Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

DOPRINOS RAZVOJU SAVREMENOG OBRAZOVANJA

Сличне презентације


Презентација на тему: "DOPRINOS RAZVOJU SAVREMENOG OBRAZOVANJA"— Транскрипт презентације:

1 DOPRINOS RAZVOJU SAVREMENOG OBRAZOVANJA
Prof. Dr Rade doroslovački

2 Reforma obrazovanja Nakon uvođenja reforme u obrazovanju, potrebno je brižljivo posmatrati i analizirati pozitivne i negativne efeke tj. posledice sprovedene reforme Potrebno je izdvojiti bitne elemente koji dovode do cilja svake reforme obrazovanja Cilj je jednostavan, efikasniost i kvalitet

3 Kvalitet naučnog i nastavnog rada
Kvalitetno zajedničko obrazovanje iz fundamentalnih disciplina na početnim godinama osnovnih studija, Dualno obrazovanje na završnim godinama studija i master studijama Značajna saradnja sa privredom Angažovanje stručnjaka iz renomiranih firmi u nastavi Stručna praksa u saradnji sa vodećim svetskim i domaćim kompanijama Za svaki nastavni/studijski program zahteva se određena struktura, koja obuhvata fundamentalne predmete struke, šire stručne i uže stručne discipline, kao i određen broj društvenih predmeta bitnih za uspešno uključivanje studenata u praksu.

4 Jedan od primera... U toku jednoga semestra su organizovanti 4 kolokvijuma od kojih se svaki sastoji iz dva dela: Eliminatorna deo i glavni deo, kroz koje se proverava uglavnom teorijski deo gradiva kroz elementarne i većinom vrlo jednostavne primere. Eliminatorni deo testa spada u predispitne obaveze, koji sa jednostavnim pitanjima pokriva sve delove gradiva. Ovo je vrlo važno jer ne dopušta studentu da neki deo gradiva ”preskoči” prilikom spremanja ispita. Testovi se jako dugo i brižljivo sastavljaju jer pitanja moraju da su sa jedne strane vrlo elementarna, a sa druge strane takva da je moguće dati tačan odgovor samo ako se savršeno razumeju definicije i teoreme celokupnog gradiva. U ispitnom roku samo studenti koji su zadovoljili i na eliminatornom i na glavnom delu ispita imaju pravo da polažu ispit. Na kraju studenti koji su osvojili bar 80% bodova i na testu i na zadacima i žele ocenu 10, dobijaju teorijsko pitanje u kojem treba dokazati neke teoreme.

5 Zaključak Za uspešne studente ovaj način ispitivanja je bio sasvim odgovarajući. Međutim za neke prosečno uspešne studente i za manje uspešne studente pokazalo se neodgovarajućim jer dok on dođe do polaganja zadataka, skoro potpuno zaboravi teorijski deo gradiva koji je polagao na prvom, drugom, trećem i četvrtom testu, a što mu je neophodno za polaganje zadataka! kompromisno rešenje između dva suprotstavljena stava: polaganje iz više delova ili sve odjednom na kraju? U praksi se pokazalo da se način organizovanja ispita opisan u primeru pokazao kao vrlo efikasan na strukovnim studijama ali nedovoljno efikasan na elitnim akademskim studijama

6 Principi obrazovanja Kada se formiraju principi obrazovanja, trebalo bi voditi računa o tome da nisu isti principi obrazovanja na elitnim fakultetima, visokim strukovnim školama, srednjim školama i osnovnim školama Obrazovni sistem mora da prati i da se prilagođava razvoju oblasti koja se proučava i novim naučnim saznanjima. Potreno je napraviti razliku u unapređenju obrazovnog sistema na „makro nivou“: zakonska regulativa i propisi „mikro nivou“: svakodnevni rad u nastavi

7 Ko produži studiranje dve, tri ili više godina izgubiće veoma mnogo u profesionalnom i stručnom pogledu Jedan od izuzetno važnih faktora u visokom obrazovanju je “prolaznost” studenata na ispitu, kao i “brzina” studiranja. Važnije od proseka ocena na studijama jeste “vreme” studiranja! Prolaznost studenata na ispitu se često spominje, ali rasprava o tome kako i na koji način povećati prolaznost studenata na ispitu, ne umanjujući kvalitet stečenog znanja, skoro da se i ne spominje.

8 Nedovoljno i neadekvatno znanje učenika koji se upišu na fakultet ima značajan uticaj na dalji tok studija Prva stepenica na kojoj možemo da utičemo na prolaznost studenata na ispitu, jesu pripreme učenika za prijemni ispit, kao i stručni seminari za srednjoškolske profesore koji predaju učenicima, našim budućim studentima.

