Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

PRIBAVLJANJE AKATA POTREBNIH OBJEDINJENA PROCEDURA

Сличне презентације


Презентација на тему: "PRIBAVLJANJE AKATA POTREBNIH OBJEDINJENA PROCEDURA"— Транскрипт презентације:

1 PRIBAVLJANJE AKATA POTREBNIH OBJEDINJENA PROCEDURA
SEMINARSKI RAD URBANISTIČKO GRAĐEVINSKE PROCEDURE PRIBAVLJANJE AKATA POTREBNIH ZA IZGRADNJU OBJEKATA OBJEDINJENA PROCEDURA Student: Danijela Milović Profesor: MARINA NIKOLIĆ TOPALOVIĆ Beograd, decembar 2015.

2 UVOD Objedinjena procedura jeste skup postupaka i aktivnosti koje sprovodi nadležna služba u vezi sa izgradnjom, dogradnjom ili rekonstrukcijom objekata, odnosno izvođenjem radova, a koji uključuju izdavanje lokacijskih uslova, izdavanje građevinske dozvole, odnosno rešenja iz člana 145. Zakona o planiranju i izgradnji, prijavu radova, pribavljanje saglasnosti na tehničku dokumentaciju, izdavanje upotrebne dozvole, pribavljanje uslova za projektovanje, odnosno priključenje objekata na infrastrukturnu mrežu, pribavljanje isprava i drugih dokumenata koje imaju imaoci javnih ovlašćenja, a uslov su za izgradnju objekata, odnosno za izdavanje lokacijskih uslova, građevinske i upotrebne dozvole iz njihove nadležnosti, kao i obezbeđenje uslova za priključenje na infrastrukturnu mrežu, upis prava svojine na izgrađenom objektu, kao i izmenu akata koji se pribavljaju u ovoj proceduri [1]. Nadležni organ je dužan da objedinjenu proceduru sprovodi tako što vodi elektronsku, javno dostupnu bazu podataka o toku svakog pojedinačnog predmeta, od podnošenja zahteva za izdavanje lokacijskih uslova, do izdavanja upotrebne dozvole, koja sadrži i akta pribavljena i izdata u toj proceduri (u daljem tekstu: registar objedinjenih procedura) [2].

3 Kako je propisano Zakonom o planiranju i izgradnji, od 01. 01. 2016
Kako je propisano Zakonom o planiranju i izgradnji, od godine, u postupku sporvođenja objedinjene procedure, podnošenje zahteva stranaka, komunikacija između organa i stranaka, kao i sva potrebna dokumentacija, svi potrebni uslovi, tehnička dokumentacija, kao i lokacijski uslovi i građevinske dozvole I ostali akti nadležnog organa, će se odvijati i izrađivati u elektronskom obliku.

4 LOKACIJSKI USLOVI Lokacijski uslovi su javna isprava koja sadrži podatke o mogućnostima i ograničenjima gradnje na katastarskoj parceli koja ispunjava uslove za građevinsku parcelu, a sadrži sve uslove za izradu tehničke dokumentacije. Lokacijski uslovi se izdaju za izgradnju, odnosno dogradnju objekata za koje se izdaje građevinska dozvola, kao i za objekte koji se priključuju na komunalnu i drugu infrastrukturu [2]. Izuzetno od napred navedenog, lokacijski uslovi se mogu izdati i za više katastarskih parcela, odnosno delova parcela, uz obavezu investitora da pre izdavanja upotrebne dozvole izvrši spajanje tih parcela, u skladu sa Zakonom. Najčešći primer za objekte koji se pružaju preko više parcela ili delova parcela su infrastrukturni i objekti komunalne infrastrukture. Lokacijski uslovi ne glase na ime podnosioca zahteva, pa ih u postupku pribavljanja građevinske dozvole može upotrebiti drugo lice koje ispunjava uslove za podnošenje tog zahteva, odnosno koje ima podobne dokumente za dokazivanje odgovarajućeg prava na parceli ili objektu.

5 Lokacijski uslovi naročito sadrže sledeće [4]:
1) broj katastarske parcele, kao i naziv katastarske opštine na kojoj se ta parcela nalazi, odnosno broj katastarskih parcela i naziv katastarskih opština na kojima se te parcele nalaze, ako se lokacijski uslovi izdaju za više parcela; 2) površinu katastarske parcele, odnosno katastarskih parcela, osim ako se lokacijski uslovi izdaju za linijske objekt i antenske stubove; 3) označenje klase i namene objekta za čije građenje se izdaju; 4) bruto površinu objekta za čije građenje se izdaju, ukoliko se uslovi izdaju za zgrade; 5) podatke o pravilima uređenja i građenja za zonu ili celinu u kojoj se nalazi predmetna parcela, pribavljenim iz planskog dokumenta;

6 (1) kapacitetima, načinu i tehničkim uslovima za priključenje;
6) uslove za projektovanje i priključenje na komunalnu, saobraćajnu i drugu infrastrukturu, pribavljene uvidom u planski dokument i/ili separat o tehničkim uslovima izgradnje, kao i naziv tog planskog dokumenta i/ili separata, odnosno uslove za projektovanje i priključenje, pribavljene od imaoca javnih ovlašćenja, koji naročito sadrže podatke o: (1) kapacitetima, načinu i tehničkim uslovima za priključenje; (2) mestu priključenja na sistem; (3) tehničkim karakteristikama priključka; (4) roku za priključenje; (5) iznosu naknade za priključenje i naknade stvarnih troškova izrade uslova, koju naplaćuje imalac javnih ovlašćenja; (7) podatke o postojećim objektima koje je potrebno ukloniti pre građenja; (8) rok važenja; (9) druge podatke, u skladu sa posebnim zakonom. Sastavni deo lokacijskih uslova je idejno rešenje koje je podnosilac priložio uz svoj zahtev.

