Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

ДИГИТАЛНО НАСИЉЕ У ОСНОВНИМ И СРЕДЊИМ ШКОЛАМА У СРБИЈИ

Сличне презентације


Презентација на тему: "ДИГИТАЛНО НАСИЉЕ У ОСНОВНИМ И СРЕДЊИМ ШКОЛАМА У СРБИЈИ"— Транскрипт презентације:

1 ДИГИТАЛНО НАСИЉЕ У ОСНОВНИМ И СРЕДЊИМ ШКОЛАМА У СРБИЈИ
Добринка Кузмановић др Драган Попадић

2 IV конференција Мрежа школа без насиља
дигитални језик тужан повређен дигитални урођеници љут vs. дигитални имигранти узнемирен IV конференција Мрежа школа без насиља

3 Зашто истражујемо дигитално насиље?
Доступност електронских уређаја Институт за психологију (2008): 98% средњошколаца има мобилни телефон, 85% свакодневно користи рачунар Наше истраживање (2012): 82% десетогодишњака има мобилни (42% са приступом интернету) а 91% користи рачунар; 99% средњошколаца има мобилни (78% са приступом интернету) а 97% има рачунар код куће Електронски медији „рађају“ нове облике дигиталног (електронског) насиља!? дигитални језик компјутера, видео игара и интернета је њихов матерњи језик Електронски медији постају све присутније средство комуникације међу децом, па самим тим и дигитално (електронско) насиље постаје све присутније IV конференција Мрежа школа без насиља

4 Шта је дигитално насиље?
Под дигиталним насиљем подразумевамо све оне случајеве када неко користи електронске уређаје (мобилни телефон, камеру, рачунар и сл.) да би некога намерно уплашио, увредио, понизио или га на неки други начин повредио. Дигиталним насиљем не сматрамо случајно, ненамерно наношење штете и повређивање, као ни пријатељска задиркивања и препирке преко телефона или интернета. IV конференција Мрежа школа без насиља

5 Облици дигиталног насиља
Слање СМС порука увредљивог и претећег садржаја Узнемиравање телефонским позивима (лажно представљање, ћутање, вређање и сл.) Снимање мобилним телефоном или камером, прослеђивање и стављање снимака на интернет Узнемиравање мејловима (увреде, претње, ружне шале и сл.) Различити видови узнемиравања на социјалним мрежама (нпр. Фејсбуку и др.) и на интернету Блогови...качење на ју тјуб, слање вируса... IV конференција Мрежа школа без насиља

6 Специфичност дигиталног насиља
Насилницима пружа погодности које им други облици насиља не пружају: анонимност Жртве могу трпети велику штету, а да при том немају могућност да се заштите и/или одбране Информације пласиране путем дигиталних медија се јако брзо шире Дигитално насиље је засићено сексуалним садржајима; електронски медији су погодно средство за вршење сексуалног насиља Доводи у питање досадашње класификације насиља: IV конференција Мрежа школа без насиља

7 Ко је спровео истраживање?
Министарство просвете, науке и технолошког развоја и УНИЦЕФ, у сарадњи са Теленор фондацијом Институт за психологију Филозофског факултета у Београду Ментори у програму „Школа без насиља“ и наставници/стручни сарадници у школама IV конференција Мрежа школа без насиља

8 IV конференција Мрежа школа без насиља
Циљеви истраживања Упознавање сa: начинима на које ученици користе дигиталну технологију ризицима којима су при томе изложени врстама и учесталошћу дигиталног насиља међу и над ученицима IV конференција Мрежа школа без насиља

9 Ко је учествовао у истраживању?
34 школе са територије Србије (Београд, Шумадија и Западна Србија, Јужна и Источна Србија, Војводина) 17 основних и 17 средњих школа Основне школе: 8 укључено у програм „Школа без насиља“ Средње школе: 6 гимназија и 11 стручних школа (четворогодишњи и трогодишњи образовни профили) Случајан, стратификован по региону, типу школе, величини места, према томе да ли је школа укључена у програм ШБН (када је реч о основним школама) IV конференција Мрежа школа без насиља

10 IV конференција Мрежа школа без насиља
Узорак УЧЕНИКА основне школе средње школе 4. разред 6. разред 8. разред 2. разред 3. разред ученице N 394 353 361 416 41 264 % 50% 47% 55% 35% 43% ученици 396 362 340 77 355 53% 45% 65% 57% 790 749 723 756 118 619 2262 1493 УКУПНО 3755 IV конференција Мрежа школа без насиља

11 МЛАЂИ РАЗРЕДИ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ (4. разред)
IV конференција Мрежа школа без насиља

12 Укљученост у социјалне мреже
IV конференција Мрежа школа без насиља

13 Ученици као жртве дигиталног насиља
IV конференција Мрежа школа без насиља

14 IV конференција Мрежа школа без насиља
Ученици као насилници IV конференција Мрежа школа без насиља

15 Ученици као сведоци насиља
Ученици су пасивни посматрачи дигиталног насиља! IV конференција Мрежа школа без насиља

