Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

ИОП (ИНДИВИДУАЛНИ ОБРАЗОВНИ ПЛАН).

Сличне презентације


Презентација на тему: "ИОП (ИНДИВИДУАЛНИ ОБРАЗОВНИ ПЛАН)."— Транскрипт презентације:

1 ИОП (ИНДИВИДУАЛНИ ОБРАЗОВНИ ПЛАН)

2 Деца са посебним потребама
☺Сва деца која имају исте потребе као и њихови вршњаци, али те потребе не могу самостално да задовоље, потребна им је додатна помоћ и подршка. ☺У оквиру образовног система то су деца која не могу да похађају школу и усвоје наставне садржаје без додатних интервенција и подршке

3 ☺децу са оштећењем сензорних функција
Када се говори о деци са “посебним потребама”, мисли се на већи број различитих група деце: ☺децу са оштећењем сензорних функција ☺децу са оштећењем когнитивних функција: ☺децу са поремећајима локомоторних функција ☺децу са хроничним обољењима ☺ децу са емоционалним поремећајима ☺ децу са поремећајима социјализације ☺ децу са комбиноваим сметњама ☺ децу која су на дужем лечењу ☺ децу из сиромашних, заосталих или културолошки специфичних средина ☺ децу без родитељског старања ☺ злостављану децу ☺ избеглу и расељену децу ☺ ромску децу

4 Циљ образовања деце са тешкоћама
у развоју ☺ Овладавање вештинама које ће им омогућити самостални живот и прилагођавање променама у околини и друштву ☺ Постепено стицање контроле над сопственим животом ☺ Стицање економске независности ☺ Циљ сваке подршке је да развије одређену вештину до те мере да подршка више није потребна

5 “Школа по мери детета” ♣ Демократизација образовања = креирање образовно, социјално, радно и животно окружење “по мери сваког детета” ♣ Омогућавање свој деци максимално искоришћавање потенцијала ♣ Обезбеђивање “једнаких могућности за све” ♣ Креирање толерантног, демократског друштва базираног на поштовању људских права и различитости

6 Шта све треба прилагодити
Шта све треба прилагодити ♥ Физичку средину ♥ Наставни план и програм ♥ Уџбенике, материјале ♥ Методе рада ♥ Oцењивање

7 Карактеристике ИОП-а су:
♥ То је писани документ ♥ Покрива област академских и ванакадемских знања и вештина ♥ Заснива се на динамичкој процени односа актуелног и планског нивоа знања и вештина ♥ Одређује ниво подршке који је потребан детету у учењу и школском животу/често и ван школе ♥ Афирмише тимски рад и у њему компетенције и одговорности сваког члана тима за подршку ♥ Садржи подршку равноправном учешћу родитеља у тиму за подршку детету ♥ Садржи сугестије о начину оцењивања детета са развојним ометеностима и начину образлагања дате оцене.

8 Шта је индивидуални образовни план?
♪ ИОП помаже да се уваже потребе детета и његове индивидуалне особине. За свако дете је корисна атмосфера подршке, разумевања и сарадње. ♪ ИОП помаже и учитељима, не само у остварењу образовних циљева, већ и у напору да дају свој допринос емоционалном и социјалном развоју детета.

9 Шта садржи ИОП? ☺Детаљан опис актуелног функционисања детета (развојни статус детета у целини, а затим по областима развоја-сазнајног, емоционалног, социјалног и физичког) ☺ Индивидуалне карактеристике детета од значаја за процену очуваних потенцијала(способности, потребе, интересовања..) ☺ Области заостајања у односу на вршњаке ☺ Циљеве чије се остварење очекује у одређеном временском периоду ☺ Облике, типове, нивое, садржаје и учесталост подршке ☺ Структуру тима и задатке појединих чланова тима у реализацији ИОП-а ☺ Начин праћења постављених циљева и задатака ☺ Начин вредновања постављених циљева и временске рокове

10 При креирању ИОП-а треба обратити пажњу на следеће елементе:
☺ Важан елемент ИОП-а су области у којима је дете најуспешније, јер омогућава изградњу позитивне слике о детету код учитеља и вршњака ☺ Састављање листе оног у чему је дете успешно представља добру основу за развијање стратегије подршке. ☺ Циљеве је потребно дефинисати у виду исхода, који се очекују на крају одређеног периода рада и подршке детету. (Циљеве дефинише тим у целини, а чине га, са једне стране, стручњаци из школе: учитељ/наставник, педагог, психолог, а са друге стране, родитељи.) ☺ Сви заједно одређују приоритете, а на основу процене целокупног функционисања детета, тј. одговора на школске захтеве/план и програм, понашања у школи и ван ње, радних навика, емоционалне и социјалне компоненте развоја личности.

