Хамлет.

Slides:



Advertisements
Сличне презентације
Homer.
Advertisements

Врсте речи Српски језик 4
Непроменљиве речи обрада
Добар дан, драга децо! Данас ћемо учити: САБИРАЊЕ И ОДУЗИМАЊЕ
ВИОЛИНА Мирослав Демак.
Бајка о рибару и рибици А. С. Пушкин
Хришћанске врлине вјера, нада и љубав
BAJKA O JEDNOM MIŠU.
O ХРИШЋАНСКИМ ДУЖНОСТИМА
Živjeti svaki dan.
Hebrejska Tora — osnovica Biblije Izborni predmet uz Biblija SZ ECTS 3
РЕЛИГИЈА И УМЕТНОСТ СТАРЕ ГРЧКЕ
Ferbt1_004sz_003.ppt sz_003.ppt Egzegeza SZ – Izbor iz Petoknjižja srijedom u 16:00 amdg.ffrz.hr > nastava > MVI James Tissot, Jakov,
Петрарка - канцонијер.
Kralj David i Bat Šeba 1 Sam 11s Ps 51
Test tri sita.
KRŠTENJE GOSPODINOVO GODINA A
Православна вјеронаука
SUNČEV SUSTAV.
Kako koristimo Internet!?
Jakov je Izrael Post Izbor iz Petoknjižja amdg.eu/tfmvi
ОШ „Краљ Петар Први” Правописна вежба.
О ПОСТУПЦИМА ОСАМОСТАЉИВАЊА У АНДРИЋЕВИМ ЗНАКОВИМА ПОРЕД ПУТА
БОГАТИМО РЕЧНИК - лексичке вежбе-
СТРАХ ОД ОДГОВАРАЊА → Упознавање компоненти емоционалних реакција страха у испитној ситуацији у функцији редуковања страха. → Задаци: - Освестити све компоненте.
ПРАВОСЛАВНИ КАТИХИЗИС МАРКО РАДАКОВИЋ, СОМБОР, 2016.
Библија за дјецу представља Старјешина храма посјећује Исуса.
Vježbe 3: Izgradnja tima
„ШТО ГОД ТКАШ, ВЕЗУЈ КОНЦЕ ЗА НЕБО“
SIN.
Ponavljanje.
Припремио вјероучитељ Драган Ђурић
Онтолошки аргументи Анселм: Бог је оно од чега се ништа веће не може замислити. Пошто постојање и у мислима и у стварности јесте веће но постојање само.
općenito i na internetu
Funkcije.
KRŠĆANSKA VJERA KAO ODGOVOR SMISLA
ПРАВОСЛАВНА ВЈЕРОНАУКА
Притисак чврстих тела.
VEZE IZMEĐU SLAJDOVA 8. razred.
Сергеј Иванов и Никола Кондић Радили су:.
Женски ликови у роману На Дрини ћуприја
ПИСАЊЕ РЕЧЦЕ ЛИ И НЕ.
ЛАВ И МИШ ЕЗОП.
Blagdan Rođenje sv. Ivana Krstitelja
Tales.
вјероучитељ Драган Ђурић
„БАКА И ТОРТА“ -поучна прича.
Proroci Jesen-zima 2011 p. Niko Bilić SJ > nastava > redovnice
Књига је вреднија од свих споменика украшених сликама,рељефом и дуборезом,јер она сама гради споменике у срцу онога који је чита.                      
ДА ЛИ СТЕ ПОХЛЕПНИ? -поучна прича Припремио: вјероучитељ Драган Ђурић.
SALJEM TI OVU IGRU, NEMOJ MISLITI DA JE JEDNA OD TIPICNIH IGARA U LANCU KOJE SE SALJU TEK TAKO. SUPER JE ZABAVNA I NE ZNAM  STO JE TO, ALI POSTOJI MOGUCNOST.
“ja ne mogu ovo riješiti ...” “Ja ću ispraviti tvoje staze”
Библијска историја Новог Завета
Molitva na prste.
СТРАХ ОД ОДГОВАРАЊА → Упознавање компоненти емоционалних реакција страха у испитној ситуацији у функцији редуковања страха. → Задаци: - Освестити све компоненте.
“Zar sam ja čuvar brata svoga?”
25. listopada XXX. nedjelja Glazba: Iz Židovske sinagoga
Решавањем асоцијације открићете о чему ће бити речи на овом часу!
Valentinovo.
PRIJATELJSTVO.
Тада дође Исус из Галилеје на Јордан Јовану да га овај крсти.
Слабљење српске државе
Саобраћај.
Ćopićeva poetika fantastike
TVT342 Egzegeza Staroga zavjeta – Izbor iz Mudrosnih spisa
Холокауст Геноцид над јеврејима
OGRADA.
Sportski auto.
OVO JE MOJ LJUBLJENI SIN OVO JE MOJ LJUBLJENI SIN
Транскрипт презентације:

хамлет

трагедија Трагедија приказује несрећну судбину човека који због неког неминовног стицаја околности, или због своје природе, или због тежње ка неком узвишеном али недостижном циљу жртвује свој живот или своју срећу, и тако добија црте изразите величине, страдања и племенитости.

