MODERNE PRAVNE KODIFIKACIJE

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Lekcija 1: Istorija osiguranja
Advertisements

Metodološki pristupi i metode u izučavanju SP
DRŽAVNA ORGANIZACIJA.
Sociologija sa sociologijom prava
Шта је наука?.
Doc. dr. sci. Almedina Šabić Učanbarlić
ФРАНЦУСКА РЕВОЛУЦИЈА.
ВИСОКИХ СТРУКОВНИХ ШКОЛА
Olivera Hrnjaković, Marko Tot, Aleksandar Kupusinac, Rade Doroslovački
ГЛОБАЛНЕ И ПАРЦИЈАЛНЕ ДРУШТВЕНЕ ГРУПЕ
МЕДИЈСКИ СИСТЕМ СРБИЈЕ
RANGIRANJE UNIVERZITETA KAO PODSTICAJ RAZVOJA
ВИСОКА ШКОЛА МОДЕРНОГ БИЗНИСА БЕОГРАД
Јелена Бошковић, проф. Рачунарства и информатике
Добродошли на Стари исток!
Живот и прикљученија Љубезни Харалампије
Петрарка - канцонијер.
Katedra za međunarodno privatno pravo DR. SC. Tena Hoško Seminar 2018.
Византија до VII века.
HRVATSKI NARODNI PREPOROD
EUROPA I HRVATSKA SREDINOM 18. ST.
РАДОЈКА ПОПОВИЋ, дипл.инж.техн.
РЕВОЛУЦИЈЕ 1848.г. Пролеће народа.
Rješavanje sporova u međunarodnim organizacijama
Anastasia Jakovljević
ДРУШТВЕНЕ ГРУПЕ.
MODERNE PRAVNE KODIFIKACIJE
НАУЧНИ ИДЕНТИТЕТ НАСТАВНЕ ДИСЦИПЛИНЕ
СТРУКТУРА ДРУШТВА.
САВРЕМЕНО ДРУШТВО И ЕКОЛОШКИ ПРОБЛЕМИ
Meтодика наставе физике
Јавно мњење у Европској унији
Еконономска и монетарна унија
Valentinovo Radio: Renato Stanić 2.E.
Ponavljanje.
HRVATSKE KULTURNE ZNAMENITOSTI
Srbija u doba carstva.
SARADNJA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA - AKADEMSKE I STRUKOVNE STUDIJE
MODERNE PRAVNE KODIFIKACIJE
Мала школа етнологије Народна традиција.
Митрополит Мојсије Петровић и Павле Ненадовић
Сазнавање у настави Видови сазнања:
Књига је вреднија од свих споменика украшених сликама,рељефом и дуборезом,јер она сама гради споменике у срцу онога који је чита.                      
Francuska revolucija Vesna Janko, prof..
JUŽNA EUROPA BY: Borna Starešinić.
Декадне јединице веће од 1000
Povodom 18. godišnjice pada grada ( – )
Uvod u pravo Evropske unije
Velika seoba naroda i stvaranje varvarskih država
ЦАР ДУШАН.
Основне надлежности по Уговору о ЕЗ
Револуција.
Vizantija.
I što bi smo trebali naučiti?
Uvod u nauku o državi i pravu
Ustavno pravo I Doc.dr. Lejla Balić.
Rimljani i latinski jezik (lingua Latina)
Uvod u nauku o državi i pravu
Теорије међународних односа и ЕУ
Sociologija sa sociologijom prava
PRIVREDA SRBIJE PRED IZAZOVOM ČETVRTE INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Uvod u nauku o državi i pravu
ОСНОВНЕ ОДРЕДНИЦЕ ДРЖАВЕ
Poznavanje istorije i stavovi građana prema događajima iz prošlosti
POJAM I VRSTE BANAKA NASTANAK I RAZVOJ BANKARSTVA
POJAM UPRAVNOG PRAVA Prof. dr iur
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПИСМЕНОСТИ
Medijska pismenost i mladi
Uvod u pravo Evropske unije
IZ PROŠLOSTI HRVATSKE Hrvatska do 12. stoljeća.
Транскрипт презентације:

MODERNE PRAVNE KODIFIKACIJE Doc. dr. Benjamina Londrc

II. KODIFIKACIJE PREDMODERNOG DOBA Pitanja: 1. Kodifikacije u starim mediteranskim civilizacijama; 2. Kodifikacije u Evropi u predmoderno doba (do revol. 1848.) – leges barbarorum. 3. Kodifikacije u muslimanskim zemljama Mediterana u predmoderno doba

1. KODIFIKACIJE U STARIM MEDITERANSKIM CIVILIZACIJAMA

a) Stari vijek: područje Bliskog istoka Kodifikacije različitog stepena obuhvatnosti mogu se pronaći u svim periodima ljudske civilizacije; (1) Stari vijek: na području Bliskog istoka (Mesopotamija) klinopisno pravo – najstariji zakonici svijeta: - Ur-Nammu (oko 2100. p.n.e.), - Lipit-ištar (oko 1850. p.n.e), te - Hamurabijev zakonik (1750. p.n.e.). (2) Stari Egipat: poznat je zakonik Bokhorisa (Bocchoris), odnosno Wahkare Bakenranef iz 8. st. p.n.e.

b) U Rimskom carstvu (1) U ranijem periodu: važan je Zakon dvanaest tablica (451. p.n.e), (2) U kasnijem periodu: Codex Gregorianus (oko 291.) i Codex Hermogenianus (295.). (3) Codex Theodosianus (15. 2. 438.) - Imperator Teodosius u 5. v.n.e. imao je ambiciozan plan u pogledu kodifikacije prava: naredio je sakupljanje svih imperijalnih konstitucija, izdatih nakon Konstantina Veli-kog, praćenu kompilacijom tekstova klasičnih pravnika. - Rezultat je bio Codex Theodosianus, proglašen 15. 2. 438. u Istočnom, a krajem iste g. u Zapadnom carstvu).

C) Bizant: Corpus iuris Iustinianeum (528.-533.) - Bizantski imperator Justinijan (527-565) naredio izradu kodifikacije koja će sadržavati dotadašnje rezultate razvoja rimskog prava. - Justinijanova kodifikacija će zauzeti posebno mjesto u historiji evr. prava pod imenom Corpus iuris civil ili Corpus iuris Iustinianeum, urađena je u periodu 528-533. - Sadrži: tri knjige i Novele (1) Digesta, odnosno izvode iz djela klasičnih rimskih pravnika, -(2) Institucije, udžbenik za studente prava, -(3) Codex, zbirku carskih zakona i - Novellae, nove zakone izdate nakon proglašenja kodifikacije.

d) Bizant: Libri basilicorum (Lav VI kraj IX i poč. X (1) Bizantski car Lav VI: krajem 9. i početkom 10. st. pokrenuo je najambiciozniji projekat kodifikacije u Bizantiji nakon Justinijana; (2) Rezultat je bilo djelo Basilike (Libri basilicorum): - sastojalo se iz 60 knjiga; - uključivalo je propise: javnog, privatnog i kanonskog prava.

e) Kodifikacija - mediteranski fenomen: pos-tojali su uslovi za kodifikaciju prava (1) Iz okolnosti da se najveći broj poznatih kodifikacija pojavio u civilizacijama nastalim na obalama Medite- rana, brojni autori, kao što je franc. pravnik Jacques Bouineau, izvode zaklj. da je kodifikacija "mediteranski fenomen; (2) To bi značilo da mediteranski narodi posje­duju zajed- nički koncept po kome pravo: - treba da bude autoritativno, - treba da bude dato u sveobuhvatnom zborniku koji se imperijem drž. vlasti primjenjuje na određ. teritoriju. (3) Uočeno je, u svakom slučaju, da su postojali uslovi za nastanak kodifikacije, te faktori koji su djelovali u njenu korist.

