Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Vizuelizacija i prezentacija 3D modela u geodeziji

Сличне презентације


Презентација на тему: "Vizuelizacija i prezentacija 3D modela u geodeziji"— Транскрипт презентације:

1 Vizuelizacija i prezentacija 3D modela u geodeziji
XI predavanje: Proširena (uveličana) realnost Augmented reality (AR) – Profesor: dr Marija Obradović

2 Uvod- proširena realnost (Augmented reality)
Proširena realnost (Augmented Reality ili skr. AR) je način prikazivanja „uživo“ prizora iz realnosti koji su prošireni (dopunjeni) kompjuterski generisanim elementima, kao što su zvuk, video, grafika (2D ili 3D) ili GPS podaci. Za razliku od virtuelne realnosti koja zamenjuje stvaran svet simuliranim, proširena realnost (AR) je „dopunjena“ realnost, tako da je pogled na realne objekte, okruženje ili sl. modifikovan pomoću kompjutera. Specijalizovani AR softver dodaje virtuelne sadržaje realnim, čime proširuje korisnikovu percepciju realnosti. Dakle, proširena realnost (AR) sadrži i realne i virtuelne elemente koji se uklapaju u realnom vremenu pred očima korisnika. Mogućnosti proširene realnosti se ubrzano razvijaju u poslednjih 10-tak godina i danas AR postaje sastavni deo vizuelizacije u mnogim oblastima života, od zabave (smartfon-aplikacije, video igrice), preko marketinga, do inženjerstva, gde takođe ima značajnu ulogu. Uz pomoć napredne tehnologije AR, uz dopunu kompjuterskim vidom (computer vision) i prepoznavanjem objekata (object recognition), informacije o okolnom realnom svetu postaju interaktivne i moguće ih je digitalno obrađivati. Ove informacije o okolini i objektima su date u lejeru koji preklapa stvaran prizor, a same informacije mogu biti virtuelne ili realne. Npr. virtuelne informacije se tiču vizuelizacije ili prikazivanja podataka o nevidljivim pojavama, kao što su elektromagnetna zračenja, radiokativnost i sl, dok realni podaci mogu da predstavljaju vizuelne ili brojčane predstave koje dopunjavaju objekte ili okolinu koja je posmatrana. a) b) c) b) AR u aplikaciji koja vizuelizuje elektromagnetno zračenje a) AR u turističkoj aplikaciji sa dodatim sadržajima objekata c) AR u aplikaciji za vizuelizaciju 3D modela u arhitekturi i prostornom planiranju

3 Proširena realnost (AR): vrste i primena
Proširena realnost pretvara okruženje korisnika u digitalni interfejs, postavljanjem virtuelnih objekata u realnom svetu, u realnom vremenu. Razlikujemo tri osnovne kategorije alata za proširenu realnost (AR): AR 3D pregledač (AR 3D Viewer) – pridruživanje 2D i 3D slika, modela, animacija. Omogućavaju korisnicima da postave 3D modele u prirodnoj veličini, ili razmeri, sa ili bez upotrebe markera (tragača). Tragači (trackers, markers) su jednostavne 2D slike na koje 3D modeli mogu biti vezani u proširenoj realnosti. (Aplikacije: Augment, Aurasma, Armes... IKEA Catalogue). AR pretraživač (AR Browser) – pridruživanje i dopunjavanje stvarnog prizora podacima. Dopunjuje i obogaćuje prikaz realnog prostora kontekstualnim informacijama. Npr. usmeravanjem kamere ka određenoj zgradi, mogu se videti podaci vezani za nju: od istorijata, preko podataka o broju i vrsti prostorija, nameni sadržaja, dimenzijama, vrednosti stanova i sl... Aplikacije ove vrste ne odnose se samo na prostorne informacije, već i na razne druge kompjuterski posredovane informacije. (Aplikacije: Magic Plan CSI, Star Chart, Star Walk, Daqri...) AR video-igrice (AR Games) – uvođenje virtuelnih karaktera i animiranih sadržaja u relani prostor. Najšire iskustvo proširene realnosti kod globalne publike je putem video igrica koje koriste AR tehnologiju. Na ovaj način se može doživeti radnja koja je zapravo virtuelno kreirana, uključuje virtuelne likove i njihove akcije u realnom prostoru. (Aplikacije: Pokemon Go, Zombies Everywhere, Ingress, Life is Crime...) Primena proširene realnosti danas je sve veća sa razvojem tehnologije. Koristi se ne samo u informativne, zabavne i komercijalne svrhe, već i kao očigledno nastavno sredstvo, način vizuelizacije i prezentacije 3D modela u raznim oblastima nauke i privrede: U inženjerstvu, arhitekturi, arheologiji, geologiji , dizajnu, medicini, prirodnim naukama, obrazovanju, trgovini, saobraćaju...

