Скинути презентацију
Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате
1
СПРОВОЂЕЊЕ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ
СТАМБЕНА ПОДРШКА НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ Врњачка бања, Живорад Станковић, Асоцијација стамбених агенција
2
ЗАКОН О СТАНОВАЊУ И ОДРЖАВАЊУ ЗГРАДА
Утврђивањем јавног интереса у области становања и расподелом надлежности конкретних актера на националном и локалном нивоу треба да обезбеди: Иницирање и вођење процеса утврђивања локалних стамбених политика у складу са специфичним околностима и потребама локалне заједнице; Доношење локалних стамбених стратегија у складу са Националном стамбеном стратегијом и локалном стамбеном политиком; Дефинисање предлога и доношење конкретних одрживих програма за реализацију стратешких докумената из ове области; Јасно дефинисање и обезбеђење одрживих и сигурних извора финансирања усвојених Програма; Прикупљање, усмеравање и контролу наменског коришћења финансијских средстава стамбене подршке.
3
ЛОКАЛНА СТАМБЕНА ПОЛИТИКА
ПОЛИТИЧКА ВОЉА ПРИХВАТАЊА СВОГ ДЕЛА ОДГОВОРНОСТИ ЛОКАЛНИХ ЗАЈЕДНИЦА ЗА РЕШАВАЊЕ СТАМБЕНОГ ПИТАЊА СТАНОВНИШТВА
4
ИНСТРУМЕНТИ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ ПОЛИТИКЕ
Локалне стамбене стратегије; Локални стамбени програми; Средства за финансирање програма стамбене подршке; Капацитети општинских одељења стамбених агенција и других непрофитних стамбених организација; Стамбени фонд у јавној својини и други програми стамбене подршке; Локални прописи у области становања и механизми за селекцију корисника; Земљишна политика и урбанистичко планирање.
5
ДЕФИНИСАЊЕ И СПРОВОЂЕЊЕ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ ПОЛИТИКЕ
ДЕФИНИСАЊЕ И СПРОВОЂЕЊЕ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ ПОЛИТИКЕ Политичко опредељење Развијена свест о постојећим проблемима у стамбеној области на територији локалне самоуправе Спој струке и политике Вођење процеса кроз спрегу струка-политика Одлука о изради локалне стратегије становања Скупштинска одлука са јасно дефинисаним: планом израде, надлежним институцијама, буџетом и роковима.
6
ДЕФИНИСАЊЕ И СПРОВОЂЕЊЕ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ ПОЛИТИКЕ
ДЕФИНИСАЊЕ И СПРОВОЂЕЊЕ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ ПОЛИТИКЕ Израда стратегије становања Координирани процес на релацији струка - политика Одлука о приоритетним циљевима Остварен политички консензус о приоритетима као битан предуслов за реализацију Израда акционог плана Договор релевантних доносиоца одлука Изградња капацитета и институција Повећање капацитета општинских одељења и стамбених агенција да реализују усвојене стратегије.
7
ЛОКАЛНА СТАМБЕНА СТРАТЕГИЈА
ЛОКАЛНА СТАМБЕНА СТРАТЕГИЈА Подршка одлукама ЈЛС: У области локалних прописа везаних за сектор становања; У области усмеравања буџетских средстава за унапређење стамбене ситуације сиромашних и других рањивих група; За успостављање оквира за развој и унапређење укупне стамбене изградње, како у јавном, тако и у приватном сектору.
8
ПРИНЦИП ИЗРАДЕ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ СТРАТЕГИЈЕ
ПРИНЦИП ИЗРАДЕ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ СТРАТЕГИЈЕ Политички процес Постојање политичке воље за усвајање ЛСС и каснију реализацију усвојених програма; Парцитипативни процес Укључивање свих заинтересованих актера у поступак формулисања предлога, укључујући и представнике рањивих група; Транспарентан процес Праћен кампањом развијања позитивног односа јавности према изради ГСС.
