Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

20. Осигурачи. Прекидачи. Релеји

Сличне презентације


Презентација на тему: "20. Осигурачи. Прекидачи. Релеји"— Транскрипт презентације:

1 20. Осигурачи. Прекидачи. Релеји

2 Осигурачи

3 Осигурачи штите електричне проводнике од прекомерног загревања приликом преоптерећења или кратких спојева. При кратким спојевима може доћи до топљења и прегоревања целог проводника (опасно због лако запаљивог горива и мазива). Поред кратких спојева, осигурачи штите проводнике и уређаје од преоптерећења и прегревања. На пример заглављен и блокиран мотор брисача сигурно би изгорео, а са њим и напојни кабл, да није осигуран осигурачем одговарајуће снаге. Код конвенционалних возила, осигурачи за целу инсталацију смештени су у одговарајуће кутије. У кутији је постоље осигурача са контактним ножицама за топљиве уметке и прикључне клеме за везивање проводника.

4 Топљиви уметак је у облику цилиндричног штапића од изолационог материјала, отпорног према повишеним температурама са коничним крајевима. Топљива нит прелази преко спољне стране кроз плитко удубљење, а крајеви се завршавају капицама које су притегнуте на конусне крајеве тела уметка.

5 Кутија осигурача се често користи и као место развода, односно гранања инсталације, јер се често један осигурач користи за више различитих пријемника. Пожељно је имати што више осигурача да би се уређаји што боље штитили и кварови лакше локализовали али је немогуће посебно осигурати сваки пријемник, па се често истим осигурачем осигуравају групе пријемника. Они се тако бирају да је што мања вероватноћа да ће се укључити истовремено.(Зато се у истом фару, увек засебно осигуравају дуга и оборена светла, као и систем паљења, радио апарат итд.).

6 Мана ових осигурача је што њихови топљиви умеци са ножицама и прикључци за каблове могу и сами бити узроци разних сметњи и прекида. На пример, услед корозије и влаге, најчешће се губи контакт између капица уметка и еластичних ножица држача осигурача. Обично је довољно само мало рукама притиснути и окренути уметак, не вадећи га из лежишта, па да се поново успостави контакт. Ако је уметак више кородирао, треба га скинути и очистити заједно са ножицама држача. Пад напона на осигурачу због прелазног отпора на спојевима не сме бити већи од 50-80mV, при називној струји. Прелазни отпор зависи од еластичности ножица и чврстине споја између држача и уметка осигурача, који временом може да ослаби.

7 Код савремених возила користе се осигурачи у облику утичница са ножицама. Ови осигурачи сузаштићени од влаге и корозије. То им омогућава боље контакте и мање прелазне отпоре, а самим тим и мање падове напона. Ножице су им сличне као код малих микрорелеја па се обично и постављају у исте кутије са релејима. Једноставне су конструкције и лако се замењују. Ради лакшег разликовања, изолационо тело се израђује у различитим бојама, за различите струје. На пример: 5А – жута, 8А – бела, 16А – црвена и 25А – плава. Боја изолационог тела зависи од произвођача – није стандардизована.

8 Важно: прегорели осигурач опасно је и забрањено заменити другим веће јачине или што је још горе
заменити га обичном бакарном жицом ( лицнама). Тада осигурач губи своју функцију и може проузроковати тежа оштећења, па у крајњем случају на возилу може да избије и пожар.

9 Прекидачи

10 Прекидачи врше укључивање и искључивање струјних кола појединих пријемника раздвајањем контаката. При том се јавља електрични лук који при већим струјама може да разори контакте, па се прекидачи морају правилно димензионисати према величини струје коју прекидају и њиховим наглим раздвајањем да би се лук што пре угасио. Због тога се у прекидаче уграђују специјални опружни механизми који контакте много брже раздвајају него што би било могуће ручним померањем.

