Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

FINANSIJSKO PRAVO.

Сличне презентације


Презентација на тему: "FINANSIJSKO PRAVO."— Транскрипт презентације:

1 FINANSIJSKO PRAVO

2 JAVNE FINANSIJE KAO FINANSIJSKA DJELATNOST DRŽAVE I NAUČNA DISCIPLINA
FINANSIJSKA DJELATNOST ILI FINANSIJSKA PRIVREDA *PRIKUPLJANJE FINANSIJSKIH SREDSTAVA (porezi i državna imovina) *RASPOPREĐIVANJE I TROŠENJE NA JAVNE RASHODE (podmirivanje javnih potreba, obezbjeđivanje javnih dobara )

3 FINANSIJE (u užem i širem smislu) 1
FINANSIJE (u užem i širem smislu) 1.JAVNE FINANSIJE (države i drugih javnopravnih tijela) 2.POSLOVNE FINANSIJE (individualnih preduzetnika i preduzeća) 3.MONETARNE FINASIJE (centralne i poslovnih banaka i osiguravajućih društava)

4 OSNOVNE KARAKTERISTIKE JAVNIH FINANSIJA (FINANSIJSKE PRIVREDE)
PRENOŠEENJE SREDSTAVA NA JAVNE ORGANE : porezi (prinudnim putem ), zajmovi (dobrovoljnim putem) DVA SUBJEKTA FINANSIJSKE AKTIVNOSTI : AKTIVNI I PASIVNI SUBJEKT -država i poreski obveznici (fizička i pravna lica)

5 OSNOVNE KARAKTERISTIKE JAVNIH FINANSIJA (NASTAVAK)
JAVNE FINANSIJE KAO DIO JAVNE PRIVREDE I DIO NACIONALNE PRIVREDE • PRINUDA

6 RAZLIKE IZMEĐU FINANSIJSKE PRIVREDE I PRIVATNE PRIVREDE
MOTIV a) podmirivanje javnih rashoda; b) dobit NEPOSTOJANJE PRINCIPA NEPOSREDNE PROTIVČINIDBE OSTVARIVANJE JAVNOG INTERESA I ZADOVOLJENJE JAVNIH POTREBA

7 RAZLIKE IZMEĐU FINANSIJSKE PRIVREDE I PRIVATNE PRIVREDE
PRIKUPLJANJE FINANSIJSKIH SREDSTAVA PRINUDNIM PUTEM (POREZI I DRUGE DAŽBINE) ODLUČIVANJE a) Skupština b) privatni preduzetnik

8 INSTITUCIJE JAVNIH FINANSIJA
1.JAVNI PRIHODI - DERIVATIVNI ( javnopravni) JAVNI PRIHODI - ORIGINARNI (privatnopravni) JAVNI PRIHODI 2.JAVNI RASHODI - OBEZBJEĐIVANJE JAVNIH DOBARA a)ČISTA JAVNA DOBRA ( odbrana, policija, uprava) - nekonkurentnost u potrošnji - neisključivost b) NEČISTA JAVNA DOBRA ( obrazovanje, zdravstvena zašttita, putevi)

9 INSTITUCIJE JAVNIH FINANSIJA (NASTAVAK)
3.BUDŽET 4.FINANSIJSKO IZRAVNJAVANJE IZMEĐU RAZLIČITIH NIVOA DRŽAVNE VLASTI (centralni i lokalni organi ili federacija , članice federacije opštine)

10 FINANSIJSKO PRAVO NACIONALNO FINANSIJSKO PRAVO (Finansijsko pravo Crne Gore, Finansijsko pravo Francuske i sl.) MEĐUNARODNO FINANSIJSKO PRAVO DEZINTEGRACIJA FINANSIJSKOG PRAVA NA DVIJE NAUČNE DISCIPLINE I SAMOSTALNE GRANE PRAVA (dio javnog prava) PORESKO PRAVO BUDŽETSKO PRAVO

11 ODNOS NAUKE O FINANSIJAMA I FINANSIJSKOG PRAVA SA DRUGIM NAUČNIM DISCIPLINAMA
POLITIČKA EKONOMIJA (ekonomske kategorije, novac i finansije, istorija ekonomskih doktrina) EKONOMSKA POLITIKA (poreska i budžetska politika) BANKARSKO PRAVO MONETARNO PRAVO (novac i novčani tokovi) SOCIOLOGIJA I PSIHOLOGIJA (uticaj poreza na ponašanje poreskih obveznika) MATEMATIČKI I STATISTIČKI METODI

12 ODNOS FINANSIJSKOG PRAVA SA DRUGIM GRANAMA PRAVA
ODNOS FINANSIJSKOG PRAVA I USTAVNOG PRAVA (subjektivno poresko i subjektivno budžetsko pravo skupštine zaštićeno ustavom) ODNOS FINANSIJSKOG PRAVA I UPRAVNOG PRAVA (poreski upravni organi -utvrđivanje, naplata i kontrola naplate poreza) budžetska inicijativa, izrada i izvrš enje budžeta od upravnih organa)

13 ODNOS FINANSIJSKOG PRAVA SA DRUGIM GRANAMA PRAVA
ODNOS FINANSIJSKOG PRAVA I MEĐUNARODNOG JAVNOG PRAVA - bilateralne i multilateralne konvencije, - Nadnacionalno poresko i budžetsko pravo Evropske Unije, -uredbe i direktive -Harmonizacija nacionalnih poreskih propisa ODNOS FINANSIJSKOG PRAVA I KRIVIČNOG PRAVA (krivična djela npr. poreska utaja, krijumčarenje i dr.)