4 Proširena realnost (AR) – 3D pregledači
1 AR 3D pregledač (AR 3D Viewer) – pridružuje realnom prizoru, u realnom vremenu: 2D slike, 3D modele ili animacije, preklapajući ih ili ih integrišući u posmatrani prizor. Za pozicioniranje virtuelnih objekata, aplikacije koje funkcionišu kao AR 3D pregledač, često koriste markere (tragače) pomoću kojih se dati objekti prilagođavaju realnom prostoru, poštujući principe perspektive, a ponekad i osvetljenja okruženja. Ovakav način vizuelizacije omogućava i olakšava korisniku da zamisli budući (ili prošli, istorijski) izgled, položaj ili stanje posmatranog prizora ili scene, kao i da vizuelizuje podatke dobijene snimanjima ili algoritmima realnom 3D prostoru. Aplikacije: Augment, Aurasma, Armes... IKEA Catalogue... a) b) a) Realni prizor proširen 2D slikom – planiranje budućeg izgleda zidne površine: b) Realni prizor proširen 3D virtuelnim modelom c) Realni prostor proširen realnim 3D modelom – prošireni prostor – IKEA katalog c) d) d) Kombinacija – pregledač – pretraživač: Vizuelizacija reljefa Mont everesta sa informacijama o visini i istorijatu osvajanja

5 (AR) – dopunjavanje podacima
AR pretraživač (AR Browser) – pridruživanje i dopunjavanje modela podacima Kao jedna od najšire rasprostanjenih vrsta AR, ovaj vid proširene realnosti ne koristi markere (markerless), već je zasnovan na lokaciji, poziciji korisnika, odn. GPS- podacima. Aplikacije koriste kameru, GPS, digitalni kompas, brzinometar, akcelerometar i sl. koji su ugrađeni u uređaj (smartfon). Najčešće se koriste za mapiranje pravaca, traženje objekata na lokaciji, informacije o posmatranim objektima i sl. Aplikacije: Magic Plan CSI, Star Chart, Star Walk, Daqri... a) Aplikacija Magic Plan CSI, dopunjavanje realnog prizora merama i veličinama b) a) b) Star Chart – ispisuje nazive zvezda kada kameru telefona usmerimo ka zvezdanom noćnom nebu). c) d) c) Aplikacija: Augmented Driving lite – dopunjava realni prizor podacima sa komandne table vozila d) Primer jedne turističke aplikacije za AR: prizor iz realnosti dopunjen uinformacijama o sadržajima objekata u jednoj ulici

6 Proširena realnost (AR) - oprema
Hardver – kompjuter, tablet, smartfon Harverske komponente za AR su: procesor, displej, senzori i ulazni uređaji. Savremeni mobilni uređaji kao što su pametni telefoni, tablet- računari i sl. sadrže ove elemente koji često uključuju i senzor kamere, kao i druge mikro-elektromehaničke sisteme, poput GPS-a, kompasa, brzinometra, akcelerometra, što ih čini pogodnim za AR. Prikaz /Displej – mnogi uređaji mogu da se koriste kao medijum za prikazivanje AR. Uobičajeni i najdostupniji uređaji su: projektori, monitori, mobilni uređaji (tablet, smartfon)... Postoje i posebni uređaji koji se koriste za vizuelizaciju AR: Head mounted (prev.:“koji se montira na glavu”, povez, kaciga) - HMD AR naočare - optički HMD u formi naočara koji omogućava sagledavanje AR neposrednije, sa uključenim širim vidnim poljem. Pojedini uređaji ovog tipa su zapravo mini-kompjuter koji umesto monitora koristir staklo naočara kao displej (Google glass). HUD (Head-up display) – bilo koji uređaj koji ima transparentni displej (naočare, staklo...) i koji omogućava da se gledanjem kroz njega ne menja uobičajeni položaj glave, odn. da se gleda pravo, umesto dole ili unaokolo. Kontaktna sočiva – slično kao i AR naočare, osim što je sada u percepciju proširene realnosti uključeno kompletno vidno polje, sa perifernim vidom, radi potpunijeg doživljaja. a) b) c) d) a) Microsoft HoloLens, Wikipedia, Augmented Reality, b) Naočare za Augmented Reality, Google Glass c) DigiLens Helmet d) AR Head-up-Display,