2. KODIFIKACIJE U EVROPI PREDMODERNOG DOBA: OD PADA RIMA 476. DO REVOL

1. Prodorom germanskih plemana i padom Rima (476), nastaje nova situacija u oblasti državnih institucija i prava - Germanska plemena, koja su prodrla na teritoriju Rimskog carstva donijela su sa sobom svoje običaje i shvatanja prava i pravde; - Rimsko pravo, iako je i u očima barbara ostalo da stoji kao visoki ideal, padalo je u zaborav; - U tako osiromašenom, odnosno vulgarizovanom obliku rim. pravo je zapisano u zbirke kao što je Lex Romana Visigothorum iz 506., koji se odnosio na Rimljane na teritoriji Vizigota;

2. Pojava leges barbarorum: nastaju kodifi-kacijom ili prenoš 2. Pojava leges barbarorum: nastaju kodifi-kacijom ili prenoš. običaja u pisanu formu - Vrlo brzo vladari barbarskih država, nastalih na razva- linama Zap. Rim. Carstva započinju kodifikac. običaja, svodeći na taj način usme­nu tradiciju na pisanu formu; - Rezultat takve aktivnosti bila je pojava tzv. barbarskih zakonika (leges barbarorum). - Ove kodifikacije običaja bile su iz­vršene na latinskom jeziku, te su i germanski običaji bili izraženi latinskom pravnom terminologijom; - Primjeri barbarskih zakonika: Salijski zakon (Lex salica),s poč. 6. v., primjenjivan je po per­sonalnom principu na Salijske Franke (sje­v. dio današnje Francuske, te Ripuarski zakon (Lex ripuaria) iz 7. v., - za Franke u dolini Rajne.

3. Kanonsko pravo, integrirajući faktor

a) Kanonsko pravo (od 12. –14. v a) Kanonsko pravo (od 12.–14. v.) jedan od rijetkih integrirajućih faktora u Evropi (1) Partikularizam je bio glavna karakteristika ranosrednjo- vjekovnog prava u Evropi; (2) Kanonističko pravo (od 12. – 14. v.) doživljava svoje "klasično doba„ Jedan je od rijetkih integrirajućih faktora u Evropi koja je bila sinonim za kršćansku teritoriju (Pax Christiana); I pored svevažeće feudalne rascjepkanosti, stanovništvo cijelih država pa i regija u bračnim, porodičnim i stvarima zakletvi bilo je pod nadležnošću jednog prava - prava Katoličke crkve;

b) Kanonistička tradicija i kanonistički pravnici -Kanonistička tradicija prerasta u cjeloviti pravni sistem - odvojen i od teologije i od rimskog prava (glavnu ulogu u tome imali su; (1) kanonistički pravnici, kao predstavnici nauke imali su ključnu ulogu u procesu perastanja kanonističke tradicije u cjelovit sistem (2) pape, kao zakonodavci.

C) Kanonistički pravnici: uloga Ivana Graci-jana u procesu prerastanja kanonističke tra-dicije u cjelovit sistem Kao prof. prava u Bolonji, između 1120. i 1140. napisao djelo Concordia discordantium canonum (Sloga nes- ložnih kanona); Cilj mu je bio da harmonizuje i sistematizuje oko 4000 različitih kanona - crkvenih propisa. (postalo je poznato pod nazivom Decretum Gratiani, kako su ga nazivali njegovi komentatori; Iako je Gracijanovo djelo bilo privatna kompilacija, tada važećeg prava Crkve, ono je imalo veliki autoritet i snažno uticalo na ideju kodifikacije kanonskog prava;

d) Pape kao zakonodavci u procesu prera-stanja kanonističke tradicije u cjelovit sistem (1) U prvom periodu radilo je više papa (Grgur IX, i dr.) koji su naredi­li kodifikaciju dekretala, odnosno naredbi pape koje imaju opštu važnost; (2) Konačno, papa Grgur XIII je 1580. izdao službeno izdanje zbirki kanonskog prava pod imenom Corpus iuris canonici, koje je aludiralo na Justinijanovu kodifikaciju. Zbirka se sastoji od Gracijanovog Decretuma, i dekretala još nekoliko papa; Kanonsko pravo i njegove kodifikacije snažno su uticale na kodifikaciju svjetovnog prava; Uočljiva je snažna veza između pravne sistematizacije i političke organizacije, te značajna uloga pravne nauke koja postaje temeljna snaga procesa kodifikacije;