14 FINANSIJSKE TEORIJE MERKANTILNA FINANSIJSKA TEORIJA ( XVI-XVII VIJEK)
Promet, razmjena , trgovina novac tj. plemeniti metali ( zlato i srebro) visoke uvozne carine- zabrana uvoza 2. FIZIOKRATSKA FINANSIJSKA TEORIJA (XVIII VIJEK) -Višak vrijednosti u zeljoradnji -neposredni porezi ( porez na zemljoradnju) -posredni porezi (ostali porezi)

15 FINANSIJSKE TEORIJE (nastavak)
3. FINANSIJSKA TEORIJA U GRAĐANSKOJ KLASIČNOJ TEORIJI (A. SMIT, D. RIKARDO) EKONOMSKE SLOBODE, LIČNA INICIJATIVA, PRIVATNO PREDUZETNIŠTTVO, NEMJEŠAANJE DRŽAVE U PRIVREDU Poreski principi (opštosti, odredjenosti, ugodnosti, ekonomičnosti) 4. SAVREMENA GRAĐANSKA FINANSIJSKA TEORIJA - KEJNS (DRŽAVNI INTERVENCIONIZAM)

16 FINANSIJSKI ODNOSI U SLOŽENIM DRŽAVAMA
FISKALNI ODNOS ( DRŽAVA – PORESKI OBVEZNICI) FINANSIJSKI ODNOS (RAZLIČITI NIVOI DRŽAVNE VLASTI)

17 FINANSIJSKI ODNOSI U SLOŽENIM DRŽAVAMA
OVLAŠĆENJE ZA USTANOVLJAVANJE JAVNIH PRIHODA OVLAŠĆENJE ZA UVOĐENJE JAVNIH PRIHODA OVLAŠĆENJE ZA UTVRĐIVANJE VISINE JAVNIH PRIHODA

18 FINANSIJSKI ODNOSI U SLOŽENIM DRŽAVAMA
SISTEM ODVOJENIH PRIHODA slobodni sistem odvojenih prihoda (ovlašćenje na ustanovljavanje izvora , vrste i oblika prihoda, uvođenje i utvrđivanje visine) vezani sistem odvojenih prihoda ( samo pravo na utvrđivanje visine prihoda) SISTEM ZAJEDNIČKIH PRIHODA doznake (na pr. od federacije prema članicama) doprinosi (na pr.članice daju sredstva federaciji ) MJEŠOVITI SISTEM PRIHODA

19 FINANSIJSKI ODNOSI U SLOŽENIM DRŽAVAMA -nastavak
FISKALNI SUVERENITET potpuni suverenitat ograničeni suverenitet originaran suverenitet izvedeni suverenitet FINANSIJSKI SUVERENITET

20 JAVNI PRIHODI 2. OBAVEZNA DAVANJA (POREZI I DRUGE DAŽBINE)
IZVORI JAVNIH PRIHODA 1. DOMENSKI PRIHODI 2. OBAVEZNA DAVANJA (POREZI I DRUGE DAŽBINE) 3. DOBROVOLJNA DAVANJA (JAVNI ZAJAM I POKLONI)

21 ISTORIJSKI RAZVOJ DAŽBINA
ROBOVLASNIČKE DRŽAVE (GRČKA, RIM): 1.TRIBUTI ( Na ličnost i imovinu- institut ratne odštete 2.TAKSE (sudske i pristanišne) 3.CARINE ( na uvoz, izvoz i tranzit robe, promet robe između provincija u Rimu tzv. unutrašnje carine 4.LITURGIJE I TRIJERARHIJE

22 ISTORIJSKI RAZVOJ DAŽBINA
FEUDALNE DRŽAVE: 1. REGALI (lov , ribolov, rudnici, kamenolomi, mlinovi, ciglane i dr.) 2. TAKSE ( putevi, mostovi, pristaniš ta , pijace i dr.) 3.TRIBUTI

23 ISTORIJSKI RAZVOJ DAŽBINA
4. POREZI -POREZI ZA USTUPLJENO ZEMLJIŠTE cijena zakupa tj.zakupnina, -LIČNI POREZ ZA STRANCE I POLUSLOBODNO STANOVNIŠTVO - POREZI NA IMOVINU (neposredni porezi uz odobrenje Staleške skupštine)

24 ISTORIJSKI RAZVOJ DAŽBINA
5. AKCIZE I CARINE (posredni porezi koje je uvodio vladar bez ugovora sa Staleškom skupštinom 6.JAVNI ZAJAM -privatno-pravni karakter zajma kratki rokovi i visoka kamata Lično obezbjeđenje i garancija za vraćanje zajma (zalaganje dragocijenosti, ili pravo ubiranja carina i dr.)

25 ISTORIJSKI RAZVOJ DAŽBINA
STALEŠKA SKUPŠTINA Poreske privilegije za plemstvo i sveštenstvo Poreska obaveza za treći građanski stalež

26 ISTORIJSKI RAZVOJ DAŽBINA
SAVREMENE DRŽAVE: -POREZ KAO REDOVAN I IZDAŠAN JAVNI PRIHOD -POREZ OPŠTA OBAVEZA (Zakonom utvrđene poreska oslobađanja i olakšice)

27 KARAKTERISTIKE SREDNJOVJEKOVNIH DAŽBINA
Sve dažbine su fiskalnog karaktera Nijesu imali obilježje opšte obaveze Nijesu predstavljali glavni prihod države već samo dopunski izvor finansiranja Obaveza plaćanja u naturi a tek kasnije u novcu

28 PODJELA JAVNIH PRIHODA
ORIGINERNI I DERIVATIVNI JAVNI PRIHODI JAVNOPRAVNI I PRIVATNOPRAVNI JAVNI PRIHODI

29 PODJELA JAVNIH PRIHODA
3. REDOVNI I VANREDNI PRIHODI PRIHODI OD STANOVNIŠTVA I PRIHODI OD PRAVNIH LICA ( obavezna davanja –porezi dobrovoljna davanja- javni zajam, pokloni

30 PODJELA JAVNIH PRIHODA
5. POVRATNI I NEPOVRATNI PRIHODI 6. PRIHODI U NOVCU I U NATURI

31 PODJELA JAVNIH PRIHODA
NAMJENSKI I NENAMJENSKI PRIHODI (DESTINIRANI I NEDESTINIRANI) PRIHODI RAZLIČITIH NIVOA DRŽAVNE VLASTI - PRIHODI CENTRALNIH ORGANA -PRIHODI OPŠTINA

32 POJAM POREZA 1.DERIVATIVNOST POREZA 2.PRISILNOST (PRINUDNOST) POREZA
( prisilnost kod neplaćanja poreza –prinudna naplata)