7 2) dokaz o plaćenim administrativnim taksama za podnošenje zahteva.
Postupak za izdavanje lokacijskih uslova pokreće se podnošenem zahteva nedležnom organu, a uz zahtev se prilaže: 1) idejno rešenje objekta ili dela objekta, izrađeno u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje sadržina tehničke dokumentacije i 2) dokaz o plaćenim administrativnim taksama za podnošenje zahteva. Obrazac za podnošenje zahteva za izdavanje lokacijskih uslova koji je potrebno popuniti, a koje je propisao ministar nadležan za poslove građevinarstva, predstavljen je na sledećim slikama br. (2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5). Sada ga je jedino moguće popuniti i podneti u elektronskoj formi.

8 Ukoliko se podnosi zahtev za izdavanje lokacijskih uslova za gradnju komunalne infrastrukture u regulaciji postojeće sobraćajnice podnosi se i geodetski snimak postojećeg stanja na katastarskoj podlozi, izrađen od strane ovlašćenog lica upisanog u odgovarajući registar u skladu sa Zakonom [1].

9 Po prijemu zahteva nadležni organ proverava ispunjenost formalnih uslova, a to su:
- da li je nadležan za postupanje po zahtevu, - da li je zahtev podnet na propisanom obrascu i da li su popunjeni svi propisani podaci, - da li je priložena potrebna dokumentacija (idejno rešenje i dokaz o uplati potrebnih taksi i naknade).

10 Odbacivanje zahteva Nadleži organ će podneti zahtev odbaciti u sledećim slučajevima: - ako nisu ispunjeni formalni uslovi, - ako se ustanovi da za predmetu izgradnju nije potrebno izdavanje lokacijskih uslova, - ako idejno rešenje ne sadrži podatke potrebne za izdavanje lokacijskih uslova i - ukoliko imalac imalac javnih ovlašćenja dostavi nadležnom organu obaveštenje da ne može da izda uslove za projektovanje i priključenje zbog nedostatka u sadržini idejnog rešenja dostavljenog uz zahtev za izdavanje lokacijskih uslova, uz navođenje svih nedostataka, odnosno razloga za odbacivanje, ne upuštajući se u ocenu tehničke dokumentacije, za čiju je usklađenost sa Pravilnikom o sadržini, načinu i postupku izrade i način vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata, odgovoran isključivo projektant.

11 Ako podnosilac zahteva u roku od 10 dana od prijema zaključka, a najkasnije u roku od 30 dana od dana njegovog objavljivanja na internet stranici nadležnog organa, ne otkloni nedostatke koji su navedeni u zaključku o odbacivanju, organ koji vodi postupak donosi zaključak kojim se zahtev odbacuje kao nepotpun [1]. Ako podnosilac zahteva u roku od 10 dana od prijema zaključka, a najkasnije u roku od 30 dana od dana njegovog objavljivanja na internet stranici nadležnog organa podnese usaglašeni zatev i otkloni sve utvrđene nedostatke, ne dostavlja dokumentaciju podnetu uz zahteva koji je odbačen, niti ponovo plaća administrativnu taksu i naknadu [1]. Ovo pravo podosilac zahteva može iskoristiti samo jednom.

12 Pribavljanje uslova imalaca javnih ovlašćenja i
Pribavljanje uslova imalaca javnih ovlašćenja i izdavanje lokacijskih uslova Ako su ispunjeni formalni uslovi, nadležni organ, po službenoj dužnosti pribavlja od organa nadležnog za poslove državnog premera i katastra, koji je dužan da bez odlaganja, elektronskim putem, dostavi sledeće, tražene dokumente: - kopiju plana parcele ili parcela na kojima se planira izgradnja, u digitalnoj i analognoj formi, - izvod iz katastra vodova, u digitalnoj i analognoj formi, osim u slučaju nadziđivanja, - podatke o površini parcele, ili parcela, koji se pribavljaju uvidom u zvaničnu elektronsku bazu podataka katastra nepokretnosti.

13 Ako je moguće izdavanje lokacijskih uslova uvidom u planski dokument, odnosno separat, ili na osnovu urbanističkog projekta, nadležni organ će ih izdati u zakonskom roku od pet radnih dana. Ukoliko se uvidom u planski dokument ustanovi da zahtev nije u skladu sa tim dokumentom, nadležni organ neće pribavljati kopiju plana parcele i izvod iz katastra vodova, već će lokacijski uslovi biti izdati uz konstataciju da nije moguće dozvoliti izgradnju u skladu sa zahtevom koji je podnet, uz navođenje zabrana i ograničenja sadržanih u planskom dokumentu.