11 Прекидачи се димензионишу према јачини струје коју њихови контакти, сигурно и без оштећења, трајно треба да прекину. То је називна струја прекидања, која се обавезно наводи као основни податак за његову примену и обично се њена вредност утискује на самом прекидачу. Прекидач се не сме оптерећивати струјама већим од називне, јер би то брзо довело до разарања контаката. Зато не треба на фабрички уграђене прекидаче додавати накнадно нове пријемнике ( нарочито ако су већих снага. То се може урадити само у случају да је називна струја прекидача већа од струје раније уграђених пријемника ). У пракси је најчешће случај додавања нових пријемника на контакт кључ – тзв. Напајање струјом преко контакт кључа. У таквим случајевима најпогодније је напајање таквих уређаја преко релеја.

12 Постоји читав низ прекидача различитих конструкција, а могу се разврстати према намени, броју полова, механизму укључења и јачини струје прекидања.

13 На моторним возилима најчешће су у примени ручни прекидачи који се уграђују у разводну таблу или на арматуру волана. Неопходно је да они буду на дохват руке и да руковање њима не одвлачи пажњу возача током вожње. Зато су за уређаје које возач најчешће користи конструисани специјални комбиновани прекидачи који се постављају на сам управљач. Њихове ручице возач може померати и не испуштајући управљач.

14 Конструкција, дизајн и уградња ових прекидача урађени су према строгим критеријумима безбедности возила. То мора бити тако изведено да у случају саобраћајне незгоде, ниједан прекидач не сме бити узрок повредама возача или сувозача. Прекидачи су најчешће уграђени у раван командне табле ( арматуре ) возила, а ако имају истурене ручице, онда оне морају бити израђене од меког и савитљивог материјала.

15 Релеји

16 Релеј је, у суштини, даљински прекидач са електричним управљањем, који своје контакте отвара или затвара под дејством електромагнета и еластичне опруге. Једноставне је конструкције.

17 Основни делови су: мали електромагнет са еластично поставњеном котвом, на којем је помични контакт, опруга која одиже котву изнад магнета, непомични контакт и прикључни крајеви на постољу. 1.спирална опруга, 2. метално постоље, 3. еластични бакарни проводник 4.котва магнета, 5.кућиште ( поклопац), 6.елестична опруга помичног контакта, 7. контакти, 8. носач непомичног контакта, 9.језгро електромагнета, 10. намотај, 11.основна плоча, 12.прикључни крајеви (ножице)

18 Пример: напајање фарова без и са релејем.
Ако се напајају фарови без релеја струја се мора довести од акумулатора до командне табле возача помоћу проводника већег пресеке, јер је то неопходно због снаге пријемника и дозвоњеног пада напона. На таблу се мора уградити прекидач са јачим контактима због тога што фарови повлаче велику струју. Затим се, помоћу истог проводника, струја од прекидача враћа назад до фарова, који су постављени напред, сасвим близу акумулатора.

19 Ако се за напајање фарова користи релеј, као даљински прекидач, он се може поставити близу фарова. У том случају, напајање се остварује проводницима већег пресека, и то директно од акумулатора до фарова, преко релеја, кратко и без пада напона. За укључење релеја потребан је само један проводник, малог пресека, који полази од прекидача са командне табле. Овај проводник је малог пресека, јер је струја електромагнета свега 0,3А и због тога на контактима нема јачих варница па се може ставити мањи и леп прекидач.

20 Захваљујући релеју, који има снажне контакте, пријемници се могу напајати дитректно из акумулатора, без губитака, помоћу кратких проводника већих пресека. Радом релеја управља се са удаљене командне табле, помоћу једног танког проводника и малог тастера или прекидача, при чему пад напона није битан. У релеје се често уграђују заштитни отпорници или диоде да би се елиминисали шпицеви напона (300 – 500V) који се јављају у тренутку прекида струјног кола.


Скинути ppt "20. Осигурачи. Прекидачи. Релеји"

Сличне презентације


Реклама од Google