33 POJAM POREZA 3.FINANSIRANJE JAVNIH RASHODA
4. ODSUSTVO NEPOSREDNE PROTIVNAKNADE neposredna veza između plaćanja poreza i koristi od upotrebe javnog dobra ne postoji

34 POJAM POREZA 5. POREZ JE NOVČANO DAVANJE
mjesni samodoprinos kao namjenski lokalni porez može se izvršiti i u naturi 6. POREZI SU NEDESTINIRANI PRIHODI princip budžetske neefektacije

35 TEORIJE OPRAVDANJA POREZA
1. TEORIJA SILE 2. TEORIJA CIJENE (EKVIVALENCIJE) -TEORIJA OSIGURANJA - TEORIJA UŽIVANJA

36 TEORIJE OPRAVDANJA POREZA
3. TEORIJA ŽRTVE - APSOLUTNO JEDNAKA ŽRTVA (Glavarina) - PROPORCIONALNO JEDNAKA ŽRTVA Proporcionalne poreske stope - MINIMALNA ŽRTVA Progresivne poreske stope

37 TEORIJA OPRAVDANJA POREZA
4. ORGANSKA TEORIJA Organska povezanost države i građana Porez dužnost i interes građana 5. SOCIJALISTIČKA TEORIJA Porez kao građanska dužnost u cilju podmirivanja tzv.opštedruštvenih i zajedničkih potreba

38 TEORIJE OPRAVDANJA POREZA
6. TEORIJA SUVERENITETA (Vladajuća teorija opravdanja poreza) Poreska sposobnost

39 CILJEVI OPOREZIVANJA FISKALNI CILJ
EKSTRAFISKALNI CILJEVI 1. EKONOMSKI CILJEVI 2. SOCIJALNI CILJEVI 3. POLITIČKI CILJEVI 4. OSTALI CILJEVI

40 EKONOMSKI CILJEVI MAKROEKONOMSKE PRIRODE
MIKROEKONOMSKE PRIRODE MAKROEKONOMSKE PRIRODE 1) STABILNOST CIJENA ) PUNA ZAPOSLENOST URAVNOTEŽENI PLATNI BILANS EKSPANZIVNA PORESKA POLITIKA RESTRIKTIVNA PORESKA POLITIKA

41 CILJEVI OPOREZIVANJA 2. SOCIJALNI CILJEVI 3. POLITIČKI CILJEVI

42 OSTALI CILJEVI (ZDRAVSTVENI, KULTURNI, DEMOGRAFSKI I DR.)
EKSTRAFISKALNI CILJEVI POREZA ILI BUDŽETSKE SUBVENCIJE

43 KLASIFIKACIJA POREZA - J.S. Mil, A. Vagner, B. Moll (Prevaljivanje)
1. NEPOSREDNI I POSREDNI POREZI - Fiziokratska teorija( Porezi na zemljoradnju kao neposredni porezi ) - J.S. Mil, A. Vagner, B. Moll (Prevaljivanje) - Šefle ( Manifestacija poreske snage) - F.Flora, B.Griziotti, E. Morselli ( Prije trošenja dohotka tj. na izvoru i pri trošenju dohotka)

44 KLASIFIKACIJA POREZA POSREDNI POREZI Anonimni porezi Laka naplata
Izdašnost i elastičnost Anonimni porezi Laka naplata Opštost Nedostatak : nepravični, nesocijalni (regresivni efekat)

45 KLASIFIKACIJA POREZA NEPOSREDNI POREZI Relativno stabilni prihodi
Pravičnost Nedostaci: Nijesu elastični Nijesu opšti Psihološki nepovoljni

46 KLASIFIKACIJA POREZA 2.SUBJEKTNI I OBJEKTNI POREZI
3.SINTETIČKI I ANALITIČKI POREZI 4.FUNDIRANI I NEFUNDIRANI POREZI ( god Italija )

47 KLASIFIKACIJA POREZA 5. REDOVNI I VANREDNI POREZI ( Porez na dohodak i Porez na promet ) 6. REPARTICIONI I KVOTNI 7.CENTRALNI I LOKALNI POREZI

48 KLASIFIKACIJA POREZA 8.OSNOVNI I DOPUNSKI POREZI
9.OPŠTI I NAMJENSKI POREZI

49 KLASIFIKACIJA POREZA -OECD-ORGANIZACIJA ZA EKONOMSKU SARADNJU I RAZVOJ -KOMITET ZA FISKALNE POSLOVE
1000 POREZI NA DOHODAK 2000 DOPRINOSI ZA SOCIJALNO OSIGURANJE 3000 POREZI NA PLATNI SPISAK I RADNU SNAGU 4000 POREZI NA IMOVINU 5000 POREZI NA DOBRA I USLUGE 6000 OSTALI POREZI

50 ELEMENTI OPOREZIVANJA
LIČNI ELEMENTI OPOREZIVANJA: PORESKI SUBJEKT - AKTIVNI PORESKI SUBJEKT (DRŽAVA) - PASIVNI PORESKI SUBJEKT (PORESKI OBVEZNIK)

51 LIČNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
- PORESKI DESTINATOR -PORESKI PLATAC -PORESKI JEMAC

52 MATERIJALNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
1.PORESKI IZVOR a)PRIHOD b) IMOVINA BRUTO I NETO PRIHOD DOHODAK KAO ZBIR NETO (ČISTIH PRIHODA) U GODINI DANA

53 MATERIJALNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
2. PORESKI OBJEKT (STVARI, USLUGE ILI PRAVA) - PORESKI OBJEKT IMOVINA, PORESKI IZVOR PRIHOD OD IMOVINE 3.PORESKA SPOSOBNOST

54 MATERIJALNI ELEMENTI 4.PORESKA OSNOVICA 5.PORESKA JEDINICA

55 MATERIJALNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
6.PORESKA STOPA - PROPORCIONALNA PORESKA STOPA - PROGRESIVNA PORESKA STOPA - DEGRESIVNA PORESKA STOPA