хамлет Први пут је изведен у Лондону 1601. године у позоришту Глоб. Изводили су је глумци Дружине лорда Чембрлена. Предање каже да је у представама Хамлета сам аутор играо улогу Духа.

Елизабетинска драма Културна традиција наслеђена од средњег века богатила се утицајима хуманизма и ренесансе који су допирали из Италије и Француске. Антички узори: писац трагедија Сенека, комедиографи Теренције и Плаут У елизабетинско доба посебно популарна била је трагедија освете.

За трагедију освете били су карактеристични и појава духа убијеног, и стање лудила (смишљено и са функцијом у драмском заплету), и извођење пантомиме, и резигнација и усамљеност главног јунака.

Прича о Хамлету потиче из веома старих извора – скандинавских легенди. Први пут је записана у Историји Данске Сакса Граматика (почетак XIII века). Пра-Хамлет Томаса Кида (XVI век) У изворима и у Кидовом Пра-Хамлету ова прича је просто излагање убиства и освете, без оне психолошке и моралне сложености коју је овој теми дао Шекспир.

Први чин Хорацио: (...) Наш покојни краљ, Чија нам се сад баш појавила сен, Био је – то знате – на борбу изазван Од Фортинбраса, краља норвешког (...). У борби тој наш Хамлет јуначки – Тако га овај земни назва свет – Убије тога Фортинбраса. Овај (...) Победнику даде, сем живота свог, Све земље којима беше владао. Млади Фотинбрас скупља војску и жели да поврати очеву земљу.

Краљ: А сад, синовче, сине, Хамлете... Хамлет: Синовац више, мало мање син. Краљ: Зашто сте увек у тим облацима? Хамлет: Не, краљу, ја сам одвише на сунцу.

Хамлет: (...) Боже! Боже! Што јадан, празан, бљутав, бескорисан Изгледа мени сав рад овог света! Гада! О, гада! Неоплевљен врт То је, где је коров, где биље отровно И наказно је овладало њим. Да дотле дође! Два месеца тек Мртав! Ни толико. Ни два! Па још такав Краљ, што на овог личи ко Аполон На Сатира! Па спрам моје мајке мио Да не би дао ветри небесни Да одвећ грубо дођу јој до лица. (...) Па ипак, тек месец... Да ми је да не мислим На то! – Слабости, твоје је име жена! –

Хамлет: Говори, ја сам дужан слушати. Дух: Кад чујеш, бићеш дужан светити... (...) Ја сам оца твога дух, Осуђен да неко време ноћу лутам, А дању огњем окован да постим, Док греси што починих за живота Очисте се, згоре. И да нисам спречен Причати приче моје тамнице, Приче би ове и најмања реч Спржила ум ти. Смрзла младу крв...

Хамлет: Похитај да га сазнам, да на крилима Брзим ко молитва ил љубавне мисли Освети својој појурит могу. Дух: Видим да си вољан за то. А био би Тупљи но масна трава која мирно На обалама Лете расте, кад се Покренуо не би.

Хамлет: Да те памтим! О, да, јадни душе мој! Док памћења буде у тој сметеној Лобањи, ја ћу сећати се! Шта! С памћења табле збрисаћу све ситне, Све луде приче, све изреке књишке, Све облике, све утиске прошле, Што младост и посматрање уписа, И само твој ће завет живети У књизи и у свесци срца мог, Непомешан са нижим стварима. Тако ми неба! О, жено најпакленија! О, насмејани, проклети ниткове!

Хамлет: (...) Треба да запишем Да се неко може смејати, и смејат, И опет бити зликовац; јер знам Да таквог може бити бар у Данској!

Хамлет: Има много ствари на небу и земљи О којима ваша мудрост и не сања, Мој Хорацио.

Други чин Хамлет: Ах, Боже мој: Ја бих се могао затворити у орахову љуску, па се ипак сматрати краљем бескрајног простора, само кад не бих имао ружних снова. (...) Како је диван створ човек! Како је племенит умом! Како неограничен по способностима! Како су дивни и изразити његови покрети и његово тело! Како је изразом сличан анђелу! Како по разуму наличи на бога! – Украс света, узор свега живота! – Па ипак, шта је за мене та квинтесенција прашине? Човек ми се не мили...