11 Када и за коју децу се креира ИОП?
♥ ИОП се прави за свако дете, које из било ког разлога, не показује очекиван напредак у школи, на образовном, социјалном или било ком другом сегменту. ♥ Индивидуални васпитно-образовни програм је флексибилан и динамички документ који се стално мења, у зависности од напредовања детета.

12 ♥ ИОП садржи краткорочне(седмичне и месечне) и дугорочне циљеве(за период до шест месеци). Индикатори за ревизију ИОП су развојне промене детета и промене у школским захтевима/наставни план и програм. На крају месеца, квалификационог периода, полугодишта или на крају школске године, процењују се ефекти рада и напредовања и утврђују нови захтеви и креирају нове стратегије.

13 Принципи рада тима за ИОП су:
☼ Свеобухватна(холистичка) и функционална процена детета, а на основу свих аспеката дететовог живота; ☼ Уважавање жеља и сугестија родитеља, када год за то постоје могућности и када то није на штету друге деце. ☼ Тимска атмосфера и партнерска комуникација. Тимски рад је незамислив без уважавања мишљења и предлога свих у тиму.

14 Тим је оријентисан и усмерен ка очуваним потенцијалима детета за развој и учење.
Ово је суштински принцип у инклузивном приступу и подразумева дефинисање конкретних активности кроз које се и остварује; подразумева дефинисање задатака, како за дете, тако и за сваког члана тима појединачно. Неопходно је да план садржи мале кораке и ситне, а достижне успехе, којих су свесни и дете и родитељи

15 У раду са децом која имају тешкоће неопходно је да учитељ:
☼ похвалама и потстицајима мотивише дете за све што је добро урадило ♥ примети, препозна и позитивно кометарише сваки дететов напредак ☼ постави такве задатке које је дете способно да самостално реши ♥ награди ученика бољом оценом када је напредак видан, не упоређујући је са оценама остале деце ☼ увек пронађе времена за разговор и додатна објашњења ♥ да му да довољно времена да оно уради задатак

16 ☼ да му стрпљиво преформулише питање које му није јасно и тако уклони језичке баријере
♥ задаје кратке задатке после којих следи повратна информација ☼ приближи и повеже непознате садржаје са оним што дете има у свом непосредном искуству ♥ даје што више примера за неку појаву или појам ☼ ставља до знања да је увек спреман да преузме одговорност за решавање конфликтних ситуација међу ученицима ♥ верује у дете и када је његово понашање или постигнуће незадовољавајуће, проналазећи начин како да реши проблем, а не да критикује ☼ креира ситуације у којима ће се дете осећати успешно у раду

17 ☼ никада га не стави да седи сам, изолован од осталих
♥ показује детету и физичким контактом да му је стало до њега ☼ омогућује му да ради домаће задатке у школи ако код куће нема услова ♥ иницира рад у малим групама ☼ начини индивидуални васпитно - образовни план за дете, како би индивидуализовао свој приступ и омогућио оптимални напредак ♥ иницира сарадњу са породицом на бази поверења и узајамног уважавања, указујући на важност образовања за животну перспективу детета.

18 Никада се не ПРЕДАЈТЕ! ♥ Најбољи интерес детета је општи циљ око кога треба да постоји консензус међу члановима тима. ♥ Постављање афирмативних циљева. Одређивање шта ученик МОЖЕ, а не шта не може.

19 Улога родитеља у тиму за ИОП
ПАРТНЕРСКА позиција родитеља је суштински елеменат у инклузивном приступу. Задатак свих чланова тима је изградња код родитеља осећања да је равноправни члан и да без његовог активног учешћа нема ни правих резултата. ♥ Родитељи су, најчешће, високо мотивисани и најпозванији у остваривању сарадње и повезивања са другим институцијама у пружању подршке свом детету.