9
САДРЖАЈ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ СТРАТЕГИЈЕ
САДРЖАЈ ЛОКАЛНЕ СТАМБЕНЕ СТРАТЕГИЈЕ Стамбени профил: 1. Општи приказ ситуације и области релевантних за становање; 2. Стамбено тржиште; 3. Стамбена ситуација рањивих група; 4. Изградња станова. Процена стамбених потреба: Процена актуелних стамбених потреба; Процена будућих стамбених потреба. Евидентирање проблема, ограничења и препрека: На националном нивоу, На нивоу локалне самоуправе и Осталих актера. Потенцијали – Општи развојни циљ Предлог примарних стратешких циљева Акциони план
10
АКЦИОНИ ПЛАН Акциони план треба да:
АКЦИОНИ ПЛАН Акциони план треба да: Докаже потпуно разумевање постојеће ситуације и будућих потреба локалне заједнице у стамбеној области; Обезбеди усмеравање средстава из градског буџета и успостављање динамичког оквира за развој и унапређење стамбеног сектора на нивоу локалне заједнице; Реализацијом обезбеди побољшање дате области која ће бити од користи свима, а посебно рањивим домаћинствима у погледу становања.
11
АКЦИОНИ ПЛАН Са становишта остварења дефинисаних циљева важно је обезбедити: потребна финансијска средства из реалних извора; потребне капацитете за реализацију; сагласност свих стејкхолдера; подршку јавности; прецизно дефинисање сваке од активности.
12
АКТИВНОСТИ Свака предложена активност треба да прецизно дефинише:
опис и програм реализације; носиоце активности; начин обезбеђивања и износ потребних финансијских средстава; временски оквир.
13
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ Главни носиоци активности: на прикупљању потребних података, изради предлога потребних докумената стамбене политике на нивоу ЈЛС, реализације усвојених програма, спровођење поступака доделе стамбене подршке, однос са крајњим корисницима, надзор и извештавање су: Надлежни органи ЈЛС; Стамбене агенције – непрофитне стамбене организације; Центри за социјални рад.
14
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ Непрофитна стамбена организација: прибавља, управља и даје у закуп станове намењене за стамбену подршку; управља и организује изградњу станова са могућношћу стицања својине путем куповине по непрофитним условима; спроводи програме стамбене подршке. (члан 109. став 1)
15
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР НА ЛОКАЛНОМ НИВОУ Стамбена агенција, поред послова које обавља као непрофитна стамбена организација: прикупља потребне податке и припрема предлоге локалних стратешких докумената; прати реализацију акционог плана локалне стамбене стратегије и подноси прописане извештаје; врши надзор у вези са коришћењем и одржавањем станова који се издају под непрофитним закупом; предлаже нове програме стамбене подршке; подноси прописани годишњи извештај о свом раду; може спроводити поступак доделе стамбене подршке уколико јој то повери јединица локалне самоуправе.
16
ФИНАНСИРАЊЕ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ
Средства за финансирање стамбене подршке обезбеђују се: у буџету Републике Србије и других извора у складу са Законом; у буџету ЈЛС и других извора предвиђених Законом; средствима за финансирање стамбене подршке сматрају се и олакшице чијом применом се смањују трошкови становања корисника стамбене подршке. Средства за финансирање стамбене подршке користе се за припрему и реализацију усвојених стратешких докумената, као и за суфинансирање програма, пројеката и других активности на територији Републике Србије које финансирају међународне финансијске институције или се финансирају кроз билатералну помоћ.
17
ПРИМЕРИ ИЗ ПРАКСЕ
18
Алтернативна стамбена решења
ПРОГРАМ СТАНОВАЊА И ТРАЈНЕ ИНТЕГРАЦИЈЕ ИЗБЕГЛИЦА SETTLEMENT AND INTEGRATION OF REFUGEES PROGRAMME Алтернативна стамбена решења Стварање стамбених јединица за изнајмљивање у незавршеним приватним кућама
19
Стварање стамбених јединица за изнајмљивање у незавршеним приватним кућама
Концепт пројекта Велики број избеглих лица, као и домицијелног становништва као начин за решавање свог стамбеног проблема изабрали су изградњу индивидуалних објеката. Објекти су углавном започети сопственим средствима и својом радном снагом, недовршени, без основних услова у погледу стамбене удобности и најчешће нелегални. Овај пројекат треба да подстакне завршетак таквих објеката, легализацију и обезбеђење нових стамбених решења. Пројекат у основи предвиђа обезбеђење потребног материјала за завршетак објекта радном снагом корисника.
