Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

СТАМБЕНА ПОДРШКА - од НАЦИОНАЛНе ка ЛОКАЛНИМ СТАМБЕНИМ ПОЛИТИКАМА

Сличне презентације


Презентација на тему: "СТАМБЕНА ПОДРШКА - од НАЦИОНАЛНе ка ЛОКАЛНИМ СТАМБЕНИМ ПОЛИТИКАМА"— Транскрипт презентације:

1 СТАМБЕНА ПОДРШКА - од НАЦИОНАЛНе ка ЛОКАЛНИМ СТАМБЕНИМ ПОЛИТИКАМА
СТАМБЕНА ПОДРШКА У ЛОКАЛНОЈ САМОУПРАВИ Врњачка Бања, 10. новембар 2017 Светлана Ристић Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре

2 ТРАНЗИЦИЈА СТАМБЕНЕ ПОЛИТИКЕ
КАТЕГОРИЈЕ ПЛАНСКА ПРИВРЕДА ТРЖИШНА ПРИВРЕДА КОНЦЕПТ ПРОИЗВОДЊЕ ДОБАРА И УСЛУГА ПРОИЗВОД за задовољење потреба РОБА дуготрајна и просторно фиксирана РАСПОДЕЛА ПРЕМА ПОТРЕБАМА И ЗАСЛУГАМА стан не може бити извор зараде ПОСРЕДСТВОМ ТРЖИШТА у складу са примањима домаћинстава УТВРЂИВАЊЕ ПОТРЕБА ИНДИВИДУАЛНА/ДРУШТВЕНА ПОТРЕБА ПЛАНСКИ УСМЕРЕНА стан није економско добро ИНДИВИДУАЛНА ПОТРЕБА ИЗРАЖЕНА НА ТРЖИШТУ друштвени коректив - социјално становање МАКРОЕКОНОМИЈА СТАМБЕНИХ ИНВЕСТИЦИЈА ‘’ДРУШТВЕНА ПОТРОШЊА’’, из буџета ’’непроизводна и капитална’’ изградња ПРИВАТНА ИНВЕСТИЦИЈА зависи од стам. ситуације, примања, стопе поврата капитала, каматне стопе СТРУКТУРА ТРАЖЊЕ Анализа на основу ФИЗИЧКИХ ПОКАЗАТЕЉА И ПРОЈЕКЦИЈЕ СТАНОВНИШТВА Анализа на основу ДОХОДАКА И ЛОКАЦИЈЕ у складу са ТРЖИШНИМ КРЕТАЊИМА ФОРМИРАЊЕ ЦЕНА ЦЕНТРАЛИЗОВАНО без основе у економским трошковима; социјална закупнина + субвенције државе ПРЕМА ПОНУДИ И ТРАЖЊИ, засновано на стварним трошковима; контрола закупнина за соц. категорије ФИНАНСИРАЊЕ ПРОИЗВОДЊЕ ЦЕНТРАЛИЗОВАНО ИЗ БУЏЕТА лична примања не укључују средства за набавку стана САМОФИНАНСИРАЊЕ, ШТЕДЊА, КРЕДИТИ, пореске олакшице ИМОВИНСКА ПИТАЊА И СТАМБЕНИ СТАТУС ДРУШТВЕНА СВОЈИНА/СТАНАРСКА ПРАВА приватна својина само за становање, различит статус земљишта и зграда/станова Јасно разграничено ВЛАСНИШТВО (тапија) од ЗАКУПА (уговор) УЛОГА ЈАВНОГ СЕКТОРА ДОМИНАНТНА и у прибављању и у расподели стана РЕГУЛАТОРНА И УСМЕРАВАЈУЋА корективи неправилности стамбеног тржишта