20 Овај приступ и издвојени приоритети почивају на
два основна уверења: ♥ Сва деца могу да уче независно од врсте и степена изражености развојних проблема ☺ Деца најбоље уче у групи вршњака јер природно животно окружење омогућује оптимални развој деци са развојним сметњама и њиховим вршњацима

21 Индивидуални образовни план -члан 77.
За дете и ученика коме је услед социјалне ускраћености, сметњи у развоју, инвалидитета и других разлога потребна додатна подршка у образовању и васпитању, установа обезбеђује отклањање физичких и комуникацијских препрека и доноси ИОП Циљ ИОП јесте постизање оптималног укључивања детета и ученика у редован образовно-васпитни рад и његово осамостаљивање у вршњачком колективу. Индивидуални образовни план -члан 77. Закона о основама система образовања и васпитања

22 ИОП утврђује се прилагођен и обогаћен начин образовања и васпитања детета и ученика, а посебно:
Дневни распоред активности и часова у одељењу, дневни распоред рада са лицем које му пружа додатну подршку и распоред рада у посебној групи у којој му се пружа додатна подршка, као и учесталост подршке; Циљеви образовно-васпитног рада

23 3. посебне стандарде постигнућа и прилагођене стандарде за поједине или за све предмете са образложењем за одступање од посебних стандарда; 4. индивидуални програм по предметима, односно садржаје у предметима који се обрађују у одељењу и раду са додатном подршком 5. индивидуализован начин рада наставника, односно индивидуализован приступ прилагођен врсти сметње

24 За ученика са изузетним способностима установа доноси ИОП
ИОП у установи доноси ПЕДАГОШКИ КОЛЕГИЈУМ на предлог стручног тима за инклузивно образовање Тим чине наставник разредне наставе, односно одељенски старешина, предметни наставници, стручни сарадник школе, родитељ, односно старатељ, а по потреби и стручњак ван установе, на предлог родитеља

25 Индивидуални васпитно-образовни план
Име и презиме:__________________________ Разред:__________________ Координатор:___________________________ Чланови тима:____________________________________________________ "Јаке" стране детета (интересовања, капацитети, могућности...) __________________________________________________________________ Подручја у којима дете изразито заостаје: _________________________________________________________ Датум израде плана:______ Датум ревизије:__________ Области у којима је потребна подршка, циљеви, очекивани исходи, ко ће пружати подршку: ОБЛАСТ: ТРЕНУТНО ФУНКЦИОНИСАЊЕ УЧЕНИКА У ОВОЈ ОБЛАСТИ (СНИМАК СТАЊА) ЦИЉ - ШТА ЖЕЛИМО ДА ПОСТИГНЕМО У НАРЕДНОМ ПЕРИОДУ ИЗ ОВЕ ОБЛАСТИ ТИПОВИ И НОСИОЦИ ПОДРШКЕ

26 Родитељ даје сагласност за спровођење ИОП
У првој години уписа у школу, ИОП доноси се и вреднује ТРОМЕСЕЧНО , а у свим наредним годинама на почетку сваког полугодишта. Наставник при планирању свог рада у одељењу, усклађује свој план са ИОП детета Спровођење ИОП прати просветни инспектор Ученик који је преведен у наредни разред, признаје се разред из кога је преведен као завршен и организује му се индивидуализован рад.

27 Припремила: Слободанка Златић, педагог
ДОБИТИ ОД ИОП ♥ За децу са тешкоћама: успех, осећај сигурности и самопоштовања, комуникацијске и социјалне способности ♥ За осталу децу: прихватање различитости, осетљивост за потребе других, развијање вредносног система заснованог на позитивном искуству ♥ Родитеље: Упознавање са могућностима деце, развијање реалистичких ставова према могућностима и будућности детета ♥ За учитеље: Вештине у унапређивању индивидуализације наставе, способност за стварање подстицајне атмосфере Припремила: Слободанка Златић, педагог


Скинути ppt "ИОП (ИНДИВИДУАЛНИ ОБРАЗОВНИ ПЛАН)."

Сличне презентације


Реклама од Google