4. Ius commune – opšte srednjovjekovno pravo: od dvije komponente – kanon. i rim.

a) Nakon 600 godina, u Evropi oživljava inte-res za rimsko pravo Od kraja 11. vijeka u Evropi počinje oživljavati interes za rimsko pravo, posebno u onom obliku u kome je bilo kodifikovano u Justinijanovom zakoniku; To je veoma interesantan fenomen u historiji prava - da se šest stotina godina nakon pojave jedne kodifikacije, koja je u međuvremenu pala u zaborav, pojavi interes za nju. – Dva procesa – (1) formulisanje klasičnog kanonskog prava i (2) oživljavanje rimskog prava - tekla su istovre- meno (ius commune)

b) Kanonsko i rimsko pravo izučavali su se zajedno i koristili isti kategorijalni aparat - Uzeta zajedno ova dva prava činila su opšte srednjovje- kovno pravo (ius commune) evropskih kontinentalnih zemalja; - Kanonsko i rimsko pravo izučavani su zajedno na evrop- skim pravnim fakultetima koji su se otvarali, - Koristili su isti kategorijalni aparat i jezik, te se evropsko srednjovjekovno pravo može razu­mjeti samo putem izučavanja te dvije komponente;

5) Realističko shvatanje prava – 13. vijek

a) božansko, prirodno i ljudsko pravo U 13. v. evropske države su suočene sa izazovima here- tičkih pokreta i drugim konfliktima: naglašava se potreba uvođenja reda i značaj prava; Realističko shvatanje prava i pravde, zastupano od strane hrišćanskih autora, učilo je da je pravda nešto stvarno nezavisno od ljudske volje, te da postoje tri vrste prava: (1) božansko, koje predstavlja volju Boga i koje je pozna- to ljudima putem objave; (2) prirodno, kao skup propisa putem kojih Bog upravlja fizičkim svijetom i (3) ljudsko, kao skup normi putem kojih ljudi pokušavaju da otkriju božansko pravo u oblasti međuljudskih odnosa.

b) Jačanje kraljevskih na račun feudalnih sudova - Realističko shvatanje prava i pravde od strane kršćan- skih autora, dovelo je do povećanog interesa za ostva- rivanje pravde i do podrške zapisivanju prava; Jačanje centr. vlasti u evropskim srenjovjek. državama dovelo je do jačanja uloge kraljevskih na račun feud. sudova i ujednačavanja običajnog prava; - Nadležnost kraljevskih sudova dovela je do potrebe za stvaranjem novog - opšteg prava koje će zamijeniti raz- ličite lokalne običaje; - Izlaz će biti tražen u kodifikovanju i ujednačenju običaj- nog prava.

6. Područje Italije i italijanskih gradova -država (13. st 6. Područje Italije i italijanskih gradova -država (13. st.), Kraljevstvo Sicilije - (1) Nakon otkrića Justinijanovog Codex iuris u jednoj notarskoj školi u Bolonji, rimsko pravo širi se Evropom; Njegova sofistikacija i naglašavanje supremacije cen­ tralnog svjetov. autoriteta postala je privlačna vladarima; Pravne studije su se počele razvijati, a rimsko pravo se raširilo Evropom; (2) Kao primjere zakona iz 13. v. možemo spomenuti Liber Augustalis imperatora Frederika II iz 1231. za Kraljevstvo Sicilije i statute italijanskih gradova-država (Brescia 1200., Bologna. 1245., Florence 1246., Genoa 1143., Lucca 1224., Milan 1216., Parma 1276 itd.).