7 (AR) – princip funkcionisanja softvera
Softveri za AR se razlikuju među sobom, ne samo po nameni, već i po tome koliko realistično integrišu dodatne sadržaje (augmentacije) sa realnim prizorima. Softver obrađuje stvarne prostorne koordinate, na osnovu slika dobijenih kamerom. Ovaj proces se naziva „registracija slike“ i koristi različite metode kompjuterskog vida (computer vision), najčešće povezanih sa video-praćenjem (video tracking). Obično se ovaj metod kompjuterskog vida (CV) sastoji od dve faze: Detekcija ključnih tačaka - fiducijalnih markera (a, b, c) ili optičkog toka (d ) – pokretanja objekata ili promena osvetljenja u sceni. U drugoj fazi se vrši povezivanje koordinata objekata iz realnog prostora sa podacima dobijenim u prvoj fazi. a) b) c) d) b) Detekcija fiducijalnih tačaka – markera kao definisanje podloge (poligona) za postavljanje virtuelnog „proširenog“ sadržaja Fiducijalni marker u obliku crnog kvadrata na koji se pozicionira 3d model (u ovom slučaju: Zemaljska kugla) Primer fiducijalnog markera - jednostavne QR kod sličice na koju reaguje softver i na koju pozicionira prošireni sadržaj. Detekcija optičkog toka scene, tj. pokretanja objekata koje kamera registruje preko video-praćenja.

8 (AR) – tipovi proširene realnosti
(AR) – tipovi proširene realnosti 2 U zavisnosti od tehnologija koje koriste postoji nekoliko različitih vrsta AR : 1. AR zasnovana na prepoznavanju markera (marker- based), odn. slika, putem kamere. To mogu biti 2D slike /površine iz stvarnog sveta koje program lako prepoznaje, jednostavne šare kao npr. QR kodovi ili čak 3D objekti iz stvarnog sveta. Pomoću ovih markera, kao realne prostorne podloge, softveri računaju poziciju, orijentaciju, razmeru, perspektivne deformacije i druge uticaje modela koji preklapa ovaj marker. Marker može biti i sasvim mala slika, lik, kvadrat, pravougaonik, ali i čitava površina (zida npr). Neki programi (kao npr. Augment) koriste svoje univerzalne markere – tragače, koji se mogu odštampati na papiru, skalirati, pozicionirati na druge površine (mape naselja) i dalje koristiti kao osnove za AR. 2. AR koja ne koristi markere (markerless), već je zasnovana na geolociranju, odn. prepoznavanju digitalnih podataka svetskog satelitskoig navigacionog sistema (Global Positioning System – GPS) sa samog uređaja, koji služe za određivanje pozicije, lokacije ili kretanja korisnika. Ovaj tip AR koristi mapiranje (preklapanje) stvarnih prizora digitalnim podacima u posebnom lejeru preko displeja uređaja koji se koristi. 3. AR zasnovana na projekciji veštačkog svetla na realnim površinama (Projection based AR), omogućava interakciju korisnika putem dodira sa površinama koje su pod uticajem projektovane svetlosti. Jedna od poznatijih vrsta AR zasnovanih na projekcijama koristi laserske plazma tehnologije za projekciju 3D interaktivnih holograma u vazduhu. 4. AR zasnovana na superpoziciji (preklapanju) delimično ili u potpunosti zamenjuje originalni pogled objekta novim „proširenim“ pogledom na taj isti predmet. U ovom tipu AR, prepoznavanje objekta igra važnu ulogu, jer aplikacija ne može da zameni originalni pogled proširenim, ukoliko ne može da utvrdi šta je posmatrani objekat. Jedan od najkarakterističnijih primera za ovaj tip AR je katalog IKEA proizvoda. Preuzimanjem aplikacije i skeniranjem odabrane strane u štampanom ili digitalnom katalogu, korisnici mogu postaviti virtuelni IKEA nameštaj u svoju sobu putem proširene realnosti.