3 ЈАВНИ ИНТЕРЕС У СТАНОВАЊУ
Закон о становању 1992. Закон о становању и одржавању зграда 2016. Чл Држава предузима мере за стварање повољних услова за стамбену изградњу и обезбеђује услове за решавање стамбених потреба социјално угрожених лица у складу са законом. Чл Одржавање стамбених зграда и станова, на начин којим се спречава опасност по живот и здравље људи и сигурност околине, у јавном је интересу. Чл Одрживи развој становања, у смислу: - унапређења услова становања грађана и очување и унапређење вредности стамбеног фонда, … - одржавања и управљања у зградама, у циљу спречавања или отклањања опасности по живот и здравље људи, животну средину,… јавни је интерес Ради остваривања јавног интереса РС, АП и ЈЛС доносе стратегије и обезбеђују буџетска средства за испуњење обавеза утврђених законом и стратегијама

4 Приступ/принципи стамбене подршке у важећем и будућем стратешком оквиру националне стамбене политике

5 СТРАТЕШКИ ПРИСТУП/ПРИНЦИПИ ЈАВНЕ ИНТЕРВЕНЦИЈЕ У СТАНОВАЊУ
НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЈА СОЦИЈАЛНОГ СТАНОВАЊА ЗАКОН О СТАНОВАЊУ И ОДРЖАВАЊУ ЗГРАДА РЕАЛИСТИЧНОСТ И СПРОВОДЉИВОСТ Искуства већ спроведених програма РАЦИОНАЛНОСТ подршка се пружа од нивоа који може обезбедити сам корисник до нивоа задовољења његове стамбене потребе ФИНАНСИЈСКА ОДРЖИВОСТ повраћај уложених средстава до нивоа који не угрожава егзистенцију корисника социјалног становања уложена средства вратити у највећој могућој мери за будуће програме стамбене подршке СОЦИЈАЛНА ОДРЖИВОСТ да плаћање трошкова становања не угрози егзистенцију корисника ИНСТИТУЦИОНЛНА ОДРЖИВОСТ да смањења трошкова становања корисника не угрози пословање НСО ШИРА ПЛАТФОРМА Искуства других земаља ФЛЕКСИБИЛНОСТ комбиновање мера ка наједелотворнијем правцу у циљу прилагођавања датим околностима ПРОГРАМСКИ ПРИСТУП Планирање средстава кроз програмски буџет ТРАНСПАРЕНТНОСТ ТОКОВА СРЕДСТАВА јасно приказаних извора финансирања и услова повраћаја средстава по изворима финансирања, као и приказ свих субвенција и олакшица МОДАЛИТЕТИ ПРОГРАМА Програми који утврђују циљне групе и најадекватније инструменате за спровођење ПРАВИЧНОСТ пропорционално социјалној угрожености ПРОСТОРНО-УРБАНИСТИЧКА АДЕКВАТНОСТ интеграција у урбано окружење и избегавање просторне сегрегације

6 ОБЛИЦИ ЈАВНЕ ИНТЕРВЕНЦИЈЕ У СТАНОВАЊУ
НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЈА СОЦИЈАЛНОГ СТАНОВАЊА ЗАКОН О СТАНОВАЊУ И ОДРЖАВАЊУ ЗГРАДА СТАНОВАЊЕ У ПРОГРАМИМА СОЦИЈАЛНЕ ЗАШТИТЕ СТАМБЕНО ЗБРИЊАВАЊЕ ЗАКУП У ЈАВНОЈ СВОЈИНИ НЕПРОФИТНИ ЗАКУП СТАНА РЕГУЛИСАНИ ЗАКУП У ПРИВАТНОЈ СВОЈИНИ СУБВЕНЦИОНИСАЊЕ ЗАКУПНИНЕ СТАНА У БИЛО КОМ ОБЛИКУ СВОЈИНЕ - СТАМБЕНИ ДОДАТАК СТАМБЕНИ ДОДАТАК ЗА ПЛАЋАЊЕ ЗАКУПНИНЕ КУПОВИНА СТАНА ПОД НЕПРОФИТНИМ УСЛОВИМА КУПОВИНА СТАНА ПО НЕПРОФИТНИМ УСЛОВИМА ДОДЕЛА СТАНА/КУЋЕ ВРЕДНОСТИ НАЈВИШЕ ДО 50% У ЈЛС УНАПРЕЂЕЊЕ УСЛОВА СТАНОВАЊА У ЛИЧНОЈ СВОЈИНИ УНАПРЕЂЕЊЕ УСЛОВА СТАНОВАЊА ПОМОЋ ЗА ОЗАКОЊЕЊЕ СТАНА ИЛИ ПОРОДИЧНЕ КУЋЕ СУБЈЕКТНЕ СУБВЕНЦИЈЕ ЗА КУПОВИНУ СТАНА ОСИГУРАЊЕ СТАМБЕНИХ КРЕДИТА ПОРЕСКЕ ОЛАКШИЦЕ ЗА СТАНОВАЊЕ

