Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Отпремање презентације траје. Молимо да сачекате

Припремила: Слободанка Златић, педагог

Сличне презентације


Презентација на тему: "Припремила: Слободанка Златић, педагог"— Транскрипт презентације:

1 Припремила: Слободанка Златић, педагог
Kомуникација у току медијације Припремила: Слободанка Златић, педагог

2 Како започети кумуникацију?
-медијатор обично започиње питањима, ако није био сведок догађаја -циљ је да се расветли и разуме сам догађај, Не сме да изгледа као ислеђивање и утврђивање грешака и кривица Приликом постављања питања саговорницима важно је да их не повредимо задирањем у приватност или скретањем пажње са њиховог доживљаја

3 Питања би требала да нам помогну да разумемо:
Ситуација о којој се разговара Индивидуалне доживљаје Начин на који је ситуација схваћена

4 Питањима треба да: се фокусирамо на најважније информације и на сопствену потребу да их разумемо у складу са оном што саговорници желе да кажу се поставимо из ЈА позиције, односно да њима изразимо лични однос према теми разговора и аутентичну укљученост у процес кроз који саговорници пролазе.

5 а. ‘’Звучиш као………………….’’ ‘’Изгледа ми као ……………’’
‘’Волео/ла бих да проверим како то изгледа са твоје тачке гледишта………….’’ ‘’Када чујем да кажеш………., питам се да ли то значи да….’’ ПРИМЕРИ

6 да ми кажеш више о томе?’’ да ми објасниш?’’
б. ‘’Можеш ли да ми кажеш више о томе?’’ да ми објасниш?’’ да ми помогнеш да разумем?’’ ми рећи како ти то видиш/како то примаш?’’ ‘’Заиста желим да чујем више о томе. ‘’Можеш ли ми рећи више о ………..?’’ ‘’На шта си мислио /ла када си рекао/ла…...?’’ ПРИМЕРИ

7 в. ‘’Реци ми шта теби значи…………….
(одабери реч, која може имати тежак призвук, али може бити корисна јер говори о ономе што је испод површине), као: ‘’бити добар сарадник’’ ‘’ бити саркастичан’’ ‘’ оставити хаос’’ ‘’ бити третиран’’ ‘’ бити шиканиран’’ ‘’кооперација’’ ‘’Ја заиста желим да разумем……..’’ ‘’ Желим да проверим своје опажање…….’’ ‘’Збуњен/а сам….. Треба ми више информација…….’’ ‘’Ја не питам зато што сам радознао/ла, већ зато што заиста желим….. више информација/да разумем боље/ да разјасним.’’ ПРИМЕРИ

8 Како пружити прилику да се коригује, дода,
промени исказ? А. УВОДНИ ДЕО ИЛИ ОПШТА ФРАЗА ‘’Волео/ла бих да ти кажем своју реакцију на то што си рекао/ла. Могу ли?’’ ‘’Могу ли сада ја да кажем? Реагујем?’’ ‘’Можете ли сада да застанете и дозволите ми да проверим да ли сам добро разумео/ла то што сте досад рекли?’’

9 Б. КАДА ПРОВЕРАВАМО ИНФОРМАЦИЈЕ
‘’Исправи ме ако сам погрешио/ла, мислим да сам чуо/ла да си рекао/ла…..’’ ‘’Имам осећај, реци ако грешим, да………’’ ‘’Да ли сам чуо/ла да си рекао/ла……….’’ ‘’Чујем да кажеш……да ли сам добро схватио/ла?’’ добро чула шта си рекао/ла?’’ добро разумео/ла?’’ нешто пропустио/ла?’’

10 б.1 За вредности и уверења ‘’Звучи као да верујеш да људи могу…….’’
‘’Звучи као да верујеш да би ‘’добар сарадник’’ могао да ……….’’ ‘’Чујем да кажеш да ти је стало до……., али не и до……’’ ‘’Значи, мислиш да је важније да ….него да…..’’ ‘’Звучи као да ……. није твој приоритет; шта јесте твој приоритет’?’’ ‘’Значи, не можеш ни да замислиш да људи икада….’’