9 Proširena realnost (AR) - aplikacije
Aplikacije za AR koje mogu biti od važnosti za oblast vizueluzacije:

10 AR – QR kod (Quick Responce Code)
QR kod (skraćeno od Quick Response code) je naziv za tip bar-koda, optičke etikete koja je čitljiva putem uređaja (odn. aplikacija) i nosi informacije o predmetu za koji je vezan. To može biti kako cena proizvoda, tako i neki drugi podatak koji ovaj kod prenosi: od tekstualnih podataka, video-klipova do 3D modela proširene stvarnosti. Iako je prvobitno korišćen u automobilskoj industriji (Japan), danas se koristi u mnoge druge svrhe na WEB-u, od virtuelnog plaćanja, preko logovanja, do šifrovanja podataka. Ovi kodovi su čitljivi i putem aplikacija za smartfon uređaje, kao i putem aplikacija za AR, ukoliko nose podatke o objektima (modelima, informacijama) vezanim za proširenu realnost. QR kod koji putem čitača poziva YT klip: Psychology of Consumer Behaviour QR kod koji putem čitača poziva internet stranu: augmentedmedia.com Mnoge aplikacije za AR koriste QR kod kao marker za brz i jednostavan pristup sadržajima proširene realnosti, koji istovremeno poziva i sam sadržaj na koji se odnosi. Učitavanjem QR koda, na displeju se prikazuje sadržaj koji je povezan sa kodom. To može biti informacija, ali i 3D model, animacija ili sl. Ovaj način asocijacije sadržaja AR sa prikazom na displeju je i danas aktivan, mada ga sve više zamenjuju drugi načini prikaza, koji ne zahtevaju QR čitač, kao npr. univerzalni trakeri (universal tracker) ili čak svakodnevni objekti na koje se 3D model ili animacija proširene realnosti mogu pozicionirati u realnom prostoru.

11 Proširena realnost (AR) – aplikacija Augment
3 Augment je platforma za proširenu realnost koja pokriva sve korake, od početnog do krajnjeg (end –to-end) u procesu kreiranja AR. Ona omogućava konfigurisanje, pregledanje i upravljanje 3D modelima u AR. Augment uključuje tri komponente: Augment 3D aplikaciju, Augment menadžer i Augment desktop. Augment aplikacija služi za vizuelizaciju 3D modela u realnom okruženju, onlajn i oflajn. Aplikacija Augment je besplatna za smartfon i tablet uređaje koji koriste Android ili IOS platforme. Augment menadžer služi za upravljanje i deljenje sadržaja (modela). Ovde otpremamo (aploudujemo) 3D modele i korisničke trakere. Augment desktop – služi za pregledanje, konfigurisanje 3D modela, pre nego što će biti prikazani u AR, kao i za detaljnije informisanje o samom korišćenju platforme i aplikacije. Novija mogućnost: sada postoji i Augment Desktop softver za kreiranje 3D modela direktno za AR u okviru ove platforme. Za korišćenje Augment platforme, potrebno je: Preuzeti aplikaciju na nekom od pomenutih uređaja (smartfon, tablet) Otvoriti korisnički nalog na vebsajtu Augment Besplatni period je u trajanju od 14 dana, ali se može prijaviti za obrazovni nalog (za studente i profesore). Tri osnovne komponente Augment platforme: Za detaljnija uputstva o mogućnostima i načinu koriščenja Augment platforme, videti web-stranicu: 3D modeli se putem Augment-a mogu koristiti kao: Već gotovi modeli iz biblioteke augmenta Korisnički – kreirani modeli u nekom od kompatibilnih programa ili u samom Augment Desktop programu. AR dobijena uključivanjem ovih modela u realno okruženje može se zatim podeliti kao zapis, putem elektronske pošte ili društvenih mreža.