7 инструменти и основни аспекти стамбене подршке УТВРЂЕНИ ЗАКОНОМ

8 УЛОГА РЕПУБЛИЧКИХ ВЛАСТИ У СТАМБЕНОЈ ПОЛИТИЦИ
ВЛАДА доноси: Националну стамбену стратегију и Акциони план Програме стамбене подршке и одобрава средства за њихову реализацију Одлуку о формирању Стамбеног савета Уредбе (2) МИНИСТАР доноси: Правилнике (13) Решење о лиценцирању непрофитних стамбених организација МИНИСТАРСТВО: Припрема Стратегију и АП и извештава о спровођењу Припрема програме стамбене подршке и координира праћење Припрема прописе и прати њихову примену Пружа административну подршку Стамбеном савету

9 УЛОГА ЛОКАЛНИХ ВЛАСТИ У СТАМБЕНОЈ ПОДРШЦИ
ЈЕДИНИЦА ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ: доноси ЛСС/АП и програме стамбене подршке (чл. 115); спроводи стамбене пројекте, планира буџетска средства и припрема земљиште за њихову реализацију (чл. 121.); извештава о спровођењу Стратегије и ЛСС (чл. 115), као и о стамбеним потребама, условима становања и програмима стамбене подршке које реализује (члан 121); Доноси одлуке о: неопходности исељења и пресељења располагању становима за стамбену подршку (чл. 121) условима и поступку одобравања стамбеног додатка (чл. 95/5) и средствима за различите субвенције (чл. 121); Може оснивати стамбену агенцију

10 УЛОГА НСО/СТАМБЕНЕ АГЕНЦИЈЕ У СТАМБЕНОЈ ПОДРШЦИ/ПОЛИТИЦИ
НЕПРОФИТНА СТАМБЕНА ОРГАНИЗАЦИЈА (чл ) Прибавља, управља и даје у закуп станове за стамбену подршку; Спроводи програме стамбене подршке; СТАМБЕНА АГЕНЦИЈА (чл. 109) Припрема анализе, предлоге стратегије и програма стамбене подршке и прати њихово спровођење Прати реализацију и извештава о спровођењу ЛСС и програма стамбене подршке Врши надзор над коришћењем и одржавањем станова у јавној својини издатим у закуп Предлаже нове програме финансирања становања по непрофитним условима кроз јавно-приватно партнерство Може спроводити стамбену расподелу

11 КЉУЧНИ АСПЕКТИ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ УТВРЂЕНИ ЗАКОНОМ
Ко може бити корисник стамбене подршке и категорије корисника (чл. 89.) Стамбени статус/услови становања релевантни за остваривање права на стамбену подршку (чл. 79, 89. и 90.) Границе прихода релевантне за остваривање права (чл. 91) Видови стамбене подршке (чл. 92.) Непрофитни закуп и стамбени додатак (чл ) Непрофитна куповина стана или додела куће (чл ) Унапређење услова становања (101.) Помоћ за озакоњење (102.) Стамбено збрињавање (103.) Поступак доделе стамбене подршке ( ) Непрофитне стамбене организације – надлежности, лиценцирање, обавеза извештавања ( )

