWW, W3) URL i Browseri Značenje Hipermedija Pretraživači.
Дистрибуција и права коришћења програмских производа
КОРИШЋЕЊЕ ГРАФИЧКОГ СИСТЕМА
Multimedijalni sistemi
Osnovne informacije o projektu
Пресек два троугла у равни
VIRTUELNI VOKSEL U MODELOVAWU TRAJEKTORIJE ^ESTICE TEHNIKAMA MONTE KARLO Radovan D. Ili}1 Predrag Marinkovi}2, Milijana Steqi}1 i Jelica Kaqevi}1 1Institut.
Процесорска поља Организација процесорских поља
Тема 3. Отварање, приступање и управљање налозима на порталу дигиталних образовних ресурса проф. др Даница Лечић-Цветковић, ФОН.
Prof. dr Vlado Simeunović OSNOVE RAČUNARSKE TEHNIKE vlado
2. Sklopovlje i prog. podrška
Peković Dejan Jasna Suljević
Rešavanje problema pomoću računara
Оптички пријемник и примопредајник, принципијелна шема.
Definicija i osobine digitalnih biblioteka
ЗНАЧАЈ ОСПОСОБЉАВАЊА, ИНФОРМИСАЊА И ИЗГРАДЊЕ СВЕСТИ О БЗР др Биљана Гемовић др Аница Милошевић мр Тања Крунић мр Наташа Субић.
Pretaživanje brodskih resursa SDS
Транскрипт презентације:

КОМПЈУТЕРСКА ГРАФИКА др Биљана Гемовић

Predispitne obaveze I način bodovanja aktivnost max min Ukupno bodova: 51-100 Ocena 6: 51-60 Ocena 7: 61-70 Ocena 8: 71-80 Ocena 9: 81-90 Ocena 10:91-100 1 Corel 25 14 2 Indesign/ AutoCad 3 Test-teorija 50 28

ОСНОВНЕ КОМПОНЕНТЕ ГРАФИЧКЕ ОБРАДЕ Рачунарска графика није потпуно оригинална тема, јер за дефинисање и решавање проблема користи неке већ успостављене технике као што су геометрија, алгебра, оптика и људска психологија. Геометрија се употребљева да обезбеди оквир за описивање 2Д и 3Д простора, док се алгебарска технике користе за дефинисање и евалуирање једнакости везаних за одређени простор. Наука о оптици поставља моделе за описивање понашања светлости, док људска психологија нуди моделе за људску визију и перцепцију боја.

Процес израде је такође везан за рачунарски опис пројектованих објеката, тако да је производња аутоматизована коришћењем методе која носи скраћеницу CАМ (Computer-aided Manifacturing, произвоња уз помоћ рачунара). Архитекте интензивно користе погодности CAD апликација како би приказали пресеке одговарајућих зграда или кућа, слика бр. , како би приказали положај прозора,врата, степеница, и осталих елемената, што на основу пресека зграде у размери на монитору омогућава инженњерима да пројектују електричне, водне, канализационе и друге инсталације.

Алати за виртуелну реалност Постоје две категорије виртуелне реалности (VR): комплекснија VR и једноставнија VR. Код комплексније VR корисник има специјални уређај на глави или посебне наочаре. Приказ на том уређају пати покрете главе и људски поглед у реалном времену. Једноставнија VR је јефтинија и сиромашнија, јер нема посебних уређаја и приказ не прати полрете главе, али корисник диктира кретање кроз виртуелни свет. Систем VR је и систем за симулацију који описује и симулира одређене активности из реалног света у областима као што су обука, образовање и радно окружење.Најчешће се користе: Cryonics DIVERSE Maya MR Toolkit и др.

Виртуелна реалност Већина савремених апликација за рачунарску графику може да креира окружења виртуелне реалности VR , где је кориснику омогућенс интеракција са објектима у тродимензионалним сценама. Анимација у окружењу виртуелне реалности омогућава увежбавање компликованих операција и захвата или анализирање различитих конфигурација и распореда унутар неког простора. На сликама бр. Приказани су симулатори, виртуално окружење и пратећа опрема која омогућава виртуелну реалност.

Визуелизизација података Креирање научних презентација, инжењерских и медицинских података, као и процеса је нова област примене рачунарске графике, која је обухваћена општим појмом Научна визуелизација. Постоји разне врсте података, тако да шема визуелизације зависи од врсте података. Такође подаци могу да се дистрибуирају у раванском (2Д) простору, у 3Д простору и сл.,

Алати Web3D Алати Web3D су графички алати који омогућавају испоручивање графике путем Web претраживача, а доступна је сваком кориснику интернета. Ови алати су доживели највећу експанзију и није тешко закључити да су то алати будућности што се тиче образовања, визуелизације, куповине и продаје, комуникације и свеукупног окружења. многи алати Web3D су постали допунски или додатни модули за web претраживаче. Већина алата, као што су VRML претраживач и Java3D програмерско окружење, развијени су у OpenGL или Direct3D. Ови алати су одлични за мрежу и мрежно окружење, јер корисницима у мрежи омогућавају истоветно виртуелно окружење у реалном времену. Ових алата има много, свакодневно се мењају, тако да је илузорно набрајати их.

Алати за конвертовање алата Данас људи не живе само у реалном свету него и у 3Д виртуелном свету. Проводи се много времена у системима виртуелне реалности, играју се игрице, гледају се филмови о имагинарним световима, а ту су и интерактивне симулације. Да би се направили модели за VR и да би се тај свет VR дистрибуирао интернетом за различите платформе, морају постојати 3Д графички фајлови у којима се чувају информације о моделима, сценама, световима и анимацијама. Ту се ради о много фајлова у различитим форматима, јер различити корисници користе различите програмске пакете. Да би се у такву разноврсност увео ред, ту су програми који омогућавају конверзију једног графичког формата у други, без губитака података. Постоји много алата за конвертовање формата, али овде ће бити поменути само они који се најчешће користе: 3D Exploration 3D Win, AccuTrans, Crossroads I Wilbur Guru 3D-Converter и др.

