Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

SPOLJNOTRGOVINSKO I DEVIZNO POSLOVANJE VEŽBA 4. Doc

Сличне презентације


Презентација на тему: "SPOLJNOTRGOVINSKO I DEVIZNO POSLOVANJE VEŽBA 4. Doc"— Транскрипт презентације:

1 SPOLJNOTRGOVINSKO I DEVIZNO POSLOVANJE VEŽBA 4. Doc
SPOLJNOTRGOVINSKO I DEVIZNO POSLOVANJE VEŽBA 4. Doc.dr Milutin Ateljević

2 KVALITET Kvalitet predstavlja osnovu za zadovoljenje:
tržišnih zahteva (zahtevi potrošača, pogodnost za upotrebu proizvoda, obezbeđenje učešća na tržištu i vernost dobavljača za isporuku i sl.), poslovnih zahteva (zahtevi akcionara za rast, opstanak i razvoj društva, kvalitet života i rada zaposlenih..) i zahteva društva

3 STANDARDIZACIJA KVALITETA
Standardi se dele na: tehničke (veličina, sadržaj materija, boja), standarde učinka (sposobnost da nešto učine - proizvedu) i standarde konkurentnosti. .

4 POJAM I ULOGA KVALITETA
Uloga kvaliteta, predstavlja jednu od najznačajnijih stubova ekonomskog razvoja i izvoznog uspeha, koja se potvrđuje stalnim insistiranjem na uvođenju standardizacije. Ulogom kvaliteta, se postiže: veći kvalitet, niži troškovi i veća bezbednost proizvoda, Ulogom kvaliteta u međunarodnom poslovanju znatno jača konkurencija.

5 DEFINICIJA KVALITETA Visok kvalitet traži jaču cenu,
Srednji kvalitet traži srednju cenu, Nizak kvalitet traži nižu cenu jer se u tom slučaju radi o kvalitetu koji može da zadovolji minimalne potrošačeve potrebe i navike. Kvalitet je konzistentna isporuka proizvoda i usluga koja se podudara sa očekivanim pokazateljima, uz čiju pomoć se definiše kada i kakav se kvalitet postiže.

6 POTVRDA KVALITETA Svetska trgovinska organizacija (STO) insistira da sve robe u međunarodnoj trgovini imaju obaveznu kontrolu pre isporuke (preshipment inspection). Inspekciju vrše specijalizovane i specijalno imenovane firme koje daju potvrdu kvaliteta, kako bi se izbegli ogromni troškovi vraćanja robe, ako bi se naknadno utvrdilo da ona nije kvalitetna. Kvalitet zavisi od proizvodnih procesa i njihove kontrole, obučenosti radnika, odgovornosti u radu i izboru dobavljača, sa stanovištva kvaliteta njihove isporučene robe.

7 MENADŽMENT KVALITETA Menadžment kvaliteta upućuje na procese, umesto na sam krajnji kvalitet proizvoda ili usluge. Takav proces obuhvata planiranje proizvoda ili usluge, neophodne resurse i merenje efikasnosti resursa, uključujući i sam kvalitet. Kao osnovne tačke sistema za upravljanje kvalitetom i obezbeđenje kvaliteta koriste se odgovarajući modeli i standardi ili modeli tzv. dobre proizvođačke prakse i dobre laboratorijske prakse kako za zemlje EU tako i za zemlje van Evropske unije.

8 EVOLUCIJA UPRAVLJANJA KVALITETOM
Evolucija upravljanja kvalitetom svodi se na tri faze: kontrolisanje i kontrola kvaliteta, obezbeđenje kvaliteta i menađment totalnog kvaliteta (TQM ). 8

9 RAZLIKE IZMEĐU TRADICIONALNOG I SAVREMENOG PRISTUPA KVALITETU
Kvalitet poskupljuje proizvodnju Kvalitet značajno snižava troškove Kontrola se svodi na inspekciju Roba bez defekata ne zahteva kontrolu Radnici uzrokuju defekte Sistem uzrokuje defekte Eksperti sistem čine optimalnim Nijedan sistem nije optimalan Standardi, kvote ciljevi Eliminacija standarda i kvota 9

10 RAZLIKE IZMEĐU TRADICIONALNOG I SAVREMENOG PRISTUPA KVALITETU
Upravljanje pomoću straha i gubitka Eliminacija straha Zaposleni su trošak Zaposleni su resurs Kupovina uz najnizu cenu Kupovina uz najnize ukupne troškove Profit je najbolji indikator uspeha Lojalan potrošac – dugorocan profit 10

11 OBEZBEĐENJE KVALITETA
Savremeni menadžment obezbeđuje kvaliteta proizvoda, na osnovu standarda ISO, CE, HACCP, TQM i kvalitet izvrsnosti. Obezbeđenje kvaliteta obuhvata kontrolu svih operativnih aktivnosti fokusiranih na praćenje procesa i na uklanjanje uzroka pojedinih slabih tačaka u radu. Obezbeđenje kvaliteta obuhvata ceo proces organizacije, a ne samo proizvodnje. Obezbeđenje kvaliteta podrazumeva kvalitet ljudskih resursa, dobru organizaciju i menadžment, te ispravnu cirkulaciju dokumenatacije.