14 U slučaju kada izdavanje lokacijskih uslova nije moguće samo na osnovu planskog dokumenta, odnosno separata, već je potrebno pribavljanje uslova od imalaca javnih ovlaščenja, u roku od 5 radnih dana od prijema zahteva, potrebno je da nadležni organ: - obavesti podnosioca zahteva o visini stvarnih troškova za pribavljanje uslova i - prosledi imaocima javnih ovlašcenja čiji su uslovi relevantni za predmetnu izgradnju, zahtev za izdavanje tih uslova i elektronsku kopiju dokumentacije. Izuzetno, ako podnosilac zahteva u svom zahtevu navede da želi da se prethodno izjasni da li želi da prihvati troškove izdavanja uslova za projektovanje i priključenje, nadležni organ će, po slanju obaveštenja o troškovima zastati sa postupkom i isti nastaviti tek po izjašnjenju podnosioca zahteva, a u koliko se podnosilac ne izjasni u ostavljenom roku, postupak po zahtevu za izdavanje lokacijskih uslova će se obustaviti.

15 Po pribavljanju uslova za projektovanje i priključenje od imaoca javnih ovlašćenja, izdaju se lokacijski uslovi u roku od 5 radnih dana od dana dostavljanja uslova za projektovanje i priključenje. Lokacijski uslovi objavljuju se u elektronskom obliku putem interneta i prosleđuju imaocima javnih ovlašćenja radi informisanja i rezervacije kapaciteta, u roku od 3 radna dana od dana izdavanja, čime se postiže veća transparentnost u radu.

16 Na izdate lokacijske uslove podnosilac zahteva može izjaviti prigovor nadležnom opštinskom ili gradskom veću, preko nadležnog organa, u roku od 3 dana od dana njihovog dostavljanja. Ako je lokacijske uslove izdalo ministarstvo nadležno za poslove urbanizma i građevinarstva, odnosno, nadležni organ autonomne pokrajine, prigovor se izjavljuje Vladi Republike Srbije, odnosno izvršnom veću autonomne pokrajine. Lokacijski uslovi važe 12 meseci od dana izdavanja ili do isteka važenja građevinske dozvole izdate u skladu sa tim uslovima, za katastarsku parcelu za koju je podnet zahtev [2].

17

18 Izmena izdatih lokacijskih uslova
Podnosilac zahteva može podneti zahtev za izmenu jednog ili više uslova za projektovanje, odnosno priključenje objekta na infrastrukturnu mrežu u kom slučaju se vrši izmena lokacijskih uslova. Ako lokacijske uslove ne može utvrditi uvidom u planski dokument, odnosno separate, nadležni organ dostavlja izmenjeno idejno rešenje radi izdavanja novih uslova za projektovanje i građenje onim imaocima javnih ovlašćenja u odnosu na čije uslove za projektovanje i priključenje se traži izmena lokacijaskih uslova [4]. Posle dobijanja novih uslova imalaca javnih ovlašćenja, izdaju se novi lokacijski uslovi.

19 GRAĐEVINSKA DOZVOLA Građenje objekata se vrši na osnovu građevinske dozvole i tehničke dokumentacije, odnosno overenog projekta za građevinsku dozvolu koji podleže tehničkoj kontroli. Građevinska dozvola se izdaje za ceo objekat, odnosno za deo objekta koji predstavlja tehničku i funkcionalnu celinu [2]. Zakonom o planiranju i izgradnji predviđena je nadležnost za izdavanje građevinskih dozvola, tako da je članom 133. pomenutog Zakona propisana nadležnost Ministarstva za urbanizam i građevinastvo, dok je autonomnoj pokrajini poveren posao izdavanja građevinske dozvole za objekte iz istog člana, ali koji se u celini grade na teritoriji pokrajine.

20 Lokalnim samoupravama povereno je izdavanje građevinskih dozvola za izgradnju objekata koji nisu određeni u članu 133. navedenog Zakona. Građevinska dozvola se izdaje na osnovu važećih lokacijskih uslova, ne vezano za to na koga su ti uslovi izdati, jer se prilikom izdavanja istih ne rešava pitanje odgovarajućeg prava na zemljištu ili objektu, već se to dokazuje u porceduri pribavljanja građevinske dozvole.