Хамлет: О, какав подлац, ниски роб сам ја! Није ли страшно, да тај глумац ту У једној песми, једном сну о страсти Маштом својом може да присили душу, Да од њеног дејства пребледи му лик, У оку буду сузе, лицем страх, Јецање у гласу, и држање све С његовом маштом да дође у склад? а све низашта? За Хекубу! Шта је Хекуба њему, или он Хекуби, Да плаче за њом! Шта би радио Тај, да има повод, побуде за бол Као ја?

Хамлет: (...) Ја ћу пазити На његов поглед, прозират до сржи. Тргне л’ се само, знаћу већ свој пут! Дух који видех можда је нечастив, А ђаво може на себе узети Допадљив облик; шта више и можда, Због слабости ми и суморности – а он на такве има силну моћ – На зло ме води, да ме упропасти. Ја хоћу да имам стварније разлоге Но овај. Глума замку нек ми дадне, У коју ће савест краљева да падне.

Трећи чин Хамлет: Бити ил’ не бити? – питање је сад. Је л’ лепше да у души трпимо Праћке и стреле судбе обесне, Или на оружје против мора беда Дићи се, и борбом учинити им крај? Умрети – спавати – ништа више – (реци, Да спавањем се сврши срца бол И хиљадама животних потреса Што преносе се на месо) – то је циљ, И предано му тежити. Умрети,

Спавати – спавати – можда сањати. Да, ту је чвор Спавати – спавати – можда сањати! Да, ту је чвор! Јер у том спавању Смртном, какви би снови могли доћи, Кад живота ово клупче одмотамо? Ту морамо стати; то је обзир тај Што беди нашој продужава век!

Краљ: Како је сад наш синовац Хамлет? Хамлет: Изванредно добро, вере ми: на камелеоновој храни; једем ваздух, кљукају ме обећањима. Тако не бисте могли гојити ни копуна. Краљ: Не разумем тај одговор, Хамлете; мени не требају такве речи.

Хамлет (на Офелијине речи да су прошла два месеца од краљеве смрти): Већ толико! Онда нек ђаво носи црнину; ја ћу обући лепо одело. Господе! Умро пре два месеца, па још није заборављен? Онда има наде да успомена на великог човека преживи његов живот за читаво пола године.

Хамлет (краљу): Мишоловка. Како то, запитаћете? Па у пренесеном значењу. Комад приказује једно убиство у Бечу: кнез се зове Гонцаго, његова жена Батиста. Видећете одмах; зликовачка посла. Али, шта мари? То се не тиче нас, Вашег Величанства и мене; наша је савест мирна. Кога сврби, нек се чеше; наша шија је читава.

Хамлет тражи од Гилденстерна да свира на фрули; овај каже да не уме. Хамлет: Па видите какву тричаву ствар правите ви од мене. Ви хоћете на мени да свирате; хоћете да сазнате за мој кључ; хоћете да ми из срца ишчупате тајну; хтели бисте да одјекне од најнижег тона до врха своје скале. А ево овог малог инструмента у коме је диван глас и обиље тонова, па га ви ипак не можете натерати да проговори! До сто ђавола, мислите ли ви да се на мени може лакше свирати него на овој фрули?!

Хамлет види Краља самог док се моли. Хамлет: О томе треба размислити. Један ми зликовац оца убио, И зато зар, јединац син му, ја Шаљем тог ситог зликовца у рај! О, то би била плата, награда, А освета никад!

Краљица: Хамлете, ти тешко увреди оца свог. Хамлет: Мајко, увредисте тешко оца мог.

Четврти чин Хамлет: Бити велики није рад велика циља Кренути се, него с величином моћи За једну сламку кренути у борбу, Кад је на коцки част. А шта сам ја, Што имам оца убијеног, мајку Осрамоћену, све подстреке крви, Разума, па пуштам да ипак спава све... (...) Одсад нек будете Крваве, мисли, ил’ без сваке мете!

Орфелијино лудило Лаерт долази да освети смрт свог оца Полонија. Офелијина смрт

Пети чин Хамлет (Јориковој лобањи): Авај, јадни Јориче! Знао сам га, Хорацио; био је безгранично весео; имао је изврсне досетке; хиљаду пута ме је носио на леђима (...). Где су сада твоја заједања, твоје шале, твоје песме, твоје муњевите досетке што су за столом стварале буру смеха! Зар ничега што би се подсмехнуло нашем кревељењу? Сасвим отпала губица! Иди сад у госпођину собу и кажи јој да може намазати лице слојем дебелим као палац, ипак ће најзад овако изгледати!