Православни катихизис

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Хришћанске врлине вјера, нада и љубав
Advertisements

КВИЗ - Природа и друштво 4
Čovjek je slika Božja.
НЕМАЊИЋИ.
СТРУКТУРА ЕПСКЕ ПЕСМЕ.
Српске земље од VII до Xii века
Добродошли на Стари исток!
Živjeti svaki dan.
БРАК, ПОРОДИЦА, ДЈЕЦА Основе Православне културе ЧАС 2
Живот и прикљученија Љубезни Харалампије
RELIGIJE_SVETA.PPS ČOVEK SP, Jun 2011 UPALITE ZVUČNIKE
Петрарка - канцонијер.
Византија до VII века.
Kralj David i Bat Šeba 1 Sam 11s Ps 51
Test tri sita.
ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС МАРКО РАДАКОВИЋ, КАТИХЕТА СОМБОР, 2017.
Српски средњовековни манастири
РОЂЕЊЕ ГОСПОДА ИСУСА ХРИСТА
СТАРОЗАВЕТНИ ПАТРИЈАРСИ - ЈАКОВ
СТРУКТУРА ДРУШТВА.
Крсна слава код православних Срба
Барокне тенденције у српској књижевности
БУДИЗАМ.
ОБРАЋАЊЕ САВЛА У ХРИШЋАНСТВО
Библија за дјецу представља Старјешина храма посјећује Исуса.
„ШТО ГОД ТКАШ, ВЕЗУЈ КОНЦЕ ЗА НЕБО“
HRVATSKE KULTURNE ZNAMENITOSTI
ЧОВЕК КАО ЛИЧНОСТ И ДРУШТВЕНЕ МРЕЖЕ
Крштење руса Срђан Сантрач VI2.
Епископска и остале службе у Цркви
Кратак историјат и уређење
Онтолошки аргументи Анселм: Бог је оно од чега се ништа веће не може замислити. Пошто постојање и у мислима и у стварности јесте веће но постојање само.
Uspostava kraljevstva (1 Sam 8)
Божић –Рођење Господа Исуса Христа
KRŠĆANSKA VJERA KAO ODGOVOR SMISLA
ИСТОРИЈА СРПСКОГ ЈЕЗИКА
ПРАВОСЛАВНА ВЈЕРОНАУКА
Сергеј Иванов и Никола Кондић Радили су:.
Митрополит Мојсије Петровић и Павле Ненадовић
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ ЛИ И НЕ.
Стефан Немања I Стефан Немања I ( ) је био велики жупан Рашке, родоначелник владарске династије Немањића и творац моћне српске државе у средњем.
вјероучитељ Драган Ђурић
Бесмртност душе.
БЕСМРТНОСТ ДУШЕ.
JUŽNA EUROPA BY: Borna Starešinić.
Православни Катихизис
4. OBRADA ZVUKA I VIDEOZAPISA
ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС
СВЕШТЕНА ЛИЦА Службу Богу у Цркви служе свештена лица,који се свакодневно моле за све људе и читав свијет!
ДА ЛИ СТЕ ПОХЛЕПНИ? -поучна прича Припремио: вјероучитељ Драган Ђурић.
Тема:Дјетињство Господа Исуса Христа
Библијска историја Новог Завета
Стефан Степановић ОШ“ Никола Тесла“ Винча Погоди ко сам!!!
Покрет за ослобођење од турака
ЦАР ДУШАН.
ЗАНИМЉИВА ВЕРОНАУКА 1 д ДОДАТНИ МАТЕРИЈАЛ – ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС
Ustavno pravo I Doc.dr. Lejla Balić.
Православни катихизис
СВЕТА ТАЈНА МИРОПОМАЗАЊА
Тада дође Исус из Галилеје на Јордан Јовану да га овај крсти.
Србија у доба Немањића.
o иконе СМИРЕНИ:
Poznavanje istorije i stavovi građana prema događajima iz prošlosti
ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС
МЕЂУНАРОДНИ ДАН ПИСМЕНОСТИ
BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS,BS BEOGRADSKI SINDIKAT.
Riječ za život Svibanj 2016 «On će prebivati s njima: oni će biti narod njegov, a on će biti Bog s njima.» (Otk 21, 3)
С В Е Т И С А В А.
IZ PROŠLOSTI HRVATSKE Hrvatska do 12. stoljeća.
Транскрипт презентације:

Православни катихизис Православно монаштво Марко Радаковић, вероучитељ Бачки Грачац 2013.

Монаштво (грч. μοναχος [monachos — монахос] — „самотник“) је начин живота посвећен искључиво духовности (молитви, раду, размишљању и подвижништву)

Неки од назива за монаха су: калуђер (грч . Неки од назива за монаха су: калуђер (грч. kalógeros - „добри старац“; назив кориштен у Византији за старе монахе), инок и црноризац (стсл. чръноризьць; по црној одежди коју носи). Место на коме монаси заједнички живе се назива манастир.

У периоду раног хришћанства није било манастира нити монаштва У периоду раног хришћанства није било манастира нити монаштва. Промене које су се збиле крајем 3. века прихватањем хришћанства за званичну религију Римског царства, састојале су се у постепеном подређивању вере практичном животу, а монаштво се јавило као реакција на ту промену.