12 КОЕФИЦИЈЕНТ ГРАНИЦЕ ПРИХОДА ПРЕМА ВИДУ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ
Величина домаћинства, по броју особа Видови стамбене подршке Унапређење услова становања/ озакоњење Непрофитни закуп или додела стана/ породичне куће Непрофитна куповина Унапређење енергетских својстава стана 1. 1 одрасла/носилац права 0,5 1,2 1,5 0,7 2. 1 одрасла и 1 дете 0,75 1,8 2,25 1,05 3. 1 одрасла и 2 деце 1 2,4 3 1,4 4. 2 одраслих 0,85 2,04 2,55 1,19 5. 2одраслих и 1 дете 1,1 2,64 3,3 1,54 6. 2 одраслих и 2деце 1,35 3,24 4,05 1,89 7. 2 одраслих и 3деце 1,6 3,84 4,8 2,24 8. Одрасли члан 0,35 0,84 0,49 9. Дете 0,25 0,6 10. Одрасли члан домаћинства, особа са инвалидитетом 1,44 11. Дете, члан домаћинства, особа са инвалидитетом 12. Носилац права, особа са инвалидитетом

13 ПОСТУПАК ДОДЕЛЕ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ

14 ДОДЕЛА СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ – ПЛАНИРАЊЕ И ОДЛУЧИВАЊЕ
Испитивање стамбених потреба - оквирне процене на основу статистике; анкете/пријаве корисника; потребе за расељавањем (чл и 121.) Испитивање капацитета за спровођење програма (чл и 121.) Надлежне институције и подела задатака Коме се пријављује потенцијални корисник? Расположивост локација за изградњу Потенцијални пројекти урбане обнове Дефинисање програма стамбене подршке/стамбених пројеката/планирање буџета (чл и 121.) Доношење програма стамбене подршке (чл и 121.) Доношење закона/локалних одлука о буџету (чл. 121.)

15 ДОДЕЛА СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ – ПРИБАВЉАЊЕ И РАСПОДЕЛА
Јавни позив за ЈЛС да се пријаве за учешће у Програму Владе, односно за доделу средстава (чл. 118.); Јавни конкурс за стамбене пројекте (чл. 121); Прибављање станова (чл и 121.) Расподела стамбене подршке - локални акт о располагању становима, јавни позив за кориснике, избор корисника и сл. (чл и 121.) Доношење одлука/решења, закључивање уговора (108. и 121.)

16 ПОСТУПАК ДОДЕЛЕ СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ - ПРАЋЕЊЕ
Министарство извештава Владу о спровођењу Стратегије, са предлогом измена АП (чл. 113.) ЈЛС извештава министарство о спровођењу Стратегије, ЛСС и АП (чл. 115.) ЈЛСИ извештава министарство о спровођењу програма стамбене подршке (чл. 121.) НСО извештава ЈЛС и министарство о реализацији програма и предузетим мерама стамбене подршке из своје надлежности (чл. 111) Реализацију уговора прати надлежни орган ЈЛС (чл. 108.)

17 РЕЗУЛТАТИ ПРЕЛИМИНАРНЕ АНКЕТЕ
Достављено 145 попуњених образаца/55 ЈЛС није доставило извештај Најчешћи надлежни орган – одељења за стамбено комуналне послове, имовину, урбанизам, привреду Углавном мали број извршилаца у управама (1-15) О стамбеним потребама углавном достављени статистички подаци Мањи број ЈЛС има процене о могућим видовима стамбене подршке Достављени подаци о просечној цени закупа стана (на тржишту) – често недостајући податак По први пут прикупљени подаци о броју станова који се издају по непрофитним условима Углавном нема података о расположивим локацијама и објектима за реконструкцију, потенцијалном броју корисника помоћи за озакоњење и сл.

18 ЦЕНОВНА ДОСТУПНОСТ/ ПРУИШТИВОСТ СТАНА/СТАНОВАЊА

19 СТРУКТУРА ЦЕНЕ СТАНА И МОГУЋЕ СУБВЕНЦИЈЕ
УКУПНИ СТАМБЕНИ ТРОШКОВИ НА НАБАВНОЈ И ПОТРОШНОЈ СТРАНИ ТРОШКОВИ ПРИБАВЉАЊА СТАНА: Прибављање/опремање земљишта Изградња стана (пројектовање, дозволе), Финансирања стамбене инвестиције (камата кредита за изградњу); Профит инвеститора. ТРОШКОВИ КОРИШЋЕЊА СТАНА: Камата на кредит за куповину стана; Трошкови управљања и одржавања стана; Порез на имовину. МОГУЋЕ СУБВЕНЦИЈЕ За прибављање и опремање земљишта; Смањење профита на разумну меру; Трошковна камата на кредит; Ефикасније управљање и одржавање; Пореске олакшице Профит инвеститора Камата кредита за инвестицију Трошкови изградње Трошкови прибављања и опремања земљишта Порези на имовину Трошкови управљања Трошкови одржавања Камата кредита за куповину стана (отплата кредита)

