Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

EKONOMSKI ZNAČAJ I ULOGA TURIZMA

Сличне презентације


Презентација на тему: "EKONOMSKI ZNAČAJ I ULOGA TURIZMA"— Транскрипт презентације:

1 EKONOMSKI ZNAČAJ I ULOGA TURIZMA
asistent:Branislava Hristov Stančić Kabinet: 711a

2 Faktori za utvrđivanje ekonomskog značaja turizma
Turističke atraktivnosti Pristupačnost Turistička ponuda Organizacija turizma i politika unapređenja Osnova ekonomskog značaja turizma → Potrošnja turista u mestu stalnog boravka u destinaciji

3 Efekti turističke potrošnje na privredu:
Direktan Indirektan Multiplikovan Ekonomska funkcija turizma→ “..sva njegova delovanja koja su usmerena na izrazito privredne ciljeve i koja rezultiraju izrazito privrednim učincima..”

4 Ekonomske funkcije turizma:
multiplikativna, induktivna, konverziona, f-ja zapošljavanja, f-ja razvijanja privredno nerazvijenih područja, f-ja uravnoteženja robno-novčanih odnosa.. Materijalni izraz svi turističkih ekonomskih funkcija je turistička potrošnja.

5 Direktni uticaj turizma na privredu se manifestuje kroz:
Uticaj na društveni proizvod i nacionalni dohodak Uticaj na razvoj privrednih delatnosti koje čine turističku privredu Uticaj na platni bilans zemlje Uticaj na zaposlenost stanovništva i životni standard Uticaj na investicionu aktivnosti i strukturu investicija Uticaj na brži razvoj nedovoljno razvijenih zemalja

6 Uticaj turizma na društveni proizvod i nacionalni dohodak
Uticaj turizma na dohodak: Prostorna, vremenska i granska preraspodela (prelivanje dohotka-strani turisti) Stvaranje novog dohotka (stimuliše razvoj oblasti materijalne proizvodnje-domaći turisti) Učešće prihoda od stranih turista u društvenom proizvodu→značajno u slučaju manje razvijenih zemalja

7 Primer: Devizni prihodi od turizma u Tanzaniji i Južnoj Africi veći su od prihoda koji ove zemlje ostvaruju po osnovu izvoza zlata Turizam je glavni izvor deviznih prihoda za 1/3 zemalja u razvoju i skoro 1/2 najmanje razvijenih zemalja Turizam je utiče na ravnomerniju teritorijalnu preraspodelu dohotka: Od više ka manje razvijenim područjima zemlje Od više ka manje razvijenim zamljama

8 Uticaj turizma na delatnosti turističke privrede
Delatnosti koje direktno podmiruju potrebe turista: Ugostiteljstvo Saobraćaj Trgovina Turističke agencije Zanatske aktivnosti Komunalne aktivnosti

9 Nivo razvijenosti turističke privrede determiniše strukturu turističke potrošnje:
Što je veći nivo razvijenosti turističke privrede to je veći stepen potrošnje u domenu kupovine, razonode i zabave. Što je manji nivo razvijenosti turističke privrede to je veći stepen potrošnje na osnovne turističke usluge-smeštaj, ishrana i prevoz.

10 Uticaj turizma na investicionu aktivnosti i strukturu investicija
Turizam podstiče investiciona ulaganja u: Razvoj putne mreže Modernizaciju raznih vidova saobraćaja Razvoj hotelskih i ostalih ugostiteljskih kapaciteta

11 SDI u Turizmu Srbije Uslov za privlačenje stranih investitora -kvalitetna destinacija sa povoljnim ambijentom Bitan segmet za investiranje-HOTELIJERSTVO! NOSIOCI investicionih aktivnosti: međunarodni hotelski lanci Investicioni fondovi za ulaganje u nekretnine

12 Strane direktne investicije u SRBIJI
„Falkensteiner“ - austrijski lanac otvorio je hotel na Novom Beogradu- ukupna vrednost investicije 45mln EUR. „Radisson Colection“- austrijski investicioni konzorcijum je na mestu Starog mlina otvorio hotel-ukupna investicija vredna 55mln EUR