11 ’Дакле, када је он/а то урадила, ти си се осећао/ла……..,јер
си мислио/ла….’’ другој особи:’’Је ли тачно; да ли је то у реду? Да ли си ти то желео/ла?’’ ‘’Теби је он/а, дакле, изгледао/ла о…..потпуно (незаинтересовано)’’? ‘’Ти си, дакле, примио/ла његово (ћутање) као……(двосмислено)’’ ‘’Као да је то што она чини, тера да помислиш….’’ ‘’да ли има ичег новог у ономе што си вечерас чуо/ла…..што ниси знала раније…..?’’ ‘’Шта сада осећаш? О чему сада мислиш?’’ ‘’Сада ћу обома да поставим питање, припремите се, почећу с тиме што сте видели да се догодило’’ или ‘’шта сте чули?’’ (питај у вези опажања, пружи прилику за рефлексију) б.2. За опажања

12 ‘’Значи, поверовао/ла си да ……, и ниси проверио/ла?’’
‘’Звучи као да ти је тешко да поверујеш да би та особа могла имати добар мотив после тога’’ ‘’Водећи рачуна о својој…..(безбедности, одговорности) могао/ла би поверовати да ……. Да ли грешим?’’ ‘’Све што је од тебе очекивала ја да поверујеш да……. ‘’ ‘’Шта си поверовао/ла када си чуо/ла….?’’ ‘’Да ли је страх што ниси био/ла у стању да у причи идеш тако далеко?’’ б.3.За сумње

13 б.4. За претпоставке ‘’Мислиш ли да…….?’’
‘’Звучи као да си из тога закључио/ла да…… Да ли си икада питао/ла у вези тога?’’ ‘’Да ли сте вас двоје икада разговарали о томе?’’ ‘’Да ли си знао/ла шта би он/а имао/ла да каже о томе?’’ ‘’Да ли си је питао/ла о томе?’’ ‘’Да ли си имао/ла икакве идеје о томе шта би човек као он могао (помислити, урадити, учинити у таквој ситуацији…)?’’ б.4. За претпоставке

14 b.4. За порекло проблема ‘’Па, када су ствари кренуле наопако, по твом мишљењу?’’ Да ли се нешто догодило, и то баш у одређеном моменту, што је тако погоршало ствари?’’ ‘’Да ли сам добро разумео/ла да сте ви били пријатељи? Како су се ствари промениле?’’ ‘’Да видимо да ли сам ово добро схватио/ла; није било проблема док ……?’’ ‘’Шта је утицало да ствари изгледају другачије после……..(да ли је то било зато што си ти…..)?’’

15 ‘’Изгледа као да ти је заиста потребно……?’’
‘’Значи ти просто физички то ниси могао/ла и требао ти је неко други да…….?’’ ‘’Значи бити сигуран је за тебе веома важно, а да би се осећала сигурно теби треба…….?’’ ‘’Заиста желиш да………, а не можеш док…..?’’ ‘’Можеш ли да претпоставиш шта ти заиста треба?’’ ‘’Шта ти је потребно да се осетиш…безбедно, поштовано…?’’ ‘’Пре него што нам кажеш шта је то што ти је потребно, имаш ли да нам кажеш још нешто важно? Да ли се плашиш да нам то кажеш?’’ ‘’Шта би ти волео/ла да се догодило, да би се осетио/ла сигурним/ом да кажеш оно што треба да кажеш?’’ ‘’Шта ти је потребно да би био/ла сигуран/на да смо сасвим разумели то што си рекао/ла?’’ б.6.За потребе и захтеве

16 Веома је важно повремено проверити да ли сте разумели саговорника и његову поруку онако како је желео да вам је пренесе Пружити му прилику да то искаже поново, другачије, другим или истим речима, другим тоном и сл. Посебно ако желите да учините неки предлог у вези тога, или ако ‘’преводите’’ поруку другом/има саговорницима. Посреднику или медијатору је важно да . Изразе који садрже процене, судове, квалификације, интерпретације, дијагнозе треба ‘’превести’’ у осећања и потребе како бисте се повезали са правим стањем особе која их изговара и како бисте помогли и њој и другима да се разумеју и повежу са правим разлозима из којих проистичу одређена понашања, ставови, вредности. постигне једнак ниво разумевања међу свим учесницима у разговору.

17 Како примити захтев за променом?
Када у разговору дођете до тренутка у коме саговорници исказују своја очекивања једно од другога, важно је: - Да их подржите и помогнете им у формулисању; Да захтеви буду исказани као очекивање да се у понашању друге стране нешто промени, тј. да се искаже захтев за променом; Да се осмисле потребе и осећања која су довела до одређеног понашања или до неспоразума између особа; Да се редефинише проблем или разлог сукоба; Да позиција из које се формулише захтев буде таква да пружа саговорницима прилику да се повежу излажењем у сусрет очекивањима која имају једни од других;

18 Да се захтеви ‘’чују’’ као позитивна акција везана за побољшање квалитета узајамних односа и живљења уопште; Када се односе на устаљене обрасце понашања или функционисања односа међу особама и групама (што захтева велике промене у понашању) да се ‘’чују’’ на позитиван начин и приме као добра намера; Посветити захтевима довољно пажње и времена, формулисати их у корацима и у складу са ‘’мером’’коју саговорници могу да приме; Да се остваривање заједничког циља одвија постепено уз давање простора и времена за адаптирање.