12 Proširena realnost (AR) – aplikacija Augment
Način rada i korišćenje aplikacije Augment: Aplikaciju Augment možemo da koristimo sa trakerima ili bez trakera (markera). Za manje modele koje želimo da vidimo u razmeri u AR npr. na stolu, radnoj površini, u ruci i sl. korisitimo traker, za veće modele traker nije potreban. Augment preporučuje korišćenje njihovog univerzalnog trakera (universal tracker) koji se može preuzeti sa sajta i odštampati (slika desno), koji omogućava optimalno pozicioniranje i podešavanje razmere modela. Model će biti vezan osnovom za ovaj traker u optimalnoj poziciji. Moguće je i korišćenje drugog, korisničkog markera, odn. trakera. To može biti odabrana površina (obično pravougaona) memoranduma, korice sveske, rokovnika, strana šasopisa, poklopac kutije i sl... Ali i ljudsko telo. Softver prepoznaje i povezuje poziciju odabranog objekta (3D modela) na trakeru, njegovu orijentaciju i perspektivu usklađuje sa realnim okruženjem. Senke i osvetljenje mogu biti podržane od strane boljih mobilnih uređaja. U suprotnom je dat samo jedan izvor svetla, iza leđa korisnika. Drugi način korišćenja aplikacije: Korisnički traker može da bude i bilo koji skenirani 2D model, koji će biti povezan sa odabranim 3D modelom. Na primer, možemo stranu časopisa sa slikom modela usvojiti kao „custom tracker“ (i sačuvati ga u odeljku „My trackers“) i povezati ga sa 3D modelom koji je prikazan na slici. Tada će se ovaj 3D model automatski prikazati na strani časopisa – primenom ove aplikacije. Opisani način je pogodan za prezentaciju proizvoda, kataloge i sl. Aplikacija Augment poseduje već određen broj gotovih modela sa kojima možemo isprobati mogućnosti AR, razvrstanih u nekoliko oblasti. Kada pokrenemo aplikaciju, u donjoj traci videćemo nekoliko ikona: Explore, My Models, SCAN, Bookmarks, Background. Pod Explore, pogledaćemo modele razvrstane u: Trending, Merchandising, Educational, Interior Design, Vehicles, Nature & Animals, Electronics & appliances, Manufacturings, Architecture & constructions, Art & Entertainment, Characters & Body scans... Biblioteke modela i načini pristupanja modelu:

13 Proširena realnost (AR) – aplikacija Augment
Augment aplikacija: Korak 1: instaliramo aplikaciju na smartfon Pokrenemo aplikaciju (pod modom: Explore) – pojaviće se biblioteka 3D modela razvrstana u odeljke (Education, Industry, Architecture...) Odabraćemo npr.: Education Pojaviće se nekoliko već kreiranih 3D modela. Izabraćemo jedan od njih (npr. Icosahedron) Tapnemo na njega: na ekranu će se pojaviti model ikosaedra. Ovaj model možemo da pomeramo (prstom levo-desno), skaliramo (dva prsta – skupljamo ili razdvajamo), ili rotiramo (dva prsta paralelno pokrećemo). Tap na: Create Tracker (pojaviće se okvir koji traži pravougaonu površinu koju će targetirati kao podlogu modela. Crveni „senzor“ na dnu ekrana znači da tracker nije zadovoljavajući. Kada postane zelen, tapnemo „Tap to Capture“. Model će se pojaviti pozicioniran na datu „uhvaćenu“ podlogu. Možemo ga posmatrati u realnom vremenu kroz kameru smartfona, okretati se oko podloge, menjati ugao, ili jednostavnije – okretati traker, a model će se usklađivati prema perspektivi same podloge - trakera. Ikonica levo vraća 3D model u prvobitan položaj (resetuje 3D transformacije), ukoliko nismo zadovoljni položajem modela. Odabrani položaj možemo snimiti tapom na ikonu kamere. Ovu sliku možemo zatim i da podelimo (preko a, SMS poruke, blututa...) U odeljku Architecture možemo odabrati model realnog objekta i ponoviti proceduru. Zanimljivi rezultati biće dobijeni ako već postoji poznata podloga (situacioni plan parcele ili sl.) za dati model objekta. Tada možemo željenu parcelu usvojiti kao „custom tracker“, a dati model možemo postaviti na njegovo mesto, tačnim poklapanjem osnove modela i osnove datog objekta na planu, u istoj razmeri. Na donjoj slici ilustrovani su pokreti prstima da bismo izvršili 3D transformacije modela u AR: Translacija – pokret jednim prstom- Rotacija – dva prsta, gore-dole. Skaliranje – sva prsta, približavanje (-) i udaljavanje (+). U 3D View modu, pokreti su nešto drugačiji: Translatorno pomeranje: dva prsta. Rotacija: jedan prst gore-dole. Skaliranje: dva prsta -približavanje ili udaljanje.

