Neoklasicizam i Romantizam

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Lekcija 1: Istorija osiguranja
Advertisements

Направити добру Power Point презeнтацију ...
Непроменљиве речи обрада
ВИОЛИНА Мирослав Демак.
Редослед приче: Црне рупе, колапсари, квазари
СТАБИЛИЗАЦИЈА РАДНЕ ТАЧКЕ
Sociologija sa sociologijom prava
SISTEMI PODRŠKE.
Конвенција о правима детета – како је све текло
Шта је наука?.
REALIZAM – 1892./1895..
Olivera Hrnjaković, Marko Tot, Aleksandar Kupusinac, Rade Doroslovački
ГЛОБАЛНЕ И ПАРЦИЈАЛНЕ ДРУШТВЕНЕ ГРУПЕ
СТРУКТУРА ЕПСКЕ ПЕСМЕ.
RANGIRANJE UNIVERZITETA KAO PODSTICAJ RAZVOJA
Живот и прикљученија Љубезни Харалампије
RELIGIJE_SVETA.PPS ČOVEK SP, Jun 2011 UPALITE ZVUČNIKE
Петрарка - канцонијер.
MOBILNOST STUDENATA I NASTAVNOG OSOBLJA U OBLASTI ARHITEKTURE IZMEĐU FAKULTETA TEHNIČKIH NAUKA U NOVOM SADU (SRBIJA) I UNIVERZITETA U ALCALI (ŠPANIJA)
HRVATSKI NARODNI PREPOROD – ILIRIZAM – HRVATSKI ROMANTIZAM ( )
HRVATSKI NARODNI PREPOROD
Test tri sita.
EUROPA I HRVATSKA SREDINOM 18. ST.
Медији у савременом друштву
Ispletimo našu mrežu prijateljstva
ЗАДУЖБИНА СТУДЕНИЦА Алумни клуб
РЕВОЛУЦИЈЕ 1848.г. Пролеће народа.
Српски средњовековни манастири
Ања Вучковић Александра Милутиновић VIII1
ДРУШТВЕНЕ ГРУПЕ.
СТРУКТУРА ДРУШТВА.
САВРЕМЕНО ДРУШТВО И ЕКОЛОШКИ ПРОБЛЕМИ
Барокне тенденције у српској књижевности
БУДИЗАМ.
ЕСТЕТИКА ПЕЈЗАЖА наставник: mr Милена Путник, доцент трећа година програма основних студија пејзажне архитектуре и хортикултуре VI семестар 5 ЕСПБ.
ХОРИЗОНТАЛНО И ВЕРТИКАЛНО СТРУКТУИРАЊЕ ЈАВНОСТИ
POSTULATI SPECIJALNE TEORIJE RELATIVNOSTI
Ђура Јакшић –
Од активности домског васпитача (начина подучавања)
Размисли Шта је природа? Како се дели природа?
Edme Mariotte Martina Šestan Studentica 4.god MF Ak.god.2007/2008
Valentinovo Radio: Renato Stanić 2.E.
Библија у васпитно-образовном процесу
ЋИРИЛИЦА НАШЕ КУЛТУРЕ или РАЂАЊЕ ИДЕЈЕ
Vidljivost i komuniciranje reforme javne uprave
Онтолошки аргументи Анселм: Бог је оно од чега се ништа веће не може замислити. Пошто постојање и у мислима и у стварности јесте веће но постојање само.
općenito i na internetu
MODERNE PRAVNE KODIFIKACIJE
Људски рад је посебно и веома важно обележје људи.
Притисак чврстих тела.
ЕРНЕСТ ХЕМИНГВЕЈ Амерички писац , новинар, романсијер и приповедач
Књига је вреднија од свих споменика украшених сликама,рељефом и дуборезом,јер она сама гради споменике у срцу онога који је чита.                      
Prvi mjesečnici i nedeljnici
ЦАР ДУШАН.
“Zar sam ja čuvar brata svoga?”
Valentinovo.
Uvod u nauku o državi i pravu
МОЈ ЗАВИЧАЈ.
Nina Miškulin 8.a Osnovna Škola Stjepana Antolovića, Privlaka
Uvod u nauku o državi i pravu
ZABAVA, OTKRIVANJE ZAVERA, OBRAZOVANJE :
P. Niko Bilić, SJ Ozdravit će duša moja Bolest i zdravlje u biblijskoj duhovnosti Duhovne vježbe za liječnike i prijatelje (HKLD Pula.
Uvod u nauku o državi i pravu
СТИЛОВИ УЧЕЊА.
Novinarstvo u XVIII vijeku
POJAM I VRSTE BANAKA NASTANAK I RAZVOJ BANKARSTVA
СХВАТАЊЕ О ОДНОСУ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА И РЕШАВАЊЕ ЕКОЛОШКИХ ПРОБЛЕМА
POJAM UPRAVNOG PRAVA Prof. dr iur
Demografski trendovi i urbanizacija (2):
Leonardo da Vinci
Транскрипт презентације:

