Građansko vaspitanje 4 Komunikacija.

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Radionica: Emocionalna inteligencija
Advertisements

Kultura javnoga govora
Demokratija.
Направити добру Power Point презeнтацију ...
ВЕРБАЛНА И НЕВЕРБАЛНА КОМУНИКАЦИЈА
Описивање Описивање.
ВИОЛИНА Мирослав Демак.
Припремила: Слободанка Златић, педагог
SISTEMI PODRŠKE.
Хришћанске врлине вјера, нада и љубав
Да поновимо:. Здравствено васпитни рад у превенцији менталних и емоционалних поремећаја.
Kako (pre)živeti na društvenoj mreži
Olivera Hrnjaković, Marko Tot, Aleksandar Kupusinac, Rade Doroslovački
Bajka u radu s djecom i odraslima
Од права на партиципацију до праве партиципације
BAJKA O JEDNOM MIŠU.
SLIKA O SEBI Slika o sebi Self koncept Pojam o sebi  Slika o tome:
(NE)DISCIPLINA U NASTAVI Učiteljica: Tamara Šumrada
Ferbt1_004sz_003.ppt sz_003.ppt Egzegeza SZ – Izbor iz Petoknjižja srijedom u 16:00 amdg.ffrz.hr > nastava > MVI James Tissot, Jakov,
Kralj David i Bat Šeba 1 Sam 11s Ps 51
Test tri sita.
SIGURNIJI INTERNET ZA DJECU I MLADE
ЧАС ПО МЕРИ ДЕТЕТА 218 К3 П2
Партнерски односи и насиље у везама младих
Готовост деце за школу Континуитет у сарадњи
„MEDIJI I MI” „Mobitel u slobodno vrijeme koristim više od 5 sati dnevno.” „Pažljivo biram koga prihvaćam za prijatelja/pratitelja na društvenim mrežama.”
Kako koristimo Internet!?
Jakov je Izrael Post Izbor iz Petoknjižja amdg.eu/tfmvi
ПРАВИЛНО УЧЕЊЕ аутор: Нела Крањчевић, педагог.
О ПОСТУПЦИМА ОСАМОСТАЉИВАЊА У АНДРИЋЕВИМ ЗНАКОВИМА ПОРЕД ПУТА
СТРАХ ОД ОДГОВАРАЊА → Упознавање компоненти емоционалних реакција страха у испитној ситуацији у функцији редуковања страха. → Задаци: - Освестити све компоненте.
ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС МАРКО РАДАКОВИЋ, СОМБОР, 2016.
Од активности домског васпитача (начина подучавања)
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ НЕ УЗ ГЛАГОЛЕ, ПРИДЕВЕ И ИМЕНИЦЕ
ЛИЧНЕ ЗАМЕНИЦЕ УПОТРЕБА ЗАМЕНИЦЕ ВИ.
MOJA OMILJENA FILOZOFIJA.
Rješavanje jednadžbi 2.
NEŽELJENI KONTAKT.
SIN.
инклузивно образовање -примјери добре праксе-
Да ли су нам потребне школске униформе?
Ponavljanje.
ЧОВЕК КАО ЛИЧНОСТ И ДРУШТВЕНЕ МРЕЖЕ
Онтолошки аргументи Анселм: Бог је оно од чега се ништа веће не може замислити. Пошто постојање и у мислима и у стварности јесте веће но постојање само.
Наставни предмет: Српски језик Шта смо научили из граматике-вежбање
općenito i na internetu
Ovako smo počeli a i 6.b, zajedno za Europu, surađujemo dok radimo svatko na svom projektu, a na kraju ćemo biti ponosni i na svoj i na drugi.
Funkcije.
KRŠĆANSKA VJERA KAO ODGOVOR SMISLA
Pozitivna klima i (ne)nasilje u odeljenju
МОТИВИ, КОНФЛИКТИ И ОДБРАНЕ
Људски рад је посебно и веома важно обележје људи.
VEZE IZMEĐU SLAJDOVA 8. razred.
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ ЛИ И НЕ.
ЛАВ И МИШ ЕЗОП.
(методе и чиниоци учења) Сузана Вељковић, проф.разр.наставе
РАЗГОВОРНИ ЈЕЗИК - ужи избор лексике - једноставне реченице - интонација, експресивност су прилагођени усменој комуникацији - честа је употреба архаизама,
БРАК, ПОРОДИЦА, ДЈЕЦА Основи Православне културе ЧАСТЬ 6
SALJEM TI OVU IGRU, NEMOJ MISLITI DA JE JEDNA OD TIPICNIH IGARA U LANCU KOJE SE SALJU TEK TAKO. SUPER JE ZABAVNA I NE ZNAM  STO JE TO, ALI POSTOJI MOGUCNOST.
Eksperiment.
“ja ne mogu ovo riješiti ...” “Ja ću ispraviti tvoje staze”
СТРАХ ОД ОДГОВАРАЊА → Упознавање компоненти емоционалних реакција страха у испитној ситуацији у функцији редуковања страха. → Задаци: - Освестити све компоненте.
Решавањем асоцијације открићете о чему ће бити речи на овом часу!
Uvod u znanstveni rad Sveučilište u Zagrebu - Hrvatski studiji Uvod u znanstveni rad 2008./2009.
PRIJATELJSTVO.
Слушање музике.
СТИЛОВИ УЧЕЊА.
ОРГАНИЗАЦИЈА НАСТАВЕ И ПРИПРЕМА НАСТАВНИКА
OGRADA.
Sigurniji Internet za djecu i mlade
Транскрипт презентације:

Građansko vaspitanje 4 Komunikacija

Verbalna i neverbalna komunikacija Signali: držanje tela, stav, položaj: ispravljen, poguren, okrenut ka ili od nekoga ili nečega... Pokreti ruku i nogu: gestikulacija, nervozne radnje Izraz lica, grimase, pogled, usta... Teže se kontroliše i zato je istinitija neverbalna Neverbalna u potpunosti zamenjuje verbalnu Neverbalna i verbalna su u skladu, pojačavaju jedna drugu Nisu u skladu ili su suprotne i daju dvostruku poruku Odnos verbalne i neverbalne

Verbalna komunikacija koja nam prija Iskrenost, zainteresovanost, spontanost Poverenje, opuštenost, kad nas drugi pažljivo sluša Zanimljiv način izlaganja, razgovor o temama koje nas zanimaju Kad možemo nešto novo da naučimo od sagovornika, usklađenost verbalne i neverbalne komunikacije

Verbalna komunikacija koja nam ne prija kritikovanje, napadanje, Nametanje svoje volje, davanje saveta koje nismo tražili procenjivanje i etiketiranje, interpretacija- tumačenje tuđih reči i postupaka (mislio si da češ time...) naređivanje, nejasno izražavanje, negiranje lične odgovornosti, neslušanje sagovornika, pričanje samom sebi nedostatak poverenja- sumnja u namere sagovornika, nezanimljivost teme i načina izlaganja, neusklađenost verbalne i neverbalne komunikacije- dvostruke poruke

Glavne prepreke uspešnoj komunikaciji Uverenost da zasigurno znamo šta se dešava sa drugima i da nema potrebe da to i proveravamo. Uverenost da druga osoba tačno zna i razume šta je to što pokušavamo da joj saopštimo. Uverenost da druga osoba zna šta je to šta želimo i šta nam treba i kada to jasno ne izgovorimo. Saopštavanje onoga što ne želimo umesto onoga šta želimo. Poricanje lične odgovornosti, sopstvene i tuđe. Etiketiranje, postavljanje dijagnoza, kritikovanje, suđenje, analiziranje sebe i drugih, prosuđivanje o tome ko je ko i ko je šta.

Glavne prepreke uspešnoj komunikaciji Mišljenje da “bilo ko zaslužuje bilo šta”- bez obzira da li se radi o nečemu što nam prija ili o nečemu što nam ne prija. Uverenje da možemo naterati druge da rade ono što mi želimo, korišćenje naredbi i reči: mora, treba, koje dovode u pitanje samopoštovanje, ličnu slobodu i mogućnost izbora. Davanje saveta, prepričavanje ličnog iskustva, ispitivanje, traženje informacija, negiranje osećanja u situacijama kada druga osoba traži i treba empatiju. Primanje onoga što se dešava ili izgovara lično. Uverenje da naša sreća ili dobrobit zavise od onoga što drugi rade i govore.

Dva načina komunikacije Jezik žirafe Komunikacija koja vodi razumevanju, povezivanju sa drugima, saosećanju. Jezik zmije Komunikacija koja vodi sukobima, prekidu komunikacije, nerazumevanju.