14 Proširena realnost (AR) - aplikacija Augment
Na donjim primerima dato je par ilustracija proširene realnosti postignute primenom aplikacije Augment, tako što su prikazani virtuelni 3D modeli u realnom prostou. Za tragače (tracker-e) korišćeni su priručni / korisnički markeri (Custom marker). Napomena: Za markere se mogu koristiti i sveske, maus – pedovi, poklopci kutija, vizitkarte, memorandumi, i sl. Data su dva primera iz odeljka obrazovanja (Education) – iz oblasti geometrije i dva iz oblasti građevinarstva (Architecture & Construction), odn. prostornog pozicioniranja 3D objekata. Augment App Education: Icosahedron Custom marker Sačuvana fotografija željene vizure na ovako prikazan 3D model. Augment App Education: Mobius Custom marker Sačuvana fotografija željene vizure na virtuelni 3D model. Augment App Architecture & Construction: Beijing Stadium Custom marker Sačuvana fotografija željene vizure na virtuelni 3D model. Augment App Architecture & Construction: APARTA PEQ Custom marker Sačuvana fotografija željene vizure na virtuelni 3D model.

15 Proširena realnost (AR) – aplikacija Augment
Kreiranje 3D modela za AR Ono što je posebno korisno i izazovno u korišćenju Augment platforme, jeste mogućnost pravljenja sopstvenih, korisničkih modela i ubacivanje istih u Augment bazu, pod My Models odeljkom. Da bismo kreirali sopstveni model, možemo se poslužiti vodičem za kreiranje 3D modela koje ova aplikacija prihvata, a koje možemo naći na stranici: Svi postupci i metodi 3D modelovanja su standardni i važiće i u ovom slučaju. Međutim, treba imati u vidu nekoliko ograničenja: Teksture mogu biti samo 2D (bump map se neće prikazati). Ako su slike mapirane kao teksture, one će se prikazati na vrhu date površine. Određeni formati 3D modela ne podržavaju teksture (što je slučaj sa modelima iz AutoCAD-a, koje možemo da izvezemo u STL formatu, a koji ne podržava teksture). Takođe, postoje ograničenja u vidu veličine i formata samih mapiranih tekstura. Formati koji mogu biti podržani od Augmenta su: Collada: .zip file , uključujući i .dae fajl + teksture ili.zae fajl Wavefront: .zip fajl uključujući .obj fajl + .mtl fajl (materiali) + teksture. STL: .stl fajl, bez tekstura. Prilikom korišćenja meševa, sortiranje trouglova (u triangulaciji površi) može biti poremećeno, ukoliko njihov broj premašuje dozvoljeni limit. Treba izbegavati tzv. Z-fighting efekat, tj. kada se dva elementa nađu u sličnim pozicijama, pa dođe do preklapanja i treperenja njihovih površina. (Ovo susrećemo često pre izvođenja Bulovih operacija u prikazu modela u AutoCAD-u). Programi koji su pogodni za uvoženje u Augment su: Sketchup, 3DS Max, Blender, Autodesk Maya, Rhinoceros 3D, Solid Works ... Od kojih neki zahtevaju poseban „plug-in“ da bi rezultat bio optimalan. AutoCAD je takođe na spisku programa iz kojih možemo uvesti model u Augment, ali rezultati nisu najbolji (npr. ne mogu se prikazati teksture) i za sada ne postoji odgovarajući #plug –in“.

16 Proširena realnost (AR) – poželjni formati
Tabelarni prikaz softvera i formata koji su pogodni za uvoženje u Augment: Software name Preferred export format 1 Preferred export format 2 Plugin for Augment Sketchup KMZ Collada 1.4 (.dae) Download the Sketchup plugin 3DS Max Wavefront (.obj) Download the 3DS Max plugin Blender Download the Blender plugin Autodesk Maya No plugin for the moment Cinema 4D                      / Download the Cinema 4D plugin IC3D Use the Augment extension. Rhinoceros 3D SolidWorks Use the plugin Download the SolidWorks plugin ArtiosCAD Collada 1.4 (.dae), ZAE extension                     / Revit DXF Download the Revit plugin FormZ / Native integration here Meshlab Strata 3D Native integration from Design 3D CX8 here Esko Studio Designer Picador 3D Esko Studio Visualizer AutoCAD 3DS KeyShot

