Барокне тенденције у српској књижевности

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Добар дан, драга децо! Данас ћемо учити: САБИРАЊЕ И ОДУЗИМАЊЕ
Advertisements

Да се мало забавимо? Аутор презентације: Мирјана Рашић Митић,
Описивање Описивање.
РОД И БРОЈ ИМЕНИЦА Знање је највеће имање! Снежана Митровић.
ВИОЛИНА Мирослав Демак.
Бајка о рибару и рибици А. С. Пушкин
Аутор: Биљана Антић, професор српског језика и књижевности
SISTEMI PODRŠKE.
Дани Милована Видаковића
Показивачи у програмском језику C Дамјан Илић; Е32 Габриела Миленковић
СТРУКТУРА ЕПСКЕ ПЕСМЕ.
Hebrejska Tora — osnovica Biblije Izborni predmet uz Biblija SZ ECTS 3
Живот и прикљученија Љубезни Харалампије
Петрарка - канцонијер.
Завод за унапређивање образовања и васпитања
Прича о хлебу Вања Белецки
Test tri sita.
Православна вјеронаука
Готовост деце за школу Континуитет у сарадњи
СТРУКТУРА ДРУШТВА.
PRIJATELJSTVO.
БЕЛЕШКЕ ЈЕДНЕ УЧИТЕЉИЦЕ
БУДИЗАМ.
Ђура Јакшић –
КАКО ОТКРИВАМО ПРОШЛОСТ
Електронским учењем до креативне наставе
Спаси воду спаси свој живот!.
Од активности домског васпитача (начина подучавања)
Завод за унапређивање образовања и васпитања
ЛИЧНЕ ЗАМЕНИЦЕ УПОТРЕБА ЗАМЕНИЦЕ ВИ.
Знамените личности нашег краја
Гласно - тихо.
JOВАН ЈОВАНОВИЋ ЗМАЈ ђУЛИЋИ Аутор: Проф. Адријана Јоксимовић
ЋИРИЛИЦА НАШЕ КУЛТУРЕ или РАЂАЊЕ ИДЕЈЕ
Онтолошки аргументи Анселм: Бог је оно од чега се ништа веће не може замислити. Пошто постојање и у мислима и у стварности јесте веће но постојање само.
Проблемска ситуација Експериментисање Истраживачки рад ??? Досетљивост Маштовитост Оригиналност Комбинаторне способности Решавање проблема на више начина.
Funkcije.
Tragovima Marka Marulića
Мала школа етнологије Народна традиција.
ОЦЕЊИВАЊЕ НА ОСНОВУ ПОРТФОЛИЈА Ш.Д. Изли, К. Мичел
ИСТОРИЈА СРПСКОГ ЈЕЗИКА
Сергеј Иванов и Никола Кондић Радили су:.
Митрополит Мојсије Петровић и Павле Ненадовић
Сазнавање у настави Видови сазнања:
ULOGA ŠKOLSKIH BIBLIOTEKA I BIBLIOTEKARA S OBZIROM NA KONCEPT CJELOŽIVOTNOG UČENJA Seminar za direktore škola o ulozi školskih biblioteka u demokracijskim.
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ ЛИ И НЕ.
ЛАВ И МИШ ЕЗОП.
Koliko puta tjedno doručkuješ?
ОСНОВНЕ ОДЛИКЕ УСМЕНЕ БАЈКЕ
Књига је вреднија од свих споменика украшених сликама,рељефом и дуборезом,јер она сама гради споменике у срцу онога који је чита.                      
SALJEM TI OVU IGRU, NEMOJ MISLITI DA JE JEDNA OD TIPICNIH IGARA U LANCU KOJE SE SALJU TEK TAKO. SUPER JE ZABAVNA I NE ZNAM  STO JE TO, ALI POSTOJI MOGUCNOST.
Физика 1 ИТ.
Наставник: Проф. др Небојша Митровић Асистенткиња: Мр Јелена Пуреновић
Марко Краљевић укида свадбарину
Загонетке и пословице Народне умотворине.
Милован данојлић.
Barok u Hrvatskoj 17.st – 18.st.
НАРОДНЕ УМОТВОРИНЕ Аутор ГОРИНКА БАЈИЋ Професор разредне наставе.
Ideja pravednosti.
Никола ходоба, ii4 Глишић, око године.
Структура програма у Паскалу
...šta po njoj se razlila lipa žućkasta boja. Zavičajni govor Promotri pjesnikove riječi. ...šta po njoj se razlila lipa žućkasta boja. ...šta.
СТИЛОВИ УЧЕЊА.
Живот Срба у Турском и Аустријском царству
X. Reformacija i katolička obnova
Poznavanje istorije i stavovi građana prema događajima iz prošlosti
ПРАВОПИСНИ РЕЧНИЦИ И СЛУЖЕЊЕ ЊИМА.
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПИСМЕНОСТИ
PRAVNA KLINIKA IZ UPRAVNOG PRAVA
ЈУ ОШ "Иво Андрић" Бања Лука
Транскрипт презентације:

Барокне тенденције у српској књижевности Гаврил Стефановић Венцловић

Живот 1680, Срем ‒ 1749, Угарска јеромонах који је живео у „српским“ градовима на територији јужне Угарске током прве половине XVIII века (Ђур, Коморан, Сентандреја). књижевник, преводилац, антологичар, песник, илуминатор рукописа, „славни беседник из Сентандреје”.

Стваралаштво писао је на српскословенском језику (на коме је писао дела за црквене потребе), али и на народном (просто србском)језику; пише беседе, житија, похвале, молитве и химне; Црни биво у срцу - избор песама, легенди и беседа

Значај један век пре Вука и Даничића преводио или парафразирао Библију извршио је реформу језика и правописа (пре Вука је употребљавао: Ћ, Ђ, Џ); сакупљао је народне пословице, изреке и загонетке; поделио је песме на мушке и женске; просветитељске идеје (увођење народног језика и образовање свих сталежа)

Црни биво у срцу

Велики се то ђаво, као црни биво у срдцу гнезди Велики се то ђаво, као црни биво у срдцу гнезди. Ево сам то видим да неки други завичај злочест, у моме телу војује супроћ мога умља. И који је тај други, поснажнији закон од божија закона? Јест и врло поснажнија човечја жеља и зла ћуд, којано нит се кога боја боји, ни мора, ни дуге болести и зле несреће, ни саме вечне муке.

Анализа песме Одреди тему песме? 2. Шта значи метафора црни биво у срцу? 3. Пронађи стилске фигуре у песми које доминирају у епохи барока!

Беседе шајкашима (1732)

Пошто су највећи део Венцловићевог живота заузимали шајкаши (граничари) и њихове породице, он је почео да записује своје проповеди онако како их је изговарао. У својим беседама стално поклања пажњу питању образовања. То можемо видети и у „Беседи шајкашима“ у којима он говори: о потреби учења и похађања школе; да се непослушна, неваспитана и неучена деца не могу довести у ред батинама већ се морају учити и терати у школу; узрок тога је пре свега родитељско необразовање. Овде јасно видимо елементе просветитељаства, односно Венцловићево стално истицање образовања и то колико је оно важно у животу.

Похвала књизи

Одговорите на питања! Какви су ваши утисци поводом прочитаних одломака из Црни биво у срцу? Зашто Г. С. Венцловић пореди доспевање до сазнања путем слушања беседа са копањем злата? Каква беседа треба да буде по његовом мишљењу? Пронађите места на којима Венцловић истиче значај књига и читања. Како Венцловић говори о беспосличарењу? На који начин Венцловић разобличава схватање о томе да су књиге намењене само одређеној групи људи? Пронађите места на којима Венцловић пореди вредности књига са материјалним вредностима. Због чега се повезује лична срећа и породични мир са поседовањем и читањем књига?