19 Примање исказа са емпатијом
Медијатор примењује поступак ‘’превођења’’све док не буде сигуран да су се стране ‘’чуле’’ и да постоји могућност да се дефинишу заједнички циљеви. Захтев који је упућен стране примају са емпатијом ‘’Када кажеш да ___________ (опажање, понашање, нпр. ‘’Када ти се обраћам’’). чујем да се осећаш ________ зато што ти је потребно _______.’’

20 Прихватање и потврда (бар једног дела) исказа друге особе
Захтев понекад вратите саговорнику као одговор/реакцију на то што он од вас очекује: ‘’Од онога што си рекао/ла стварно је тачно да: мени понекад није стало да ______________.’’ ја понекад не желим да чујем оно што ми говориш.’’ сам ја био/ла љут/а када си ти ______________.’’ ме понекад ____________________ заиста нервира.’’ ја понекад заиста имам потребу да разговарам са пријатељем више него ишта друго.’’

21 Признавање отпора према промени
Понекад је важно исказати жаљење, бојазан коју имате у односу на захтев саговорника, као и спремност да се бавите том темом, да на томе радите. Тиме показујете саговорнику своју аутентичну заинтересованост за промену на коју вам указује својим захтевом: ‘’Моја ‘’параноја’’је _____________ да ћемо увек имати аргументе које имамо.’’ да ћу се осећати као да ми је одузета предност.’’ ‘’плашим се да ако одбијем ______________, ти нећеш признати свој удео у томе.’’ ‘’Плашим се да ћу одустати.’’ ‘’Плашим се да ћу морати да одустанем од дела себе од кога не желим да одустанем.’’

22 Или, ако саговорник не искаже захтев:
Стављање до знања да чујемо захтев за променом Саговорник једноставно ставља до знања да је чуо и разумео захтев који му је упућен. Важно је остати у контакту са саговорницима и једноставно показати да сте присутни ‘’овде и сада’’.Повремено ћете за обе стране поновити захтев за променом, који јој је упућен: ‘’Чујем да (Н. Н.) желиш, да би волео/ла да ти ___________________.’’ Или, ако саговорник не искаже захтев: ‘’Шта желиш да (Н. Н.) уради __________________?’’ ‘’Да ли желиш да (Н. Н.) поступи ________________.’’ ‘’Предлажем да (Н. Н.), ти, заједно _______________.’’

23 Техника ‘’облака’’ ОБЛАК је техника коју користимо када у решавању конфликата развијамо приступ ‘’СВИ ПОБЕЂУЈУ’’ као алат за анализу конфликта. Користимо га да бисмо дошли до ситуације у којој свака страна задовољава своје важне потребе. Када саговорници искажу своје захтеве који су супростављени а исказани тако дасе не препознаје потреба која је у основи жеља, медијатор преузима иницијативу у односу на саговорнике и свакој страни да задатак да применом ове технике јасније искаже своја очекивања.

24 ПОТРЕБА ЈЕДНЕ СТРАНЕ ЖЕЉА ЈЕДНЕ СТРАНЕ ЗАЈЕДНИЧКИ ЦИЉ ЖЕЉА ДРУГЕ СТРАНЕ ПОТРЕБА ДРУГЕ СТРАНЕ

25 Техника облак редефинише позицију сукобљених страна
ЖЕЉЕ не могу да се остваре у исто време .ЖЕЉА представља начин да се ПОТРЕБА задовољи ПОТРЕБА је разлог због кога свака страна инсистира да добије оно што жели. ЗАЈЕДНИЧКИ ЦИЉ је ситуација коју обе стране желе; свака страна види свој (другачији) начин долажења до њега.

26 из ТИ И ЈА ЈЕДНО ПРОТИВ ДРУГОГ
из ТИ И ЈА ЈЕДНО ПРОТИВ ДРУГОГ у ТИ И ЈА ЗАЈЕДНО ПРОТИВ ПРОБЛЕМА Да бисмо размишљали на овакав начин потребно је: Анализирати проблем фер приступом, Пребацити фокус са жеље на потребе, Открити алтернативне начине да се задовоље потребе обе стране.