21 Rešenje o građevinskoj dozvoli sadrži podatke o: 1) investitoru; 2) objektu čije se građenje dozvoljava, sa osnovnim podacima i predračunskom vrednošću objekta; 3) katastarskoj parcelu, odnosno katastarskim parcelama na kojima se gradi objekat (broj parcele i naziv katastarske opštine na kojoj se nalazi, kao i površinu katastarske parcele, odnosno katastarskih parcela, osim ako se građevinska dozvola izdaje za linijske objekte i antenske stubove); 4) postojećem objektu koji se uklanja ili rekonstruiše radi građenja; 5) roku važenja građevinske dozvole; 6) dokumentaciji na osnovu koje se građevinska dozvola izdaje; 7) finansijeru, ako je uz zahtev za izdavanje građevinsjke dozvole priložen i ugovor između investitora i finansijera;

22 8) iznosu i načinu plaćanja doprinosa za urđivanje građevinskog zemljišta, uključujući i pravo na umanjenje na osnovu ugovora sa imaocima javnih ovlašćenja, kao i sredstvu obezbeđenja u slučaju plaćanja na rate (neopoziva bankarska garancija, odnosno hipoteka na objektu); 9) pravima i obavezama investitora i imaoca javnih ovlašćenja, ako je uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole priložen i ugovor između investitora i imaoca javnih ovlašćenja, odnosno drugi dokaz o obezbeđivanju nedostajuće infrastrukture, ako je to uslov za izdavanje građevinske dozvole predviđen lokacijskim uslovima; 10) druge podatke propisane Zakonom. Sastavni deo rešenja iz stava 1. ovog člana su lokacijski uslovi, izvod iz projekta za građevinsku dozvolu i projekat za građevinsku dozvolu [1].

23 Građevinska dozvola treba obavezno da sadrži stav u kome se navodi da u slučaju štete nastale kao posledica primene tehničke dokumentacije, na osnovu koje je izdata građevinska dozvola, za koju se naknadno utvrdi da nije u skladu sa propisima i pravilima struke, za štetu solidarno odgovaraju projektant koji je izradio i potpisao tehničku dokumentaciju, vršilac tehničke kontrole i investitor.

24 Podnošenje zahteva Postupak za izdavanje građevinske dozvole pokreće se podnošenem zahteva nedležnom organu, a uz zahtev se prilaže: izvod iz projekta za građevinsku dozvolu, izrađen u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje sadržina tehničke dokumentacije; projekat za građevinsku dozvolu, izrađen u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje sadržina tehničke dokumentacije, u elektronskoj i papirnoj formi; dokaz o plaćenim administrativnim taksama za podnošenje zahteva i donošenje rešenja.

25 2) ugovor između investitora i finansijera, ako je zaključen;
Takođe se prilaže i sledeće: 1) dokaz o odgovarajućem pravu na zemljištu ili objektu u smislu Zakona, osim ako je to pravo upisano u javnoj knjizi ili je ustanovljeno zakonom, odnosno ako je Zakonom propisano da se taj dokaz ne dostavlja; 2) ugovor između investitora i finansijera, ako je zaključen; 3) ugovor između investitora i imaoca javnih ovlašćenja, odnosno drugi dokaz o obezbeđivanju nedostajuće infrastrukture, ako je to uslov za izdavanje građevinske dozvole predviđen lokacijskim uslovima; 4) izveštaj revizione komisije, za objekte za koje građevinsku dozvolu izdaje ministarstvo, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine; 5) energetsku dozvolu, izdatu u skladu sa posebnim Zakonom, za izgradnju energetskih objekata za koje postoji obaveza pribavljanja energetske dozvole; 6) saglasnost suvlasnika, overena u skladu sa Zakonom, ako se gradi ili se izvode radovi na građevinskom zemljištu ili objektu koji je u suvlasništvu više lica;

26 7) dokaz o uređenju međusobnih odnosa sa vlasnikom objekta, odnosno vlasnicima posebnih delova objekta, u skladu sa Zakonom kojim se uređuje održavanje stambenih zgrada, odnosno nadziđivanje, odnosno pretvaranje zajedničkih prostorija u stambeni, odnosno poslovni prostor, ako se vrši takva vrsta radova; 8) uslovi za projektovanje i priključenje objekata na distributivni, odnosno prenosni sistem električne energije, kao i na distributivni, odnosno sistem za transport prirodnog gasa, koji su pribavljeni u skladu sa Zakonom kojim se uređuje energetika, a nisu sadržani u lokacijskim uslovima; 9) dokaz da je plaćena naknada za promenu namene zemljišta iz poljoprivrednog, odnosno šumskog zemljišta, u građevinsko zemljište, ako se radi o zemljištu za koje je propisano plaćanje ove naknade pre izdavanja građevinske dozvole. Uz zahteva za izdavanje građevinske dozvole za gradnju komunalne infrastrukture u regulaciji postojeće saobraćajnice prilaže se i geodetski snimak postojećeg stanja na katastarskoj podlozi, izrađen od strane ovlašćenog lica upisanog u odgovarajući registar u skladu sa Zakonom [1].

27 U zavisnosti od vrste objekta koji se gradi potrebno je priložiti i Elaborat o energetskoj efikasnosti, kao i protivpožarni elaborat. Po prijemu zahteva nadležni organ proverava ispunjenost formalnih uslova, a to su: - da li je nadležan za postupanje po zahtevu; - da li podnosilac zahteva lice koje u skladu sa Zakonom može biti ponosilac zahteva; - da li je zahtev podnet na propisanom obrascu i da li su popunjeni svi propisani podaci; - da li je priložena potrebna dokumentacija propisana Zakonom i pravilnicima; - da li je priložen dokaz o uplati potrebnih taksi; - da li su podaci navedeni u izvodu iz projekta u skladu sa lokacijskim uslovima.