Neoklasicizam i Romantizam Kontekst 3-4-3 Neoklasicizam 3-4-4 Romantizam 3-4-5 Neobarokni romantizam, neoklasicizam kao romantizam

Istorijski konteks nastanka I neoklasicizam i romantizam nastaju u istom vremenskom periodu, otprilike od 1750 do 1850. To je vreme industrijske revolucije, koja donosi i političke revolucije (buržoaske! ukidanje monarhije i privilegije plemstva, “liberté, égalité, fraternité”, ne socijalističke!). Revolucije ovog perioda dele ideju napretka. Oba su reakcija na izveštačenost i površnost rokokoa, umetnosti namenjenoj frivolnoj aristokratiji, neoklasicizam u ime razuma, a romantizam u ime iskrenih emocija;

3-4-4 Romantizam U ime prirode: san, ludilo, emocije po sebi… Uzvišena priroda i čovek, mali i osuđen na propast… Stil: RenesansE pre nego RenesansA

Romantizam: u ime prirode Dok neoklasicizam odbacuje izveštačenost baroka i rokokoa u ime razuma, romantizam ih odbacuje u ime povratka prirodi; Priroda je divlja, beskrajna, promenljiva, uzvišena i zastrašujuća, ona prevazilazi čoveka, malog i osuđenog na neuspeh; U ime prirode, romantičari se dive slobodi, nesputanim osećanjima, antičku Grčku, Gotiku, san, ludilo, nasilje... To je ustvari potraga za jakim osećanjima, emociji po sebi; Radi se o generalnom stavu bunta prema društvenom poretku i prihvaćenim društvenim normama društva toga doba. U tom smislu romantizam favorizuje povratak raznim ranijim stilovima, prema ličnom nahođenju umetnika , «renesansE » radije nego « renesansA » klasične (grčko-rimske) starine…

FUSELI, John Henry, 1741-1825, Košmar, 1781 Kolevka romantizma je Engleska... FUSELI, John Henry, 1741-1825, Košmar, 1781

William Blake (1757-1827) realizuje nove iluminirane rukopisu po uzoru na srednjevekovne, kombinujući svoju poeziju sa svojim crtežima… Bog, arhitekta univerzuma, kod Blejka može biti i negativna slika Razuma, koji uništava intuiciju i nadahnuće… L’Eternel, 1794, eau-forte rehaussée d’aquarelle William BLAKE, Večni, 1794

John Constable se nasuprot tome suprotstavlja mašti i zastupa posmatranje prirode, u cilju « predstave doživljaja prirodnih silaa », ali se slikajući prirodu, najviše interesuje za neuhvatljive elemente prizora: nebo, oblake, svetlost... « nebo daje ton, ono je osnovni organ osećanja » Mais en peignant la nature anglaise, il s’attache à des qualités intangibles: ciel, lumière, nuages… Le ciel est « la note clé … le principal organe du sentiment». John Constable

William Turner, Brodolom, 1805 I William Turner slika pitoreskne pejzaže u kojima nebo i more dominiraju, ali ti pejzaži su scene dramatičnih događaja, bilo istorijskih (« Hanibal prelazi Alpe »), opisanih u literaturi (« Posle potopa ») ili savremenih tragedija koje odgovaraju romantičnom osećanju… William Turner, Brodolom, 1805

