Скинути презентацију
Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате
1
СХВАТАЊЕ О ОДНОСУ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА И РЕШАВАЊЕ ЕКОЛОШКИХ ПРОБЛЕМА
2
Три раздобља: човек мења природу, производи “нову”, али зависи од природе; преовладава “нова природа”, човек је господар природе и може неисцрпно да је користи мења природу, али променама доводи у питање свој опстанак
3
Различита схватања о односу човека и природне средине настају у појединим фазама развоја људског друштва. Указују на: степен развоја средстава за производњу и могућности присвајања природе друштвено-економске односе у којима су људи живели степен развоја њихових могућности да спознају природу и њене законитости.
4
У свим етапама друштвеног развоја сусрећемо:
мисао о дносу друштва и природе законску регулативу
5
У неразвијеним друштвима схватања се сврставају у две групе:
природа је недокучива и човек је осуђен на вечну и неравноправну борбу са њом човек је део природе и срећу може остварити само у хармонији са њом
6
Стари век: Софисти (Протагора, Хипија, Продик ... Аристотел
Софисти (Протагора, Хипија, Продик ... Аристотел Протагора: “Човек је мерило свих ствари, постојећих да јесу, а непостојећих да нису" => човек је субјект, а природа објект коме човек намеће своју вољу. Добро за човека је циљ коме и сама природа тежи
7
упутства за најбоља места за становање
Витрувије Тит Лукреције Кар упутства за најбоља места за становање анализира природне услове средине указује на значај тргова у епу “О природи ствари” изложио схватање о повезаности природе и човека
8
Средњи век: мало теоријских разматрања
доношени прописи о регулисању градског живота
9
Алберти Леонардо Да Винчи Удобни станови Складни тргови Занати у одређеним градским зонама Градски саобраћај у подуличним тунелима
10
Статут града Дубровника
Цар Јустинијан (прописи о рушењу старих кућа) Статут града Дубровника (регулисање канализације, изградња улица, забрана изградње кућа од сламе) Едвард I (едикт против употребе угља) Ричард III Хенри V
11
Прва књига Мојсијева која се зове Постање
Библија Прва књига Мојсијева која се зове Постање Бог створи небо и земљу и светлост и таму Воду и небо Земљу, море, траву, биље, дрво родно Сунце, месец и звезде Китове, птице Различите животиње, човека “који ће бити господар од риба морских и од птица небеских и од стоке и од целе земље и од свих животиња што се мичу по земљи.” Створи мушко и женско , благослови их и рече: “рађајте се и множите се и напуните земљу, и владајте њом, и будите господари од риба морских и од птица небеских и од свег звериња што се миче по земљи”
12
Хришћанска декларација о природи
“/.../, хришћани одбијају: све облике људског деловања – ратове, дискриминацију и разарање културе – /.../ сваку непромишљену експлоатацију природе, која прети да је уништи и да, повратно, човека начини жртвом те деградације /.../” /.../ хришћани позивају све људе и жене да се држе: Екуменског дијалога о циљевима научних истраживања и еколошким последицама примене њених открића, /.../ Приоритета моралних вредности над технолошким напретком” /.../
13
У Курану пише: “Свако ко засади дрво и ревносно се о њему стара док не порасте и донесе плода, биће награђен” “Свет је сав у зеленилу и диван, а Бог је вас одредио да се о њему старате.”
14
Нови век Француски материјалисти:
географски материјализам (Боден, Монтескије, Расел) Бекон, Хобс, Декарт, Лајбниц Филозофи идеалисти (Хегел) Малтус, Рикардо, Смит Карл Маркс
15
Бекон Декарт Залаже се за развој науке која омогућује мењање природе и прилагођавање потребама људи. Развија идеју о супростављености човека природи. Знање и разум су основ просперитета.
16
Малтус Џон Стјуард Мил Економски развој води удвостручавању становника сваких 25 година, а храна расте по аритметичкој прогресији. Катастрофа је неминован. Експанзија капитала не доводи увек до повећања благостања
17
Маркс и Енгелс “Природа је за човека живот, а не средство за живот”
Техника је средство човекове самореализације Техника је противник човеку и природној средини због друштвених услова у којима се користи
Сличне презентације
© 2024 SlidePlayer.rs Inc.
All rights reserved.