28 Odbacivanje zahteva Nadleži organ će podneti zahtev odbaciti u slučaju ako nisu ispunjeni formalni uslovi uz navođenje svih nedostataka, odnosno razloga za odbacivanje, ne upuštajući se u ocenu tehničke dokumentacije, u roku od 5 radnih dana od dana podnošenja zahteva. Na doneti zaključak može se izjaviti prigovor nadležnom opštinskom ili gradskom veću, preko nadležnog organa u roku od 3 dana. Ako je zaključak donelo ministarstvo nadležno za poslove urbanizma i građevinarstva, odnosno, nadležni organ autonomne pokrajine, prigovor se izjavljuje Vladi Republike Srbije, odnosno izvršnom veću autonomne pokrajine.

29 Ako podnosilac zahteva u roku od 10 dana od prijema zaključka, a najkasnije u roku od 30 dana od dana njegovog objavljivanja na internet stranici nadležnog organa, ne otkloni nedostatke koji su navedeni u zaključku o odbacivanju, organ koji vodi postupak donosi zaključak kojim se zahtev odbacuje kao nepotpun [1]. Ako podnosilac zahteva u roku od 10 dana od prijema zaključka, a najkasnije u roku od 30 dana od dana njegovog objavljivanja na internet stranici nadležnog organa podnese nov, usaglašen zatev i otkloni sve nedostatke koji su navedeni u zaključku o odbacivanju, ne dostavlja se dokumentacija podneta uz zahteva koji je odbačen, niti se ponovo plaća administrativna taksa [1]. Ovo pravo podosilac zahteva može iskoristiti samo jednom.

30 Pribavljanje lista nepokretnosti
Prema ranijim zakonima o izgradnji dostavljanje dokaza o pravu svojine na objektu ili na parceli na kojoj je planirana izgradnja objekta je bila obaveza podnosioca zahteva u toku dobijnja urbanističke, odnosno, lokacijke dozvole. Obedinjenom procedurom je izostavljena obaveza investitora da pribavi dokaz o svojini, pa nadležni organ, ukoliko su ispunjeni formalni uslovi za dalje postupanje po zahtevu, po službenoj dužnosti, pribavlja izvod iz lista nepokretnosti od organa nadležnog za poslove državnog premera i katastra. Kao pravo na zemljištu na osnovu koga je moguće izdati građevinsku dozvolu smatra se pravo svojine, pravo zakupa na građevinskom zemljištu koje je u javnoj svojini, kao i druga prava propisana Zakonom planiranju i izgradnji,

31 Za izgradnju linijskih infrastrukturnih objekata odgovarajuće pravo svojine je
i pravnosnažno ili konačno rešenje o eksproprijaciji, zaključen ugovor o pravu službenosti, zaključen ugovor o zakupu na zemljištu u privatnoj svojini, kao i priložene saglasnosti vlasnika. Ukoliko se radi o izgradnji objekta na katastarskoj parceli ili objektu koji se nalazi u vlasništvu više lica, prilaže se i overena saglasnost tih lica. Ako su u pitanju radovi na nadziđivanju, prilaže se i ugovor zaključen sa skupštinom ili savetom stanara.

32 Ne pribavlja se izvod iz lista nepokretnosti za katastarsku parcelu: - ispod koje se grade podzemni delovi linijskih infrastrukturnih objekata i komunalne infrastrukture; - iznad koje se grade visokonaponski dalekovodi, odnosno iznad kojih će se naći elise vetroturbina koje se grade; - na kojoj se gradi komunalna infrastruktura ukoliko je planirana izradnja u regulaciji postojeće ulice; - u drugim slućajevima u kojima je pravo građenja uspostavljeno Zakonom, bez obaveze prethodnog uređenja imovinsko-pravnih odnosa sa vlasnikom parcele.

33 Ako nadleži organ utvrdi da podnosilac zahteva nema odgovarajuće pravo na zemljištu, odnosno, objektu, zahtev za građevinsku dozvolu odbija rešenjem koje dostavlja podosiocu zahteva u roku od tri dana od dana donošenja, a takođe, osim podnosiocu zahteva isto se dotavlja i : - inspekcji koja vrši nadzor nad izgradnjom; -jedinici lokalne samouprave na čijoj se teritoriji objekat gradi, ukoliko je rešenje izdalo ministarstvo, odnosno autonomna pokrajina, radi informisanja; - imaocima javnih ovlašćenja nadležnim za utvrđivanje uslova za projektovanje i priključenje objekta na infrastrukturnu mrežu, radi informisanja.