56 PROPORCIONALNE PORESKE STOPE
PORESKI OBVEZNIK A-100 NOVČANIH JEDINICA PORESKI OBVEZNIK B- 200 NOVČANIH JEDINICA PORESKI OBVEZNIK C-300 NOVČANIH JEDINICA SVI PLAĆAJU POREZ PO STOPI OD 10%

57 PROGRESIVNE PORESKE STOPE
PORESKI OBVEZNIK A- 100 NOV. JEDINICA PLAĆA POREZ PO STOPI 10% PORESKI OBVEZNIK B-200 NOV. JEDINICA PLAĆA POREZ PO STOPI 15% PORESKI OBVEZNIK C-300 NOV. JEDINICA PLAĆA POREZ PO STOPI 20%

58 DEGRESIVNE PORESKE STOPE
PORESKI OBVEZNIK A- 100 NOV. JEDINICA PLAĆA POREZ PO STOPI 10% PORESKI OBVEZNIK B- 200 NOV. JEDINICA PLAĆA POREZ PO STOPI 8 % PORESKI OBVEZNIK C-300 NOV. JEDINICA PLAĆA POREZ PO STOPI 6%

59 MATERIJALNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
7. PORESKI KATASTAR Neposredni porezi 8.PORESKA TARIFA(carinska tarifa) Poreske objekti , poreske jedinice i poreske stope 9.PORESKA LISTA Imena poreskih obveznika i i visina poreskog duga

60 MATERIJALNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
10. RAZREZ POREZA 11. PORESKA OPOMENA

61 MATERIJALNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
12. OTPIS POREZA 13. POČEK POREZA 14. ZASTARELOST POREZA Apsolutni (10 godina ) i relativni rok zastarelosti (5 godina)

62 MATERIJALNI ELEMENTI OPOREZIVANJA
15.PORESKA OSLOBAĐANJA Izuzimanje od oporezivanja TRAJNA I PRIVREMENA 16. PORESKE OLAKŠICE ILI SMANJENJE POREZA Umanjenje poreske osnovice ili umanjenje razrezanog poreza

63 EFEKTI OPOREZIVANJA 2.MAKROEKONOMSKI EFEKAT ( EFEKTI TRAŽNJE)
FINANSIJSKI EFEKAT SOCIJALNO -POLITIČKI EFEKAT EKONOMSKI EFEKAT 1.MIKROEKONOMSKI EFEKAT 2.MAKROEKONOMSKI EFEKAT ( EFEKTI TRAŽNJE)

64 EFEKTI OPOREZIVANJA 1. EFEKAT SUPSTITUCIJE (SIGNALNA DEJSTVA OPOREZIVANJA) OPREDELJIVANJE ZA SUPSTITUT KOJI SE BLAŽE OPOREZUJE ILI JE NEOPOREZOVAN

65 EFEKAT SUPSTITUCIJE Promjena dijelatnosti Promjena mjesta prebivališta
ZAKONITA EVAZIJA POREZA Korišćenje pravnih praznina Promjena dijelatnosti Promjena mjesta prebivališta Smanjenje ili odustanak od potrošnje oporezovanih proizvoda

66 CJENOVNI EFEKAT PORESKI OBVEZNIK I PORESKA OBAVEZA
1. PERKUSIJA PORESKI OBVEZNIK I PORESKA OBAVEZA (ZAKONOM ILI RIJEŠENJEM PORESKOG ORGANA)

67 CJENOVNI EFEKAT 2.REPERKUSIJA UNAPRIJED, UNAZAD I BOČNO PREVALJIVANJE
NAMJERAVANO I NENAMJERAVANO PREVALJIVANJE 3. INCIDENCA

68 EFEKTI POSLE INCIDENCE DIFUZIJA POREZA
EFEKTI DOHOTKA EFEKTI STIMULACIJE EFEKTI NA RADNI NAPOR EFEKTI NA ŠTEDNJU EFEKTI NA POTROŠNJU

69 IZBJEGAVANJE PLAĆANJA POREZA (EVAZIJA POREZA)
OTPOR PLAĆANJU POREZA 1.VISINA PORESKOG OPTEREĆENJA (Zakon opadajućeg prinosa) 2. NAMJENA TROŠENJA PORESKIH SREDSTAVA (NEDESTINIRANI POREZI)

70 IZBJEGAVANJE PLAĆANJA POREZA (EVAZIJA POREZA)
3. PORESKI OBLIK (Neposredni porezi) 4. PERCEPCIJA JAVNOSTI O PRAVIČNOSTI PORESKOG SISTEMA

71 VRSTE PORESKE EVAZIJE 2. NEZAKONITA PORESKA EVAZIJA

72 VRSTE PORESKE EVAZIJE ZAKONITA (DOPUŠTENA) PORESKA EVAZIJA 1.LEGITIMNO IZBJEGAVANJE (MINIMIZOVANJE ) PORESKE OBAVEZE 2.NEPRIHVATLJIVA ZAKONITA PORESKA EVAZIJA (NEPRIHVATLJIVO MINIMIZOVANJE PORESKE OBAVEZE) tzv.ZLOUPOTREBA PRAVA

73 NEPRIHVATLJIVA ZAKONITA PORESKA EVAZIJA
MJERE PROTIV NEPRIHVATLJIVE EVAZIJE TEST NAMJERE (SAVJESNI PORESKI OBVEZNIK) TEST POSTOJANJA ELEMENATA VJEŠTAČKOG

74 NEPRIHVATLJIVA ZAKONITA PORESKA EVAZIJA
TEST PORESKE UŠTEDE (neplaćanje poreza) TEST POSTOJANJA RIJEŠENJA NADLEŽNOG PORESKOG ORGANA Zabrana transakcija i izjednačavanje sa nezakonitom evazijom Neisplativost

75 VRSTE NEZAKONITE PORESKE EVAZIJE
1. POTPUNA EVAZIJA 2. DJELIMIČNA EVAZIJA

76 VRSTE NEZAKONITE PORESKE EVAZIJE
DEFRAUDACIJA ( PORESKA UTAJA) - POREZI NA IMOVINU, POREZI NA DOHODAK, DOPRINOSI ZA SOC.OSIGURANJE KONTRABANDA (KRIJUMČARENJE) - CARINE, POREZI NA PROMET, AKCIZE