12 RAZLOZI ZA UVOĐENJE STANDARDA KVALITETA
Tri su glavna razloga za uvođenje standarda kvaliteta: zadovoljstvo klijenta, konkurentnost, poboljšanje poslovnih performansi.

13 STANDARDI UPRAVLJANJA KVALITETOM
Standardi su : ISO CE HACCP HALAL TQM Model izvrsnosti 13

14 STANDARDI UPRAVLJANJA KVALITETOM
ISO - najrasprostranjeniji sistem upravljanja kvalitetom koji nudi Međunarodna organizacija za standardizaciju ISO (International Organization for Standardization), formirana godine sa sedištem u Briselu, pokrivajući sve oblike standardizacije osim specijalizovanih oblasti vojne industrije. Koncept ISO 9000 je uveden 1987.god i univerzalan bez obzira na delatnost organizacije, razvijen je od strane Britanskog instituta za standarde

15 ISO SISTEM UPRAVLJANJA KVALITETOM
ISO kvalitet ima nekoliko osnovnih standarda: ISO 9001 odnosi se na sistem upravljanja kvalitetom, ISO odnosi se na sistem upravljanja zaštitom životne sredine, ISO daje zahteve za sistem upravljanja energijom, ISO (HACCP) odnosi se na sistem upravljanja u vezi sa bezbednošću hrane, ISO/TS daje zahteve za primenu standarda u automobilskoj industriji, ISO/IEC su standardi kvaliteta i bezbednosti informacija, ISO odnosi se na standarde iz oblasti medicinskih uređaja, itd.

16 ISO SISTEM UPRAVLJANJA KVALITETOM
Danas se preko 1,1 milion organizacija širom sveta (u preko 180 zemalja), odlučio da svoj sistem upravljanja kvalitetom potvrdi sertifikatom sistema kvaliteta prema ISO 9001:2000. Do kraja godine ukupno je izdato sertifikata, a vodeće zemlje po broju izdatih ISO 9001 sertifikata su Kina, Italija, Japan, Španija, Rusija, Nemačka, Velika Britanija, Indija, SAD, Republika Koreja.

17 PREDNOSTI UVOĐENJA ISO STANDARDA
poverenje kupaca u isporučeni proizvod, jer kupac zna šta je kupio, potvrda zaposlenim da rade kako treba, njihova ovlašćenja i odgovornosti su jasno definisane i dokumentovane, eliminisanje gubitka vremena na ’’gašenje požara’’, jer se problemi rešavaju u samom korenu nastanka, komunikacija u organizaciji, sa kupcima i sa dobavljačima jasno je dokumentovana i uklanja mogućnost nesporazuma i neželjenih posledica, objektivno i nedvosmisleno unapređenje svih procesa u organizaciji.

18 PREDNOSTI UVOĐENJA ISO STANDARDA
Korišćenjem standarda serije ISO 9000 organizacije beleže: porast prodaje, smanjenje troškova, nova tržišta, povećanje efikasnosti rada, smanjenje žalbi i primedbi korisnika, smanjenje škarta, dorade i ponovnog rada.

19 STANDARD EVROPSKE UNIJE
Standard Evropske unije Conformitee Europeen – CE, uveden je postepeno, kroz usvajanje 21 direktive od strane Evropske komisije u periodu do godine. Standardi su usvojeni za 25 grupa proizvoda od kojih su neki za: električnu opremu, sudove pod normalnim pritiskom, igračke, građevinske proizvode, mašine, elektromagnetne proizvode, opremu za ličnu zaštitu, merne instrumente, medicinske implante, aparate za merenje gasnih goriva.....

20 HACCP STANDARD HACCP predstavlja akronim od skraćenice izraza Hazard Analysis and Critical Control Points (Analiza rizika i kritičnih kontrolnih tačaka). Ovaj sistem zaštite kvaliteta identifikuje, procenjuje i kontroliše rizike koji su od značaja za bezbednost hrane. Suština HACCP standarda je da se prati lanac hrane i ishrane od proizvodnje do krajnjeg potrošača i da se primenjuju neophodni higijenski uslovi za proizvodnju hrane koja mora biti bezbedna, zdrava i pogodna za upotrebu.