34 Izdavanje građevinske dozvole i pravo na žalbu Rešenje o građevinskoj dozvoli, ako je sva priložena dokumentacija potpuna, donosi se u roku od 5 radnih dana od dana podnošenja zahteva. Može se, osim na ime investitora, izdati na ime investitora i finansijera, ukoliko je uz zahtev priložen overen ugovor između investitora i finansijera, u kome se investitor saglasio da nosilac prava i obaveza iz građevinske dozvole bude i finansijer, tako da zajedno odgovaraju za sve obaveze prema trećim licima. Na rešenje o građevinskoj dozvoli podnosilac zahteva može izjaviti žalbu u roku od 8 dana od dana dostavljanja, dok se na rešenje o građevinskoj dozvoli koje donosi ministarstvo, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine, tužbom može pokrenuti upravni spor.

35 Rok važenja građevinske dozvole Građevinska dozvola prestaje da važi - ako se ne otpočne sa građenjem objekta, odnosno izvođenjem radova, u roku od dve godine od dana pravnosnažnosti rešenja kojim je izdata građevinska dozvola [2] ili - ako se u roku od pet godina od dana pravnosnažnosti rešenja kojim je izdata građevinska dozvola, ne izda upotrebna dozvola, osim za objekte za koje rešenje o građevinskoj dozvoli izdaje ministrastvo, objekte komunalne infrastrukture koji se izvode fazno i porodične stambene objekte koji se grade radi rešavanja stambenih potreba investitora.

36 Na zahtev investitora, nadležni organ može doneti rešenje kojim se odobrava da pravnosnažna građevinska dozvola ostaje na pravnoj snazi još dve godine od propisanog roka od 5 godina, ako investitor pruži dokaz da je stepen završenosti objekta preko 80%, odnosno ako se u postupku utvrdi da je objekat ukrovljen, sa postavljenom spoljnom stolarijom i izvedenim razvodima unutrašnjih instalacija koje omogućavaju njegovo priključenje na spoljnu mrežu infrastrukture. Posle isteka napred navedenih rokova od 5 i sa produženjem, 7 godina, investitor plaća na račun Poreske uprave naknadu u visini poreza na imovinu, koji bi se plaćao u skladu sa Zakonom kojim se uređuje porez na imovinu za ceo objekat, da je isti izgrađen u skladu sa građevinskom dozvolom, sve dok se za tu lokaciju ne izda nova građevinska dozvola. Rešenje kojim se utvrđuje prestanak važenja građevinske dozvole donosi organ nadležan za izdavanje građevinske dozvole, a po pravnosnažnosti to rešenje dostavlja Poreskoj upravi na čijoj teritoriji se nalazi predmetni objekat.

37

38 Izmene rešenja o građevinskoj dozvoli
Postupak za izmenu rešenja o građevinskoj dozvoli sprovodi se u objedinjenoj proceduri. Pokreće se podnošenjem zahteva posle izdavanja rešenja o građevinskoj dozvoli, započete izgradnje, odnosno ukoliko dođe do promene investitora.

39 Izmena građevinske dozvole kada se radi o promeni investitora Kada se posle izdvanja građevinske dozvole i nakon njene pravnosnažnosti promeni investitor, u roku od 15 dana od dana promene, potrebno je da se novi investitor obrati organu nadležnom za izdavanje građevinske dozvole i podnese zahtev za njenu izmenu i priloži dokaz o pravu svojine na parceli ili na objektu, ili nek drugi pravni osnov kojim je ostvario pravo svojine na objektu koji se gradi. Rešenje o izmeni rešenja o građevinskoj dozvoli sadrži podatke o novom investitoru, o promeni imena ili naziva investitora, dok u ostalom delu rešenje ostaje nepromenjeno. Nastala promena se overava na projetu za građevinsku dozvolu i rešenje o izmeni se dostavlja i novom i ranijem investitoru i građevinskoj inspekciji. Na rešenje se može izjaviti žalba u roku od 8 dana od dana dostavljanja, a ako je rešenje donelo Ministarstvo, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine, može se pokrenuti upravni spor, tužbom.

40 Mogući dokazi o pravu svojine, kada se radi o promeni investitora su sledeći: - ugovor o kupovini građevinskog zemljišta, odnosno objekta u izgradnji, odnosno drugi pravni osnov o sticanju prava svojine na građevinskom zemljistu, onosno objektu u izgradnji, ukoliko se radi o zemljistu koje je u privatnoj svojini; - izvod iz evidencije nepokretnosti i pravima na njima sa upisanim pravom zakupa na ime novog vlasnika objekta u teretnom listu, sa ugovorom o kupovini objekta o izgradnji, odnosno drugi pravni osnov o sticanju prava svojine na objektu u izgradnji, ukoliko se radi o građevinskom zemljštu u javnoj svojini; - ugovor o kupovini objekta u izgradnji, odnosno drugi pravni osnov sticanja prava svojine na objektu u izgradnji i ugovor zaključen sa skupštinom stanara ili saveto zgrade, ukoliko je predmet dozvole nadziđivanje, odnosno pretvaranje zajedničkog prostora u stan ili poslovni prostor; - izvod iz javne knjige o evidenciji nepokretnosti i pravimana njima sa upisanim pravom svojine na objektu zakoji je izdata građevinska dozvola za rekonstrukciju; - pravnosnažno rešenje o nasleđivanju; - rešenje o statusnoj promeni privrednog društva iz koga se na nesporan način može utvrditi pravni kontinuitet podnosioca.