7. Područje Španije: „Zakon u 7 dijelova“ kastiljanskog kralja Alfonsa X Mudrog (13.v.) - Najznačajniji spomenik ovog perioda je zakonik Los Siete Partidas (Zakonik u sedam dijelova), izdat 1265. od strane kastiljanskog kralja Alfonsa X Mudrog, - Zasniva se na propisima kastiljanskog običajnog, rim- skog i kanonskog prava (1265.), - Sastoji se od 7 knjiga koje govore o religiji i obavezama klera, o vladaru i vitezovima, o pravdi, o braku i porodici, o trgovini, o naslijeđu i starateljstvu, o zloči­nima, te pro- pisima koji se tiču Jevreja, Maura i heretika, - To je najmonumentalnije djelo evropskog zakonodav­ stva u periodu između Justinijana i modernog doba.

8. Područje njemačkih zemalja: zapisivanje lokalnih običaja (13. v.) - Primjeri zapisivanja lokalnih običaja u ovo doba iz njemačkih zemalja su: Saksonsko ogledalo (Sachsen- spiegel), koje je uradio Eike von Repgow oko 1255.; Švapsko ogle­dalo (Schzoabenspiegel) iz 1275., te Austrijsko zemaljsko pravo (Osterreische landrecht) iz 1290. - Tokom 13.-14. vijeka u saksonskim gradovima formira se odvojeno i distinktivno gradsko pravo, koje odražava zna- čaj trgovačkih i gradskih cen­tara;

9. Područje Francuske (15-16. v.)

a) Početak kodifikovanja običajnog prava u Francuskoj (pol. 15. i u 16 a) Početak kodifikovanja običajnog prava u Francuskoj (pol. 15. i u 16. v. ) (1) Glavni razlog takve državne politike: potreba stabi- lizacije privatnog i promjene u domenu javnog prava radi jačanja centralne vlasti; - u sjevernom dijelu zemlje važilo običajno; - u južnom dijelu zemlje važilo rimsko pisano pravo; (2) Krajem 16. st.: pojavljuju se privatni, a potom služ. zbornici obič. prava); (3) Uz brojne probleme u praksi,, ovaj proces je bio završen krajem 16. st. (rezultat: 60 zbornika općeg običajnog i 300 zbornika posebnog običajnog prava)

b) Svaka provincija dobila je svoje zapisano pravo - početak naučnog proučav. prava (1) Kodifikovanje običajnog prava u Franc. omogućilo je pravnicima: - da započnu naučno proučavanje tog prava i - da pristupe izvođenju opštih principa; - rezultat tog procesa bio je: nastanak cjeline koja se nazivala Opšte običajno pravo Francuske; (2) Istaknuti pravnici: Antoine Loysel (1536.-1617.), autor djela Institucije običaja i Jean Domat (1625.-1696.),bavio se mišlju da rimsko pravo izloži po jednom prirodnom sistemu; (3) Takav razvoj omogućio je kasniju modernu kodifika- ciju prava u Francuskoj;

10. Područje skandinavskih zemalja (17.st.) - U skandinavskim zemljama, gdje je postojala duga tradicija pisanog prava, donose se značajni zakonici; - Danski kralj Christian V 1683. proglašava kodifikaciju privatnog, krivičnog i procesnog prava pod naslovom Danske Lov (Dansko pravo); - Danska kodifikacija primjenjivala se i u Norveškoj pod imenom Norske Lov (Norveško pravo); - Godine 1734. slijedila je i švedska kodifikacija Sveriges rikes lag (Zakonik švedskog kraljevstva)

11. Evropa 18. st. - u znaku prosvjetiteljstva (1) Ideja prosvjetiteljstva: radilo se o uvjerenju da ljudski um ima oslobađajući uticaj kako na intelektualni život, tako i na društvenu organizaciju; (2) Pristalice prosvjetiteljstva su: - težile ka kritičkom propitivanju cjelokupne tradicije i - vjerovali da su u stanju ponuditi racionalno, a to znači i valjano tretiranje svih društv., ekon., pravnih i političkih problema; - U oblasti prava, prosvjetiteljstvo je bilo usmjereno ka reformi i kodifikaciji ili reformi putem kodifikacije; - Poznata imena; Adam Smith i David Hume u Škotskoj, Montesquieu, Voltaire i Rousseau u Francuskoj, Giambattista Vico i Marchese de Beccaria u Italiji, Jeremv Bentham u Engleskoj itd.