20 ПОВЕЋАЊЕ ЦЕНОВНЕ ДОСТУПНОСТИ СТАНОВАЊА
Укупни трошкови становања у периоду од 30 година, у случају куповине стана на тржишту са и без субвенције (стубић 1. и 2.) и у непрофитним стамбеним програмима (стубић 3. и 4.), на основу званичних података из године

21 ЦЕНОВНА ДОСТУПНОСТ СТАНОВАЊА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ

22 ПРОЦЕНА СРЕДСТАВА ЗА различите програме СТАМБЕНЕ ПОДРШКЕ

23 СТАТИСТИКА СТАНОВАЊА ПОПИС 2011
СТАНОВИ ЗА СТАЛНО СТАНОВАЊЕ – попис 2011 ГРАДСКА НАСЕЉА Број становника Број станова за стално становање на територији ЈЛС/РС Станови за стално становање у градским насељима НАСТАЊЕНИ СТАНОВИ ЗА СТАЛНО СТАНОВАЊЕ ПРЕМА ОСНОВУ ПО КОЈЕМ ДОМАЋИНСТВА КОРИСТЕ СТАН УКУПНО ВЛАСНИШТВО ЗАКУП ПОДСТАНАР СРОДСТВО ОСТАЛО Укупно РС БЕОГРАД 15.204 40.688 33.915 525 НОВИ САД 341625 97.629 2.354 15.766 9.814 87 НИШ 260237 85.738 87.975 71.887 1.522 4.394 10.147 25 КРАГУЈЕВАЦ 179417 73.108 61.631 58.054 49.676 987 2.458 4.916 17 ЛЕСКОВАЦ 144206 49.915 24.334 42.549 39.310 304 806 2.117 12 СУБОТИЦА 141554 61.732 47.129 52.789 45.498 742 3.446 3.047 29 ПАНЧЕВО 123414 48.569 32.089 42.072 35.525 872 2.346 3.309 20 ЗРЕЊАНИН 123362 50.405 37.646 43.288 37.694 691 1.951 2.929 23 ШАБАЦ 115884 47.577 23.982 38.204 34.589 312 1.614 1.675 14 ЧАЧАК 115337 46.418 29.575 25.031 21.435 483 1.543 1.561 9 КРАЉЕВО 125488 49.965 27.538 41.358 36.303 656 2.022 2.349 28 КРУШЕВАЦ 128752 49.482 24.205 40.083 35.433 374 1.703 2.560 13 СМЕДЕРЕВО 108209 41.921 25.917 34.217 30.103 1.178 2.546 16 НОВИ ПАЗАР 100410 27.987 17.679 23.022 20.897 239 1.085 795 6 Градови ≥ 25.114 81.000 81.680 824 ВАЉЕВО 90312 36.361 24.808 30.728 27.611 498 1.351 1.262 СОМБОР 85903 35.782 20.033 30.722 26.713 488 1.728 1.779 СРЕМСКА МИТРОВИЦА 79940 31.369 16.902 26.540 23.672 328 1.109 1.423 8 УЖИЦЕ 78040 30.975 23.779 26.742 23.363 313 1.224 1.836 ВРАЊЕ 73944 30.768 21.701 22.485 19.289 375 815 1.995 11 СТАРА ПАЗОВА 65792 23.565 24.488 20.442 17.797 317 1.081 1.240 7 КИКИНДА 59453 24.356 15.807 20.965 18.683 288 794 1.190 10 РУМА 54339 20.593 21.062 17.828 15.790 259 861 900 18 ВРШАЦ 52026 21.388 15.217 17.367 15.223 853 973 5 Градови ≥50.000 27.980 89.963 93.305 904 Градска насеља 33.011 99.022 976 Остала насеља 7.889 19.878 37.927 369 40.900 1.345