Zašto žirafa? Najveće srce od svih suvozemnih životinja, komunikacija iz srca. Visoka je, ima pregled, vidi šta su stvarno prepreke a šta samo tako deluje. Može da zaobiđe prepreku, da izbegne konflikt. Živi u slozi sa ostalim životinjama. Važno joj je da oslušne i šta drugi osećaju i šta njima treba.

Zašto zmija? Zmija je gluva, ne čuje sagovornika. Uvek je nisko pri zemlji, sve doživljava kao prepreku, pretnju, nema jasan pregled situacije. Zato napada sagovornika, brani se napadanjem. Od straha da ne naleti na neku opasnost, ona i sama postane opasna, pa i otrovna. Od straha i stida što je takva, zaboravi šta joj je u srcu i zaboravi da voli.

Dva dela nenasilne komunikacije (NK) Iskreno izražavanje sebe kroz 4 područja OPAŽAM OSEĆAM POTREBNO MI JE OD TEBE TRAŽIM Govorim jezik žirafe. Empatijsko primanje kroz 4 područja OPAŽAŠ OSEĆAŠ POTREBNO TI JE OD MENE TRAŽIŠ Slušam ušima žirafe.

4 područja NK 1. Šta se stvarno događa u konkretnoj situaciji,opažanje bez procene. Šta ne raditi: Upotreba glagola biti bez naznake da procenitelj preuzima odgovornost za procenu. Upotreba glagola sa procenjivačkim konotacijama. Podrazumevanje da su nečiji zaključci o mislima, osećanjima, namerama druge osobe jedini mogući. Brkanje predviđanja i izvesnosti. Uopštavanje. Upotreba reči koje opisuju sposobnost bez naznake da se radi o proceni.

4 područja NK 2. Kako se osećamo dok posmatramo to događanje, da li smo povređeni, uplašeni, radosni, zabavljeni, zbunjeni, iritirani... Razlikujte ono šta osećate od onoga šta mislite kako drugi reaguju ili se prema vama ponašaju. Razlikujte ono šta osećate od onog šta mislite. Razlikujte ono šta osećate od onog kakvi mislite da jeste. Neizražena osećanja mogu imati visoku cenu. Dozvolite sebi da budete ranjivi iskazivanjem osećanja, to vam može pomoći u rešavanju sukoba.

4 područja NK 3. Koje su potrebe vezane sa osećanjima koja smo prepoznali. Povežite osećanja sa potrebama. Ako iskažemo vlastite potrebe imamo više izgleda za njihovo zadovoljenje. (Pr)osuđivanje drugih su otuđeni iskazi vlastitih nezadovoljenih potreba. Ako mi ne cenimo svoje potrebe, neće ni drugi. Nismo odgovorni za osećanja drugih ljudi (emocionalno ropstvo). Preuzimanje odgovornosti za svoja osećanja i potrebe.

4 područja NK 4. Vrlo konkretna molba: šta želimo od druge osobe, šta bi obogatilo naš život ili ga učinilo boljim. Koristite pozitivne formulacije za iskazivanje molbe. Iskažite molbu jasnim, pozitivnim i konkretnim jezikom, tako otkrivate šta zaista želite. Nejasan jezik doprinosi vlastitoj zbunjenosti. Što smo jasniji u tome šta želimo dobiti, to je veća šansa da to i dobijemo. Tražite iskrenost od sagovornika.

Mama- sin situacija i nered u kupatilu Žirafa će reći: Marek, kada vidim da si ostavio prljave čarape u kupatilu osećam nervozu jer mi je potrebno više reda u prostorijama koje svi koristimo. Da li bi hteo da staviš svoje čarape u koš za rublje? Zmija će reći: Hiljadu puta sam ti rekla da ne ostavljaš prljave čarape u kupatilu! Tako neuredno dete nema niko na svetu!!!

Nastavak mama- sin situacije Kako će čuti žirafa? Kako će čuti zmija?

Komunikacija koja vodi sukobima-jezik zmije Bavim se sobom: Čujem da nešto nije u redu sa mnom. Čujem da sam kriva, da sam pogrešila. Čujem ko sam i kakva sam ja. Osećam strah, stid ili krivicu. Počinjem da sumnjičim sebe i da se branim.

Komunikacija koja vodi sukobima-jezik zmije 2. Bavim se drugima: Čujem da nešto nije u redu sa drugima. Čujem da su oni krivi ili su pogrešili. Čujem ko su i kakvi su oni. Osećam bes. Počinjem da sumnjičim druge i da ih napadam.