12. Prvi rezultati prosvjetiteljstva u oblasti ko-difikacije – u njemačkim zemljama, kraj.18.v.

a) Bavarske kodifikacije (Max Joseph - jed-instveno i racionalno pravo za Bavarsku) Vezuju se za ime Maxa Josepha, zalagao se da prosvi- jetljeni vladar pretoči u pozitivno pravo sva prava i duž- nosti koje proizlaze iz prirodnog prava; Prvi korak bio je Bavarski krivični zakonik (Codex iuris Bavarici crminalis) iz 1751. (ali nije bio u duhu prosvjeti- teljstva – vještice, torture, sakaćenja); - Slijedio je Zakonik o građanskom postupku iz 1753. i Građanski zakonik (Codex Maximilianeus Bavaricus civilis) iz 1756. nije bio temelj novom pravnom siste­mu već je sadržavao norme pandektnog prava i slijedio sistem Institucija; opšte njemačko pravo (Gemeines Recht) ostalo je da i dalje supsidijarno važi u Bavarskoj;

b) Pruske kodifikacije - kralj Friedrich Wilhelma I ("vojnik-kralj„ 1713-1740), - Za svoj glavni cilj u pravnoj politici proglasio je pojed- nostavljenje i ujednačenje administracije u različitim oblastima kojima je vladao; - Rezultat je bio po­java Opšteg zemaljskog prava za pruske države (Allgemeines Landrecht fur die preussisc- hen Staaten-ALR) 1794., (obuhvatao cijelo područje prava: građansko, trgovačko, ustavno, krivično i pravo koje se tiče crkve i feudalnih privilegija). - Zakonik karakterište detaljno normiranje, a sadržajno je pod uticajem prirodnog prava. (Ostao je na snazi u državama u kojima je proglašen sve do 1900.)

c) Austrijske kodifikacije u 18. st. : Krivični zakonik M c) Austrijske kodifikacije u 18. st.: Krivični zakonik M. Terezije 1769. i dr. - Austrijski vladari su se tokom 18. st. kontinuirano bavili idejom kodifikacije prava i pored protivljenja aristokratije, - Prvo dolazi do kodi­fikacije krivičnog prava: godine 1769. proglašen je Krivični zakonik Marije Terezije (Constitutio criminalis Theresiana). - Zatim su slijedili: Opći zakonik o sudstvu, 1781. i Zakonik o građanskom postupku, 1788. - Pokušaj kodifikacije gra­đanskog materijalnog prava je propao, osim dijela koji se bavi porodičnim odnosima, a koji je proglašen 1787. - Do kodifikacije građanskog materijalnog prava doći će tek 1812.

Zaključak: Na gore opisan način tekao je u glavnim crtama proces kodifikacije prava u evropskim zemljama prije građanske ere, koja je donijela revolucije i nove kodifikacije.

3. KODIFIKACIJE U MUSLIMANSKIM ZEMLJAMA MEDITERANA U PREDMODERNO DOBA

1. Proces kodifikacije: na arapskom 1. Proces kodifikacije: na arapskom. jeziku - taknin („načiniti zakon“), t.j. kanun, još u 7. v. - U muslimanskim zemljama s druge strane Mediterana takođe se pojavio koncept kodifikacije; - Taj proces se na arapskim jeziku označavao kao taknin ("načiniti zakon"), a rezultat tog procesa bio je kanun (zakon koji je izdala muslimanska politička vlast); - Ovaj termin ušao je u pravnu terminologiju muslimanskih naroda s prodorom helenskih tradicija u vrijeme muslim- anskih osvajanja Sirije i Egipta, tokom 7. st.; - Za afirmaciju ideje kodifikacije trebalo je da prođe dugo vremena;

2. Kur'an i Sunet dva su glavna izvora prava iz kojih se izvode pravne norme - Pravne norme izvode se putem procesa koji se naziva idžtihad) - Naime, osnovu pravnog sistema muslimanskih zemalja činio je Šerijat, koji za muslimane predstavlja - pravo sadržano u Božijoj objavi. - Iz ova dva glavna izvora šerijatskog prava (Kur'an i Sunet), kompetentni muslimanski pravnici izvode pravne norme putem procesa koji se naziva idžtihad.