24 ИЗГРАДЊА НОВИХ СТАНОВА ЗАНЕПРОФИТНИ ЗАКУП/КУПОВИНУ
Изградња нових станова за издавање за закуп или за куповину по непрофитним условима Потребе на основу статистике: градови > – подстанара + градови > – подстанара x 40%:20 год.= око станова/годишње Нереално са становишта капацитета за спровођење Много празних станова – питање рационалности изградње нових станова Други начини прибављања стана – урбана обнова, приватно-јавно партнерство и сл.

25 СТАМБЕНИ ДОДАТАК Могуће задовољење потреба на други начин, нпр. субвенционисање закупа у приватном сектору, али: Неразвијени капацитети за реализацију, а посебно за контролу Највећи потенцијали у неозакоњеном фонду станова/кућа Извршене две процене потреба за плаћање стамбеног додатка На основу статистичких података око РСД (за просечан додатак од РСД) На основу стварних потреба око (у неколико градова)

26 УНАПРЕЂЕЊЕ УСЛОВА СТАНОВАЊА
Подршка за унапређење услова становања, кроз доделу грађевинског материјала и/или стручне подршке за санацију/реконструкцију/доградњу стана Различити услови са становишта прихода Попис 2011 показао да има стана од слабог материјала/ стан без купатила (од чега око 50% прелази у категорију ''ненастањени станови'’) На основу тога – полазиште око неусловних станова x 40% (лица са ниским приходима) : 20 година = потреба x €= €/год

27 ПОМОЋ ЗА ОЗАКОЊЕЊЕ Подршка за озакоњење (регулисање правног статуса), кроз: плаћање израде техничке документације за озакоњење стана, искључиво домаћинства са ниским приходима - граница прихода 0,5 од просека у ЈЛС; ослобађање од плаћања накнаде за социјално угрожене Процене потреба: укрштање података органа надлежног за озакоњење и центара за социјани рад пријаве потенцијалних корисника - поставља се питање обавештености становништва о могућности остварења овог права Реализација овог вида стамбене подршке повећава потенцијале за реализацију других видова стамбене подршке

28 СТАМБЕНО ЗБРИЊАВАЊЕ Прибављање станова кроз изградњу нових или пренамену/ адаптацију/реконструкцију постојећих објеката Процена потреба, историјски подаци и статистика: Од изграђено станова за становање у заштићеним условима (око 123 стана/год.) Попис године регистрованих примарних бескућника; подаци прихватилишта најмање 788 Секундарни бескућници – становници потпуно неусловних насеља људи (око чланих домаћинстава) Потребе за 10 година стратегије стамбених јединица, односно 436 стамбених јединица/годишње Финансијски неодрживи без донација (за изградњу) и субвенција (за одржавање и комуналије) Потребна додатна средства за реализацију мера социјалне интеграције

29 ПРОГРАМ СТАМБЕНЕ ПОЛИТИКЕ, АЛИ НЕ И СТАМБЕНА ПОДРШКА
Изградња станова за пресељење закупаца на неодређено време станова у својини грађана, задужбина и фондација Процена потреба за 10 година 1.492 станова грађана које треба иселити за 10 година, укупне површ м2 Годишње око 150 станова, површине око м2 x 400 €/м2 = €/ РСД годишње По РСД, РС и исто толико ЈЛС Београд 1402 стана, Нови Сад 16, Панчево 15, Ниш 12, Крагујевац 10, Смедерево 9, Шабац 8, Нова Варош 6, Врњачка Бања 5, Зрењанин и Краљево по 2, Зајечар, Куршумлија,Сремски Карловци, Суботица, Трстеник по 1

30 ХВАЛА НА ПАЖЊИ svetlana.ristic@mgsi.gov.rs


Скинути ppt "СТАМБЕНА ПОДРШКА - од НАЦИОНАЛНе ка ЛОКАЛНИМ СТАМБЕНИМ ПОЛИТИКАМА"

Сличне презентације


Реклама од Google