13 Uticaj turizma na zaposlenost stanovništva
U sektoru turizma na globalnom nivou zaposleno je više od 10 miliona ljudi Turizam podstiče zaposlenost kroz: Povećanje broja zaposlenih u delatnostima turističke privrede Povećanje broja zaposlenih u neprivrednim delatnostima koje direktno podmiruju potrebe turista Povećanje broja zaposlenih u delatnostima koje na indirektan način zadovoljavaju potrebe turista Angažovanje privatnih domaćinstava u turističkim mestima

14 Karakteristike rada u turizmu:
Značajan procenat zaposlenih u turizmu u odnosu na ukupno zaposleno stanovništvo Tendencija rasta tog procenta Veliki broj zaposlenih žena ( godine u Austrija-67% žena) Veliki broj sezonskih radnika

15 Uticaj turizma na platni bilans zemlje
Aktiva turističkog bilansa Pasiva turističkog bilansa “nevidljivi izvoz” = Prihodi od stranih turista “nevidljivi uvoz” Rashodi domaćih turista

16 Stopa rasta prihoda od stranih turista > stope rasta izvoza roba
Uticaj turizma na aktivnu stranu platnog bilansa: Međunarodni turizam predstavlja najvažniju pojedinačnu stavku u ukupnoj vrednosti svetskog izvoza roba i usluga→aktiva turističkog bilansa zauzima najveći deo aktive platnog bilansa zemalja Turizam→važan faktor uravnoteženja nepovoljnog trgovinskog i platnog bilansa Stopa rasta prihoda od stranih turista > stope rasta izvoza roba

17 Uticaj turizma na pasivnu stranu platnog bilansa:
Veliki izdaci za putovanja u slučaju visoko razvijenih zemalja Međunarodni turizam predstavlja važniju pojedinačnu stavku u ukupnoj vrednosti svetskog uvoza roba i usluga Stopa rasta izdataka za putovanja u inostranstvo > stope rasta uzvoza roba i usluga Stimulativne mera za porast broja stranih turista i destimulativne mera za smanjenje domaćih turista da putuju.

18 Primer destimulativnih mera turističke politike u SAD:
1967. godine prihodi od turizma 1,8 mlrd $, rashodi 4 mlrd $-DEFICIT 2,2 mlrd $ 920 mln $ potrošeno u zemljama Evrope Destimulacija putovanja kroz predsednikovu novogodišnju poruku naciji-rezultat je smanjenje deficita po osnovu turizma za oko 197 mln $ 1980. gofine deficit po osnovu turizma iznosio je 0,3 mlrd $ 2007. godine zabeležen je visok turistički SUFICIT od 20,5 mlrd $

19 Indirektan uticaj turizma na privredu
Građevinarstvo (podsticanje investicionih aktivnost) Industrijska proizvodnja (poluproizvodi, potrošna dobra, roba široke potrošnje..) Poljoprivredna proizvodnja

20 Multiplikovani efekti turizma na privredu
Koeficijent multiplikacije pokazuje koliko će potrošnja stranih turista (u iznosu jedne jedinice strane valute) uticati na kreiranje društvenog proizvoda zemlje u koju putuju. Koeficijent multiplikacije se ne može dugoročno odrediti za neku zemlju

21 Multiplikovani efekti turizma na privredu
Koeficijent multiplikacije se menja pod uticajem promena: U privrednom razvoju domaće zemlje U promeni količine novca koju domaći turisti troše u inostranstvu U potrebi za uvozom proizvoda i usluga za zadovoljenje potreba stranih turista Količini štednje lokalnog stanovništva Količini novca koja se odlije u inostranstvo po raznim drugim osnovama

22

23 Međusektorska analiza- kako se novac od stranih turista raspoređuje u privredni (10% ukupnog dohotka se odnosi na takse državi) U bivšoj Jugoslaviji: 29% na industriju i 13,4% na poljoprivredu Teorija multiplikatora važi samo u slučaju: Nedovoljne iskorišćenosti kapaciteta Nedovoljne zaposlenosti

24 Vrste multiplikatora:
Multiplikator prodaje Proizvodni multiplikator Multiplikator prihoda Multiplikator zaposlenosti Najveći efekti multiplikatora su na: Budžet države-poreski prihodi-10% od ukupno kreiranog dohotka Zaposlenost-otvaranje novih radnih mesta-približna vrednost multiplikatora je 2,4

25 HVALA NA PAŽNJI!


Скинути ppt "EKONOMSKI ZNAČAJ I ULOGA TURIZMA"

Сличне презентације


Реклама од Google