3. Idžma (konsenzus pravnika) je treći, a kijas (analogija) četvrti na listi izvora islamskog prava - Ako se u pogledu određene norme posti­gne saglasnost svih kompetentnih pravnika ili njihove većine, onda je riječ o konsenzusu (idžma), koji dolazi na treće mjesto u hijerarhiji izvora prava. - Na četvrtom mjestu je zaključivanje po analogiji (kijas). - Među dopunskim izvorima figurira, između ostalih, običaj (urf), ali onaj koji je u skladu sa Šerijatom.

4. Prema islamu, Zakonodavac je Bog, tumač Božjeg prava je ulema, država ga primjenjuje. - Ovakav koncept, očito, nije ohrabrivao kodifika­ciju - koja je po definiciji - proces sakupljanja, sistematizacije i racionalizacije prava iza koga stoji autoritet države; - Zbog toga, osnovni oblik u kome je bilo formulisano šerijatsko pravo jesu pravnička djela (el-kutub el-fikhijje).

5. Jačanje državn. zakonodavstva – kanuna (sa jačanjem svjetovne vlasti) - Međutim, sa jačanjem svjetovne vlasti, posebno u pro- cesu slabljenja abasijskog Hilafeta i pojave novog centra moći - sultana - postepeno jača državno zakonodavstvo, odnosno izdavanje kanuna. - Tome je pridonijelo i zaostaja­nje u procesu samostalnog tumačenja izvora (idžtihad), pa su vladari pravne prazni- ne počeli popunjavati svojim kanunima. (izdavanje kanu- na vrhunac dostiže u Osmanskoj državi). - Kanuni su izdavani u pitanjima o kojima u glavnim izvori- ma šerijatskog prava nema specijalne norme, a to su naj- češće bila pitanja iz oblasti državne organizacije, vojske, poreske politike i si.

6. Kanuni u Osmanskoj državi – tretirali su se kao sultanov ili osmanski običaj - U Osmanskoj državi se smatralo da kanun predstavlja "sultanov običaj" (urf-i sultani), odnosno "osmanski običaj" (urf-i osmani), pa su kanuni shvaćani kao kodifikacija obi­čajnog prava; - Kanuni su sakupljani u zbrike koje se nazivaju kanu- nname. - U tom smislu, postoji sličnost između kodifikacije običaj- nog prava u Evropi u kasnom srednjem vijeku i afirmacije kanuna u Osmanskoj državi, negdje u isto vrijeme.

7. Osmanlije su kroz kanune sistematizovali zateč 7. Osmanlije su kroz kanune sistematizovali zateč. običaje tek po„provjeri islamiciteta“ (1) postoje i razlike između kodifikacije običajnog prava u Evropi i kodifikacija "osmanskih običaja": - Osmanlije nisu samo sa­birali i sistematizovali običaje koje su zatekli na svojim teritorijama - oni su ispitivali i njihovu saglasnost sa Šerijatom, - Osmanski pravnici su u kanune uključivali samo one koji prođu takvu provjeru "islamiciteta". (2) Može se (ipak) reći da praksa osman­skih sultana da izdaju kanune potvrđuje tezu o kodifikaciji kao "medi- teran­skom fenomenu".

8. Praksa izdavanja kanuna otvorit će put prihvatanju modernih zakona tokom 19. v. - Najpoznatija kanunnama je Kanunname-i Ali Osman ili Kanunnama o organizaciji države iz vremena sultana Mehmeda Fatiha (15. st.). - Sastoji iz uvoda i tri dijela: prvi dio govori o sultanskom savjetu (Divan-i Humayun), drugi dio govori o sultanatu, a treći dio o krivičnim sankcijama. - Osmanski državnici, vođeni idejom modernizacije, iskoristit će praksu izdavanja kanu­na da putem nje prihvate evropske zakonike 19. st.; - Recipirani evropski zakonici zvat će se kanuni. (Ali oni više neće odražavati "osman­ski", nego "evropski običaj").