16 Улога родитеља и наставника
ДА Моји родитељи се труде да сазнају шта радим на интернету. 47% Моји родитељи ме упозоравају на могуће опасности приликом коришћења интернета. 84% Моји родитељи ми дају савете како да се заштитим приликом коришћења интернета. 77% Наставници у школи нас упозоравају на могуће опасности приликом коришћења интернета. 73% Наставници у школи нам дају савете како да се заштитимо приликом коришћења интернета. 65% IV конференција Мрежа школа без насиља

17 СТАРИЈИ РАЗРЕДИ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ (6. и 8.) СРЕДЊЕ ШКОЛЕ (2, 3. и 4.)
СТАРИЈИ РАЗРЕДИ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ (6. и 8.) СРЕДЊЕ ШКОЛЕ (2, 3. и 4.) IV конференција Мрежа школа без насиља

18 Укљученост у социјалне мреже
3% - родитељи не знају за профил 19% - родитељи траже да им покажу профил 26% - родитељи су им пријатељи IV конференција Мрежа школа без насиља

19 Излагање ризицима на интернету
Никада 1–2 пута 3–5 пута Више од 5 пута Давао/ла личне податке особама које не познајеш лично и које ниси уживо срео/ла 83% 12% 3% 2% Остављао/ла личне податке на профилима или блоговима 65% 22% 5% 8% Одговарао/ла на поруке непознатих особа које хоће да успоставе контакт с тобом 63% 6% 9% На социјалним мрежама прихватао/ла позив за пријатељства од особа које не познајеш лично и које ниси уживо срео/ла 42% 13% 23% Комуницирао/ла путем чета са особама које не познајеш 58% 19% 15% Прихватао/ла састанке са особама које си упознао/ла преко интернета 89% 7% prevencija IV конференција Мрежа школа без насиља

20 IV конференција Мрежа школа без насиља
Ученици као жртве (1) 43% ученика не користи мејл!! IV конференција Мрежа школа без насиља

21 IV конференција Мрежа школа без насиља
Ученици као жртве (2) Углавном се не узнемиравају, много су се узнемирили само они који су често имали у искуству ове облике дигиталног насиља IV конференција Мрежа школа без насиља

22 IV конференција Мрежа школа без насиља
Ученици као насилници IV конференција Мрежа школа без насиља

23 Ученици као сведоци насиља
22% основне школе 30% средње школе IV конференција Мрежа школа без насиља

24 IV конференција Мрежа школа без насиља
Узорак НАСТАВНИКА Укупан број наставника и наставница у узорку: 1349 (73% наставница и 27% наставника) Основне школе: 725 Средње школе: 624 IV конференција Мрежа школа без насиља

25 Информисаност о дигиталном насиљу
Самопроцене наставника IV конференција Мрежа школа без насиља

26 Коришћење рачунара и интернета
IV конференција Мрежа школа без насиља

27 Облици насиља у основним школама – процене наставника
IV конференција Мрежа школа без насиља

28 Облици насиља у средњим школама – процене наставника
IV конференција Мрежа школа без насиља

29 Обраћање ученика наставницима за помоћ – процене наставника
IV конференција Мрежа школа без насиља

30 Да ли школа информише ученике о дигиталном насиљу?
IV конференција Мрежа школа без насиља

31 Да ли школа подучава ученике како да се заштите?
IV конференција Мрежа школа без насиља

32 IV конференција Мрежа школа без насиља
Узорак РОДИТЕЉА Укупно: 2031 (69% мајки и 31% очева) Основне школе: 1310 Средње школе: 721 IV конференција Мрежа школа без насиља

33 Вештине коришћења рачунара и интернета
IV конференција Мрежа школа без насиља

34 Информисаност родитеља о дигиталном насиљу
Ипак, 71% родитеља жели ВИШЕ да се информише о д.н. преко ШКОЛЕ!!! IV конференција Мрежа школа без насиља

35 Улога школе у превенцији и решавању проблема
92% родитеља сматра да би школа требало да упозна родитеље са степеном присуства дигиталног насиља и мерама заштите 85% родитеља сматра да би школа требало да уведе јаснија правила коришћења интернета и мобилног телефона у школској средини 66% родитеља сматра да школа морала да пружи подршку ученицима који су угрожени дигиталним насиљем, чак и када се оно деси ван школе IV конференција Мрежа школа без насиља

36 Капацитети школе за превенцију и решавање проблема
Петина сматра да је школа потпуно немоћна да се носи са овим проблемом Половина родитеља није сигурна да школа има довољно капацитета да се суочи са проблемом дигиталног насиља Три четвртине родитеља сматрају да сама школа не може много да учини и да је најважнија улога родитеља IV конференција Мрежа школа без насиља

37 IV конференција Мрежа школа без насиља
ХВАЛА! IV конференција Мрежа школа без насиља


Скинути ppt "ДИГИТАЛНО НАСИЉЕ У ОСНОВНИМ И СРЕДЊИМ ШКОЛАМА У СРБИЈИ"

Сличне презентације


Реклама од Google