9 Ako profesor nema svoj udžbenik, onda njegov predmet nije definisan
Svaki profesor mora da pripremi udžbenik za predmet koji predaje u papirnoj ili elektronskoj formi. U udžbeniku mora da se nalazi sve što profesor traži na ispitu od studenata i poželjno je ništa više. Obim udžbeničkog materijala (štampanog i elektronskog) mora biti primeren fondu časova i pratiti plan i program kursa Anketiranjem studenata može se dobiti informacija da li su studenti zadovoljni sa načinom na koji je izloženo gradivo u udžbeniku. Pitanja koja postavljaju studeni tokom cele školske godine su dobar vodič za poboljšanje udžbenika Udžbenik koji sadrži mnoštvo reprezentativnh primera omogućava mnogo brže, efikasnije, razumevanje materije koju je neophodno savladati u toku kursa. Sam proces pisanja udžbenika i redovno(periodično) korigovanje udžbenika pruža mogućnost da profesor značajno poveća kvalitet predavanja. Ukoliko profesor dobije novi predmet i nema udžbenik, njegova je dužnost da redovno priprema materijal za predavanja i da tako pripremljen materijal stavi na raspolaganje studentima

10 U pisanju udžbenika značajno je da nakon svake definicije, teoreme, činjenice, osobine i pojma obavezno sledi najmanje jedan primer Primer može biti u obliku jednostavnog zadatka i/ili nekoliko lakih test pitanja sa ponuđenim odgovorima tako da su netačni odgovori pripremljeni veoma mudro i lucidno.

11 Koliko god je udžbenik kvalitetan dobra predavanja, uz taj udžbenik, su NEZAMENLJIVA
Izborom reprezentativnog primera/kontraprimera u funkciji celovitog objašnjenja i bez gubljenja opštosti, osobenosti, definicije ili teoreme Uspeh je uslovljen ozbiljnim i neprekidnim bavljenjem nastavom i naukom Umeće metodike je u pronalaženju reprezentativnih primera i kontraprimera

12 Najbolja, najbrža i najsigurnija provera da li je student razumeo definicije i teoreme jeste provera putem testovima Kvalitetni i obimni testovi su nezaobilazni u savremenom obrazovanju Sa testovima, za koje je u sastavljanju uloženo mnogo vremena i posvećenosti, može se bitno povećati prolaznost, bez umanjenja kvaliteta stečenog znanja. Kvalitetni testovi su ubedljivo najbolji način za proveru stečenog TEORIJSKOG ZNANJA, jer oni moraju biti tako sastavljeni da uspešno ih može rešiti samo onaj student koji apsolutno razume sve definicije, teoreme, činjenice i pojmove. Na svako pitanje na testu treba dati više odgovora (od 3 do 10) od kojih su neki tačni, a neki netačni. Posebno treba uložiti veliki trud u konstruisanju netačnih odgovora, jer ta mala nijansa između tačnog i netačnog odgovora primorava studenta na apsolutno RAZUMEVANJE ispitnog gradiva.

13 Šta su to reprezentativni zadaci?
Postojanje ZBIRKE REPREZENTATIVNIH ZADATKA je takođe neophodno u kvalitetnom obrazovanju. To su vrlo jednostavni primeri ali koji u CELOSTI pokrivaju teoriju (materiju) koja se izlaže. Lako je sastaviti težak zadatak, ali veliki je profesionalizam i umeće sastaviti trivijalne zadatke koji ilustruju celokupnu teoriju koja se izlaže. Za razliku od testova koji služe za savladavanje teorijskog znanja, zadaci služe za podsticanje KREATIVNOSTI studenata

14 Prošla su vremena resavske škole
Neophodno je koristiti video projektor ukoliko se želi postići da studenti BRŽE savladaju gradivo, ali bez umanjenja kvaliteta stečenog znanja. Učinak stečenog znanja studenata u sistemu kreda-tabla enormno je manji nego korišćenjem video projektora. Profesor projektuje svoj udžbenik, koji studenti poseduju i nemaju potrebe da hvataju beleške, već se samo koncentrišu na razumevanje onoga što profesor objašnjava, što je projektovano na platnu. Hvatanjem beleški drastično se gubi na koncetraciji, koja je najbitniji elemenat efikasnog praćenja, razumevanja i usvajanja gradiva. DIKTIRANJE I PREPISIVANJE kompletnog gradiva sa table je krajnje NEDOPUSTIVO u dvadestprvom veku. Jasno je da treba IZBEGAVATI ZLOUPOTREBU video projektora (klik, klik, klik i gotovo).

15 Poslednje dve decenije upotreba krede i table se bitno smanjuje
Potpuno izbacivanje krede i table kao didaktičkih alata bilo bi pogrešno. Zašto? Kad profesor uz pomoć video projektora objasni neki deo gradiva, nekad je poželjno da istu stvar objasni na potpuno drugi način, jer ako je profesor objasnio samo na jedan način i to dobro objasnio i studenti razumeli, ipak će se stepen razumevanja bitno povećati ako se ponovo objasni na bar još jedan ili više različitih načina uz pomoć krede i table. Primeri i testovi iz udžbenika takođe nekad zahtevaju dodatna objašnjenja uz kredu i tablu. Studenti pažljivo slušaju, drže ispred sebe isti udžbenik koji profesor projektuje i tumači i upisuju po marginama knjige neke detalje koje profesor tumači korišćenjem krede i table.