Остале области у којима се користе апликације компјутерске графике су: Образовање и наука; Област медицине; Уметност на рачунару; Забава и разонода; Обрада слика и фотографија итд.

OBRADA SLIKA I FOTOGRAFIJA Забава и разонода OBRADA SLIKA I FOTOGRAFIJA

Пројектовање помоћу рачунара Компјутерска графика се највише користи у процесу дизајнирања. То се односи на техничку, грађевинарску и архитектонску праксу и системе у којима се данас већина производа дизајнира на рачунару. Општи назив за ове апликације је CAD (Computer-Aided Design, пројектовање применом рачунара) или CADD (Computer-Aided Drafting and Design, техничко цртање и пројектовање применом рачунара). Ове методе се користе за пројектовање зграда, аутомобила, авиона, бродова, свемирских бродова, рачунара, као и многих других производа. У неким пројектантским апликацијама, објекти се приказују као жичани модели како би се приказао облик и унутрашњост будућег објекта и на овај начин могу да се брзо уоче односи између дефинисаних објеката, што олакшава рад пројектанту.

Жичани и мрежни модел израђен у Auto Cad-u

Електрична кола, комуникационе мреже или инсталације за снабдевање водом представљају се мрежом симбола, тј. графичким облицима. Стандасрдни облици за креирање механичких, електричних, електронски или логичких шема или кола су већ уграђени у пројектантске пакете. Такође постоји могућност да пројектант сам направи своје симболе. Анимација, се такође користи у CAD апликацијама. Анимација на рачунару у реалном времену користи жичане моделе како би се виделе перформансе саме анимације, као и могући застоји и слика са жичаним моделом не приказујр рендоване површине- тако да је прорачун сваког сегмента анимације бржи и лакши. На слици бр. Приказани су рендовани модели у програму 3Studio MAX.

Процес израде је такође везан за рачунарски опис пројектованих објеката, тако да је производња аутоматизована коришћењем методе која носи скраћеницу ЦАМ (Computer-aided Manifacturing, произвоња уз помоћ рачунара). Архитекте интензивно користе погодности ЦАД апликација како би приказали пресеке одговарајућих зграда или кућа, слика бр. , како би приказали положај прозора,врата, степеница, и осталих елемената, што на основу пресека зграде у размери на монитору омогућава инженњерима да пројектују електричне, водне, канализационе и друге инсталације.

Алати за конвертовање алата Данас људи не живе само у реалном свету него и у 3Д виртуелном свету. Проводи се много времена у системима виртуелне реалности, играју се игрице, гледају се филмови о имагинарним световима, а ту су и интерактивне симулације. Да би се направили модели за VR и да би се тај свет VR дистрибуирао интернетом за различите платформе, морају постојати 3Д графички фајлови у којима се чувају информације о моделима, сценама, световима и анимацијама. Ту се ради о много фајлова у различитим форматима, јер различити корисници користе различите програмске пакете. Да би се у такву разноврсност увео ред, ту су програми који омогућавају конверзију једног графичког формата у други, без губитака података. Постоји много алата за конвертовање формата, али овде ће бити поменути само они који се најчешће користе: 3D Exploration 3D Win, AccuTrans, Crossroads I Wilbur Guru 3D-Converter и др.

ИНТЕРАКТИВНА РАЧУНАРСКА ГРАФИКА Графика нуди један од најприроднијих начина комуницирања са рачунарем. Древна кинеска пословица: "једна слика вреди колико десет хиљада речи", је постала клише након појаве јефтиних технологија за производњу слике – прво штампа, а затим фотографија. Интерактивна рачунарска графика је најважнији начин производње слика уз фотографију и телевизију. Предност графике је рачунарска синтеза конкретних објеката реалног света и апстрактних објеката. Иако су статичке слике добре за размену информација, динамичке су још боље, и представља варијацију на кинеску мудрост: покретна слика је вредна десет хиљада статичких слика. Ово је нарочито тачно за временски променљиве феномене који могу бити реални: савијање крила авиона при суперсоничном лету, развој људског лица од детињства до старих година, трендови раста, нпр. нуклеарне енергије у USA и сл.

Коришћење динамике је нарочито ефективно када корисник може да контролише анимацију: прилагођавањем брзине, дела укупне сцене који се приказује, броја приказаних детаља и геометрисјких односа између објеката на сцени Технологија интерактивне графике углавном обухвата хардвер и софтвер за корисничку контролу: динамике кретања динамике ажурирања Са динамиком кретања објекти могу бити померани у односу на стационарног посматрача. Објекти такође могу бити непомични, а покретни посматрач (виртуелна камера) се може: кретати око њих (операција - ротација) померати у равни да селектује део који се види (операција - транслација, ефекат pan, scroll) примицати и одмицати (скалирање, zoom). У многим случајевима крећу се и објекти и посматрач.

ПРИМЕНА РАЧУНАРСКЕ ГРАФИКЕ Интерактивна графика значајно проширује наше могућности да: - разумемо податке, - пратимо трендове, - визуализујемо реалне или имагинарне објекте и креирамо виртуелне светове које можемо истраживати из произвољне тачке гледања. ПРИМЕНА РАЧУНАРСКЕ ГРАФИКЕ Рачунарска графика се данас користи у многим подручјима: индустрије, пословања, управљања, образовања (едукације) и забаве.