Komunikacija koja vodi razumevanju Jezik žirafe Bavim se sobom: Povezujem se sa svojim potrebama i osećanjima koje se javljaju kada nešto čujem ili vidim. 2. Bavim se drugima: Pokušavam da prepoznam i razumem potrebe i osećanja koje dtuga osoba ima dok nešto govori.

Primeri Slušanje koje vodi sukobu, nerazumevanju ili prekidu komunikacije: Pitanje koje postavljamo sebi: šta nije u redu sa mnom- osećanja stid, krivica, depresija... A: Baš je dosadno ovo što radimo! B: Tako mi i treba kada sam nesposobna, šta sam opet zabrljala? Pitanje koje postavljamo drugima: šta nije u redu sa drugima- osećanje bes: B: Nije dosadno, nego si ti glupa!

Primeri Slušanje koje vodi povezivanju sa drugima, razumevanju i nastavku komunikacije: Pitanje koje postavljamo sebi: šta mi treba(fokus na sopstvanim osećanjima i potrebama): A: Baš je dosadno ovo što radimo! B: Zbunjena sam, potrebna mi je jasnoća. Volela bih da znam šta se dešava, na šta ova osoba reaguje pa kaže da je ovo što radimo dosadno. Pitaću je. Pitanje koje postavljamo drugima: šta treba toj drugoj osobi (fokus na njenim potrebama i osećanjima: B Da li si nezadovoljna zato što bi želela neku drugu aktivnost?

Slušam te a u stvari... Lažno: slušalac neverbalno pokazuje da ne sluša, da, da, samo ti nastavi a istovremeno pretura po papirima, telefonira... Jednostrano: slušalac obraća pažnju samo na verbalne ili neverbalne poruke. Selektivno: slušalac prima samo ono što je po njegovim merilima važno, ili se uklapa u njegovu procenu sagovornika: Omalovažavanje: nije to baš toliko važno, nije to tako strašno. Preuveličavanje: pa to je gore nego što ti misliš. Etiketiranje: to je zato što si nesposoban, ma ti si preosetljiva.

Slušam te a u stvari... Selektivno odbacivanje: slušalac blokira deo koji ne želi da čuje: nije ti ništa, nećemo o tome, kakve to veze ima sa temom. Otimanje reči: slušalac vrebe trenutak da preuzme reč: da čuješ šta se meni dogodilo, isto tako je bilo i meni. Odbrambeno slušanje: slušalac sve poruke prima kao vrstu napada i čeka da se odbrani: šta ja tu mogu, nisam ja dovoljno stručna za to, ko zna zašto je to dobro, šta možemo, tako je. Slušanje iz busije: slušalac prikuplja podatke da bi mogao da ih pobije: da, ali ti si ..., neće biti..., nisi dobro razumela, moraš da shvatiš da...

Komunikacija sa decom Aktivno slušamo dete. Kontakt očima. Koristimo kratke rečenice i poznate reči. Proveravamo da li nas je dete razumelo. Iskreni smo. Usklađujemo verbalne i neverbalne poruke. Opisujemo ono šta dete radi, bez procene. Prepoznajemo njegova osećanja i potrebe. Dajemo lični stav (pohvalu, kritiku) umesto procene. Pričamo o sebi, svojim osećanjima i potrebama. Dozvoljavamo i podstičemo pitanja.

Poruke koje ne treba slati deci Omalovažavanje ličnosti deteta (glup si...). Sputavajuće poruke (pašćeš, razbićeš se...). Zabrane (ne smeš...). Naredbe (odmah da si...). Zahtevi bez jasnog smisla (zato što tako treba, ja kažem). Zahtevi koje je nemoguće ispuniti (promena ličnosti deteta). Negativne poruke (nemoj..., prestani da...). Dvostruke poruke (neusklađeni verbalni i neverbalni deo). Uopštene i površne pohvale (divno, super...). Zbunjujuće poruke (nemoj slučajno da te vidim...).

Poruke koje treba slati deci Vrste poruka: Pozitivne poruke za postojanje. Pozitivne poruke za neko delo. Poruke o promeni ponašanja deteta. Slati pozitivne umesto negativnih poruka (šta hoću a ne šta neću). Slati JA poruke umesto TI poruka (JA želim, a ne TI si...). Usklađen verbalni i neverbalni deo. Kada šaljete dvostruke poruke dete će pre reagovati na neverbalni deo poruke.