16 Angažovanje demonstratora poboljšava kvalitet nastavnog procesa
Uključivanjem većeg broja demonstratora povećava se dostupno vreme za individualni pristup koji pozitivno utiče na efikasniju realizaciju vežbi i bolje usvajanje planiranog gradiva. Demonstrator dobija priliku da učestvuje u izvođenju nastave, da usavršava svoje znanje dok podučava druge studente i da stvori uspešnu akademsku karijeru. Demonstratori se nalaze između studenata i predavača. Kroz individualni rad sa studentima mogu zapaziti veoma značajne informacije koje mogu promaći asistentima i profesorima. Na primer, koji deo gradiva treba ponovo objasniti, koji zadaci su preteški ili prelaki, kakvo je mišljenje studenata o organizaciji predmeta, koji studenti su najbolji ili najlošiji itd.

17 U oblasti prirodnih i tehničko-tehnoloških nauka izuzetan značaj imaju eksperimenti
Ovladavanje materijom iz ovih oblasti očiglednije je i jednostavnije uz primenu eksperimenata. Izuzetno je značajno potvrđivanje teorijskih rešenja primenom eksperimenta. Primena eksperimenata u nastavi zahteva savremeno opremljene laboratorije za koje je potrebno izdvojiti značajna finansijska sredstva. Primera radi, na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu postoji više od sto laboratorija iz različitih oblasti tehnike. Oprema koja postoji u laboratorijama različitog je karaktera, može biti industrijska ili edukativna, odnosno modelska. Opremanje laboratorija industrijskom opremom svakako je kvalitetnije rešenje, ali i daleko skuplje od opreme koja ima isključivo edukativni karakter.

18 Danas u 21. veku nezamislivo je da profesor nema svoj sajt na kome se nalazi kompletna literatura nephodna za ispit. Na sajtu treba da se nalazi veliki broj testova sa prethodnih ispita i dovoljan broj detaljno rešenih zadataka sa ispita. Na sajtu mora biti objašnjena kompletna i precizna procedura polagnja ispita i načina ocenjivanja.

19 Treba pamtiti samo IDEJE, PRINCIPE I ALGORITME!
Tolerisanje studentima da uče napamet, bez razumevanja je kardinalna greška, jer tada nema ništa od trajnosti usvojenoga znanja. Važno je izbegavati učenje suvišnih podataka, jer su u današnje vreme informacije lako dostupne.

20 Profesor je u obavezi da navede studente da postavljaju pitanja!
Bezuslovno insistiranje na interaktivnom odnosu profesor-student Student ima pravo i obavezu da u svakom trenutku, dizanjem ruke, prekine profesora i postavi pitanje ili da neki svoj komentar Zahvaljujući pitanjima i komentarima od strane studenata, znatno se unapredjuje nastava i pisanje udžbeničkog materijala

21 Redovnost održavanja nastave
U slučaju opravdane sprečenosti mora se naći odgovarajuća zamena Nedopustivo je neodržavanje časova Obaveza redovnog održavanja konsultacija

22 Nedovoljan trud, talenat i stručnost profesora da zainteresuje studente da prate nastavu, aktivno učestvuju na predavanju i zaintrigira ih da uče. Ne postojanje još nekih vidova kontrole kvaliteta nastave (npr. kompetentna komisija prisustvuje času) pored postojećeg anketiranja studenata. Pojava, ponašanje i komunikacija profesora, trebalo bi da je u skladu sa etičkim moralnim akademskim normama

23 U savremenom svetu dolazi do sve većeg preplitanja tehnologija i uvođenja novih načina izražavanja, prenosa informacija, metoda učenja. U toj raznolikosti dolazi do konkurencije standardnih, inoviranih i najnovijih "digitalnih" metoda. Pred akademskom zajednicom, nastavnicima i saradnicima, ali i pred studentima pojavljuje se čitav niz opcija i potrebno je naći optimalni metod za svaku određenu oblast, pa čak i svaki određen predmet. Na nastavnicima je najveća odgovornost, jer oni izlaze pred studente i najzaslužniji su, odnosno najodgovorniji, za konačan ishod učenja i nivo znanja, sa kojim će studenti krenuti u svoju buduću karijeru i koje će poneti u praksu.

24 Usvajanje znanja iz određene oblasti bez MISTIFIKACIJE
Posvećeno Jednostavno Jasno Dinamično Interaktivno Efikasno


Скинути ppt "DOPRINOS RAZVOJU SAVREMENOG OBRAZOVANJA"

Сличне презентације


Реклама од Google