77 NEZAKONITA PORESKA EVAZIJA
PORESKI MORAL AKTIVNO IZBJEGAVANJE PLAĆANJA POREZA PASIVNO IZBJEGAVANJE POREZA

78 MJERE PROTIV NEZAKONITE PORESKE EVAZIJE
PREVENTIVNE MJERE

79 MJERE PROTIV NEZAKONITE PORESKE EVAZIJE
1. PREKRŠAJNE SANKCIJE - NOVČANE KAZNE - ZAŠTITNE MJERE 2. KRIVIČNE SANKCIJE - NOVČANA KAZNA - KAZNA ZATVORA

80 PRINCIPI OPOREZIVANJA
A.SMIT ( 1776 god.) četiru kanona oporezivanja Porez da se plaća srazmjerno dohotku Porez treba da je određen a ne proizvoljan Ugodnost plaćanja poreza Troškovi ubiranja poreza treba da budu što manji

81 PRINCIPI OPOREZIVANJA
A. Vagner (XIX vijek) Finansijsko -politička načela oporezivanja Ekonomsko- politička načela oporezivanja Socijalnopolitička načela oporezivanja Poresko-tehnička načela oporezivanja

82 FINANSIJSKI PORESKI PRINCIPI
1. PRINCIP IZDAŠNOSTI(dovoljnosti) 2. PRINCIP ELASTIČNOSTI( porez na dohodak fizičkih lica

83 EKONOMSKI PORESKI PRINCIPI
1. PRINCIP IZBORA PORESKOG IZVORA(dohodak i imovina) 2. PRINCIP IZBORA VRSTE POREZA (svrha oporezivanja)

84 SOCIJALNO-POLITIČKI PRINCIPI OPOREZIVANJA
PRAVEDNOST OPOREZIVANJA 1.PRINCIP OPŠTOSTI PORESKE OBAVEZE 2.PRINCIP RAVNOMJERNOSTI OPOREZIVANJA

85 PORESKO-TEHNIČKI PRINCIPI OPOREZIVANJA
1.PRINCIP ODREĐENOSTI POREZA Zakonom utvrđena poreska obaveza, rok plaćanja, način plaćanja i iznos poreskog duga, (gdje , kada, kako i koliko treba da se plati na ime poreza)

86 PORESKO-TEHNIČKI PRINCIPI OPOREZIVANJA
2.PRINCIP UGODNOSTI PLAĆANJA POREZA 3.PRINCIP EKONOMIČNOSTI

87 PORESKOPRAVNI ODNOS SUBJEKTIVNO PORESKO PRAVO DRŽAVE
- PORESKI ZAHTJEV U ŠIREM SMISLU - PORESKI ZAHTJEV U UŽEM SMISLU PORESKA DUŽNOST (MATERIJALNA I FORMALNA STRANA) ZAKONSKI OPIS PORESKOG ČINJENIČNOG STANJA

88 ZAKONSKI OPIS PORESKOG ČINJENIČNOG STANJA
PORESKI POVJERILAC PORESKI OBVEZNIK PORESKI OBJEKAT VEZA IZMEĐU PORESKOG OBVEZNIKA I PORESKOG OBJEKTA PORESKA OSNOVICA PORESKA JEDINICA PORESKA STOPA PORESKA OLAKŠICA

89 PORESKOPRAVNI ODNOS PORESKI IMOVINSKI ODNOS
PORESKI UPRAVNI ODNOS -STRANKE U PORESKOPRAVNOM ODNOSU -PORESKI POVJERIOCI KAO AKTIVNI PORESKI SUBJEKTI: 1. DRŽAVA, 2. AUTONOMNE (PARASTATALNE) INSTITUCIE -SAMOSTALNOST -OBAVLJANJE JAVNE DJELATNOSTI U INTERESU ZAJEDNICE LICA -OBAVLJANJE FUNKCIJE NA OSNOVU ZAKONA

90 PORESKI DUŽNICI KAO PASIVNI PORESKI SUBJEKT
FIZIČKA LICA PORESKO PRAVNA SPOSOBNOST KAO POSEBNA PRAVNA SPOSOBNOST STIČE SE RODJENJEM- PRESTAJE SMRĆU PRAVNO LICE( UPIS U SUDSKI REGISTAR)

91 DVOSTRUKO OPOREZIVANJE
INDENTIČNOST PORESKOG OBVEZNIKA INDENTIČNOST PORESKOG OBJEKTA INDENTIČNOST POREZA INDENTIČNOST PERIODA VIŠE PORESKIH VLASTI ISTOG RANGA

92 FENOMENI SLIČNI DVOSTRUKOM OPOREZIVANJU
NADOPOREZIVANJE PORESKI POVJERIOCI RAZLIČITOG RANGA KUMULIRANJE POREZA VIŠE RAZLIČITIH POREZA IZ ISTOG PORESKOG IZVORA

93 Vrste dvostrukog oporezivanja
1. MEĐUNARODNO DVOSTRUKO OPOREZIVANJE kao sukob poreskih zakona između: - dvije suverene države - jedna međunarodna organizacija i jedna država 2.INTERNO DVOSTRUKO OPOREZIVANJE dvije federalne jedinice ili dvije opštine

94 VRSTE DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA
NAMJERNO I NENAMJERNO DVOSTRUKO OPOREZIVANJE OBIČNO I MULTIPLIKOVANO DVOSTRUKO OPOREZIVANJE STVARNO I POTENCIJALNO DVOSTRUKO OPOREZIVANJE REALNO , LIČNO I MJEŠOVITO DVOSTRUKO OPOREZIVANJE

95 ODLUČUJUĆE ČINJENICE SUKOBA PORESKIH ZAKONA
DRŽAVLJANSTVO (SAD I FILIPINI) REZIDENSTVO KAO STALNO ILI PRIVREMENO FIZIČKO PRISUSTVO LICA NA ODREĐENOJ TERITORIJI. (većina savremenih država i sve zemlje članice OECD kombinuju rezidenstvo i izvor). IZVOR (ZEMLJE LATINSKE AMERIKE VENECUELA,PANAMA, KOSTARIKA,BOLIVIJA)

96 METODI ZA SPRIJEČAVANJE DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA
METOD IZUZIMANJA METOD KREDITA BILATERALNE I MULTILATERALNE KONVENCIJE O IZBJEGAVANJU DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA Prvi opšti ugovor o izbjegavanju dvostukog oporezivanja dohotka izmedju Pruske i Austrougarske potpisan je 1899.godine.