Монашки покрет је настао у нитријској пустињи у Египту крајем 3 Монашки покрет је настао у нитријској пустињи у Египту крајем 3. и почетком 4. века, а његови оснивачи су били Копти. Оцима монаштва се сматрају свети Антоније Велики, Павле Тивејски, свети Пахомије и Ава Амун. Антоније се сматра оснивачем отшелничког монаштва, а Пахомије манастирског општежитија.

Из Епипта се монаштво брзо проширило у Палестину, Сирију, Месопотамију, Малу Азију и даље у Италију. Монаштво није започело као установа или институција Цркве, већ је било стихијна и спорадична појава. Монаштво је започело као лаички и приватан покрет, а оснивачи монаштва нису имали чинове у црквеној јерархији, сматрајући да је то неспојиво с монашким звањем.

 Традиционални облик монаштва се убрзо развио, са манастирима и њиховим старешинама (игуманима). Али поједини подвижници су одлазили и из манастирских заједница, зато што су општежитељни манастири ипак живели у додиру са светом. То су били отшелници, пустињаци, анахорете, столпници, затворници. Међутим, без обзира ли су живели осамљено или у заједници, монаси су тежили да задобију врлину смирења, која је значила одвајање од световних жеља и губитак егоцентричног погледа на свет.

У току историје, хришћанско монаштво се развијало у два облика: - анахоретско монаштво (гр. αναηοπειν - отићи, удаљити се), пустињско односно потпуно усамљено повлачење од света. - киновијско монаштво (гр. κοινος + βιος) у општежитију, то јест у организованој заједници или манастиру.

Киновијско монаштво основао је свети Пахомије у 4. веку у Горњем Нилу Киновијско монаштво основао је свети Пахомије у 4. веку у Горњем Нилу. Нешто касније и свети Василије Велики написао је Велика и Мала правила на темељу којих су уређивани византијски манастири. Монаси живе у својим ћелијама, али се заједнички моле и обедују. Монах мора упражњавати три завета: послушност, сиромаштво и девственост (целибат).

Манастира има мушких и женских Манастира има мушких и женских. У православном хришћанству нема разлике између мушких и женских манастира. Православни монаси и монахиње воде једнак духовни живот. Православно монаштво нема монашких редова, као у римокатоличкој цркви.Богомајка се сматра заштитницом монаха.

Аскеза (гр. ασκισις аскезис - вежба, подвиг) је начин живота који се састоји у одрицању од страсти и телесних прохтева. Аскетизам је начин живота који одбацује изопачење људске личности, безобзирно искориштавање природе и физичке средине и превазилази себичну тежњу да се троши све за себе, а не за заједницу.

Аскетизам је пракса задобијања врлина кроз духовни и физички подвиг Аскетизам је пракса задобијања врлина кроз духовни и физички подвиг. Наравно, хришћанска аскеза не може се ограничити на морални подвиг да се чини добро и избегава зло. Суштина подвига је одрицање од пролазног света и његових уживања у циљу задобијања унутрашњег мира Царства Божијег. Стога је аскетски подвиг духовна борба да се поново досегне живот какав је био пре пада у грех.

Искушеник је особа која је се спрема да се замонаши и која се налази у некој врсти провере да ли је способна за монашки живот. Реч долази од глагола искушавати, пошто се појединац у том периоду искушава да ли може и да ли чврсто жели да свој живот посвети Богу односно да остане у манастиру до краја свог овоземаљског живота. Трајање искушеништва зависи искључиво од процене игумана манастира. Када игуман донесе такву одлуку, позива се владика који онда свечано замонашује дотадашњег искушеника који постаје равноправни члан манастирске заједнице.

Кад му мало чвршће сазри одлука, онда Владика искушеника(-цу) онда Владика искушеника(-цу) обуче у искушенички подрасник и скуфију, или мараму (женске особе).

…а потом следи монашење. Монах одбацује своје дотадашње име и узима ново монашко обично по неком светитељу Растко (Свети Сава) узима име Сава по светитељу Сави Освећеном из 5. века

Манастир (грч. μοναστήριον — монастирион - самотно утврђење, самостан; од μόνος - један, сам и στηρίζω - утврдити; стсл.општежитије) је место где се живи монашким животом, у подвигу, посту, молитви, врлини (целомудрености), послушности и сиромаштву. Код Срба је остао у употреби неправилан облик манастир, а исправно би било монастир. 

Монаси живе у својим келијама, али се заједнички моле, раде и обедују. 

Манастири у којима живи много монаха називају се лавре (грч Манастири у којима живи много монаха називају се лавре (грч. λαύρα - улица; пут, ходник; монашко насеље од низа зграда са монашким ћелијама око средишњег дворишта са саборном црквом);

Манастири удаљени од насељених места, у беспућу, зову се пустиње;

Монашка обитавалишта где се живи аскетски су скитови (грч Монашка обитавалишта где се живи аскетски су скитови (грч. ασκητής- онај који нешто постиже вежбом и муком). На слици – манастир Метеори у Грчкој.

монашким животом пре појаве монаштва живели су: монаси пре монаштва монашким животом пре појаве монаштва живели су: Свети Јован Крститељ Свети пророк Илија Апостоли

синђел јеромонах (свештеник-монах) Игуман (старешина манастира Монашки чинови јеромонах (свештеник-монах) синђел Игуман (старешина манастира Архимандрит (начелник манастира