Turner, 1842, Peace - Burial at Sea Njegov način slikanja opisuju kao « nestalne vizije naslikane bojenom parom »... Turner, 1842, Peace - Burial at Sea Turner, Jutro posle potopa

Caspar David FRIEDRICH (1774-1840), The Cross in the Mountains, 1812 U Nemačkoj, slikari ponovo otkrivaju svoje gotičko nasleđe. Religijski zanos se vezuje za prirodu, uzvišenu i zastrašujuću… Caspar David FRIEDRICH (1774-1840), The Cross in the Mountains, 1812

FRIEDRICH, Caspar David 1774-1840, The Abbey in the Oakwood, 1810 Po uzoru na gotičko slikarstvo za nemački romantizam će biti karakteristična minuciozna tehnika nalik na srednjevekovnu . FRIEDRICH, Caspar David 1774-1840, The Abbey in the Oakwood, 1810

Caspar David FRIEDRICH (1774-1840), Brodolom “Nade”, 1821 Friedrich ovde slika jedan savremeni događaj, brodolom broda « Nada » tokom polarne ekspedicije. Naziv broda upotrebljen u naslovu slike (Brodolom « Nade »), ilustuje romantičnu ideju o sudbini čoveka, osuđenog na neuspeh pred prirodom... William Perry, 1819-20 Caspar David FRIEDRICH (1774-1840), Brodolom “Nade”, 1821

Amerikanac Copley (1738-1815), Votson i ajkula, 1778 Teme brojnih romantičnih slika na sličan način prikazuju savremene dramatične događaje... Caribean sea Amerikanac Copley (1738-1815), Votson i ajkula, 1778

Francuska: Žeriko, Splav “Meduze” 1819 Géricault, Le radeau de la Méduse,Aux côtes de L’Afrique occidentale Francuska: Žeriko, Splav “Meduze” 1819

FRIEDRICH, Caspar David, The Wanderer above the Mists, 1817-18 Ova Friedrihova slika dobro dočarava taj novi odnos prema prirodi, uzvišenoj i zastrašujućoj, kojoj se čovek divi, čije granice pomera i neistražene krajeve osvaja, ali i ideju o sudbini čoveka suočenog sa tom prirodom... FRIEDRICH, Caspar David, The Wanderer above the Mists, 1817-18

Čovek je, iako moćan, mali spram uzvišene i zastrašujuće prirode, osuđen na neuspeh i propast, ali njegova životna priča svejedno poprima dimenzije mita… FRIEDRICH, The Wanderer above the Mists, 1818 GROS, Napoléon à Arcole, 1796

Romantizam: ideje, teme, stil Odbaciti izveštačenost rokokoa i vratiti se prirodi; Priroda je divlja, beskrajna, promenljiva, uzvišena i zastrašujuća, religijska ekstaza se može doživeti pred prirodom. Priroda prevazilazi čoveka, malog i ništavnog, osuđenog na propast, međutim, čovekova životna borba je bitna a savremeni događaji i pojedinačne sudbine poprimaju dimenzije mita. U ime prirode, romantičari će obožavati slobodu, emocije, netaknutu prirodu, antičku Grčku, Gotiku, san, ludilo... Teme su vizije, pejzaži, istorijski pejzaži, predstave savremenih dramatičnih događaja, portreti... Radi se ustvari o potrazi za jakim osećanjima po sebi, i stavu bunta prema društvenom poretku i prihvaćenim društvenim normama toga vremena. U tom smislu romantizam favorizuje povratak raznim ranijim stilovima... , i to prema ličnom nahođenju umetnika. «renesansE » radije nego « renesansA » klasične (grčko-rimske) starine…

Stil je raznovrstan, i zavisi od senzibiliteta svakog umetnika Stil je raznovrstan, i zavisi od senzibiliteta svakog umetnika. Tako romantični umetnici ponovo otkrivaju razne zaboravljene ili zanemarene stilove, pa govorimo o «renesansAMA » radije nego o « renesansI » uvek iste klasične (grčko-rimske) starine… Tako dela ovog perioda mogu izgledati stilski veoma različito: Le Style hétéroclite:

Parlament, London, rekonstruisan u gotičkom stilu između 1840-1870 Taj izbor stila prema ličnom afinitetu umetnika je po sebi romantičan koncept. Povratak na ranije, (pred-renesanse stilove, srednjevekovni, gotički...) ili izbor van-evropskih stilova se najjasnije vidi u arhitekturi ovog perioda… Parlament, London, rekonstruisan u gotičkom stilu između 1840-1870 House of Parliament, London,rebuilt gothic style (plan by Sir Charles Barry) between 1840-1870 (after fire destroyed the old building, in 1834) Royal Pavilion, Indo-Saracenic style prevalent in India for most of the 19th century. The current appearance of the Pavilion, with its domes and minarets, is the work of architect John Nash, who extended the building starting in 1815. Kraljevski Paviljon, sadašnji izgled (John Nash, 1815, indo-saracenski stil)

En France: Géricault, Le radeau de la Méduse, 1819 U Francuskoj romantizam poprima jedan specifičan oblik. Žerikoov “Splav Meduze”, konstatovali smo, po temi je tipično romantičan: prikazuje savremeni događaj, tragediju koja čoveka stavlja na milost i nemilost elementima, ali i ludilu… France: Romantisme néo-baroque: Aux côtes de L’Afrique occidentale En France: Géricault, Le radeau de la Méduse, 1819

Žeriko se i prethodno interesovao za ludilo, i slikao portrete pacijenata duševnih bolnica...

Pogledajmo sada kako je ova tema predstavljena, njen stil: France: Romantisme néo-baroque: Aux côtes de L’Afrique occidentale En France: Géricault, Le radeau de la Méduse, 1819

Konstatujemo da je kompozicija ove slike dijagonalna, kontrasti osvetljenja dramatični, kao i pokreti prikazanih figura, patnja mrtvih i umirućih izgleda realistično. Sve to nas podseća na barok... France: Géricault, Le radeau de la Méduse, 1819

Raznovrsni stil: romantizam i neobarokni romantizam Već smo pomenuli da je stil romantičnih umetnika raznovrstan, prema afinitetu umetnika, koji ponovo otkrivaju zaboravljene ili zanemarene stilove, pa tako govorimo o «renesansAMA » radije nego o « renesansI » uvek iste klasične (grčko-rimske) starine… : To ponovno otkrivanje stilova se odnosi i na barok, utoliko što barok najbolje prenosi uzbuđenje i jake emocije, što je cilj i romantičnim umetnicima, kao što vidimo u ovim delima. Govorimo o Neobaroknom romantizmu, koji će u Francuskoj imati značajne predstavnike... dont on verra en France deux grands représentants, qui sont Théodore GÉRICAULT et Eugène DELACROIX.

U Francuskoj: neobarokni romantizam Teodor Žeriko i Ežen Delakroa U Francuskoj će neobarkokni romantizam imati dva bitna predstavnika, Teodora Žerikoa (Théodore GÉRICAULT, 1791-1824) i Ežen Delacroaa (Eugène DELACROIX, 1798-1863).

Delacroix, Liberté guidant le peuple, 1830 Drugi značajan predstavnik neobaroknog romantizma u Francuskoj je Ežen Delakroa. Tema ove slike, naslikane 1830, je revolucija iz jula 1830, dakle savremeni događaj. Građani Pariza, vođeni alegorijskom figurom Slobode, preko mrtvih hrle u borbu... 28 juillet 1830, « Les trois glorieuses » insurrection des classes moyennes contre Charles X, ( 4 ordonnances pour écraser l’opposition libérale: suspension de la liberté de la presse, dissolution de la Chambre des députés, réforme du suffrage pour un plus favorable à l’aristocratie…) Charles X abdique, c’est Louis Philippe qui prête serrement sur la Charte (la Monarchie de juillet) Delacroix, Liberté guidant le peuple, 1830