17 Proširena realnost (AR) – aplikacija Augment
Procedura eksportovanja modela za Augment: Otvoriti nalog na sajtu Augment na internetu. otvorimo AutoCAD fajl (dwg) u kojem je željeni 3D model. Export – Lithography (.STL) format (bez tekstura!) SELEKTUJEMO sve modele koje ćemo da izvezemo Učitaće se stl fajl u željeni folder U aplikaciji Augment (na desktopu), pod +Add model aploudujemo ovaj .STL fajl Pročitamo Privacy policy, odaberemo Public U gornjem levom uglu kliknemo: SAVE AND PUBLISH Odabraćemo mere u kojima želimo da se naš model učita (mm, cm...). Sačekamo da se model pojavi kao učitan. Kliknemo Organize u gornjem desnom uglu Čekiramo kućicu gore levo i dodamo folder (My Folders) Na aplikaciji na smartfonu treba da je sinhronizovan nalog sa nalogom Augment na internetu. (Ponekad to neće biti automatski, pa je potrebno da se izlogujemo, pa ponovo ulogujemo). (Synching is in proces... će se pojaviti kada pokrenemo aplikaciju na smartfonu). Pojaviće se naš model u odeljku: +All models. Dalje možemo da ponovomo standardnu proceduru, kao sa modelom iz odeljka EXPLORE iste aplikacije. 3D model tobogana koji je korišćen na vežbama iz predmeta Vizuelizacija i prezentacija 3D modela u geodeziji

18 Proširena realnost (AR)
Na donjim slikama vidimo model koji smo na prethodno opisan način uvezli u Augment kao naš model „My Models“ i prikazali ga na podlozi koju smo sami izabrali (korisnički traker), gde mu možemo birati položaj, orijentaciju i razmeru. 3D model koji smo prethodno modelovali u AutoCAD-u, postavili smo na podlogu – korisnički traker (custom tracker) sa memorandumom Građevinskog fakulteta u Beogradu

19 Proširena realnost (AR)
4 Identičan postupak ponovili smo na drugom modelu: teren sa platoom i vodenom površinom, koji smo prethodno modelovali u autoCAD-u na vežbama iz Vizuelizacije i prezentacije 3D modela u geodeziji. Eksportovali smo model kao STL format, uvezli ga u Augment kao novi model (My models) i prikazali ga kao virtuelni model na korisničkom trakeru. 3D model koji smo prethodno modelovali u AutoCAD-u, postavili smo na podlogu – korisnički traker (custom tracker) sa memorandumom Građevinskog fakulteta u Beogradu Na dlan, kao novi korisnički traker

20 Sandy station – AR Sand Box
5 Mogućnosti proširene realnosti se sve više razvijaju i usavršavaju, postižući sve bolje, ubedljivije i zanimljivije rezultate. Na donjoj slici je prikazana tehnologija koju su razvili naučnici sa univerziteta Dejvis u Kaliforniji (SAD), inspirisani istraživanjima Čeških naučnika, a prihvatili naučnici sa UCLA univerziteta (Kalifornija, SAD). Radi se i interaktivnom, dinamičkom pristupu AR, gde kutija sa peskom služi kao medijum na kome se može posmatrati uticaj promene reljefa, atmosferskih prilika, kretanja vodotokova, vulkanskih i geoloških aktivnosti i sl. u realnom vremenu. Oprema se sastoji od kutije sa peskom,kompjutera sa softverom koji obrađuje podatke dobijene preko kamere, a zatim ih vraća putem projektora i nazad putem kamere, pri čemu se dobija verna simulacija dešavanja na dinamičkom reljefu koji predstavlja sam pesak u kutiji. Ovakva instalacija za sada služi mahom u edukativne i naučne svrhe, kao i kao eksponat na izložbama i sajmovima nauke. Kutija sa peskom (Sandbox) - Department of Earth and Planetary Sciences, US Davis

21 Hvala na pažnji


Скинути ppt "Vizuelizacija i prezentacija 3D modela u geodeziji"

Сличне презентације


Реклама од Google