27 Како се ''облак'' користи? у процесу комуникације и медијације да би супростављене стране јасно саопштиле оно што желе, Да би се заштитио приступ у решавању конфликата који води заједничком циљу, Када је учесницима тешко да разликују потребе од жеља(начина на који се потребе могу задовољити), Облачићи се ишчитавају у оба смера, здесна налево и слева надесно, све док се обе стране не сагласе да је то до чега су дошле са медијатором нешто што задовољавa њихове појединачне потребе, а води заједничком циљу.

28 Сама техника се одвија у неколико корака
2. корак 1. корак Облачићи се прочитају прво од циља ка жељи Учесници попуњавају облачиће 4. корак 3. корак Проверавање редефинисаних потреба и жеља Затим се облачићи читају од жеље ка циљу

29 1. Учесници прво попуњавају облачиће
У овом кораку попуњавају се облачићи од жеља, преко потреба до заједничког циља. Свака страна попуњава графикон из своје позиције Марија жели да се врати са журке у 2 сата Да се не издваја од својих пријатеља Да буду задовољене и сигурне Волела би да буде сигурна да је Марија безбедна Мама инсистира да се Марија врати до 12 сати

30 Заједнички циљ није решење конфликата. Он је исказан као опште
Нека питања која помажу да се идентификују потребе Зашто имам ту жељу? Зато што ми је потребно да………. Коју потребу покушавам да задовољим том жељом? Зашто ми је важна ова жеља? Зато што ми омогућава… Која ће важна потреба бити угрожена ако одустанем од жеље? Заједнички циљ није решење конфликата. Он је исказан као опште позитивно стремљење.

31 2. Облачићи се прво прочитају
од циља ка жељи Уз помоћ медијатора, облачићи се прочитају у оба смера ‘’Да бисмо остварили…. (заједнички циљ)…мени (једна страна)….је потребно да ….. (моја потреба)…’’ ‘’Да би …(моја потреба)… била задовољена, треба да…….(жеља)….’’ ‘’…(једна жеља)… је у конфликту са… (другом жељом)…’’

32 3.Затим се облачићи читају од жеља ка циљу:
‘’Ако једна страна добије…(своју жељу) …..другој страни је угрожена…(потреба)…’’ -поступак се понавља све док се јасно не дефинише заједнички циљ, прихватљив за обе стране јер нуди задовољење потреба. -током поступка ишчитавања ОБЛАКА, обе стране више пута преформулишу своје жеље, тј. начине задовољења потреба (излистају што више алтернатива све док се не појави прихватљиво решење).

33 4. Проверавање редефинисаних потреба и жеља:
1. У овом кораку учесници заједно са медијатором поново запишу у нови графикон своје редефинисане жеље и заједнички циљ. 2. Затим поновним ишчитавањем у оба смера, проверавају да ли забележени начини остваривања онога што обе стране желе воде задовољењу појединачних потреба, али и заједничком циљу.

34 Техника ‘’облак’’ се може користити:
Када се директно ради са обе стране паралелно, и Као припрема за медијацију-обема странама се да задатак да користећи технику ОБЛАК изразе своје виђење конфликта,а затим се суоче са својим виђењима.

35 Правила за прављење ‘’облака’’
Треба одлучити да ли је конфликт унутрашњи или спољашњи Затим се идентификују стране у конфликту Жеље треба исказати као супротности Обема странама треба дати довољно времена за попуњавање Графикон се чита у оба смера Медијатор помаже, не формулише Техника је само средство да се лакше дође до онога што је супротстављеним странама тешко ‘’из главе’’ да кажу Као и свака друга и ова техника постаје баласт онда када нам лако иде формулисање потреба и налажење заједничког циља

36 Припремила: Слободанка Златић, педагог
У ЧЕМУ НАМ ‘’ОБЛАК’’ ПОМАЖЕ? ☺ да боље разумемо себе и друге ☺ да развијамо емпатијски приступ у разумевању друге стране ☺ да освешћујемо осећања која се појављују у конфликтној ситуацији ☺да се фокусирамо на суштину проблема- жеље и потребе ☺у захтеву да учесници акценат ставе на задовољење потреба уместо на остваривање својих жеља ☺да смањимо тензију која може довести до ескалације конфликта ☺да проблем анализирамо на фер начин ☺да градимо мост за дијалог са другом страном ☺ да наведемо обе стране да нађу алтернативне начине задовољења својих потреба ☺ да олакшавамо исход ‘’СВИ ПОБЕЂУЈУ’’ Припремила: Слободанка Златић, педагог


Скинути ppt "Припремила: Слободанка Златић, педагог"

Сличне презентације


Реклама од Google