41 Izmena građevinske dozvole usled odstupanja od projektne dokumentacije Ako u toku izgradnje, odnosno izvođenja radova, nastanu izmene u odnosu na izdatu građevinsku dozvolu, glavni projekat, odnosno projekat za građevinsku dozvolu, investitor je dužan da obustavi gradnju i podnese zahtev za izmenu građevinske dozvole [2]. Promenom u toku izradnje se smatra svako odstupanje od položaja, dimenzija, namene i oblika objekta, kao i drugih parametara utvrđenih dozvolom i izvodom iz projekta. Prilaže se nov projekat za građevinsku dozvolu ili separat projekta za građevinsku dozvolu koji se menja. Ako se uvidom u planski dokument, odosno separat, utvrdi da podaci u izvodu iz projekta za građevinsku dozvolu koji je priložen nije u skladu sa tim dokumentom, nadležni organ će odbiti rešenjem zahtev za izmenu, uz navođenje zabrana i ograničenja sadržanih u planskom dokumentu, tj. separatu.

42 Ako izmene nisu u saglasnosti sa izdatim lokacijskim uslovima, zahtev za izmenu će biti odbačen i podnosilac će biti upućen da u objedinjenoj proceduri pribavi samo one izmenjene uslove od imaoca javnih ovlašcenja koji nisu u skladu sa traženom izmenom, a posle toga doneto rešenje o izmeni građevinske dozvole. Ukoliko su izmene u skladu sa izdatim lokacijskim uslovima doneće se rešenje o izmeni u roku od 5 dana od prijema zahteva. Na rešenje se može izjaviti žalba u roku od 8 dana od dana dostavljanja, a ako je rešenje donelo Ministarstvo, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine, može se pokrenuti upravni spor, tužbom. Isti postupak će se primenjivati i na izmenu odobrenja za izgradnju i glavnog projekta, potvrđenog u skladu sa ranijim Zakonima o planiranju i izgradnji, kao i na izmenu rešenja o građevinskoj dozvoli izdatoj po odredbama ranije važećih Zakona.

43 OBJAVLJIVANJE NA SAJTU I IZVEŠTAJI U OBJEDINJENOJ PROCEDURI U primeni objedinjene procedure u postupku dobijanja lokacijskih uslova i građevinske dozvole važno je napomenuti da se po završetku izrade lokacijskih uslova i građevinske dozvole isti objavljuju na sajtovima lokalnih samouprava i o njima se pišu izveštaji na obrascima koje je propisalo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije i isti dostavljaju pomenutom ministarstvu. Takođe je propisano i objavljivanje svih zaključaka o odbacivanju koji se donose tokom objedinjene procedure, kao i njihovo navođenje u izveštajima.

44 PROBLEMI SPROVOĐENJA OBJEDINJENE PROCEDURE Kao što prilikom sprovođenja svakog novog Zakona, postoje različiti problemi, tako se i u toku sprovođenja objedinjene procedure, dok se ne uhodaju i ne uklope svi akteri predviđeni procedurama pribavljanja dokumentacije o izgradnji objekata, primećuju sledeći. Jedan od bitnih dokaza koji se obavezno prilaže prilikom podnošenja zahteva za izdavanje građevinske dozvole je dokaz o pravu svojine na parceli na kojoj se želi izgradnja novog objekta ili na objektu na kome je planirana dogradnja. Pravo svojine na objektu ili parceli je nešto što treba da bude rešeno pre započinjanja procedure za dobijanje građevinske dozvole, ali na našim prostorima je to vrlo često problem koji je kočnica za pribavljanje građevinske dozvole.

45 Nekada, zbog - neažurnosti investitora koji se smatra naslednikom na zemljištu, a nije pokrenuo ostavinski postupak ili nije u mogućnosti da za ostavinski postupak obezbedi prisustvo svih naslednika, budućih suvlasnika, pa se ročista na sudu odlažu, - toga sto kupoprodajni ugovori nisu overeni u Sudu, i isti evidentirani i sprovedena promena vlasnika u organu nadležnom za poslove državnog premera i katastra, - sporosti organa da sprovedu kroz svoje evidencije u sudu ili organu nadležnom za poslove državnog premera i katastra ostavinska rešenja ili kuporpodajne ugovore, kao i ugovore o poklonu, - neznanja investitora da mora da pokrene proceduru pretvaranja prava korišćenja u pravo svojine na građevinskoj parceli, odnosno da pokrene postupak za konverziju zemljišta, pred organom nadležnim za poslove državnog premera i katastra, jer se vrlo često dešava da organ nadležan za poslove državnog premera i katastra, i ako je obavezan da to sprovede po službenoj dužnosti nije uradio, - neznanja investitora da mora da se obrati zahtevom i zatraži od organa nadležnog za poslove državnog premera i katastra da izvrši promenu namene zemljišta iz poljoprivrednog ili šumskog u građevinsko uz plaćanje naknade organu lokalne samouprave nadležnom za poslove poljoprivrede, pribavljanje dokaza o pravu svojine je postupak koji odlaže dobijanje građevinske dozvole sve dok se napred navedeno ne reši i investitor uknjiži kao vlasnik na građevinskoj parceli ili objektu.

