Porez na dohodak građana u Srbiji

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
AKCIJE Učenici: Vanja Mihajlović Stefan Savić
Advertisements

PODZAKONSKA AKTA NA OSNOVU ZAKONA O PLANIRANJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA dio 1.
ОПШТИНА ВЕЛИКО ГРАДИШТЕ
СТАРОСНА СТРУКТУРА СТАНОВНИШТВА И ПЕНЗИЈСКИ СИСТЕМ СРБИЈЕ
ГРАЂАНСКИ ВОДИЧ КРОЗ ОДЛУКУ О БУЏЕТУ ЗА ГОДИНУ
ГРАЂАНСКИ ВОДИЧ КРОЗ НАЦРТ ОДЛУКЕ О БУЏЕТУ за годину
SPECIFIČNOSTI RAČUNOVODSTVA KOMUNALNE DJELATNOSTI
ПОРЕСКЕ ОБАВЕЗЕ ОМЛАДИНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ОБЛАСТИ ДИРЕКТНИХ ПОРЕЗА
Planiranje i analiza poslovanja
ФИНАНСИРАЊЕ СИСТЕМА ЗДРАВСТВЕНЕ ЗАШТИТЕ У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ
PORESKI MENADŽMENT I PORESKI KONSALTING
КАПИТАЛ БАНАКА ЧЕТВРТО ПРЕДАВАЊЕ.
ДРАГОШ РИСТИЋ, дипл. економиста
ZAKON O POREZU NA DODATU VREDNOST
BIZNIS PLAN !!! Veljković Uroš 157/09 Ristović Danilo 08/09
Javne finansije - vežbe -
КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА НОВИНАРЕ
Doprinos instrumenata marketing miksa satisfakciji studenata
БИЛАНСИРАЊЕ ФИНАНСИЈСКИХ УЛАГАЊА
ГРАЂАНСКИ ВОДИЧ КРОЗ ОДЛУКУ О БУЏЕТУ за годину
ФИНАНСИЈСКЕ ОПЦИЈЕ И ФИНАНСИЈСКИ СВОПОВИ
Управљање инвестицијама
Prelomna tačka rentabiliteta
Др Ката Шкарић Јовановић
Oblici organizovanja i nadzor delatnosti osiguranja
Пројектовање нето новчаног тока
Материјал на путу, нефактурисани материјал, материјал на обради и доради, набавка робе, измирење обавеза према добављачима 13. предавање.
I. ОСНОВНИ ПОЈМОВИ О ПРЕДУЗЕЋУ, УПРАВЉАЊУ И ИНФОРМАЦИОНИМ ПОТРЕБАМА
Рачуноводство буџетских организација
Nastavni predmet: Računovodstvo Predmetni profesor:
JAVNE FINANSIJE FINANSIJSKO PRAVO Doc.dr Milutin Ateljević
PRIMARNA EMISIJA.
ПРИЗНАВАЊЕ РАСХОДА.
TEORIJA I POLITIKA BILANSA
др Наташа Папић-Благојевић
Др Ката Шкарић Јовановић
Др Ката Шкарић Јовановић
КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА МЕДИЈЕ
Doc. dr Mirjana Orašanin
EKONOMIKA PREDUZEĆA osmo predavanje Rezultati reprodukcije
КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА НОВИНАРЕ
Periodične transakcije
Др Ката Шкарић Јовановић
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
Цена капитала корпоративног предузећа
Knjigovodstveno obuhvatanje stalne imovine
PUTNIČKI PROMET.
Др Ката Шкарић Јовановић
Извештај о токовима готовине
EKONOMIKA I ORGANIZACIJA PREDUZEĆA
Sistem plata zaposlenih u javnim službama u Srbiji
UGOVOR O PREVOZU, UGOVOR O LICENCI...
Značaj objavljivanja finansijskih izvještaja za tržište kapitala
Trinaesta nedelja Budžetski prihodi, javni prihodi, poreski prihodi
Субјекти привредног права и индувидуализација
STRUČNA OBUKA ZA PROCENITELJE VREDNOSTI NEPOKRETNOSTI
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
JAVNE FINANSIJE FINANSIJSKO PRAVO Doc.dr Milutin Ateljević
V PRIBAVLJANJE FINANSIJSKIH SREDSTAVA
Dažbine (fiskaliteti)-pojam i obilježja
РАЧУНОВОДСТВО И ЉУБАВ Пита професор студента са дозом критике: Зар ти немаш ни мало љубави према рачуноводству? Имам професоре, али немам среће у љубави,
мр Наташа Папић-Благојевић
Hrvoje Volarević Ivan Šutalo
Др Ката Шкарић Јовановић
Др Ката Шкарић Јовановић
мр Наташа Папић-Благојевић
Porezi na potrošnju - predavanja -.
Međunarodni standardi finansijskog izvještavanja
НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ
Транскрипт презентације:

Porez na dohodak građana u Srbiji - predavanja -

Osnovni elementi poreza Poreski obveznik Ko je prema Zakonu obavezna da porez plati ...razlikuje se od poreskog platca (poreski platac – lice koje vrši uplatu poreza na račun budžeta) Poreska osnovica (predmet oporezivanja) Na šta se porez plaća? Poreske olakšice Da li postoje izuzeća/oslobođenja od opšteg režima oporezivanja? Poreske stope Koliko poreza treba da se plati? Oporezivanje dohotka građana u Srbiji (svi elementi) uređeno Zakonom o porezu na dohodak građana

Poreski obveznik Poreski obveznici su fizička lica: rezidenti Srbije - plaćaju u Srbiji PDG na dohodak ostvaren u Srbiji i svetu nerezidenti - plaćaju u Srbiji PDG samo na dohodak ostvaren u Srbiji Ko je poreski rezident Srbije? Lice koje u Srbiji provede duže od 183 dana u periodu od 12 meseci Lice koje ima centar poslovnih i životnih interesa u Srbiji (npr. zaposleno je u Srbiji ili mu porodica živi u Srbiji)

Predmet oporezivanja Mešoviti sistem oporezivanja dohotka građana u Srbiji: svi prihodi, osim nekih izuzetaka, oporezuju se cedularno tokom godine lica koja ostvare prihod iznad određenog nivoa plaćaju dodatni godišnji porez na dohodak Predmet oporezivanja dohodak (zbir prihoda ostvarenih u toku kalendarske godine, umanjen za troškove povezane sa ostvarivanjem dohotka) Oporezivi dohodak je manji od zbira prihoda po osnovu: troškova vezanih za ostvarenje dohotka izuzimanja određenih prihoda od oporezivanja ostalih oslobađanja i olakšica

Predmet oporezivanja U okviru PDG oporezuju se sledeći prihodi: Zarade Prihodi od samostalne delatnosti Prihodi od autorskih prava, intelektualne svojine i sl. Prihodi od kapitala Kapitalni dobici Ostali prihodi Brojne vrste prihoda uglavnom socijalnog i humanitarnog karaktera (npr. socijalna pomoć, penzije i invalidnine, otpremnine, učeničke i studentske stipendije, premije i regresi za poljoprivredu i dr.) izuzete su od oporezivanja

Porez na zarade Zarada čini preko 80% oporezivih prihoda fizičkih lica u Srbiji Porez na zarade učestvuje sa oko 77% u prihodima od poreza na dohodak Poreski obveznik ...je fizičko lice koje ostvaruje zaradu ...a poslodavac je poreski platac Poreska osnovica ...je bruto zarada i druga lična primanja iz radnog odnosa umanjeni za neoporezivi iznos Neoporezivi minimum u 2014. iznosi oko 11.242 dinara Poreska stopa - proporcionalna i iznosi 10% Poreska oslobađanja relativno brojna, ali nisu bilansno značajna (prevoz do posla, dnevnice, smeštaj na službenom putu, premije dobrovoljnog penzijskog osiguranja do određenog limita i dr.)

Doprinosi za socijalno osiguranje Pored poreza, na zarade se plaćaju i doprinosi za obavezno socijalno osiguranje ...platac doprinosa je poslodavac Osnovica za obračun doprinosa: Bruto zarada (ne umanjuje se za neoporezivi iznos) Najviša osnovica za obračun doprinosa – petostruka prosečna zarada u Srbiji Najniža osnovica za obračun doprinosa – 35% prosečne zarade u Srbiji Stope doprinosa (37,8% - od čega 19,9% na teret zaposlenog i 17,9% na teret poslodavca): Penzijsko i invalidsko osiguranje 26% (14% na teret zaposlenog i 12% na teret poslodavca) Zdravstveno osiguranje 10,3% (5,15% na teret zaposlenog i 5,15% na teret poslodavca) Osiguranje za slučaj nezaposlenosti 1,5% (0,75% na teret zaposlenog i 0,75% na teret poslodavca)