21 HALAL SERTIFIKACIJA Da bi se prehrambeni proizvodi mogli plasirati na tržišta islamskih, posebno arapskih zemalja, kao značajnog dela svetskog tržišta, mora postojati „Halal sertifikat“. Pored prehrambenih, sertifikat je obavezan za farmaceutske i higijenske, posebno kozmetičke proizvode. HALAL sertifikat su u obavezi da obezbede i hoteli koji imaju goste iz Islamskih zemalja.

22 TOTALNI MENADŽMENT KVALITETA
Po svom sadržaju TQM obuhvata sledeće aspekte: tehničko - tehnološki aspekt proizvoda i procesa, organizacioni aspekt menadžmenta sistema, kulturno i bezbednosti aspekt zaposlenih u organizaciji, moralni i etički aspekt poslovanja, ekonomski aspekt održivosti rezultata organizacije, društveni aspekt odgovornog poslovanja i kvaliteta življenja, ekološki aspekt održivog razvoja.

23 KONCEPT TOTALNOG MENADŽMENTA KVALITETA
Pod pojmom kvaliteta proizvoda/ usluge podrazumevaju se: performanse proizvoda /usluge, dodatne karakteristike proizvoda/usluge, pouzdanost, standardizacija, trajnost, pogodnost održavanja, estetika i sigurnost.

24 KONCEPT TOTALNOG MENADŽMENTA KVALITETA
Da bi organizacija osigurala kvalitet i ispunila očekivanja potrošača, treba: prilagoditi dizajn proizvodnog procesa, nabaviti odgovarajuću opremu i tehnologiju, koristiti odgovarajuće materijale podučiti i kontrolisati zaposlene, koristeći pri tome potpuno upravljanje kvalitetom.

25 Razlike između organizacija koje primenjuju tradicionalni i kvalitet po sistemu TQM
Vođenje organizacijom Vođenje interesima potrošaca Usluga potrošacima je manja od 100% Usluga potrošacu je potpuna Profit na kratak rok Dudorocna posvecenost profitu Visoki troškovi proizvodnje Kontinuirana unapređenja Visok otpad i dorada Eliminacija škarta 25

26 ...Razlike između organizacija koje primenjuju tradicionalni i kvalitet po sistemu TQM
Nizak kvalitet i visoki troškovi Visok kvalitet i niski troškovi Završna provera kvaliteta Provera kvaliteta od pocetka Rangiranje ljudi i rezultata Vođenje ljudi i merenje promena Odvojena odeljenja Međusobno povezani timovi Hijerarhija odozgo na dole Visoka participacija zaposlenih Komunikacija od vrha na dole Komunikacija na više nivoa 26

27 INFRASRUKTURA KVALITETA U BiH
Nacionalno telo za standardizaciju u BiH je Institut za standardizaciju BiH – BAS Sertifikaciju sistema kvaliteta obavlja 16 sertifikacionih tela, uglavnom stranih

28 INFRASRUKTURA KVALITETA U BiH
Infrastrukturu kvaliteta u BiH čine: Savet za standardizaciju BiH, Institut za standardizaciju BiH Republički zavod za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske Asocijacija za kvalitet u Bosni i Hercegovini

29 KLAUZULE IZ DOMENA MEĐUNARODNIH UGOVORA I PLAĆANJA
Klauzule iz domena međunarodnih ugovora i plaćanja su: Tipski ugovori iz oblasti međunarodne trgovine Dokumentarni akreditiv Dokumentarna naplata (inkaso) Menica Ček Garancije 29

30 PRELEVMANI PRELEVMANI predstavljaju taksu koja se naplaćuje prilikom uvoza robe i utvrđuju se u skladu sa promenama cena na domaćem i stranom tržištu. PRELEVMANI predstavljaju razliku između više domaće i niže uvozne cene koji plaća uvoznik prilikom uvoza robe. Prelevmani predstavljaju rigidniji oblik zaštite domaće proizvodnje od carina i uvedeni su kao instrument savremenog agrarnog protekcionizma zapadnih zemalja.

31 INSTRUMENTI ZA REGULISANJE IZVOZA
Instrumenti za regulisanje izvoza u BiH su : Izvozne premije i subvencije Kreditiranje izvoza Retenciona kvota Vezivanje uvoznih prava za izvoz Regulisanje kursa domaće valute Damping Finansiranje propagande (sajmovi, izložbe, publikacije) Informacije i izučavanje inostranih tržišta Pomoć ambasada, konzulata, predsavništava privrednih komora u inostranstvu.

32 HVALA NA PAŽNJI ! Doc.dr Milutin Ateljević


Скинути ppt "SPOLJNOTRGOVINSKO I DEVIZNO POSLOVANJE VEŽBA 4. Doc"

Сличне презентације


Реклама од Google