Delacroix, Sloboda predvodi narod, 1830 I ovde nas dijagonalna kompozicija i naglašen kontrast podsećaju na barok. 28 juillet 1830, « Les trois glorieuses » insurrection des classes moyennes contre Charles X, ( 4 ordonnances pour écraser l’opposition libérale: suspension de la liberté de la presse, dissolution de la Chambre des députés, réforme du suffrage pour un plus favorable à l’aristocratie…) Charles X abdique, c’est Louis Philippe qui prête serrement sur la Charte (la Monarchie de juillet) Delacroix, Sloboda predvodi narod, 1830

DELACROIX, Le Massacre de Scio, 1822-24 Tema ove slike je takođe savremen događaj, epizoda grčke borbe za oslobođenje od Turaka, čiju će « poetsku istinu » Delakroa ovde predstaviti. fait contemporain: la guerre d’indépendance grecque contre les Turcs DELACROIX, Le Massacre de Scio, 1822-24

Delakroa, Grčka umire na ruševinama Misolongija, 1827 Romantičarski pokret je savremenik i pratilac nacionalnih borbi XVIII i XIX veka i nastanka nacija u današnjem smislu reči. La Grèce expirant sur les ruines de Missolonghi Delakroa, Grčka umire na ruševinama Misolongija, 1827

Delacroix, Sloboda predvodi narod, 1830 28 juillet 1830, « Les trois glorieuses » insurrection des classes moyennes contre Charles X, ( 4 ordonnances pour écraser l’opposition libérale: suspension de la liberté de la presse, dissolution de la Chambre des députés, réforme du suffrage pour un plus favorable à l’aristocratie…) Charles X abdique, c’est Louis Philippe qui prête serrement sur la Charte (la Monarchie de juillet) Delacroix, Sloboda predvodi narod, 1830

Delacroix, Asurbanipalova smrt, 1827 Sliku Asurbanipalova smrt Delakroa slika u vreme otkrića kraljevske grobnice u Uru, te se i dalje u izvesnom smislu odnosi na savremeni događaj... le tombeau royal d’Our (datant de 2600 av. J.C., découvert en 1822) La Mort de Sardanapale Delacroix, Asurbanipalova smrt, 1827

Delakroa, Robinje iz harema, 1827-28 Delakroa, Alžirske žene, 1834 Međutim, u stalnoj u potrazi za jačim i neposrednijim emocijama, romantični slikari se postepeno distanciraju od problema svoga vremena i sve više okreću egzotičnim temama… Delakroa se vraća sa svog putovanja po tada francuskim severno-afričkim kolonijama sa novim repertoarom tema kojima će se nadalje baviti: Odalisque sur un divan, 1827-28 Femmes d’Algiers Delakroa, Robinje iz harema, 1827-28 Delakroa, Alžirske žene, 1834

Egzotične teme (robinje iz harema, turska kupatila...) Son sens de la couleur, un mélange de froideur et de sensualité et

Delacroix, Odalisque sur un divan, 1827-28 Ukoliko sada uporedimo slike dva predstavnika tada naizgled suprotstavljenih pokreta, Engrove (neoklasicizam) i Delakroaove (neobarokni romantizam) Odaliske, vidimo da iako su načini slikanja različiti, tema je ista: i u jednoj i u drugoj nalazimo na (romantičnu) fascinaciju egzotičnim, drugačijim, kulturama... En comparant ainsi les peintures des deux styles apparament concurrents de l’époque, nous constatons que, si la façon de peindre reste spécifique, leur thèmes se rapprochent dans l’enchantement, en soi romantique, de l’époque pour les sujets exotiques Delacroix, Odalisque sur un divan, 1827-28 Ingres, La grande Odalisque, 1814

Iako su načini slikanja različiti, slične teme (robinje u haremu, žene iz harema na kupanju...) odaju u suštini romantičnu fasciniranost ovog perioda egzotičnim temama... Son sens de la couleur, un mélange de froideur et de sensualité et