97 JAVNI ZAJAM UZROCI : ZAJMODAVCI - FIZIČKA I PRAVNA LICA
ZAJMOPRIMAC - DRŽAVA UZROCI : Vanredni rashodi Vremensko i materijalno nepoklapanje javnih prihoda i javnih rashoda i Intervencija države u privredi

98 JAVNI ZAJAM USLOVI ZA USPJEH JAVNOG ZAJMA: OBILJE KAPITALA NA TRŽIŠTU
NEPOLJULJANI RENOME I UGLED DRŽAVE KAO ZAJMOPRIMCA

99 OSNOVNE KARAKTERISTIKE JAVNOG ZAJMA
POSTOJANJE ELEMENTA PRIHODA I RASHODA POVRATNOST KAMATA DOBROVOLJNOST VRAĆA SE IZ BUDŽETSKIH (DAŽBINSKIH I DOMENSKIH) JAVNIH PRIHODA

100 VRSTE JAVNIH ZAJMOVA UNUTRAŠNJI I INOSTRANI JAVNI ZAJAM
DOBROVOLJNI, PRINUDNI I PATRIOTSKI ZAJMOVI

101 PRIVATNI I JAVNI ZAJAM (RAZLIKE)
1.JAVNI ZAJAM JE PERSONALAN 2.NEMOGUĆNOST NAPLATE DUGA PRINUDNIM PUTEM 3.MOŽE SE ZAKLJUČITI NA NEODREĐENO VRIJEME I MOGU SE JEDNOSTRANO MJENJATI USLOVE UGOVORA

102 PRIVATNI I JAVNI ZAJAM (RAZLIKE)
4.VEZANI ZA DUGOROČNU EGZISTENCIJU DRŽAVE 5. ZAJMODAVCI ( STANOVNIŠTVO, BANKE, MEĐUNARODNE FINANSIJSKE INSTITUCIJE I DRŽAVE)

103 VRSTE JAVNIH ZAJMOVA 3.KRATKOROČNI, SREDNJOROČNI I DUGOROČNI ZAJMOVI
KRATKOROČNI ZAJAM- ROK VRAĆANJA DO 3 GODINE SREDNJOROČNI ZAJAM- ROK VRAĆANJA DO 10 GODINA DUGOROČNI ZAJAM- ROK VRAĆANJA PREKO10 GODINA

104 VRSTE JAVNIH ZAJMOVA 4. LETEĆI I KONSOLIDOVANI JAVNI ZAJAM
KONSOLIDOVANI ZAJAM ZAJAM SA ROKOM (OTPLATNI ZAJAM) RENTNI ZAJAM (VJEČITA RENTA)

105 VRSTE JAVNIH ZAMOVA 6. NOVČANI I ROBNI ZAJMOVI
5.ZAJMOVI ŠIRIH I UŽIH POLITIČKO-TERITORIJALNIH JEDINICA 6. NOVČANI I ROBNI ZAJMOVI

106 VRSTE JAVNIH ZAJMOVA 7. ZAJMOVI GDJE SE KAO POVJERIOCI JAVLJAJU BANKE, STANOVNIŠTVO, MEĐUNARODNE FINANSIJSKE INSTITUCIJE, DRŽAVE 8. PRODUKTIVNI I NEPRODUKTIVNI ZAJMOVI

107 TEHNIKA JAVNOG ZAJMA EMISIJA JAVNOG ZAJMA OTPLATA JAVNOG ZAJMA
KONVERZIJA I KONSOLIDACIJA JAVNOG ZAJMA

108 EMISIJA JAVNOG ZAJMA EMISIJA JAVNOG ZAJMA S JAVNIM UPISOM
EMISIJA JAVNOG ZAJMA POSREDOVANJEM BANAKA PRODAJA OBVEZNICA NA BERZI

109 OTPLATA JAVNOG ZAJMA OTPLATA JAVNOG ZAJMA U JEDNAKIM ANUITETIMA (DIO GLAVNICE I I KAMATE) OTPLATA JAVNOG ZAJMA U JEDNAKIM GODIŠNJIM IZNOSIMA (SMANJENJEM GLAVNICE SMANJUJE SE I IZNOS KAMATE) OTPLATA JAVNOG ZAJMA U CIJELINI

110 KONVERZIJA I KONSOLIDACIJA
KONSOLIDACIJA JAVNOG ZAJMA (LETEĆI ZAJAM U ZAJAM SA ROKOM I SL.) KONVERZIJA JAVNOG ZAJMA (SMANJENJE KAMATE) DOBROVOLJNA I PRINUDNA KONVERZIJA

111 JAVNI ZAJAM UGOVOR U MAASTRICHTU 1992. godine
BUDŽETSKA DISCIPLINA USLOV ZA ULAZAK U EVROSKU UNIJU; DA GODIŠNJI BUDŽETSKI DEFICIT NE IZNOSI VIŠE OD 3% BDP ČLANICE EU; DA UKUPNO ZADUŽENJE ČLANICE EU NE IZNOSI VIŠE OD 60% NJENOG BDP;

112 JAVNI RASHODI IZDACI DRŽAVE U CILJU ZADOVOLJENJE JAVNIH POTREBA
VRŠE SE U NOVCU

113 NAČELA JAVNIH RASHODA 1. NAČELO OPŠTEG INTERESA 2.NAČELO UMJERENOSTI
3. NAČELO ŠTEDNJE Načelo vremenskog raspoređivanja javnih rashoda Načelo podmirenja po prioritetu