20
Стварање стамбених јединица за изнајмљивање у незавршеним приватним кућама
Реализација пројекта требала је да: обезбеди стамбена решења за избегла и расељена лица и остало социјално угрожено становништво, стимулише развој приватног нископрофитног стамбеног сектора и промовише један од могућих одрживих модела партнерства јавног и приватног сектора, обезбеди повећану правну сигурност закупца и закуподавца и контролисану цену закупа, обезбеди повећање доступности становања групама са ниским примањима уз заштиту економских интереса власника објеката.
21
Стварање стамбених јединица за изнајмљивање у незавршеним приватним кућама
Пројекат применљив: За куће у процесу градње са грађевинском дозволом, или за зграде које пролазе кроз процес легализације; Фаза у којој се налази кућа у изградњи треба да дозволи завршетак изградње две стамбене јединице: За адекватни смештај породичног домаћинства корисника зајма и За давање у закуп под прописаним условима.
22
Eлементи уговора о закупу
Период закупа једнак најмање року отплате зајма; Месечна закупнина у распону од 0.7 дo 1.1 Eура/м2, у зависности од опремљености стана и зони града у коме се налази; Правна сигурност закупаца: Прописани услови раскида уговора; Прописана контрола реализације уговорних обавеза од стране Градске стамбене агенције.
23
Реализовано 11 зајмова
24
ПРОГРАМ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ
ПРОГРАМ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ ДОМАЋИНСТВИМА ПРИВРЕМЕНО РАСЕЉЕНИМ У ОКВИРУ ПРОГРАМА РАСЕЉАВАЊА НАСЕЉА „СТАРА РАДНИЧКА КОЛОНИЈА“ У КРАГУЈЕВЦУ
25
Концепт Програма стамбене подршке
Пружање стамбене подршке лицима, односно домаћинствима, привремено расељеним из порушених барака у оквиру Програма расељавања насеља „Стара радничка колонија“, која из економских разлога нису била у могућности да вредност разлике у површини стана, односно разлике у тржишној вредности непокретности, плате једнократно у року од 20 дана. Програм стамбене подршке рађен је у складу са новим Законом о становању и одржавању зграда („Службени гласник Републике Србије“ број 104/16 од године)
26
Корисници Програма Корисници Програма стамбене подршке могу бити лица, односно породична домаћинства: која су добила решења/одлуке о привременом обезбеђењу смештаја у оквиру Програма расељавања насеља „Стара радничка Колонија“ у Крагујевцу, која нису стекла услов за добијање коначних одлука и која испуњавају услове предвиђене овим Програмом стамбене подршке.
27
Овaj Програм пружа могућност
Исплате цене разлике у површини стана, односно разлике у вредности непокретности по цени са припадајућим порезом од 749,09 евра/м2 + Трошкове овере уговора код нотара са порезом индексирано у еврима На рате: - са избором рока отплате до највише 360 месеци. - са минималном месечном ратом од само 10 евра по средњем курсу НБС на дан уплате; без учешћа, без камате и без додатних трошкова обраде
28
Овaj Програм пружа могућност
Да се купац, по уплати прве рате, у јавним евиденцијама о непокретности (РГЗ) може уписати као сувласник идеалног дела на стану, са уделом који одговара односу размењене и укупне квадратуре стана (Површина порушеног стана/површина новог стана); Да се купац, по исплати последње рате, односно укупне купопродајне цене, у случају превремене отплате, може укњижити као власник на целокупном стану;
29
ХВАЛА НА ПАЖЊИ! Живорад Станковић
Сличне презентације
© 2024 SlidePlayer.rs Inc.
All rights reserved.