Neokclasicizam kao jedan od aspekata Romantizma… U kontekstu izbora stila prema ličnom afinitetu umetnika, neoklasicizam se danas smatra jednim aspektom romantizma, a ne suprotstavljenim pokretom. Izučavali smo ga posebno jer do početka XIX veka predstavlja dominantan stil. Ingres, La grande Odalisque 1814 Dans ce contexte de choix du style selon affinité personnelle, le néo-classicisme est aujourd’hui considéré comme un aspect du romantisme et non plus comme un mouvement opposé: nous l’avons étudié à part car il représente le style dominant jusqu’au début du XIXème siècle ;

Delacroix, Asurbanipalova smrt, 1827 I tako se slikari ovog perioda, stalno u potrazi za jačim i neposrednijim emocijama, postepeno udaljavaju od problema svoga vremena… le tombeau royal d’Our (datant de 2600 av. J.C., découvert en 1822) La Mort de Sardanapale Delacroix, Asurbanipalova smrt, 1827

…i okreću egzotičnim temama… Odalisque sur un divan, 1827-28 Femmes d’Algiers Robinja iz harema na divanu, 1827-28 Delacroix, Alžirske žene, 1834

Delacroix, Chevaux arabes, 1860 Upravo će to udaljavanje od problema njihovog društva i vremena dovesti do opadanja značaja ovog pokreta… Delacroix, Chevaux arabes, 1860 Chasse au lion, 1861

Dok će se neoklasična tradicija, od revolucionarnog stila u početku, pretvoriti u stil novoetablirane elite, buržoazije, i okameniti u dogmu protiv koje će se boriti generacije mladih umetnika … INGRES, Portrait de Louis Bertin, 1832

Romantizam, neobarokni romantizam, neoklasicizam kao aspekt romantizma… Već smo pomenuli da je stil romantičnih umetnika raznovrstan, prema afinitetu umetnika, koji ponovi otkrivaju zaboravljene ili zanemarene stilove, pa tako govorimo o «renesansAMA » radije nego o « renesansI » uvek iste klasične (grčko-rimske) starine… : To ponovno otkrivanje stilova se odnosi i na barok, utoliko što barok najbolje prenosi uzbuđenje i jake emocije, što je cilj i romantičnim umetnicima. Govorimo o Neobaroknom romantizmu, koji će u Francuskoj imati dva značajna predstavnika, Teodora Žerikoa i Ežen Delakroaa. U kontekstu izbora stila prema ličnom afinitetu umetnika, neoklasicizam se danas smatra jednim aspektom romantizma, a ne suprotstavljenim pokretom. To je stil onih umetnika koji su prema svom afinitetu odabrali klasicizam...

Znam da odgovorim: Kom pravcu pripadaju ove dve slike Znam da odgovorim: Kom pravcu pripadaju ove dve slike? U kom kontekstu on nastaje, po čemu je karakterističan? Po čemu ove dve slike dobro ilustruju ideje ovog pravca? FRIEDRICH, The Wanderer above the Mists, 1818 GROS, Napoléon à Arcole, 1796

Tarner, Brodolom, 1805 3) Kako se zove pravac kome pripadaju ove dve slike? Koje ideje karakteristične za ovaj pokret ove dve slike dobro ilustruju? Ovaj pravac u Francuskoj dobija specifičan oblik, govorimo o… (recite termin i objasnite zašto). Žeriko, Splav Meduze, 1819

Znam da odgovorim: Romantizam se u Francuskoj javlja u specifičnom obliku, govorimo o … Objasnite na primeru ove dve slike. Koje ideje karakteristične za romantizam ove dve slike ilustuju? Sloboda predvodi narod, 1830 Asurbanipalova smrt, 1827

Znam da odgovorim: Kojim umetničkim pravcima XIX veka pripadaju ove dve slike? Obrazložite. Uporedite ih po temi i po stilu. Šta možete da zaključite? Delacroix, 1827-28, Odalisque Reclining on a Divan Ingres, Velika Odaliska, 1814 Delacroix, Odaliska, 1827-28

Znam, mislim, argumentujem: Kojim umetničkim pravcima pridaju ove dve slike. Uporedi ih. Šta zaključuješ o vrednostima za koje se zalažu? Ingres, Louis Bertin, 1832, Delacroix, Frederic Chopin 1838 Ingres, Louis Bertin, 1832 Delacroix, Frédéric Chopin 1838