114 UZROCI PORASTA JAVNIH RASHODA
Wagner ¨Zakon porasta javnih rashoda¨ Gaston Žez PRIVIDNI UZROCI JAVNIH RASHODA 1. SMANJENJE KUPOVNE SNAGE NOVCA 2. PROMJENE U TEHNICI SASTAVLJANJA BUDŽETA 3.PROMJENA U VELIČINI DRŽAVNE TERITORIJE I BROJA STANOVNIKA

115 UZROCI PORASTA JAVNIH RASHODA
STVARNI UZROCI PORASTA JAVNIH RASHODA 1. POLITIČKI UZROCI ( RASHODI ZA VOJSKU) 2. EKONOMSKI UZROCI (INTERVENCIJA DRŽAVE) 3. FINANSIJSKI UZROCI ( OTPLATA ZAJMA)

116 PODJELA JAVNIH RASHODA
1.REDOVNI I VANREDNI JAVNI RASHODI 2.PRODUKTIVNI I NEPRODUKTIVNI JAVNI RASHODI 3.INVESTICIONI I TRANSFERNI JAVNI RASHODI

117 PODJELA JAVNIH RASHODA
4.LIČNI I MATERIJALNI JAVNI RASHODI 5.ODGODIVI I NEODGODIVI JAVNI RASHODI 6.RASHODI CENTRALNIH I LOKALNIH ORGANA 7. NOVČANI I NATURALNI JAVNI RASHODI

118 STRUKTURA JAVNIH RASHODA
VOJNI RASHODI RASHODI SOCIJALNOG OSIGURANJA ( ZDRAVSTVENA ZAŠTITA, PENZIJE,DJEČIJI DODATAK, NAKNADE ZA VRIJEME PRIVREMENE NEZAPOSLENOSTI) RASHODI ZA OBRAZOVANJE

119 STRUKTURA JAVNIH RASHODA
RASHODI DRŽAVNE UPRAVE I SUDSTVA RASHODI NEPOSREDNE I POSEDNE INTERVENCIJE DRŽAVE U PRIVREDI) RASHODI ZA NAUČNIISTRAŽIVAČKI RAD RASHODI NAMJENJENI ZAŠTITI ŽIVOTNE SREDINE

120 STRUKTURA JAVNIH RASHODA
RASHODI U OBLASTI KULTURE RASHODI U OBLASTI SPORTA RASHODI ZA OTPLATU JAVNOG ZAJMA RAZNI OBLICI SOCIJALNE POMOĆI

121 POKRIĆE JAVNIH RASHODA
* KLASIČNA TEORIJA REDOVNE RASHODE PODMIRITI REDOVNIM PRIHODIMA PRAVE VANREDNE RASHODE ( KOJI NE DAJU PRIHODE) PODMIRITI DAŽBINAMA

122 POKRIĆE JAVNIH RASHODA
NEPRAVE VANREDNE RASHODE KOJI DAJU PRIHODE (NA PR. INVESTICIJE) PODMIRITI ZAJMOVIMA * SAVREMENA TEORIJA POKRIĆA JAVNIH RASHODA

123 BUDŽET KAO INSTRUMENT FINANSIRANJA JAVNIH RASHODA
Plan javnih prihoda i rashoda. Računsko-pravni akt za vremenski period od godine dana. Donosi ga javnopravno tijelo (skupština, parlament). Ustavom i zakonom utvrđen postupak za donošenje budžeta.

124 POLITIČKO OBILJEŽJE BUDŽETA
Budžet je politički dokument Budžet je instrument kontrole rada izvršne vlasti ( vlade), Budžet je funkcionalna veza između parlamenta i vlade, Budžet je zakon sui generis.

125 BUDŽETSKO PRAVO BUDŽETSKO PRAVO KAO SAMOSTALNA NAUČNA DISCIPLINA I POSEBNI NASTAVNI PREDMET NA UNIVERZITETIMA U SVIJETU BUDŽETSKO PRAVO KAO SKUP OVLAŠĆENJA SKUPŠTINE ENGLESKA ( XVII VIJEK )

126 BUDŽETSKO PRAVO ENGLESKA godine “PETICIJA O PRAVU” (neposredni porezi), 1688. godine “ZAKON O PRAVIMA” (pravo parlamenta da odobrava sve javne dažbine) 1665. godine, finansiranje rata protiv Holandije, “APROPRIJACIJSKE KLAUZULE” (pravo odlučivanja o javnim rashodima) 1689. godine BUDŽETSKO PRAVO U ENGLESKOJ FRANCUSKA , godine ” Deklaracija prava” (pravo Skupštine da odlučuje o uvođenju poreza. Ustav iz godine, predviđa pravo Skupštine da odlučuje o svim prihodima i rashodima države

127 BUDŽETSKO PRAVO SKUPŠTINE
SUBJEKTIVNO BUDŽETSKO PRAVO Pravo sastavljanja,donošenja budžeta , izvršenja budžeta i kontrole trošenja budžetskih sredstava APSOLUTNO I RELATIVNO BUDŽETSKO PRAVO POTPUNO I NEPOTPUNO BUDŽETSKO PRAVO OBJEKTIVNO BUDŽETSKO PRAVO (propisi kojim se regulišu tehnička pitanja)

128 BUDŽETSKI PRINCIPI STATIČKI PRINCIPI:
PRINCIP POTPUNOSTI (UNIVERZALNOSTI) BRUTO METOD PRIKAZIVANJA JAVNIH PRIHODA I RASHODA NETO METOD (PREBIJANJE PRIHODA I RASHODA)

129 PRINCIP BUDŽETSKOG JEDINSTVA
Preglednost, bolja kontrola, podmirenje po prioritetu DVOJNI BUDŽETI (DANSKA I ŠVEDSKA) REDOVNI ( TEKUĆI ) BUDŽET KAPITALNI (INVESTICIONI) BUDŽET ANEKSNI BUDŽET (državni putevi, pošta, željeznica, telegraf, telefon) AUTONOMNI BUDŽET (ustanove socijalnog osiguranja)

130 PRINCIP NEEFEKTACIJE SVEUKUPNO POKRIĆE
SVI PRIHODI SLUŽE ZA FINANSIRANJE SVIH JAVNIH RASHODA NEDESTINIRANOST JAVNIH PRIHODA