46 Takođe, ono što usporava efikasno dobijanje građevinske dozvole je dostavljanje građevinske dozvole za postojeći objekat, ukoliko se radi o dogradnji pomenutog. Izgradnjom velikog broja objekata bez ikakve dokumentacije, odnosno nelegalnih objekata, onemogućeno je pribavljanje legalnih dokumentata za neku novu dogradnju pre završene legalizacije, odnosno, ozakonjenja postojećeg objekta. U opštini Velika Plana, podnet je veliki broj prijava za legalizaciju u periodu od godine pa sve do januara godine koje još uvek nisu rešene zbog ne dostavljanja potebne dokumentacije (projektne, geodetskog snimka i dokaza o vlasništvu). Lokalna samouprava, odnosno organ nadležan za donošenje planskog dokumenta, ima obvezu da u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu tog dokumenta dostavi organu nadležnom za poslove državnog premera i katastra popis katastarskih parcela kojima se menja namena iz poljoprivrednog ili šumskog u građevinsko zemljište. Vrlo često se dešava da organ nadležan za upis na nepokretnostima i pravima na njima nije sproveo promenu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima, pa je i ta evidencija neažurna, odnosno, vlasnik parcele nije na vreme upoznat sa činjenicom da je potrebno da plati naknadu za promenu namene iz poljoprivrednog ili šumskog zemljišta u građevinsko.

47 Osim napred navedenih dugogodišnjih problema koji se javljaju pilikom pribavljanja lokacijskih uslova i građevinske dozvole, još jedna mala prepreka je i komplikovano popunjavanje obrazaca prilikom podnošenja zahteva. Naime, u formularima zahteva je potrebno upisati i neke podatke koje mora da popuni stručno lice, pa se investitorima preporučuje da zatraže pomoć svojih projektanata, što je posebno potrebno prilikom podnošenja elektronskih zahteva.

48 ZAKLJUČAK Sprovođenjem i primenom objedinjene procedure u našim lokalnim samoupravama ustanovljene su brojne obaveze koje su sa organa Uprave, nadležnih za izdavanje lokacijskih uslova i građevinske dozvole prenete na projektante. Prethodnim Zakonom o planiranju i izgradnji obaveza projektanta se svodila na izradu tehničke dokumentacije, pre čega bi od nadležnih organa bila izdata informacja o lokaciji ili lokacijska dozvola, kao glavne smernice projektantima. Sada su projektanti oni koji imaju obavezu da investitorima predoče potencijale lokacije, pravila regulacije i pravila gradjenja u zoni koja je predmet interesovanja, oslanjajući se na svoje poznavanje svih planova nižeg i višeg reda u koje je moguće izvršiti uvid na sajtovima opština i gradova. Takođe, više ne postoji obaveza organa koji sprovodi objedinjenu proceduru, da pregleda svu priloženu tehničku dokumentaciju i ukazuje na moguće propuste, već za ispravnost dokumentacije na osnovu koje se izdaju lokacijski uslovi i građevinska dozvola odgovara projektant, osim u slučaju građevinske dozvole gde je odgovorna i tehnička kontrola. To znači da tokom sprovođenja objedinjene procedure, nadležni organ isljučivo vrši proveru ispunjenosti formalnih uslova za izgradnju i ne upušta se u ocenu tehničke dokumentacije, niti ispituje verodostojnost dokumenata koji se dostavljaju u toj proceduri.

49 U ovom kratkom proteklom vremenskom periodu sprovođenja objedinjene procedure, primećena je spremnost nadležnog organa za državni premer i katastar, nosilaca javnih ovlascenja i svih karika ukljucenih u postupak dobijanja lokacijskih uslova i gradjevinskih dozvola, da se efikasno, u propisanim zakonskim terminima prilagode načinu izdavanja akata potrebnih za igradnju objekata. Očekivanom primenom izdavanja elektronskih dozvola i početkom rada registratora (lica koje vodi registar objedinjenih procedura) i registratora centralne evidencije (lice koje formira centralnu evidenciju preuzimanjem svih registara objedinjene procedure na teritoriji Republike Srbije) od godine, očekuje se još efikasnije i transparentnije napredovanje u oblasti planiranja i izgradnje.

50 Literatura: [1] Pravilnik o sadržini, načinu i postupku izrade i način vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata (‘’Službeni glasnik RS’’, br. 23/15 i 77/15), [2] Zakon o planiranju i izgradnji (‘’Službeni glasnik RS’’, br. 72/09, 81/09, 64/10, 24/11, 121/12, 42/13, 50/13, 98/13, 132/14 i 145/14), [3] Pravilnik o postupku sprovođenja objedinjene procedure (‘’Službeni list RS’’, br. 22/15 i 89/15), [4] Uredba o lokacijskim uslovima (‘’Službeni list RS’’, br. 35/14).


Скинути ppt "PRIBAVLJANJE AKATA POTREBNIH OBJEDINJENA PROCEDURA"

Сличне презентације


Реклама од Google