Obračun poreza na zaradu i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje 1. Neto zarada 2. Porez na zaradu [(4)-11.242] x 10% 3. Doprinosi za obavezno socijalno osiguranje na teret zaposlenog (4) x 19,9%*** 4. Bruto zarada (1)+(2)+(3) 5. Doprinosi za obavezno socijalno osiguranje na teret poslodavca (4) x 17,9%*** 6. Ukupan trošak poslodavca (4)+(5) ***Osim u slučaju kada je bruto zarada viša od najviše osnovice za obračun doprinosa. U tom slučaju osnovicu za obračun doprinosa predstavlja ta najviša osnovica, koja je jednaka petostrukoj prosečnoj mesečnoj zaradi u Srbiji

Primer obračuna poreza i doprinosa na zaradu

Porez na prihode od samostalne delatnosti Predmet oporezivanja prihod ostvaren pružanjem profesionalnih usluga, kao i od drugih delatnosti, koji nije oporezovan po drugom osnovu Poreski obveznik preduzetnik (npr. frizeri, advokati, poljoprivrednici...) Poreska osnovica - oporeziva dobit koja se utvrđuje: u skladu za Zakonom o porezu na dobit (preduzetnici koji vode dvojno knjigovodstavu) ili Zakonom o porezu na dohodak građana (preduzetnici koji vode prosto knjogovodstvo) Poreska stopa iznosi 10% Poreske olakšice se odobravaju na način definisan Zakonom o porezu na dobit

Porez na prihode od samostalne delatnosti Mogućnost paušalnog oporezivanja za lica koja nisu u stanju da vode poslovne knjige ili bi im vođenje knjiga otežalo obavljanje delatnosti Paušalni prihod i iznos poreske obaveze određuje Poreska uprava Pravo na paušalno oporezivanje nemaju: Osnivači ortačkih radnji Preduzetnici koji ostvaruju prihod iznad određenog iznosa (sada preko 8 mliona dinara) Obveznici PDV, i dr.

Porez na prihode od autorskih prava, intelektualne svojine i sl. Poreski obveznik fizičko lice imalac prava ili naslednik koji ostvaruju prihod po ovom osnovu Poreska osnovica neto prihod (bruto prihod umanjen za stvarne ili normirane troškove koji iznose 34%/43%/50% bruto prihoda) Nominalna poreska stopa iznosi 20% ... a efektivna? Nema poreskih oslobađanja ... ali postoji mogućnost vremenskog razgraničenja prihoda do 5 godina

Porez na prihode od kapitala Predmet oporezivanja prihodi od kamata, dividendi, udela u dobiti, izdavanja u zakup nepokretnosti Poreski obveznik fizičko lice koje ostvaruje te prihode poreski platac je preduzeće koje isplaćuje dividendu, banka koja isplaćuje kamatu... Poreska osnovica - ostvareni bruto prihodi Poreska stopa iznosi 15% Poreska oslobađanja kamate na dinarsku štednju i prihod od hartije od vrednosti države i NBS

Porezi na ostale prihode Ostali prihodi od izdavanje pokretnih stvari u zakup, dobitaka od igara na sreću, od osiguranja lica, prihodi sportista i sportskih stručnjaka i dr. Poreski obveznik - fizičko lice koje ostvruje navedene prihode Poreski platac – isplatilac prihoda Poreska osnovica ostvareni bruto prihod umanjen za normirane troškove Kod igara na sreću nema normiranih troškova, ali postoji minimalni iznos za oporezivanje Poreska stopa iznosi 20%

Godišnji porez na dohodak građana Poreski obveznici su: Lica koja su ostvarila dohodak veći od trostrukog iznosa godišnje prosečne zarade Godišnji PDG u Srbiji plaća oko 17 hiljada ljudi (<1% ukupnog broja poreskih obveznika) Predmet oporezivanja zbirni iznos svih oblika prihoda osim prihoda od kapitala, kapitalne dobiti i dobitaka od igara na sreću Dohodak za oporezivanje Zbirni godišnji prihod umanjen za porez na dohodak i doprinose za socijalno osiguranje plaćene tokom godine, kao i za neoporezivi deo dohotka

Godišnji porez na dohodak građana Poreska osnovica - razlika između dohotka za oporezivanje i ličnih odbitaka: Za poreskog obveznika u iznos od 40% od prosečne godišnje zarade u Srbiji Za svako izdržavano lice u iznosu 15% od prosečne godišnje zarade u Srbiji Navedeni odbici mogu da iznose najviše 50% dohotka za oporezivanje Poreske stope su progresivne i iznose: 10% - do nivoa šestostruke prosečne godišnje zarade, odnosno 15% na iznos preko šestostruke prosečne godišnje zarade 10% do nivoa osmostruke prosečne godišnje zarade, odnosno 15% na iznos preko osmostruke prosečne godišnje zarade (za rezidente strance i rezidente građane Srbije upućene na rad u inostranstvo)