131 PRINCIP JASNOĆE I BUDŽETSKE PREGLEDNOSTI
JASNOST I PREGLEDNOST JAVNIH PRIHODA I JAVNIH RASHODA PRIHODI PO IZVORIMA, VRSTAMA , OBLICIMA, PODOBLICIMA RASHODI PO NOSIOCIMA I NAMJENAMA

132 DINAMIČKI BUDŽETSKI PRINCIPI
PRINCIP REALNOSTI DIREKTNI METOD PLANIRANJA -SLOBODNA PROCJENA- INDIREKTNI METOD PLANIRANJA -PRIHODI OD POREZA I DBP -DEFP, FINANSIJSKI ZAKON, VIŠEGOIŠNJI BUDŽET SU FINANSIJSKI DOKUMENTI KOJE DONOSI PARLAMENT ITALIJE

133 PRINCIP BUDŽETSKE RAVNOTEŽE
PRIHODI I RASHODI U BUDŽETU MORAJU BITI URAVNOTEŽENI -BUDŽETSKI DEFICIT -BUDŽETSKI SFICIT ZLATNO PRAVILO U KLASIČNIM FINANSIJAMA BUDŽETSKI DEFICIT U FUNKCIJI OŽIVLJAVANJA PRIVREDE- ekonomska ravnoteža

134 PRINCIP JAVNOSTI BUDŽET JE JAVNI AKT
SASTAVLJANJE, DONOŠENJE, IZVRŠENJE I KONTROLU BUDŽETA PRATI JAVNOST SKUPŠTINSKA BUDŽETSKA DEBATA JE JAVNA JAVNO OBJAVLJIVANJE BUDŽETA I ZAVRŠNOG RAČUNA BUDŽETA

135 PRINCIP PREDHODNOG ODOBRENJA
ODOBRENJE OD STRANE SKUPŠTINE PREDHODI IZVRŠENJU BUDŽETA 1. PRIVREMENO FINANSIRANJE BUDŽETSKE DVANAESTINE SKUPŠTINA ODOBRAVA VLADI TROŠENJE NAJVIŠE 1/12 SREDSTAVA TRI DO ČETIRI MJESECA 2.AVANSIRANJE U VELIKOJ BRITANIJI

136 PRINCIP JEDNOGODIŠNJOSTI
BUDŽETSKA GODINA SE POKLAPA SA KALENDARSKOM GODINOM (FRANCUSKA; ITALIJA,NJEMAČKA...) 1. APRIL VELIKA BRITANIJA 1. JUL SAD

137 POSTUPAK SASTAVLJANJA BUDŽETA
1.BUDŽETSKA INICIJATIVA ORGANA UPRAVE 2.MINISTAR FINANSIJA DONOSI OPŠTA UPUTSTVA ZA IZRADU NACRTA BUDŽETA 3.NACRT BUDŽETA UTVRĐUJE MINISTARSTVO FINANSIJA 4.PRIJEDLOG BUDŽETA UTVRĐUJE VLADA

138 POSTUPAK DONOŠENJA BUDŽETA
5. ODBORI, KOMITETI ILI KOMISIJE SKUPŠTINE RASPRAVLJAJU O PRIJEDLOGU BUDŽETA 6. RASPRAVA O BUDŽETU U PLENUMU SKUPŠTINE

139 POSTUPAK DONOŠENJA BUDŽETA U SKUPŠTINI
BUDŽETSKI EKSPOZE MINISTRA FINANSIJA SKUPŠTINSKA RASPRAVA O BUDŽETU U NAČELU I POJEDINOSTIMA AMANDMANI (IZMJENE I DOPUNE PRIJEDLOGA BUDŽETA)

140 IZVRŠENJE BUDŽETA PRIKUPLJANJE JAVNIH PRIHODA
RASPOREĐIVANJE JAVNIH PRIHODA NA KORISNIKE I TROŠENJE ZA UTVRĐENE NAMJENE 1.NAREDBODAVCI RAČUNOPOLAGAČI

141 IZVRŠENJE BUDŽETA -ANGAŽOVANJE BUDŽETSKOG KREDITA
1. NAREDBODAVCI -ANGAŽOVANJE BUDŽETSKOG KREDITA -KONSTATOVANJE OPRAVDANOSTI ISPLATE -IZDAVANJE NALOGA ZA ISPLATU 2.RAČUNOPOLAGAČI

142 BUDŽETSKA KONTROLA 1. DOKUMENTARNA I TERENSKA KONTROLA
2.KONTROLA NAD NAREDBODAVCIMA I KONTROLA NAD RAČUNOPOLAGAČIMA

143 BUDŽETSKA KONTROLA 3.PREVENTIVNA I NAKNADNA BUDŽETSKA KONTROLA
-GENERALNO RAČUNOVOSTVO DRŽAVE ITALIJE -FINANSIJSKI KONTROLORI U EVROPSKOJ UNIJI

144 BUDŽETSKA KONTROLA GENERALNA INSPEKCIJA U FRANCUSKOJ ( NAKNADNA KONTROLA RAČUNOPOLAGAČA) KONTROLA ANGAŽOVANIH RASHODA ( PREDHODNA KONTROLA PREKO KONTROLORA U SVIM DRŽAVNIM ORGANIMA)

145 BUDŽETSKA KONTROLA 4.UPRAVNA KONTROLA IZVRŠENJA BUDŽETA
5.INSTITUCIONALNA, EKSTERNA, STRUČNA, OBJEKTIVNA, NEZAVISNA BUDŽETSKA KONTROLA 6.SKUPŠTINSKA (POLITIČKA) BUDŽETSKA KONTROLA

146 BUDŽETSKA KONTROLA INSTITUCIONALNA, EKSTERNA, STRUČNA, OBJEKTIVNA, NEZAVISNA BUDŽETSKA KONTROLA GENERALNI REVIZOR JAVNIH RASHODA ILI RAČUNOVODSTVENI SUD (ANGLOSAKSONSKO ILI ROMANSKO-GERMANSKO PRAVNO SHVATANJE I PRAKSA


Скинути ppt "FINANSIJSKO PRAVO."

Сличне презентације


Реклама од Google